2016-10-08, 17:08
Medlem
Skall man se till hur politiken förs så är nog Ukraina före Ryssland när det gäller att kratta inför framtiden. Lätt är det inte men att ha en illaluktande Putin flåsande i nacken är ju inte en fördel precis.
Ryssland dilemma är ju irritationen över Ukrainas framsteg, för framsteg har man gjort enligt flertalet expertiser, trots att man ju borde se till det egna landets växande problem i första hand. Sedan är den ökade internationella handel en viktig stötesten i Ukrainas uppbyggnad, inte minst inom flyg och it-sektorn. Misstänker att Ryssland får allt svårare att kränga sina försvarsprodukter och då har Ukraina större chans att slå sig in precis som man gjort inom båtsektorn. Ukrainska småbåtar är inte billiga men dom har kvalité.
2016-10-08, 18:13
Medlem
birgerkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Den polack jag citerar heter Rivna eller Rivnas. Sök i tråden. Han talar om miljoner ukrainare i Polen och oroar sig över Bandera-undervisningen i ukrainarnas statsfinansierade polska skolor.
...
Kolla in det specialavtal ukrainare i den västra landsdelen har med Polen. Det kan delvis förklara den ukrainska invandringen till Polen.

Först hävdar rysstrollen att alla ukrainare har flytt till Ryssland för där är så jättebra, men då diskussionen handlar om flyktingar och EU så har man glömt detta och hävdar plötsligt att miljoner väller in i Polen. - Nej, de ukrainare som bor i Polen är boendes där av helt andra skäl än ATO. Nästan ingen är flykting. Tag fram vilket UNHCR rapport som helst om man kan se direkt på de interna flyktingarnas spridning - 1,7 miljoner IDPs - att de som tog sig västerut, kanske 50% finns i Lugansk och Donetsk oblasts och sedan 50% till större städer som Kharkov, Kyiv och Dnipro, ganska få tog sig till Lvov ens, ännu mindre av dem till Polen.
Att Polen och Ukraina har olika inkomstnivåer är inget nytt, och följaktligen är antalet ukrainare i Polen nästan samma innan ATO som under, ett fenomen helt oberoende av Putins krig. Detta är en antiflyktingkampanj som pågår även i Polen som polske PM:s parti även vagt driver för framförallt att slippa ta emot kvotflyktingar från andra länder. Kring 1 milj flyktingar tog sig från ATO till Ryssland.

En annan idiotisk kampanj rysstrollen driver är att Poroshenko är en diktator och kommer störtas av Maidan 3. Till Poroshenkos nackdel: Har kopplingar till Yushenko och Regionpartiets grundande - därför är han en politisk mittenfigur, ej en färsk reformist. Har diverse lojala i systemet - vilket kan användas för korruption, men faktiskt också är tecken på att man försöker utöva sin makt i ett system där man inte har full kontroll. Andra har sina lojala ute i systemet.
Till Poroshenkos fördel: Har alltid upprätt ute bland folk och folkligt tom utan massa bodyguards till skillnad från maffia-apparatjiki som Yanukovych. Har alltid uttalat sig demokratiskt. Har svag presidentmakt till skillnad från Yanukovych, och sitter med mycket svag majoritet i parlamentet - följaktligen går de flesta reformer från hans regering inte igenom i parlamentet - där han stöds av oligarkfraktioner bla en del Donbassföreträdare (en nackdel enligt mig) som vill hindra reformer. Poroshenko omger sig inte med inrikestrupper. Poroshenko fuskar inte med röstning och gör inga statskupper som Yanukovych gjorde. Han har inte infört demonstrationsförbud eller förbjuder medier. Slutligen då Poroshenko har väldigt låga opinionsiffror så kommer han sluta som Yushenko och avgå helt demokratiskt efter nästa val, och inte som en diktator.
Senast redigerad av birgerkungen 2016-10-08 kl. 18:39.
2016-10-09, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleHelge
Det forsar ryssar ut ur Ryssland idagarn. Tycker du är för enögd i dina negariva skrivesler om Ukraina. Det finns uppenbarligen problem som man arbetar med i Ukraina. I Ryssland bygger man en stor arme för att dominera Europa med. Tyvärr, det du beskriver är ren propaganda och är mer hur Kreml vill att det ska vara och inte hur det är.

