2016-10-06, 18:09
Medlem
Xeliouss avatar
Fint att se att Ukrainas försvarsminister är på besök för att snacka med vår försvarsminister om de ryska fascisternas angrepp och om Sverige kan göra mer för Ukraina i försvaret mot de ryska galningarna.

Citat:
Ukrainas försvarsminister Stepan Poltorak hoppas att Sverige ska kunna hjälpa Ukraina att förbättra det ukrainska försvarets kapacitet och förmåga. Det framkom när han i dag träffade försvarsminister Peter Hultqvist i Stockholm.

Sedan tidigare har Sverige hjälpt Ukrainas försvarsmakt med sjukvårdsutbildning och nu hoppas försvarsminister Stepan Poltorak på mer samarbete.

Exempelvis direkt mellan försvarsmakternas högkvarter i Sverige och Ukraina, men han och den ukrainska försvarsledningen vill också lära sig mer av svenska försvarsmaktens kunskaper om territorialförsvar och erfarenheter av att hantera nedgrävda hemgjorda bomber.
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3304&grupp=6283&artikel=6 535446

Kanske finns möjlighet att man åker ner då. Vad tror ni, kan man kolla med Skillt om man får vara med och jaga lite orcher några dagar? Det är väl inga större problem ta med sig jaktvapen, är väl bara säga att man ska jaga vilt i Ukraina?
Senast redigerad av Xelious 2016-10-06 kl. 18:15.
2016-10-06, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Folket reste sig i Sevastopol och på Krim efter kuppen i Kiev och den förfärliga Khorsun-massakern. I början var de sura över det uteblivna stödet från Ryssland. Några makthavare var Kiev-vänliga. Sedan ingrep den ryska armén och många ukrainska soldater gick över till den ryska sidan.

Inget inbördeskrig startades på Krim. Antalet ryska soldater överskred aldrig avtalet med Ukraina och Ukraina svarade inte övertygande. Såg du några skott där?

Inbördeskriget påbörjades av Turchinov och han slogs mot några ganska maktlösa "separatister" i Slavyansk. Krim blev ryskt utan ett skott. Strelkov i Donbass kan man diskutera.

Vad gäller inbördeskriget, anser jag att det var en tragedi. Se människan.

Du fick på nöten i MH17-tråden och är arg. Vad gäller MH17-uppgifter, så tänker jag inte serva dig, eftersom du din vana trogen är oförskämd.
Det var ingen folklig resning utan ett allmänt vanligt missnöje som förekommer i alla demokratier som Putin utnyttjade för sin egen agenda. Allt du så målande beskriver är en efterkonstruktion baserad på hur sker utvecklades sig under Putins aggressiva krigföring i Donbass och den militära våldtäkten på Krimhalvön och dess befolkning. Omvärlden har inte fel om den ryska olagliga närvaron i Ukraina och t.om galenpannan Putin vet ju det. Så politiska efterkonstruktioner, precis som vi nedskjutningen av det civila flygplanet, gör ju knappast Ryssland eller Putins propagandasvans trovärdigare. Dom som faktiskt tjänar på Rysslands efterkonstruktioner är ju Kiev som givetvis tackar och tar emot för dom fria pluspoäng i trovärdighetsligan som Putins agerande genererar. Att omvärlden och även Ukraina anser att Ryssland numera styrs av en samling barbarer är ju inte så konstigt med tanke på den ryska exporten av blodbad.
2016-10-06, 18:57
Medlem
OlleHelges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
För ett år sedan var det inte business as usual, men nu är det det igen, det är tydligt.

Sanning igen med modification. Det är rätt att det är bättre än slutet av 2015 då allt var i fritt fall.

https://themoscowtimes.com/news/crisis-hits-russian-banking-with-15-job-losses-55620

