2016-10-15, 13:14
Medlem
Kerrangs avatar
Jag var inne i den här tråden för 2,5 år sedan och blev då hårt motsagd av en norrman. "fabulator". Skummar igenom tråden nu och ser att det är väldigt tyst från "söta bror"! Det tragiska är att i Norge nu pågår en tung kampanj i press och media för att förklara det "omöjliga" och att man är i Norge helt överygad om att detta är ett misstag och engångsföretelse!

Jag kan bara hoppas att detta är händelsen som får någon att börja prata om den subkultur som finns inom den norska skidåkningen. Dopnings programmet är långtgående och har varit under lång tid. Dett är bara en Norrman som tror på att en "legitimerad landslagsläkare sv missag ger en utövare preparat". Att läkaren tar fullt ansvar på en illa orkestrerad presskonferens och lämnar sin post förändrar ju ingen ting.

Norges skidprestationer är ingenting värda idag och intresset för sporten drabbar alla icke norska skidåkare, då ingen mer kommer vara intresserad utanför Norges gränser.

Jag ler då en av de få saker som gav Norge internationelt mediautrymme försvinner. Skidskytte kommer inte bli ett alternativ då vi alla vet att vapen i en Norrmans hand är en dålig kombo. Det har bevisats av den norska polisens förok av att gå beväpnade. Det fälldes fler kulor inne på stationerna än utanför!
Citera
2016-10-15, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marion86
Tack..Hur svårt kan det vara att hitta expediten som är på semester (betald av norska skidlandslaget) hon är ju nyckelvittne och bör genast hittas.

Om nu Johaug är skyldig, varför använda just denna gamla steroid, bara för den går ur kroppen fort lr för att kunna köra med salvan historien?

Det finns många anledningar för en kvinna att använda clobestol. För män är den inte alls effektiv, men för kvinnor kan mikrodoseringar hjälpa till att bygga muskler. Det är inte den mest effektiva steroiden, men den gör sitt jobb. Eftersom det är en steroid är den också fettförbrännande. Jag kan nog inte vara den enda som har lagt märke till att norska damåkare överlag har betydligt lägre kroppsfett än sina motståndare? Men här kommer nästan det viktigaste. Clobestol har väldigt få biverkningar jämfört med andra mer potenta steroider. Dessutom har den fram till i år varit väldigt svår att spåra. Jag ska se om jag hittar artikeln, men det var en dopingforskare under 2016 sade att de nu kan hitta clobestol mer effektivt och upp till 30 dagar efter användning. Det är bra eftersom clobestol är en steroid som har en låg halveringstid jämfört med andra steroider.

http://www.steroidconfirm.com/Steroid_Half-Lives.pdf
Senast redigerad av stifmeister89 2016-10-15 kl. 13:17.
Citera
2016-10-15, 13:16
Medlem
Kerrangs avatar
Kan någon läkare säga hur mycket salva man måste äta för att det skall ge utslag i prover? Räcker det med en strykning på läppen eller måste hon använda det som smörgåspålägg?
Citera
2016-10-15, 13:21
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moon The Loon
Det scenario jag jag kan tänka mig som mest förmildrande (självklart dock en sträng avstängning!) är helt enkelt att läkaren givetvis visste vilka ämnen som fanns i tuben men valde att chansa då Johaugs munsår va så pass illa samt att han inte trodde lite salva skulle visa sig i proverna.
Allt handlar nu om vilka mängder som påträffats (är detta klarlagt?) i proverna. Om det är kompatibelt med lite salvapåläggning på en läpp ligger nog mitt scenario nära till hands och hon skall stängas av för resten av säsongen. Om det skulle visa sig att det är högre doser? Ja då jävlar kan vi radera ut vartenda guld våra grannar tagit under hela 2000-talet!

Det är den variant jag tror mest på, alternativt att Johaug köpte det helt själv. Nivåerna måste utvärderas.

Det jag stör mig på i diskussionen är alla som säger att nivåer och omständigheter inte spelar någon roll utan positivt prov betyder 2-4 år. Sådant paragrafrytteri är ingen betjänt av. Men om det visar sig att nivåerna är sådana som inte är förenliga med förklaringen så då är det allvarligt. Men man måste ju utföra tester på personer med såriga läppar.
Citera
2016-10-15, 13:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kerrang
Kan någon läkare säga hur mycket salva man måste äta för att det skall ge utslag i prover? Räcker det med en strykning på läppen eller måste hon använda det som smörgåspålägg?

