Citat:
Ursprungligen postat av
birgerkungen
Ryssland delar ut ryska pass till alla som vill ha det, det ingår ju i deras imperialist ambitioner.
Flyktingar är dock flyktingar och inte "ekonomiska flyktingar". Åtministone huvudparten av alla ukrainare skaffade sig uppehållstillstånd i Polen innan konflikten startade, frågan är här ifall turistvisum används för flyktingändamål. Men det beviljas inte mer turistvisum nu än innan...Korttidsvisum utnyttjas dock i viss utsträckning för att jobba kort inne i Polen. Men det finns kanske uppemot en halv miljon ukrainare med uppehållstillstånd för arbete och studier i Polen, som har inget med konflikten att göra, det var så innan också (någon viss ökning senare år kanske för att intresset för Polen ökade). Fortfarande fick bara 16 st ukrainare flyktingsstatus 2014-2016.
"Ekonomiska flyktingar"=alla migrerade utom flyktingar? eller vad menar du? 2 miljoner engelsmän finns boende i andra länder i EU, 5 miljoner ute runt om i världen - de är inte flyktingar, men "ekonomiska flyktingar"? enligt dig..
Löneskillnader har mycket med storstad vs land att göra. Alla i Ryssland vill in till storstäder där löner är avsevärt högre, då är de "ekonomiska flyktingar". Kontakt annonser finns som- "kvinna från landet gifter sig mot Moskva lägenhet i gåva"...Jag antar att tom Åkesson mfl SD är "ekonomiska flyktingar" nu när de flyttat till Stockholm...
Den polack jag citerar heter Rivna eller Rivnas. Sök i tråden. Han talar om miljoner ukrainare i Polen och oroar sig över Bandera-undervisningen i ukrainarnas statsfinansierade polska skolor.
Jag har stött på nykomna ukrainare i Sverige. En försökte tala ukrainska med mig när han behövde hjälp med inköp i en affär, det gick inte bra. Jag svarade med min enkla ryska och lyckades hjälpa honom. Han tackade mig från sitt hjärta. Han var äldre och jag vet inte alls varför han är här. Det är annars känt att några ukrainare har satt i system att söka asyl i Nederländerna och efter ett visst antal månader be om återvändarhjälp av staten, det har jag rapporterat. Det gäller ganska bra pengar och kan förekomma också här, utan att det rapporteras av medierna. Sverige har också återvändarbidrag.
Montyan ska inte marginaliseras. Hon säger ifrån hela tiden och hon vill Ukraina väl, hon är patriot. Jag har tidigare citerat henne i tråden.
Kolla in det specialavtal ukrainare i den västra landsdelen har med Polen. Det kan delvis förklara den ukrainska invandringen till Polen.
Det är väl känt att många ryssar söker sig till storstäderna för att få jobb och nu försöker du få svenska politiker att liknas vid ekonomiska flyktingar. Det håller inte, Birgerkungen. När det gäller ukrainare talar vi om flykt från ett land till ett annat.
Det sista jag hörde är att Ukraina inte längre kan producera stridsplan. Ett enda plan kräver flera års försvarsbudgetar och det är möjligt att produktionsanläggningarna är nedgångna och ingenjörerna inte längre på plats. Man köper in gamla Sovjet-tanks för skrotvärdet och säljer dem för 400.000 dollar styck efter "renovering".
Jag förstår att du vill stödja ditt älskade Ukraina, men är det inte smartare att identifiera problemen och söka lösningar? Allt handlar inte om informationskrig, det är viktigare med långsiktiga lösningar på besvärliga problem. Jag vill inte se landet gå ned sig, så tänk om.