2016-10-15, 12:03
Bannlyst
Varför kontrollerar dom inte läkarens story mer?
Nån på apoteket borde kunna komma ihåg honom, frågade han just efter den salvan lr rekommenderade nån i personalen den, personalen borde veta att det är många skidåkare på träningsläger där och berättat att salvan innehöll doping, frågade han efter just den salvan så borde han vetat vad den innehöll, hur är det möjligt han missade dopingvarningen på asken, fick Johaug bara tuben utan asken, betalde han med kort, finns det bevis på att han varit där?

Har han fett avgångsvederlag så är det skumt, han har ju förstört otroligt mycket för norsk skidåkning och borde väl straffas eftersom han visat extremt dåligt omdöme.
Senast redigerad av Marion86 2016-10-15 kl. 12:08.
Citera
2016-10-15, 12:10
Medlem
Hur lång tid tar det för denna steroid att bli ospårbar? Brukar vad jag förstår handla om dagar. Och när togs det aktuella provet?

Naturligtvis sker dopingen orkestrerat av förbundet, precis som i Ryssland. Förbundet har ju stor möjlighet att de till att dopingproven tas när det är "säkert".

Min gissning är att hon åkte dit för att medlet av någon anledning inte hade hunnit gå ur kroppen enligt de tabeller de följer.

Salvan är givetvis något som funnits i bakfickan hela tiden, om det värsta skulle ske. Vilket det gjorde.
Citera
2016-10-15, 12:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan
Hur lång tid tar det för denna steroid att bli ospårbar? Brukar vad jag förstår handla om dagar. Och när togs det aktuella provet?

Naturligtvis sker dopingen orkestrerat av förbundet, precis som i Ryssland. Förbundet har ju stor möjlighet att de till att dopingproven tas när det är "säkert".

Min gissning är att hon åkte dit för att medlet av någon anledning inte hade hunnit gå ur kroppen enligt de tabeller de följer.

Salvan är givetvis något som funnits i bakfickan hela tiden, om det värsta skulle ske. Vilket det gjorde.

Kan va så, men att hon hade stora köttsår på just läpparna när dom var i Italien där salvan säljs kan vara svårt att planera!
Citera
2016-10-15, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moon The Loon
En sak är säker, så som Johaug och läkaren säger att det gått till (att man ej visste att tuben var dopingklassad) är fullständigt omöjligt och en jävla förolämpning mot vanligt folks intellekt. Så jävla korkade kan inte ens Norrmän vara.
Det scenario jag jag kan tänka mig som mest förmildrande (självklart dock en sträng avstängning!) är helt enkelt att läkaren givetvis visste vilka ämnen som fanns i tuben men valde att chansa då Johaugs munsår va så pass illa samt att han inte trodde lite salva skulle visa sig i proverna.
Allt handlar nu om vilka mängder som påträffats (är detta klarlagt?) i proverna. Om det är kompatibelt med lite salvapåläggning på en läpp ligger nog mitt scenario nära till hands och hon skall stängas av för resten av säsongen. Om det skulle visa sig att det är högre doser? Ja då jävlar kan vi radera ut vartenda guld våra grannar tagit under hela 2000-talet!

Vad har egentligen mängden i blodet med straffvärdet att göra? Det kan ju vara så att hon tagit en större dos anabola via spruta fast längre från testtillfället i tid. Då har ju mer hunnit försvinna.
Citera
2016-10-15, 12:46
Medlem
Johaug borde bli avstängd.... O praxis e väl åtminstone 2 år
Spelar ingen roll att det förmodligen var ett gigantiskt misstag.
Hon åker med otillåtna medel i kroppen....
Citera
2016-10-15, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marion86
Varför kontrollerar dom inte läkarens story mer?
Nån på apoteket borde kunna komma ihåg honom, frågade han just efter den salvan lr rekommenderade nån i personalen den, personalen borde veta att det är många skidåkare på träningsläger där och berättat att salvan innehöll doping, frågade han efter just den salvan så borde han vetat vad den innehöll, hur är det möjligt han missade dopingvarningen på asken, fick Johaug bara tuben utan asken, betalde han med kort, finns det bevis på att han varit där?

Har han fett avgångsvederlag så är det skumt, han har ju förstört otroligt mycket för norsk skidåkning och borde väl straffas eftersom han visat extremt dåligt omdöme.

