Citat:
Ursprungligen postat av
Marion86
Varför kontrollerar dom inte läkarens story mer?
Nån på apoteket borde kunna komma ihåg honom, frågade han just efter den salvan lr rekommenderade nån i personalen den, personalen borde veta att det är många skidåkare på träningsläger där och berättat att salvan innehöll doping, frågade han efter just den salvan så borde han vetat vad den innehöll, hur är det möjligt han missade dopingvarningen på asken, fick Johaug bara tuben utan asken, betalde han med kort, finns det bevis på att han varit där?
Har han fett avgångsvederlag så är det skumt, han har ju förstört otroligt mycket för norsk skidåkning och borde väl straffas eftersom han visat extremt dåligt omdöme.
Jag skrev ett inlägg om det här igår. Läkaren sade på presskonferensen att han hade åkt till apoteket i full landslags/sponsormundering. Väl där hade han presenterat sig som landslagsläkare för Norges skidlandslag och förklarat den aktuella situationen. Han hade fått en kräm som han köpte. När VG var på det aktuella apoteket och visade ett foto på läkaren och förklarade situationen kunde hon som jobbade där inte komma ihåg att han hade varit i deras lokaler. Det ska dock tilläggas att det kan ha varit hennes kollega som behandlade ärendet, men hon är bortrest för tillfället. Det vore intressant att veta vad hon har att säga. För även om man har många kunder så kommer man nog ihåg en kund som kommer in i full landslags/sponsormundering och presenterar sig som landslagsläkare och förklarar en specifik situation? Det tror jag alla är överens om.
En annan sak som är intressant är att om jag vore norska skidförbundet, hade det varit intressant att visa att transaktionen för inköpet har skett i början av september. Det hade gjort historian mer trovärdig, men är däremot inte en förmildrande omständighet. Hon hade anabola steroider i urinen. Det går inte att snacka bort. Men de verkar inte vara villiga att visa den transaktionen, vilket enligt mig är mycket konstigt. Om jag hade varit ansvarig är transaktionen bland det första jag hade visat upp. Det hade lagt grunden för hela historian.
Men nej, både förpackningen som har ett tryck som varnar för doping och kvittot har tydligen försvunnit. Så allt vi har för tillfället är en historia utan några som helst bevis som berättas av en läkare som dessutom ger astmamedicin till friska utövare. Det är en historia som saknar noll trovärdighet. Dessutom har vi en utövare i Johaug som trots att hon inte har astma använder tidigare dopingklassad astmamedicin (numer tillåten i viss mängd), utan några som helst problem, och nu då anabola steroider. Lägg till att hon i en intervju två veckor efter sin dopingtest sade att hon kollar allt hon får en, två och tre gånger, särskilt när det gäller salvor mot munsår. Allt detta gör att historien känns som ett stort påhitt. Saker som kan styrka deras berättelse existerar inte eller så förklarar de bort det.
Därmed ska hon stängas av mer än två år. Men med tanke på antidoping Norges svaga arbete med Sundby-fallet så tror jag att hon får ett väldigt lågt straff. Men med tanke på hur Norge har behandlat hela situationen, d.v.s. att de inte stänger av en åkare som har haft anabola steroider i sig i väntan på att utredningen ska bli klar, gör att situationen enbart blir värre. FIS gick ut sent igår och fördömde deras beslut. Så ett lågt straff från antidoping Norge kommer med största sannolikhet överklagas av FIS och WADA. Reglerna är solklara och Norge bryter mot dem. Det visar vilken lättsam inställning de har till doping i det landet.