Ukraina har redan fått igång några stycken av sektorerna med jordbruk och IT som går väl:
http://www.euronews.com/2016/10/07/ukraine-targets-it-to-drive-economy

Att du pekar på Ryssland som just nu sjunker som en betongklump med sjunkande BNP och och hög utflyttning:
http://www.usnews.com/news/best-countries/articles/2016-10-06/countries-with-the-most-russian-emigrants

Det finns som exempel nästan 2miljoner ryssar i Ukraina.

Tycker att man ska ha på fötterna innan man svartmålar. Inte att grannen eller en enskild person yttrar vad han känner...

Jag har ingen glädje av Ukrainas eller något annat lands problem och förnekar inte Rysslands. Problem ska dock rapporteras och göras synliga så att de kan lösas. Det är också viktigt att få fram att dagens ukrainska elit inte förmår göra mer än att be om mera pengar.

Jag vet att några ryssar lämnar landet, men inte hur många. Jag vet också att några västerlänningar flyttar till Ryssland och inte bara pensionärer. Ryssland vill inte dominera världen, Ryssland går i försvarsläge i nuvarande spända internationella läge. Om Ryssland ville dominera, så skulle jag kritisera Moskva, som jag nu kritiserar Kiev och NATO, var så säker. Jag vill ha frid och ro i mitt fädernesland, inte utländsk dominans.

Jag vet att IT-sektorn går bra, men det är en spottloska i Mississippi i det här läget, som jag skrev tidigare. Malmström flaggar för bättre ukrainska exportkvoter och det kan hjälpa jordbruket - medan fabrikerna förfaller och högteknologin försvinner.

Jag förstår att du lider och letar efter framgångstecken, men se verkligheten och försök att påverka till det bättre du som skriver från Odessa. Den staden vill jag en gång se. Förresten, vad håller slipsätaren på med nuförtiden? Har han tystnat? Gör oss en tjänst och rapportera från Ukraina, du har en mycket bättre sits än många av oss.
2016-10-09, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birgerkungen
Först hävdar rysstrollen att alla ukrainare har flytt till Ryssland för där är så jättebra, men då diskussionen handlar om flyktingar och EU så har man glömt detta och hävdar plötsligt att miljoner väller in i Polen. - Nej, de ukrainare som bor i Polen är boendes där av helt andra skäl än ATO. Nästan ingen är flykting. Tag fram vilket UNHCR rapport som helst om man kan se direkt på de interna flyktingarnas spridning - 1,7 miljoner IDPs - att de som tog sig västerut, kanske 50% finns i Lugansk och Donetsk oblasts och sedan 50% till större städer som Kharkov, Kyiv och Dnipro, ganska få tog sig till Lvov ens, ännu mindre av dem till Polen.
Att Polen och Ukraina har olika inkomstnivåer är inget nytt, och följaktligen är antalet ukrainare i Polen nästan samma innan ATO som under, ett fenomen helt oberoende av Putins krig. Detta är en antiflyktingkampanj som pågår även i Polen som polske PM:s parti även vagt driver för framförallt att slippa ta emot kvotflyktingar från andra länder. Kring 1 milj flyktingar tog sig från ATO till Ryssland.

En annan idiotisk kampanj rysstrollen driver är att Poroshenko är en diktator och kommer störtas av Maidan 3. Till Poroshenkos nackdel: Har kopplingar till Yushenko och Regionpartiets grundande - därför är han en politisk mittenfigur, ej en färsk reformist. Har diverse lojala i systemet - vilket kan användas för korruption, men faktiskt också är tecken på att man försöker utöva sin makt i ett system där man inte har full kontroll. Andra har sina lojala ute i systemet.
Till Poroshenkos fördel: Har alltid upprätt ute bland folk och folkligt tom utan massa bodyguards till skillnad från maffia-apparatjiki som Yanukovych. Har alltid uttalat sig demokratiskt. Har svag presidentmakt till skillnad från Yanukovych, och sitter med mycket svag majoritet i parlamentet - följaktligen går de flesta reformer från hans regering inte igenom i parlamentet - där han stöds av oligarkfraktioner bla en del Donbassföreträdare (en nackdel enligt mig) som vill hindra reformer. Poroshenko omger sig inte med inrikestrupper. Poroshenko fuskar inte med röstning och gör inga statskupper som Yanukovych gjorde. Han har inte infört demonstrationsförbud eller förbjuder medier. Slutligen då Poroshenko har väldigt låga opinionsiffror så kommer han sluta som Yushenko och avgå helt demokratiskt efter nästa val, och inte som en diktator.