Jag skrev ett inlägg om det här igår. Läkaren sade på presskonferensen att han hade åkt till apoteket i full landslags/sponsormundering. Väl där hade han presenterat sig som landslagsläkare för Norges skidlandslag och förklarat den aktuella situationen. Han hade fått en kräm som han köpte. När VG var på det aktuella apoteket och visade ett foto på läkaren och förklarade situationen kunde hon som jobbade där inte komma ihåg att han hade varit i deras lokaler. Det ska dock tilläggas att det kan ha varit hennes kollega som behandlade ärendet, men hon är bortrest för tillfället. Det vore intressant att veta vad hon har att säga. För även om man har många kunder så kommer man nog ihåg en kund som kommer in i full landslags/sponsormundering och presenterar sig som landslagsläkare och förklarar en specifik situation? Det tror jag alla är överens om.

En annan sak som är intressant är att om jag vore norska skidförbundet, hade det varit intressant att visa att transaktionen för inköpet har skett i början av september. Det hade gjort historian mer trovärdig, men är däremot inte en förmildrande omständighet. Hon hade anabola steroider i urinen. Det går inte att snacka bort. Men de verkar inte vara villiga att visa den transaktionen, vilket enligt mig är mycket konstigt. Om jag hade varit ansvarig är transaktionen bland det första jag hade visat upp. Det hade lagt grunden för hela historian.

Men nej, både förpackningen som har ett tryck som varnar för doping och kvittot har tydligen försvunnit. Så allt vi har för tillfället är en historia utan några som helst bevis som berättas av en läkare som dessutom ger astmamedicin till friska utövare. Det är en historia som saknar noll trovärdighet. Dessutom har vi en utövare i Johaug som trots att hon inte har astma använder tidigare dopingklassad astmamedicin (numer tillåten i viss mängd), utan några som helst problem, och nu då anabola steroider. Lägg till att hon i en intervju två veckor efter sin dopingtest sade att hon kollar allt hon får en, två och tre gånger, särskilt när det gäller salvor mot munsår. Allt detta gör att historien känns som ett stort påhitt. Saker som kan styrka deras berättelse existerar inte eller så förklarar de bort det.

Därmed ska hon stängas av mer än två år. Men med tanke på antidoping Norges svaga arbete med Sundby-fallet så tror jag att hon får ett väldigt lågt straff. Men med tanke på hur Norge har behandlat hela situationen, d.v.s. att de inte stänger av en åkare som har haft anabola steroider i sig i väntan på att utredningen ska bli klar, gör att situationen enbart blir värre. FIS gick ut sent igår och fördömde deras beslut. Så ett lågt straff från antidoping Norge kommer med största sannolikhet överklagas av FIS och WADA. Reglerna är solklara och Norge bryter mot dem. Det visar vilken lättsam inställning de har till doping i det landet.
Senast redigerad av stifmeister89 2016-10-15 kl. 12:53.
Citera
2016-10-15, 12:56
Medlem
Moltas666s avatar
Det är på tiden att dom norska skidåkarna ställs till ansvars precis som alla andra dopade åkare. Lite synd att det drabbar Johaug eftersom jag träffat henne och hon verkar vara en fin tjej.

Dags också att det blir slut för alla astma-tomtar som t ex Marit Björgren.
Citera
2016-10-15, 12:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stifmeister89
Jag skrev ett inlägg om det här igår. Läkaren sade på presskonferensen att han hade åkt till apoteket i full landslags/sponsormundering. Väl där hade han presenterat sig som landslagsläkare för Norges skidlandslag och förklarat den aktuella situationen. Han hade fått en kräm som han köpte. När VG var på det aktuella apoteket och visade ett foto på läkaren och förklarade situationen kunde hon som jobbade där inte komma ihåg att han hade varit i deras lokaler. Det ska dock tilläggas att det kan ha varit hennes kollega som behandlade ärendet, men hon är bortrest för tillfället. Det vore intressant att veta vad hon har att säga. För även om man har många kunder så kommer man nog ihåg en kund som kommer in i full landslags/sponsormundering och presenterar sig som landslagsläkare och förklarar en specifik situation? Det tror jag alla är överens om.