Likväl, du kan väl inte säga att det är bra? Jag skulle nog vilja säga att det är bra om man jämför med -stan länderna men den som säger att läget är bra i Ryssland och Ukraina håller jag inte med. Ryssland tappar och det blir fortfarande sämre. Ukraina vände under våren men från ett dåligt läge. Men likväl, det skulle kunna vara så mycket bättre utan en KGB chefen vid rodret i Moskva.
2016-10-07, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birgerkungen
Det som blandas i hop med flyktingfrågan är turistvisum till Polen, 800000-900000 beviljas varje år. Detta utnyttjas eventuellt snarast för tillfälligt arbete i Polen och sen återvänder man. Som sagt ett par hundratusen upp till en halv miljon är boendes legalt i Polen, man beviljar 50000-120000 nya tillfälliga uppehållstillstånd för ukrainare varje år för arbete och studier. Endast 65000 ukrainare har fasta uppehållstillstånd. Allt blandas ihop med flyktingfrågan. Under första halvan av 2016 sökte 7000 fd sovjetmedborgare asyl i Polen, varav 5000 ryska medborgare - och 700 ukrainska. Under 2014 och 2015 sökte ca 2000 ukrainare per år. Totalt sen konflikten startade så har endast 5000 ukrainare alltså ens ansökt om asyl i Polen.

"The Polish authorities consider that internally displaced persons (IDPs) in Ukraine
can access humanitarian assistance from local and international organizations. " Man har alltså en mycket strikt policy i Polen angående flyktingar från Ukraina. Flykting status fick 0! 2014, 2! ukrainare 2015 och av de ca 700 sökande under första halvan av 2016 fick 14! ukrainare det.
http://www.refworld.org/pdfid/57f3cfff4.pdf UNHCR Polen rapport "The Situation of Ukrainian Refugees in Poland" September 2016

Det styrande partiet i Polen försöker också antyda att man "tar hand om massa ukrainare" för man vill undkomma diskussionen i EU om att ta emot andra sorters flyktingar än ukrainska.
http://uk.reuters.com/article/uk-europe-migrants-poland-ukraine-idUKKCN0UY2BN

Jag talar inte bara om asyl i Polen eller bara tillfälliga ukrainska gästarbetare i landet. Jag hänvisade i tråden till en polack, som talade om flera miljoner ukrainare i landet. Bråka med honom istället.

Västra Ukraina har ett specialavtal med Polen tack vare den gemensamma historien.

Se tråden, Montyan sade att en miljon flyttat till Polen pga situationen i Ukraina. Är det fel på Montyan också? Polacken talar om många fler ukrainare i landet. De söker jobb och behöver inte vara bara krigsflyktingar. En 18-årig ung man på väg till Polen gör det troligen för att undvika krigstjänst. Andra för att kunna försörja sina familjer.
2016-10-07, 04:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleHelge
Sanning igen med modification. Det är rätt att det är bättre än slutet av 2015 då allt var i fritt fall.

https://themoscowtimes.com/news/crisis-hits-russian-banking-with-15-job-losses-55620

Likväl, du kan väl inte säga att det är bra?
Det är en blandad kompott. Banksektorn kan nog må bra av lite gallring, speciellt av personer som jobbar på avdelningarna för privatlån. Notera också i slutet av din artikel att antalet anställda i jordbrukssektorn ökat 17% och att det motsvarar nästan en miljon personer. Den positiva nyheten gömde förstås Moscow Times undan längst ned i sista stycket.

Dessutom länkar de till den här artikeln:

http://www.rbc.ru/finances/05/10/2016/57f507d59a7947510c8b1f31

Där jämförs de dåliga nyheterna om banksektorn av positiva nyheter om arbetsmarknaden som helhet:

Citat:
Для сравнения, общее число работающих в стране в июне 2016 года, по данным Росстата, составило более 72,67 млн человек, что почти на 1,14 млн человек (или 1,6%) больше по сравнению со среднегодовым значением 2014 года.

1,14 miljoner fler i arbete idag än i början av 2014. Detta matchas också av statistiken på TradingEconomiccs.com som visar på en minskande (under 2016) arbetslöshet, ökande sysselsättningsgrad och ökande antalet jobberbjudanden:

http://sv.tradingeconomics.com/russia/unemployment-rate
http://sv.tradingeconomics.com/russia/employment-rate
http://sv.tradingeconomics.com/russia/job-offers
Senast redigerad av VarmaDrycker 2016-10-07 kl. 04:31.
2016-10-07, 04:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det är i alla fall bra att du erkänner vad du sitter och skriver för någonstans.
Vad betyder "vad du sitter och skriver för någonstans"? Vänligen korrekturläs dina inlägg så det blir läsbar svenska.
2016-10-07, 09:59
Medlem
birgerkungens avatar
Citat:
Jag talar inte bara om asyl i Polen eller bara tillfälliga ukrainska gästarbetare i landet. Jag hänvisade i tråden till en polack, som talade om flera miljoner ukrainare i landet. Bråka med honom istället.