År 2014 fylldes Rostov on Don av flyktingar. De placerades senare ut runt om i Ryssland. Några återvände efter Minsk2. Det rapporterades också att många unga män flydde från värnplikten. Så var det vid varje försök till mobilisering. I Sevastopol är ukrainarna så många att de konkurrerar om bostäder och jobb, enligt den västerländske rapportören. Det har också rapporterats att ukrainare har flytt till Polen och Nederländerna. Några plockar bär i Finlands skogar för att kunna äta. Varför är det så viktigt för dig att försöka förminska det här? Krig och fattigdom har en tendens att få folk att flytta, om de kan.

Det är fullt möjligt att polackerna använder ukrainarna som varnande exempel i dessa invandrar-tider. Hade polacken fel i sina fakta? Han talade om miljoner ukrainare och sade att de har statsfinansierade egna skolor där Bandera hyllas. Jag ser att du undviker den speciella bakdörren till Polen för folk i västra Ukraina. Arbetsgivarna tycker om dem, de sänker lönerna och tar vilka skitjobb som helst. Jag har hört dem klaga över dålig behandling och där är jag på deras sida.

Det är känt att många ukrainare arbetar i Ryssland och några har gjort det länge. Några flyttar, några pendlar. Mitt intryck är att den ekonomiska flykten har ökat. Det handlar inte bara om att undvika mobilisering, det handlar om att få mat på bordet till familjerna. Jag postade en länk till en video där en ukrainsk nationalist klagar över att så många flyttar till Ryssland. Du kanske ska tjafsa med honom också?

Om Kiev inför visumkrav, så drabbas ukrainare mer än ryssar, även om de också drabbas. Moskva kämpar emot, ska du veta, där finns det mer människokärlek.

Poroshenko är inte diktator och ser inte ut att störtas. Generalerna försöker inte, de frivilliga försöker inte. Jag tror dock att folket till slut säger nej, men jag vet inte hur. Det är sant att Poroshenko har problem med Rada. Poroshenko kan kritiseras för mycket, men Parubiy och andra i Rada ska också kritiseras. Talmannen och extremnationalisten Parubiy sitter på en viktig lag enligt Minsk2 och stoppar fredsprocessen.
2016-10-09, 11:32
Medlem
Citat:
År 2014 fylldes Rostov on Don av flyktingar. De placerades senare ut runt om i Ryssland. Några återvände efter Minsk2. Det rapporterades också att många unga män flydde från värnplikten. Så var det vid varje försök till mobilisering. I Sevastopol är ukrainarna så många att de konkurrerar om bostäder och jobb, enligt den västerländske rapportören. Det har också rapporterats att ukrainare har flytt till Polen och Nederländerna. Några plockar bär i Finlands skogar för att kunna äta. Varför är det så viktigt för dig att försöka förminska det här? Krig och fattigdom har en tendens att få folk att flytta, om de kan.

Det är fullt möjligt att polackerna använder ukrainarna som varnande exempel i dessa invandrar-tider. Hade polacken fel i sina fakta? Han talade om miljoner ukrainare och sade att de har statsfinansierade egna skolor där Bandera hyllas. Jag ser att du undviker den speciella bakdörren till Polen för folk i västra Ukraina. Arbetsgivarna tycker om dem, de sänker lönerna och tar vilka skitjobb som helst. Jag har hört dem klaga över dålig behandling och där är jag på deras sida.

Det är känt att många ukrainare arbetar i Ryssland och några har gjort det länge. Några flyttar, några pendlar. Mitt intryck är att den ekonomiska flykten har ökat. Det handlar inte bara om att undvika mobilisering, det handlar om att få mat på bordet till familjerna. Jag postade en länk till en video där en ukrainsk nationalist klagar över att så många flyttar till Ryssland. Du kanske ska tjafsa med honom också?

Om Kiev inför visumkrav, så drabbas ukrainare mer än ryssar, även om de också drabbas. Moskva kämpar emot, ska du veta, där finns det mer människokärlek.

Poroshenko är inte diktator och ser inte ut att störtas. Generalerna försöker inte, de frivilliga försöker inte. Jag tror dock att folket till slut säger nej, men jag vet inte hur. Det är sant att Poroshenko har problem med Rada. Poroshenko kan kritiseras för mycket, men Parubiy och andra i Rada ska också kritiseras. Talmannen och extremnationalisten Parubiy sitter på en viktig lag enligt Minsk2 och stoppar fredsprocessen.