En annan sak som är intressant är att om jag vore norska skidförbundet, hade det varit intressant att visa att transaktionen för inköpet har skett i början av september. Det hade gjort historian mer trovärdig, men är däremot inte en förmildrande omständighet. Hon hade anabola steroider i urinen. Det går inte att snacka bort. Men de verkar inte vara villiga att visa den transaktionen, vilket enligt mig är mycket konstigt. Om jag hade varit ansvarig är transaktionen bland det första jag hade visat upp. Det hade lagt grunden för hela historian.

Men nej, både förpackningen som har ett tryck som varnar för doping och kvittot har tydligen försvunnit. Så allt vi har för tillfället är en historia utan några som helst bevis som berättas av en läkare som dessutom ger astmamedicin till friska utövare. Det är en historia som saknar noll trovärdighet. Dessutom har vi en utövare i Johaug som trots att hon inte har astma använder tidigare dopingklassad astmamedicin (numer tillåten i viss mängd), utan några som helst problem, och nu då anabola steroider. Lägg till att hon i en intervju två veckor efter sin dopingtest sade att hon kollar allt hon får en, två och tre gånger, särskilt när det gäller salvor mot munsår. Allt detta gör att historien känns som ett stort påhitt. Saker som kan styrka deras berättelse existerar inte eller så förklarar de bort det.

Därmed ska hon stängas av mer än två år. Men med tanke på antidoping Norges svaga arbete med Sundby-fallet så tror jag att hon får ett väldigt lågt straff. Men med tanke på hur Norge har behandlat hela situationen, d.v.s. att de inte stänger av en åkare som har haft anabola steroider i sig i väntan på att utredningen ska bli klar, gör att situationen enbart blir värre. FIS gick ut sent igår och fördömde deras beslut. Så ett lågt straff från antidoping Norge kommer med största sannolikhet överklagas av FIS och WADA. Reglerna är solklara och Norge bryter mot dem. Det visar vilken lättsam inställning de har till doping i det landet.

Tack..Hur svårt kan det vara att hitta expediten som är på semester (betald av norska skidlandslaget) hon är ju nyckelvittne och bör genast hittas.

Om nu Johaug är skyldig, varför använda just denna gamla steroid, bara för den går ur kroppen fort lr för att kunna köra med salvan historien?
Citera
2016-10-15, 12:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Shut up donnie
Lite larvigt att så många snöar in sig på frekvensen i hennes åkning. Det har ju varit samma frekvens sen hon var ung junior. Ska hon ha varit dopad då sedan tidiga tonåren?

Det handlar väl om hur mycket kraft man tillsätter frekvensen, och där har ho ju blivit bättre år för år.

Man får inte glömma att hon är en av de största talangerna någonsin i längdskidor på damsidan. Så att hon skulle bli bäst i världen till slut var inte jättemärkligt direkt.

Lätt att verka talangfull om man är dopad.
Citera
2016-10-15, 13:07
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickes418
https://sv.wikipedia.org/wiki/Dopningsskandalen_i_Lahtis_2001
http://www.dn.se/sport/kyro-systematisk-dopningskultur-i-finlandsk-skidakning/
http://www.expressen.se/sport/langdskidor/vm-akare-dopad---finland-lagger-ner-landslaget/

Undrar vem som lever i en parallell värld?

Jag skrev tidigare att epo-doping förekommit utanför Lahti 2001. Fortfarande ertappades endast Isometsä med hemohes i blodet. Vill man tro på Kyrö så måste man beakta allt han säger. Han menar att alla sysslade med samma sak på 90-talet. Som svar på min kritik mot svenska fabler så länkar du till svenska fabler (wikipediaartikeln).
Senast redigerad av Patrik2108 2016-10-15 kl. 13:12.
Citera
Medlem
Hur det än slutar så blir nog Vm i Lathi en avslagen historia.
Vem är intresserad av en sport där den bärande nationen inte inser problemet.

Om Finland och Ryssland dragit sporten i smutsen,så har numera Norge sänkt den.

De har förmodligen fuskat hela tiden.
Citera
Medlem
Hon har troligen flippat ur och köpt salvan sjalva för sina leppar, sen har lakaren tagit på sig ansvaret eftersom hon annars skulle få 4 års utestangelse, då det uppenbarligen ar grov vårdslöshet att kopa och ta i bruk en salva det står "DOPING" på. Dom kommer i det fallet gå miste om sponsorer varda miljoner av dollars årligen. Så troligen inte något organiserat norskt steroidebaserat dopningprogram åtminstone.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in