Västra Ukraina har ett specialavtal med Polen tack vare den gemensamma historien.

Se tråden, Montyan sade att en miljon flyttat till Polen pga situationen i Ukraina. Är det fel på Montyan också? Polacken talar om många fler ukrainare i landet. De söker jobb och behöver inte vara bara krigsflyktingar. En 18-årig ung man på väg till Polen gör det troligen för att undvika krigstjänst. Andra för att kunna försörja sina familjer.
Montyan är den enda representanten för Piratpartiet i Ukraina och kom som nummer 5 I det personvalsdistrikt hon ställde upp i...ingen tungviktare precis. Om det är polske PM du syftar på så är det så att dennes parti är mycket restriktiv till invandring och påstår saker i EU därför man vill undvika ta emot kvotflyktingar. Mot detta står officiella siffror hos UNCHR och i den länk som jag postade innan klarggörs att man använder sig av antalet beviljade turistvisum på 800000-900000 (årligen) för att påstå att man tog emot "en miljon" flyktingar. Som sagt uppemot en halv miljon bor, arbetar eller studerar i Polen med uppehållstillstånd, utan att vara flyktingar på något sätt. Och huvudsakligen används turistvisum för kortare vistelse ev att man har jobb under korttid. Men att turistvisum skulle användas för att bli flyktingar tror jag inte existerar I någon större skala. Flyktingsstatus 2014-2016 har 16 ukrainare fått I Polen.
Senast redigerad av birgerkungen 2016-10-07 kl. 10:01.
2016-10-07, 14:58
Bannlyst
Jag har inte läst inläggen i detalj, men ukrainare får inte asyl vare sig i Ryssland eller i EU. Därför kategoriseras de inte som flyktingar någonstans. Om man anser att livet i Ukraina är outhärdligt, vilket många ukrainare gör, så är den enda utvägen att på ett sätt eller annat skaffa sig arbetstillstånd eller uppehållstillstånd som student. Många som flytt från t.ex. Donetsk till Kiev är inte heller flyktingar i denna legala mening - de har helt enkelt flyttat från en del av landet till en annan.

Så formellt finns det alltså inga flyktingar alls i Ukraina. Realiteten är dock att folk har flytt fältet.

Enormt många ukrainska män, sannolikt hundratusentals, lämnar landet för att de inte vill tjänstgöra i den ukrainska militären. Dessa skulle i alla fall jag vilja kalla för politiska flyktingar även om deras officiella ärende i EU eller Ryssland handlar om "studier" eller "arbete".

Samma logik gäller ukrainska kvinnor som lämnar ett jobb för $100/månad i Poltava för samma jobb som kanske ger $500/månad i Moskva eller $1000 i Warszawa. Dessa kvinnor är ju i realiteten en typ av ekonomiska flyktingar - de överlever inte i Ukraina på den erbjudna lönen.
2016-10-08, 10:11
Medlem
birgerkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-Kill
Jag har inte läst inläggen i detalj, men ukrainare får inte asyl vare sig i Ryssland eller i EU. Därför kategoriseras de inte som flyktingar någonstans. Om man anser att livet i Ukraina är outhärdligt, vilket många ukrainare gör, så är den enda utvägen att på ett sätt eller annat skaffa sig arbetstillstånd eller uppehållstillstånd som student. Många som flytt från t.ex. Donetsk till Kiev är inte heller flyktingar i denna legala mening - de har helt enkelt flyttat från en del av landet till en annan.

Så formellt finns det alltså inga flyktingar alls i Ukraina. Realiteten är dock att folk har flytt fältet.

Enormt många ukrainska män, sannolikt hundratusentals, lämnar landet för att de inte vill tjänstgöra i den ukrainska militären. Dessa skulle i alla fall jag vilja kalla för politiska flyktingar även om deras officiella ärende i EU eller Ryssland handlar om "studier" eller "arbete".