I dagsläget så är ju en ekonomis flykt till Ryssland i stort sett omöjlig med tanke på det ryska ekonomiska tillståndet. Så vill Ukrainare säkra sin framtid och samtidigt göra nytta för sitt land så söker man sig västerut där den ekonomiska styrkan ju finns. Så gör ju även Ryssar om möjlighet ges nu när fattigdomen för många ryssar åter börjar knacka på dörren. Ukraina har drabbats hårt av Putins kriminella politiska agerande men det är ju trots allt Ryssland som drabbats värst av Ukrainakrisen genom sin olagliga ockupation av Krim och Donbass och följderna av det. Putins förakt för den vanliga människan har ju nått nya höjder och gäller fler än enbart ryssar i dagsläget, nu handlar hans agerande om öppna krigsbrott som under den galna nazieran. Ukraina har helt enklet allt och lite till att vinna på sin nuvarande politik eftersom galningen i Kreml verkar vilja ha krig till varje pris med omvärlden för att kunna växa upp och kalla sig statsman. Visserligen kommer aldrig Ryssland ikapp väst så för Ukraina är valet enkelt, here we come EU and USA yeaaaahhh.
2016-10-10, 10:02
Bannlyst
Det bästa sättet att mäta vart ukrainarna tagit vägen är att se varifrån och i vilka volymer pengar skickas tillbaka till Ukraina från utlandet.

Icke oväntat så kommer en mycket stor del av inflödet till Ukraina från Ryssland.
http://zn.ua/ECONOMICS/rf-ostaetsya-liderom-po-obemam-denezhnyh-perevodov-v-ukrainu-226698_.html

År 2015 skickade exilukrainare hem 1,2 miljarder dollar från Ryssland. EU-flödet till Ukraina var visserligen något större, 1,6 miljarder dollar, men intressant är att närmare 500 miljoner dollar av dessa pengarna kommer från Storbritannien och Cypern, vilket tyder på att det handlar om oligarkernas offshorepengar, inte vanliga ukrainares hemskickade löner.

Merparten av pengarna som slussas hem från gästarbetare till Ukraina kommer alltså från Ryssland. Med tanke på att lönerna i Ryssland är 2-3 gånger lägre än i Västeuropa så måste det vara så att en överväldigande majoritet av de ukrainska gästarbetarna befinner sig i Ryssland. Det är en no brainer att Ukrainas föreslagna visumtvång för ryssar (vilket ryssarna kommer att reciprocera med visumtvång för ukrainare) kommer att bli en katastrof för den ukrainska befolkningen. Som vanligt tror jag dock att det är sedvanligt skitsnack från de ukrainska politikerna. De kommer aldrig att ta ett sådant suicidalt ekonomiskt beslut för det skulle knäcka Ukraina.

Varför flyr ukrainare sitt land för att arbeta i Ryssland? Så här säger en analytiker i artikeln:

Citat:
"Det är uppenbart att det är brist på pengar och inte patriotism som gör att ukrainare flyttar till Ryssland. Murare, takläggare och diversearbetare erbjuds 8,000-15,000 kronor i lön, fri bostad och tre måltider om dagen. Vissa ryska banker utfärdar särskilda kortprodukter för ukrainska gästarbetare, som möjliggör för släktingar i Ukraina att med ett andra kort ta ut pengar från samma konto utan avgifter. Det är ett slags 'all inclusive' som gör det svårt för ukrainare att säga nej till Ryssland av rent patriotiska motiv."

För att parafrasera den svenska socialdemokratin: "Gärna patriotism men först normala livsvillkor för mig och min familj."
Senast redigerad av G-Kill 2016-10-10 kl. 10:08.
2016-10-10, 10:22
Medlem
Ukrainska outbildade Gästarbetare i Ryssland är en grupp som inte är ny utan funnits under många år då Ukraina led av den förlamande fattigdomen under <moskva. Idag är det väst som gäller om man som Ukrainare ´är relativt ung, har utbildning och vill ha fortsatt reformarbete i sitt hemland. Eftersom det ukrainska jordbruket reformers i snabb takt och får större statsstöd så sker en sakta omsvängning i Ukraina från jordbruk till industri som ju skett i alla västländer. Inflödet av företag och utflyttad arbetskraft till Ukraina kommer som ett brev på posten om man lyckas attrahera marknaden genom sin politik. Sedan kommer det nog alltid att finnas Ukrainare som får sin utkomst från Ryssland även om dom av naturliga skäl kommer att bli färre i takt med att Ukraina växer ekonomiskt och Ryssland sjunker.
2016-10-10, 10:43
Medlem
Citat:
Att du pekar på Ryssland som just nu sjunker som en betongklump med sjunkande BNP och och hög utflyttning:
http://www.usnews.com/news/best-countries/articles/2016-10-06/countries-with-the-most-russian-emigrants
I den artikeln står:

Citat:
According to Rosstat, the state statistics agency, about 350,000 people left Russia in 2015, the most in decades.
Men följer man deras länk till Rosstat (istället för att bara lita blint på vad de påstår) så visas där bara statistik för första halvåret. Totalen var då ca 170.000. Men viktigt att notera är att av dessa fyttade 146.000 till andra CIS-länder. Det rör sig därmed sannolikt om hemvändande tadzjiker och uzbeker. Generellt, när du tittar på ryska utvandringssiffror till grannländer, så måste du tänka på att en "ryss" i denna statistik helt enkelt är en person med ryskt medborgarskap

Till världen utanför CIS flyttade så lite som 24.000 personer. Detta från ett land med 145 miljoner invånare. De hade alltså lägre absolut antal utflyttade än Sverige, trots en 15 gånger så stor befolkning. Ja, vojne, vilken emigrationskris.

Noterbart, dessutom, är att nästan exakt samma antal immigrerat till Ryssland från dessa länder under samma period.

Här är Rosstats siffror:

http://www.gks.ru/bgd/regl/b16_06/IssWWW.exe/Stg/d04/01-05.doc

Läser man det finstilta ser man dessutom att statistiken också inkluderar personer med utländskt medborgarskap, så här har alltså även alla centralasiatiska gästarbetare räknats in.

Citat:
Det finns som exempel nästan 2miljoner ryssar i Ukraina.
Det har alltid bott en massa ryssar i Ukraina, precis som det alltid bott en massa svenskar i Norge. Inget konstigt med det.

Riktigt skrattretande blir det när den amerikanska artikeln pekar på att det bor 1,2 miljoner ryssar i Kazakhstan och kallar dessa för "migranter". De vill alltså få oss att tro att en massa ryssar flyr Putins hemska diktatur och söker skydd i den blomstrande demokratin Kazakhstan?`

Tillägg: Jag hittade nu fullständig statistik för 2015. Man får gräva i den ryskspråkiga delen av Rosstat:s sajt för att hitta dit. Här är en direktlänk:

http://www.gks.ru/free_doc/new_site/population/demo/migr2.xls

Så, ja, visserligen 350.000 utvandrare totalt 2015, men titta också på invandringen: Nästan dubbelt så många, 598.617 personer. Nu förstår man ju varför din amerikanska propagandaartikel bara fokuserade på utvandringen och förbigick invandringen med tystnad.

Den där berömda "brain drain" di tjatar om, är det de 1.610 personer som flyttade till USA eller kanske de hela 161 ryssar som flyttade till Sverige?
Senast redigerad av VarmaDrycker 2016-10-10 kl. 11:10.
2016-10-10, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birgerkungen
Ryssland delar ut ryska pass till alla som vill ha det, det ingår ju i deras imperialist ambitioner.
Proceduren för att få ryskt pass är i stora drag ungefär densamma som för att få svenskt, men mer tidskrävande. Man måste första ha tillfälligt uppehållstillstånd i två år, sedan permanent uppehållstillstånd, först därefter kan man ansöka om medborgarskap. Det krävs ett stort antal medicinska tester för varje steg, utdrag ur brottsregistret, ett (iofs ganska enkelt) språktest, intyg om inkomst eller tillgångar, och diverse andra dokument.

Antalet beviljade ryska medborgarskap är inte särskilt högt. Till exempel var det ca 95.000 år 2012, att jämföra med ca 23.000 i Sverige 2011 (som ju är ett mycket mindre land).

http://tass.ru/info/1023624
http://www.migrationsinfo.se/nyhetsarkivet/nya-svenska-medborgare/
Senast redigerad av VarmaDrycker 2016-10-10 kl. 11:18.
2016-10-10, 14:24
Medlem
Poroshenko har att hantera ett helt nytt internationellt politiskt klimat några år efter kuppen. Normandie-fyran möts om någon vecka och det har sagts att det bara skulle kunna ske om någonting nytt kom upp. Jag vet inte vad som ligger bakom beslutet, men jag vet att NAF och UAF har börjat dra sig längre från gränsen i åtminstone ett område. Civila och soldater dör ännu och detta måste få ett slut.

