Hej! Jag ska lösa ∫_{-∞} ^ {∞} 1/(1+x^2)*1/(1+(x-s)^2) dx där s är ett reellt tal. Jag tänker att jag skriver om integranden som en produkt av två fouriertransformer och skriver sedan om detta som fouriertransformen av en faltning och använder därefter inversionsformeln. Problemet är bara att jag inte kan beräkna vilken funktion vars fouriertransform ger den andra faktorn i integranden. Tips? Har suttit rätt så länge nu...
Jag har gjort en iteration med Djikstras och den är rätt för facit hade samma och det vägen blev: 1-2-7-6-8-5-10 vilket gav kapacitet 4 så vi skickar 4. Om jag då justerar figuren så att vi skickar 4 får jag såhär: http://imgur.com/a/D55hz
Men om jag kör en till iteration där så får jag vägen 1-11-8-9-5-4-10 efter ha gjort om flera gånger, men facit får vägen: 1-11-8-9-10 med kapacitet 3. Men förstår inte hur de får den vägen, någon som kan hjälpa?
En smältande glaciär drar sig tillbaka 4 dm per dygn. Efter tre dygn har glaciärens läge förändrats enligt produkten 3*(-4) dm = -12 dm.
Tolka och förklara vad produkten (-3) * (-4) dm = +12dm innebär för glaciären.
Vad i helvete liksom? Det första som kom upp i skallen på mig var att glaciären hade ökat 12 dm på tre dygn, men en smältande glaciär ökar väl aldrig? Det är väl omöjligt?
Sen satt jag och funderade på ifall man kan säga att glaciären på 3 dygn inte har smält något. Vad exakt innebär (-3) i detta fall? Har dessa dygn aldrig inträffat?
En smältande glaciär drar sig tillbaka 4 dm per dygn. Efter tre dygn har glaciärens läge förändrats enligt produkten 3*(-4) dm = -12 dm.
Tolka och förklara vad produkten (-3) * (-4) dm = +12dm innebär för glaciären.
Vad i helvete liksom? Det första som kom upp i skallen på mig var att glaciären hade ökat 12 dm på tre dygn, men en smältande glaciär ökar väl aldrig? Det är väl omöjligt?
Sen satt jag och funderade på ifall man kan säga att glaciären på 3 dygn inte har smält något. Vad exakt innebär (-3) i detta fall? Har dessa dygn aldrig inträffat?
Snälla hjälp ett retard här.
Att för tre dagar sedan (-3) var glaciären 12 dm tjockare/högre?
a) Bestäm singulära värderna t matrix,A: b) Finn sedan matriser S, U och V som ger en singulärvärdesdekomposition av A.
A=
Kod:
3/2 1
1 3/2
1 -1
Då tar vi AA^t där:
A^t:
Kod:
3/2 1 1
1 3/2 -1
Så AA^t =
Kod:
13/4 3 1/2
3 13/4 -1/2
1/2 -1/2 2
För att hitta egenvärderna så ska vi finna den AA^t determinant:
Kod:
13/4-λ 3 1/2
3 13/4-λ -1/2
1/2 -1/2 2-λ
Men grejen är att jag får att den här determinanten är liked med 0. :S Dubbelkollar även med mathemtaica. Ahh, sen för att finna singulärgrejen så tar vi bara roten ur. Right?