Samma logik gäller ukrainska kvinnor som lämnar ett jobb för $100/månad i Poltava för samma jobb som kanske ger $500/månad i Moskva eller $1000 i Warszawa. Dessa kvinnor är ju i realiteten en typ av ekonomiska flyktingar - de överlever inte i Ukraina på den erbjudna lönen.

Ryssland delar ut ryska pass till alla som vill ha det, det ingår ju i deras imperialist ambitioner.

Flyktingar är dock flyktingar och inte "ekonomiska flyktingar". Åtministone huvudparten av alla ukrainare skaffade sig uppehållstillstånd i Polen innan konflikten startade, frågan är här ifall turistvisum används för flyktingändamål. Men det beviljas inte mer turistvisum nu än innan...Korttidsvisum utnyttjas dock i viss utsträckning för att jobba kort inne i Polen. Men det finns kanske uppemot en halv miljon ukrainare med uppehållstillstånd för arbete och studier i Polen, som har inget med konflikten att göra, det var så innan också (någon viss ökning senare år kanske för att intresset för Polen ökade). Fortfarande fick bara 16 st ukrainare flyktingsstatus 2014-2016.

"Ekonomiska flyktingar"=alla migrerade utom flyktingar? eller vad menar du? 2 miljoner engelsmän finns boende i andra länder i EU, 5 miljoner ute runt om i världen - de är inte flyktingar, men "ekonomiska flyktingar"? enligt dig..

Löneskillnader har mycket med storstad vs land att göra. Alla i Ryssland vill in till storstäder där löner är avsevärt högre, då är de "ekonomiska flyktingar". Kontakt annonser finns som- "kvinna från landet gifter sig mot Moskva lägenhet i gåva"...Jag antar att tom Åkesson mfl SD är "ekonomiska flyktingar" nu när de flyttat till Stockholm...
Senast redigerad av birgerkungen 2016-10-08 kl. 10:29.
2016-10-08, 10:22
Medlem
Citat:
Ryssland delar ut ryska pass till alla som vill ha det, det ingår ju i deras imperialist ambitioner.

Flyktingar är dock flyktingar och inte "ekonomiska flyktingar". Huvudparten av alla ukrainare skaffade sig uppehållstillstånd i Polen innan konflikten startade, frågan är här ifall turistvisum används för flyktingändamål. Men det beviljas inte mer turistvisum nu än innan...Korttidsvisum utnyttjas dock i viss utsträckning för att jobba kort inne i Polen. Men det finns kanske uppemot en halv miljon ukrainare med uppehållstillstånd för arbete och studier i Polen, men det har inget med konflikten att göra, det var så innan också.

"Ekonomiska flyktingar"=alla migrerade utom flyktingar? eller vad menar du? 2 miljoner engelsmän finns boende i andra länder i EU, 5 miljoner ute runt om i världen - de är inte flyktingar, men "ekonomiska flyktingar"? enligt dig..
Kan ha fel men har inte Polen och Ukraina avtal om relativt fri rörlighet för medborgarna länderna emellan? För givert är ju att många Ukrainare vill söka lyckan i väst för att oftast återvända hem med nyttiga egenskaper i bagaget. Och Polen är ju ett praktexempel på hur ett land kan utvecklas från fattig kommuniststat till relativt välmående väststat på ganska kort tid. Så kommer troligen att ske med Ukraina den dagen ryssen lämnat landet och man kan fokusera mer på det civila samhället.
En välutbildad befolkning + ett jordbruk med potential är ju Ukrainas biljett framåt.
2016-10-08, 13:27
Medlem
Citat:

Flyktingar är dock flyktingar och inte "ekonomiska flyktingar". Åtministone huvudparten av alla ukrainare skaffade sig uppehållstillstånd i Polen innan konflikten startade, frågan är här ifall turistvisum används för flyktingändamål. Men det beviljas inte mer turistvisum nu än innan...Korttidsvisum utnyttjas dock i viss utsträckning för att jobba kort inne i Polen. Men det finns kanske uppemot en halv miljon ukrainare med uppehållstillstånd för arbete och studier i Polen, som har inget med konflikten att göra, det var så innan också (någon viss ökning senare år kanske för att intresset för Polen ökade). Fortfarande fick bara 16 st ukrainare flyktingsstatus 2014-2016.