Filmen om Volyn-massakern visas nu i Polen och Kiev surar. Relationerna mellan de två länderna är på väg att förändras. Polackerna är trötta på Ukraina, som landet är idag. Man vill att filmen ska visas i Ukraina, men jag tvivlar på att det sker. Den kanske inte ens visas i Sverige.

Citat:
On Friday, Poles flocked to theaters to watch Volyn, a new historical drama by director Wojciech Smarzowski which depicts the atrocities committed by Ukrainian nationalists during WWII. Even before it was released, Ukrainian commentators blasted the film. Some now fear that movie could help ruin Polish-Ukrainian relations.

In February 2014, Ukraine's government was overthrown in a coup d'état. The new authorities have since actively sought to rebrand organizations like OUN and UPA as heroic movements fighting for Ukraine's independence.

This summer, the Polish Senate passed a law classifying the massacre of Poles in Volyn and Eastern Galicia as genocide.

https://sputniknews.com/europe/20161009/1046158107/ukraine-polish-relations-sour-over-new-film.html
2016-10-10, 14:56
Medlem
Den som vill förstå dagens Ukraina behöver se den här videon. Vitrenko talar klokt. Hon framhåller att ukrainare i nordamerika påverkar dagens Ukraina och mycket mer. Hon ser också dagens kris ha gamla rötter. Utländskt tänkande, som ingen fosterlandsvän vill utsättas för. De som dansar runt den ukrainska högaffeln, treudden, behöver förstå att de inte tjänar Ukraina. Man får också veta att Parubiys parti ville sno land från Polen. Jo du, hej, kom och hjälp mig. Jag är själv fosterlandsvän, men det jag ser i Ukraina är en skrattspegel där det inte finns moraliska värden och visdom. Det är därför landet går ned sig. Engelskan kommer upp automatiskt.

Natalia Vitrenko: Nazi Ukraine as German-United States Project (See the following VIDEO)

https://www.youtube.com/watch?v=HWFKc7zV4wo
2016-10-10, 15:13
Medlem
Citat:
Poroshenko har att hantera ett helt nytt internationellt politiskt klimat några år efter kuppen. Normandie-fyran möts om någon vecka och det har sagts att det bara skulle kunna ske om någonting nytt kom upp. Jag vet inte vad som ligger bakom beslutet, men jag vet att NAF och UAF har börjat dra sig längre från gränsen i åtminstone ett område. Civila och soldater dör ännu och detta måste få ett slut.

Filmen om Volyn-massakern visas nu i Polen och Kiev surar. Relationerna mellan de två länderna är på väg att förändras. Polackerna är trötta på Ukraina, som landet är idag. Man vill att filmen ska visas i Ukraina, men jag tvivlar på att det sker. Den kanske inte ens visas i Sverige.

https://sputniknews.com/europe/20161009/1046158107/ukraine-polish-relations-sour-over-new-film.html
Att dagdrömma och läsa Sputiknews hjälper inte, även om Sputiknews också ägnar sig åt dagdrömmar och falsa skriverier. Finns inget större orosmoment mellan Polen och Ukraina däremot en stor samhörighet och gemenskap i avskyn för Putin och hans, nu skall vi vara snälla, rännstenspolitik. Polen är ju ett västligt Natoland och lär inte svika Ukraina om inte annat så för att ge nöten i Kreml huvudbry och givetvis även rent regionalpolitiskt inför framtiden. Ryssland är ju ingen stormakt av betydelse för forna östeuropeiska länders utveckling så att försöka splittra Europas länder och gemenskap är lönlöst för lille Putin även om han säkert har våta drömmar om det. Vad har förresten Putin eller hans kompisar i Normadie att göra? Ukrainarna har ju av naturliga skäl djup version mot på ryssen och vad han ställt till med i Ukraina att t.om Somalia verkar mer civiliserat i jämförelse. Nu håller vi tummarna på att Ukraina fortsätter utvecklas till att bli en viktig kugge i Europas politik och handel och då per automatik minskar Rysk skadlig påverkan på det demokratiska Europa. Det hjälper inte hur mycket den ryska propagandan försöker trumma in ord som nazi, extremissm, banderas mm om Ukraina eftersom det ofelbart leder till huvudskakningar från omvärlden typ "är Putin helt klar i huvet"?
Senast redigerad av Lucas49 2016-10-10 kl. 15:17.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in