Svenska dopingläkare har sagt att hennes story är fullt möjlig.
Citera
2016-10-15, 13:23
Medlem
Skrämmande hur dopingliberala de flesta svenska och norska journalister är när det väl kommer till kritan med en åkare ifrån något av dessa nämnda länder.
Citera
2016-10-15, 13:26
Bannlyst
Hon kommer tyvärr att bli friad då det är läkarens fel att hon fått det i sig. Norge har höga höns inom skidsporten som kommer att set till detta
Citera
2016-10-15, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Det är den variant jag tror mest på, alternativt att Johaug köpte det helt själv. Nivåerna måste utvärderas.

Det jag stör mig på i diskussionen är alla som säger att nivåer och omständigheter inte spelar någon roll utan positivt prov betyder 2-4 år. Sådant paragrafrytteri är ingen betjänt av. Men om det visar sig att nivåerna är sådana som inte är förenliga med förklaringen så då är det allvarligt. Men man måste ju utföra tester på personer med såriga läppar.

Kan du utveckla hur du menar att omständigheterna, dvs deras historia ska bevisas sann samt hur du hade reagerat på samma historia från mindre känd rysk utövare, hypotetisk.

Jag har argumenterat för detta tidigare i tråden. Kolla gärna dem och bemöt argumenten i sak.
Citera
2016-10-15, 13:36
Medlem
perry2s avatar
Mycket bra om norrmännen
http://www.dn.se/sport/norske-tv-profilen-kanske-ar-det-har-ett-resultat-av-norsk-sjalvgodhet/
Citera
2016-10-15, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108

Fast det där är ju skitsnack. Att de har en tub med ämnet i fråga är inte bevis nog för att säga att de har köpt tuben där och att hon har använt krämen från 4-15 september. Vi har bara deras ord. Inga bevis för att så är fallet. Även större intag lägger sig till slut på låga nivåer. Så om hon har tagit en hyfsat stor dos 30 dagar innan drogtestet kan även de ligga på låga nivåer, särskilt med tanke på att substansen hon har ertappats med har en väldigt kort halveringstid.

"This half-life is reduces the drug content by 50% every time it is experienced, i.e. after the first half-life you're at 50%, the second takes you to 25% or half of the remaining fifty, the third 12.5%, and so on until the last half-life known as the terminal one occurs...generally accepted as the 8th (below .05%)"
Citera
2016-10-15, 13:42
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Kan du utveckla hur du menar att omständigheterna, dvs deras historia ska bevisas sann samt hur du hade reagerat på samma historia från mindre känd rysk utövare, hypotetisk.

Jag har argumenterat för detta tidigare i tråden. Kolla gärna dem och bemöt argumenten i sak.

Det går inte att bevisa. Om nivåerna är förklarliga så stöder det Johaugs historia. Hennes läppar var ju uppenbart såriga. Indicier räcker för förmildrande dom. Märk väl, jag anser att hon måste avstängas eftersom det krävs för trovärdigheten. Alla som ertappas med förbjudna substanser måste "straffas" fastän det finns förmildrande omständigheter. Däremot skall straffen reduceras.
Jag skulle inte ha samma förtroende för en mindre känd rysk utövare. Det har ju visat sig att rysk nationell antidopingarbete inte fungerar. Här blev Johaug ändå ertappad av norsk nationell antidoping. Även om det skulle visa sig vara illa i Norge så är korruptionen änå ett steg under den i Ryssland. Dessutom är en internationellt framgångsrik åkare mer utsatt för tester och enbart det ger mindre möjlighet att dopa sig mellan testerna.

Jag kommer inte att söka dina inlägg bakåt i tråden. Du får upprepa dina argument. Flashback är ju stundtals trögt så jag minimerar mina piruetter här.
Citera
2016-10-15, 13:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stifmeister89
Fast det där är ju skitsnack. Att de har en tub med ämnet i fråga är inte bevis nog för att säga att de har köpt tuben där och att hon har använt krämen från 4-15 september. Vi har bara deras ord. Inga bevis för att så är fallet. Även större intag lägger sig till slut på låga nivåer. Så om hon har tagit en hyfsat stor dos 30 dagar innan drogtestet kan även de ligga på låga nivåer, särskilt med tanke på att substansen hon har ertappats med har en väldigt kort halveringstid.

"This half-life is reduces the drug content by 50% every time it is experienced, i.e. after the first half-life you're at 50%, the second takes you to 25% or half of the remaining fifty, the third 12.5%, and so on until the last half-life known as the terminal one occurs...generally accepted as the 8th (below .05%)"

Dom såriga läpparna som hon hade just i Italien där salvan säljs gör att storyn är mer trovärdig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in