Löneskillnader har mycket med storstad vs land att göra. Alla i Ryssland vill in till storstäder där löner är avsevärt högre, då är de "ekonomiska flyktingar". Kontakt annonser finns som- "kvinna från landet gifter sig mot Moskva lägenhet i gåva"...Jag antar att tom Åkesson mfl SD är "ekonomiska flyktingar" nu när de flyttat till Stockholm...

Den polack jag citerar heter Rivna eller Rivnas. Sök i tråden. Han talar om miljoner ukrainare i Polen och oroar sig över Bandera-undervisningen i ukrainarnas statsfinansierade polska skolor.

Jag har stött på nykomna ukrainare i Sverige. En försökte tala ukrainska med mig när han behövde hjälp med inköp i en affär, det gick inte bra. Jag svarade med min enkla ryska och lyckades hjälpa honom. Han tackade mig från sitt hjärta. Han var äldre och jag vet inte alls varför han är här. Det är annars känt att några ukrainare har satt i system att söka asyl i Nederländerna och efter ett visst antal månader be om återvändarhjälp av staten, det har jag rapporterat. Det gäller ganska bra pengar och kan förekomma också här, utan att det rapporteras av medierna. Sverige har också återvändarbidrag.

Montyan ska inte marginaliseras. Hon säger ifrån hela tiden och hon vill Ukraina väl, hon är patriot. Jag har tidigare citerat henne i tråden.

Kolla in det specialavtal ukrainare i den västra landsdelen har med Polen. Det kan delvis förklara den ukrainska invandringen till Polen.

Det är väl känt att många ryssar söker sig till storstäderna för att få jobb och nu försöker du få svenska politiker att liknas vid ekonomiska flyktingar. Det håller inte, Birgerkungen. När det gäller ukrainare talar vi om flykt från ett land till ett annat.

Det sista jag hörde är att Ukraina inte längre kan producera stridsplan. Ett enda plan kräver flera års försvarsbudgetar och det är möjligt att produktionsanläggningarna är nedgångna och ingenjörerna inte längre på plats. Man köper in gamla Sovjet-tanks för skrotvärdet och säljer dem för 400.000 dollar styck efter "renovering".

Jag förstår att du vill stödja ditt älskade Ukraina, men är det inte smartare att identifiera problemen och söka lösningar? Allt handlar inte om informationskrig, det är viktigare med långsiktiga lösningar på besvärliga problem. Jag vill inte se landet gå ned sig, så tänk om.
2016-10-08, 16:23
Medlem
OlleHelges avatar
Citat:
...

Kolla in det specialavtal ukrainare i den västra landsdelen har med Polen. Det kan delvis förklara den ukrainska invandringen till Polen.

Det är väl känt att många ryssar söker sig till storstäderna för att få jobb och nu försöker du få svenska politiker att liknas vid ekonomiska flyktingar. Det håller inte, Birgerkungen. När det gäller ukrainare talar vi om flykt från ett land till ett annat.

...

Det forsar ryssar ut ur Ryssland idagarn. Tycker du är för enögd i dina negariva skrivesler om Ukraina. Det finns uppenbarligen problem som man arbetar med i Ukraina. I Ryssland bygger man en stor arme för att dominera Europa med. Tyvärr, det du beskriver är ren propaganda och är mer hur Kreml vill att det ska vara och inte hur det är.

Ukraina har redan fått igång några stycken av sektorerna med jordbruk och IT som går väl:
http://www.euronews.com/2016/10/07/ukraine-targets-it-to-drive-economy

Att du pekar på Ryssland som just nu sjunker som en betongklump med sjunkande BNP och och hög utflyttning:
http://www.usnews.com/news/best-countries/articles/2016-10-06/countries-with-the-most-russian-emigrants

Det finns som exempel nästan 2miljoner ryssar i Ukraina.

Tycker att man ska ha på fötterna innan man svartmålar. Inte att grannen eller en enskild person yttrar vad han känner...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in