2016-10-16, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Haha bara för att du sitter i Thailand och super betyder inte att alla andra lever ett sådant WT-liv och varför skulle jag låna av min arbetsgivare när jag kan låna till 0,79% själv? Att vara ekonomiskt oberoende innebär förstås att jag inte vill ha ekonomiska beroenden till min arbetsgivare.
Ekonomisk oberoende men ändå lånar du pengar
2016-10-16, 21:52
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Ekonomisk oberoende men ändå lånar du pengar

När jag kan få mer i ränta på banken än vad jag betalar när jag lånar kan jag göra en helt säker arbitrageaffär, självklart hämtar jag hem dessa säkra pengar. Däremot skulle jag aldrig göra som du och låna till nöjen och det när du dessutom redan har en massa lån. Rätt mycket lyxfällan-varning på ditt sätt att hantera pengar.
2016-10-16, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
När jag kan få mer i ränta på banken än vad jag betalar när jag lånar kan jag göra en helt säker arbitrageaffär, självklart hämtar jag hem dessa säkra pengar. Däremot skulle jag aldrig göra som du och låna till nöjen och det när du dessutom redan har en massa lån. Rätt mycket lyxfällan-varning på ditt sätt att hantera pengar.
Du är bara avundsjuk

Så nu har jag massa lån
2016-10-16, 22:21
Medlem
Internetkrigare14s avatar
2 sidor och inget om "bostadsbubbla" bara FB-jönsar som försöker hävda sig. Seriöst...

Nej tror inte på någon bubbla men bryr mig inte nämnvärt heller med låg belåning.
Tror den diskussionen kommer dröja ganska länge.
Möjligtvis börjar snacket om räntorna börjar ticka iväg under 2017.
2016-10-17, 00:52
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigare14
Möjligtvis börjar snacket om räntorna börjar ticka iväg under 2017.
Räcker med att bostadsmarknaden inte drar iväg. Användare som XplayeR gråter redan så hårt att datorn hans är fara, och då vi ändå över noll (+0.8%) för månaden, och några procent upp för året. Skulle året sluta i krokarna +-0 kommer du se en svallvåg av den typen.

Sen är det förstås oerhört synd att inte svenne och bajsbo är bannade. Hundratals (tusentals?) ackumulerade OT-inlägg borde genererat något. Måhända att de tar till flaskan då istället, men flashback är väl ingen psyk-akut.
Senast redigerad av Trillske 2016-10-17 kl. 01:03.
2016-10-17, 00:53
Bannlyst
Jag har hört om den här"bubblan"i nästan 8 år men vart e den egentligen ?! Va det inte dax att den kom när det vart amorterings krav?
2016-10-17, 01:01
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samirzulfan
Jag har hört om den här"bubblan"i nästan 8 år men vart e den egentligen ?! Va det inte dax att den kom när det vart amorterings krav?
Vad du drog för personliga slutsatser för 8 år sedan kan varken jag eller någon annan veta, däremot var "amorteringskravet" inget som ska påverka något annat än möjligen psykologin (d.v.s. en signal om att man tänker göra saker). Jämför det där "amorteringskravet" men hur faktiska amorteringskrav ser ut internationellt.

Sanningen är att om man går bortom reglerna för "amorteringskravet" är det redan på kort sikt en dålig idé för bankerna själva, vilket i praktiken betyder att "amorteringskravet" i stort inte påverkar hur bankerna lånar ut pengar. Undantaget SBABs unika tidigare utlåning.

Detta var rent av allmän kännedom innan "amorteringskravet" kom på plats, sedan fick ni någon allmän kollektiv brainfart och blir plötsligt förvånade. Amorteringskravets största påverkan är kostnader för att införa kravet. All legacy-mjukvara som ska uppdateras etc. Ett eventuellt öknade av kravet när det väl är på plats kommer dock inte kosta samhället lika mycket, men det är en rätt skev väg att rättfärdiga dumheterna.
2016-10-17, 09:11
Medlem
Sven2s avatar
Citat:
I början av 2015 såldes var fjärde bostadsrätt i Stockholm innan visning, nu är det bara var åttonde
https://www.sbab.se/1/om_sbab/press/arkiv_publicering/pressmeddelande/10_17_2016_farre_bostader_saljs_innan_ordinarie_vi sning.html
2016-10-17, 09:36
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Räcker med att bostadsmarknaden inte drar iväg. Användare som XplayeR gråter redan så hårt att datorn hans är fara, och då vi ändå över noll (+0.8%) för månaden, och några procent upp för året. Skulle året sluta i krokarna +-0 kommer du se en svallvåg av den typen.

Sen är det förstås oerhört synd att inte svenne och bajsbo är bannade. Hundratals (tusentals?) ackumulerade OT-inlägg borde genererat något. Måhända att de tar till flaskan då istället, men flashback är väl ingen psyk-akut.

Anledningen till bristen på substans i denna tråd är förstås att det inte finns någon substans för en boprisbubbla. Det är bara våta drömmar från dem som står utanför marknaden och så gärna vill in men alltid bara till ett pris som är lägre än vad som gäller nu. Det är bara att se på dina inlägg, i princip alla är fyllda med rent trams där du gråter.
2016-10-17, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samirzulfan
Bara 8 år?? Tar naturligtvis längre tid än ynka 8 år att bygga upp en bubbla till en nivå där den spricker.
2016-10-17, 13:13
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Bara 8 år?? Tar naturligtvis längre tid än ynka 8 år att bygga upp en bubbla till en nivå där den spricker.
Det tog betydligt kortare tid för bubblornas moder "Tulpanlökar" att byggas och kollapsa. 3 år från start till slut.
2016-10-18, 14:48
Medlem
kurt-sunes avatar
Hur mycket pekar på bubbla just nu när bostadskön kommer gå baklänges i många år framöver för de som står i den?

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/var-fjarde-lagenhet-ska-ga-till-flyktingar

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in