Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-16, 01:53
  #385
Avstängd
UrbanSpaceman3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon

Förundersökningar är generellt offentliga efter att åtal har väckts. Arbetsdokument är generellt inte offentliga och det råder ofta förundersökningssekretess.

Vissa uppgifter i dem kan förstås vara sekretessbelagda även efter att förundersökningen är klar. För att få del av förundersökningen kan du vända dig till polismyndigheten och begära att få ta del av den. De har då ingen rätt att fråga varför du vill se den eller vem du är. Du har även rätt att få kopior på den, till självkostnadspris.

https://www.aklagare.se/om_rattsproc...rundersokning/

Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
En FUP tar mer än en vecka att sammanställa haha.

Om brott leder till åtal:

1. Grips
2. Anhålls
3. Häktas
4. FUP arbetas på och sammanställs fortlöpande under utredningen
5. Lämnas till försvar
6. Om försvaret inte har invändningar --> åtal. FUP lämnas till tingsrätt
7. Rättegång planeras
8. Rättegång hölls
9. Vid fällande dom --> tingsrätten släpper dom.

Lite förenklat, men i stora drag.

Hela den här kedjan tar oftast lägre tid ju grövre brottet är.
En FUP vid mord och rån brukar oftast inte lämnas till tingsrätten (åtal väcks) förrän
flera månader efter brottstillfället.

Så; i ditt fall med ett butiksrån så lär FUP:en finnas tillgänglig MINST någon månad efter brottstillfället. Oftast mycket längre. Under förutsättning att det blir åtal.

Tack till båda för mkt bra förklaringar!

Så - om jag vill veta namnet på den anhållne eller varför inte om tolk behövs - finns det nåt sätt?
Citera
2016-07-16, 02:04
  #386
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanSpaceman3
Tack till båda för mkt bra förklaringar!

Så - om jag vill veta namnet på den anhållne eller varför inte om tolk behövs - finns det nåt sätt?

En person som är gripen eller anhållen är inget som blir offentligt.
Däremot resulterar en häktning i en häktningsframställan, och DEN är en offentlig handling.

Begäran om häktning ska ske senast tredje dagen efter anhållandet.

Om personen har blivit häktad skriver du till den Tingsrätt som har hand har fallet.
Där uppger du all den info du har om fallet, och begär att de skickar åklagarens häktningsframställan i fallet; så skickar de en fin PDF till dig =)

https://polisen.se/Lagar-och-regler/...hallen-haktad/

Häktning:
Citat:
Den första häktningsförhandlingen efter frihetsberövande ska varit begärd senast kl 12 tredje dagen efter det den misstänkte anhållits, varpå häktningsförhandling måste hållas utan dröjsmål och senast fyra dygn efter att den misstänkte greps eller anhållningsbeslutet verkställdes, d.v.s. från det att han i realiteten berövades friheten
__________________
Senast redigerad av ace_sec 2016-07-16 kl. 02:10.
Citera
2016-07-19, 12:20
  #387
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon

Förundersökningar är generellt offentliga efter att åtal har väckts.
Hur blir det om någon godtagit ett strafföreläggande är fup offentlig då?
Citera
2016-07-19, 20:30
  #388
Medlem
Det gäller inte Gävle tingsrätt som först har "överenskommelser med media" som gör att dom bara skickar digitalt till journalister:

Mail med domstolshandläggare:
Citat:
Tingsrättens nya direktiv är att endast skicka förundersökningsprotokoll via e-post till journalister, som vi har särskilda överenskommelser med. Övriga får beställa per post.

När jag sedan når lagmannen för att diskutera denna överenskommelse låter det istället såhär:
Citat:
Vi har inga särskilda överenskommelser med vår lokal massmedia.

Återigen; tingsrätten nekar Dig inte att få ut en allmän handling och tingsrätten har ingen skyldighet att lämna ut handlingar digitalt.

Och:

Citat:
Jag måste betona att tingsrätten inte har någon skyldighet att lämna ut allmänna handlingar digitalt.
Vi skickar förundersökningar till aktörer i målet och till lokala journalister digitalt. Att vi inte gör det till allmänheten är bland annat av hänsyn till behandlingen av känsliga personuppgifter och säker sändning.

Du kan inte få något avslagsbeslut på att tingsrätten väljer att inte sända förundersökningen till Dig digitalt eftersom vi lämnar ut den i pappersform.

Vidare skriver lagmannen:

Citat:
Du får godta de direktiv vi har för tillfället när det gäller utlämnande av allmänna handlingar och dessa strider inte mot de lagar och regler som vi måste följa. (Jag är medveten om den digitala utvecklingen och tingsrätten ser ständigt över de riktlinjer vi har. )

Vi har inga skrivna överenskommelser med journalister.

Notera: Lokal massmedia, detta är alltså lagmannen i tingsrätten Gävle.. Helt otroligt..

Dom har även och betalar för säker sändning, något dom inte "vågar" utnyttja. Välinvesterade skattepengar.
__________________
Senast redigerad av sniss 2016-07-19 kl. 20:44.
Citera
2016-07-19, 21:09
  #389
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sniss
Det gäller inte Gävle tingsrätt som först har "överenskommelser med media" som gör att dom bara skickar digitalt till journalister:

Mail med domstolshandläggare:


När jag sedan når lagmannen för att diskutera denna överenskommelse låter det istället såhär:


Och:



Vidare skriver lagmannen:



Notera: Lokal massmedia, detta är alltså lagmannen i tingsrätten Gävle.. Helt otroligt..

Dom har även och betalar för säker sändning, något dom inte "vågar" utnyttja. Välinvesterade skattepengar.

De har ingen rätt att göra det krångligare än vad det behöver vara, eller välja ett sätt som är dyrare/tar längre tid. Fråga vem som har beslutat om dessa nya direktiv, om de bara gäller Gävle tingsrätt. JO-anmäl dem.
Citera
2016-07-20, 16:45
  #390
Medlem
praeteritums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sniss
Det gäller inte Gävle tingsrätt som först har "överenskommelser med media" som gör att dom bara skickar digitalt till journalister:

Mail med domstolshandläggare:


När jag sedan når lagmannen för att diskutera denna överenskommelse låter det istället såhär:


Och:



Vidare skriver lagmannen:



Notera: Lokal massmedia, detta är alltså lagmannen i tingsrätten Gävle.. Helt otroligt..

Dom har även och betalar för säker sändning, något dom inte "vågar" utnyttja. Välinvesterade skattepengar.

Lagmannen har rätt, det finns ingen skyldighet att skicka förundersökningar digitalt. En JO-anmälan tjänar ingenting till eftersom deras agerande inte ser ut att strida mot lagen.
Citera
2016-07-21, 12:13
  #391
Medlem
Afrosvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sniss
Det gäller inte Gävle tingsrätt som först har "överenskommelser med media" som gör att dom bara skickar digitalt till journalister:

Mail med domstolshandläggare:


När jag sedan når lagmannen för att diskutera denna överenskommelse låter det istället såhär:


Och:



Vidare skriver lagmannen:



Notera: Lokal massmedia, detta är alltså lagmannen i tingsrätten Gävle.. Helt otroligt..

Dom har även och betalar för säker sändning, något dom inte "vågar" utnyttja. Välinvesterade skattepengar.
Det är ganska enkelt. Skaffa ett utgivningsbevis för databas, kostar 2000 kr för tio år, från Radio- och TV-verket. Med ett sådant bevis är du undantagen personuppgiftslagen (PUL) så lagmannen kan inte hänvisa till känsliga personuppgifter (som skyddas av just PUL). Med ett utgivningsbevis är du dessutom i lagens mening journalist och myndigheterna bör underlätta för dig att ta del av uppgifter och dokument. Dessutom skulle det framgå som otillbörligt gynnande om vissa medier får ta del av handlingar på ett enkelt sätt medan du (som med ett utgivningsbevis är att jämställa med media) har det svårare.
Citera
2016-08-06, 18:05
  #392
Medlem
greps och sedermera anhölls för framställan av narkotika (antagligen ringa, ev normalgrad) för drygt två månader sen. odlade gräs, hehe, men plantorna var små när jag greps.

fortf inte fått info eller någon kallelse till ytterligare förhör förutom det som hölls i arresten. är det möjligt för mig att ta del av fup, eller är det först efter domen som det görs tillgängligt? tror det ska gå att få via försvararen, men hans kontor ligger sju mil hemifrån, och det känns skitnödigt att åka dit för att se hur det går med något jag ändå inte kan påverka
Citera
2016-08-07, 11:56
  #393
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Steffen
greps och sedermera anhölls för framställan av narkotika (antagligen ringa, ev normalgrad) för drygt två månader sen. odlade gräs, hehe, men plantorna var små när jag greps.

fortf inte fått info eller någon kallelse till ytterligare förhör förutom det som hölls i arresten. är det möjligt för mig att ta del av fup, eller är det först efter domen som det görs tillgängligt? tror det ska gå att få via försvararen, men hans kontor ligger sju mil hemifrån, och det känns skitnödigt att åka dit för att se hur det går med något jag ändå inte kan påverka
FUP:en kommer du att få om/när det väckts åtal, innan dess finns det ingen och du kan därför inte få tag på någon sådan.
Citera
2016-08-07, 13:39
  #394
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
FUP:en kommer du att få om/när det väckts åtal, innan dess finns det ingen och du kan därför inte få tag på någon sådan.

kan köpa det, men det finns väl fortfarande en - även om den inte görs till allmänheten tillgänglig? alltid varit under intrycket att fup sammanställs kontinuerligt från gripandet fram till dom, mer eller mindre. fast vad fan vet jag
Citera
2016-08-07, 17:03
  #395
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Steffen
kan köpa det, men det finns väl fortfarande en - även om den inte görs till allmänheten tillgänglig? alltid varit under intrycket att fup sammanställs kontinuerligt från gripandet fram till dom, mer eller mindre. fast vad fan vet jag
Nej, du kan inte köpa en fup innan utredningen är klar och åtal i så fall väckts. Det skulle se ut annars, var har du fått det från att polisen delar med sig löpande av vad dom har fått fram under utredningens gång?

Tyvärr kan du inte ha mer fel, polisen delar bara med sig av det dom i så fall vill dela med sig av.

När du är den åtalade så behöver du inte köpa en fup, polisen är givetvis skyldig enligt lag att ge dig/din advokat en färdig utredning (fup), annars blir det ju omöjligt för dig att kunna försvara dig ordentligt.
Citera
2016-08-08, 05:01
  #396
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
När du är den åtalade så behöver du inte köpa en fup, polisen är givetvis skyldig enligt lag att ge dig/din advokat en färdig utredning (fup), annars blir det ju omöjligt för dig att kunna försvara dig ordentligt.

när brukar den vara klar då - i förhållande till rättegången? hur mycket tid får man?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback