Citat:
Ursprungligen postat av
Kinuski
Svoboda, som jag minns Rudling, har större stöd än enstaka procent. Dessutom är högern stor och ett sammelsurium av olika grader extremism. Kalabalik i inbördeskrigets Ukraina. Perspektivet som gavs vår dock viktigt, bl a att ca 60% av Ukrainas befolkning talar ryska i första hand, men ändå har inte ryska språklig status som ukrainska. De flesta är tvåspråkiga. Ett "övergångsland" som kollapsat det senaste kvartsseklet, med korrupt centralmakt och söndrande oligarki med geografiska och industriella uppdelningar.
Vad det gäller mordbranden i kommunhuset så kunde dokumentären visa hur somliga kastade sig ut från det brinnande huset och måste ha endera dött eller slagit sig hårt mot marken, för att sedan misshandlas av ukrainistiska mobben nedanför.
Azov-milisen är nazistisk, eller i det minsta full av nazisympatisörer. Dokumentären intervjuade dess ledare som sa att milisen finansieras av både Ukrainas regim och företag.
Svoboda fick 10% 2012 för att Tymoshenko sattes i fängelse och man försökte lagstifta mot Klitchko. Då gick folk över att rösta på Svoboda i någon mån. 2014 fick de 4% men kom inte in pga spärr i parlamentet. 4% är pga de syntes mycket. Tyagnybok har fått 1-2% i nåt presidentval och de är nog på väg dit. Endast 7 personvalda kom in i parlamentet alltså inte i egenskap av Svoboda utan personvalda.Så Yanukovych är ganska personligen ansvarig för Svobodasidans uppgång.
Man har i parlamentet antagit lag mot vänster och högerextremister och deras yttringar. Kommunister och nazister är alltså förbjudna i lag.
Jag har själv bott i Kyiv fram tills Yanukovych tog över och jag kan säga huvudstaden är de facto rysktalande både på arbetsplatser och hemma även om folk pratar ukrainska i skolan och på landet, alla större tv kanaler är rysktalande. Jag pratade ryska i fem år helt utan problem eller besvär någonstans. Det är inte intressant i sig. Eftersom man identifierar sig med ukrainsk etnicitet.Endast en minoritet i Donbass har rysk etnicitet, medan den på Krim är ca 50%.
Ursprunget styr hur man definierar sig. De flesta i Ukraina är tvåspråkiga, utom folk inom denna trilskande lilla ryska etnicitet. Ryska språket behöver inte skyddas medan det ukrainska behöver det. Städerna har förryskats kraftigt under sovjettiden. Att man definerar sig som rysk etnicitet betyder inte automatiskt att man är separatist heller även om propagandan lyckats politisera grupperna efterhand.
Odessa branden. Glömde man tala om att det var separatisterna som attackerade en annan demonstration först och sköt ihjäl folk och sedan blev jagade tillbaka? Naturligtvis klippte denna ryska propaganda bort folk som hjälpte andra ut ut branden. Huvudsakligen så dog folk avtuppade på nedre våningar ej hoppandes ner eller innebrända högre upp.
Azov-milisen är finansierad av judiska Kolomoisky. Den består av det ena och det andra men är inte uttalat högerextrem, utan det som förenar soldater är deras kamp mot ett imperialistiskt Ryssland. Desto mer regimen fick kontroll och denna typ av oligarkfinansierad milis har fått underordna sig. Inte minst har Poroshenko haft ett par duster med Kolomoisky. Kolomoisky har sin bas i Dnepro(petrovsk), inte precis nån bas för västukrainska nationaliströrelser. Att Dnepro(petrovsk) starke man och invånare valt väst skjuter ju alla Novorossya idéer i sank...
Nåt som ofta missas är att politiken inte är så ideologisk. 50% är personvalda och övriga 50% har partier som plattformar för olika person konstellationer. Personvalen är oftast oligarkfinansierade liksom partierna. När Tyagnybok tog över Svoboda så blev det hans personvalsplattform. Mer populistiskt annars skulle 10% inte röstat. Jag känner folk som gick från att beundra Putin till att rösta Svoboda under tiden 2010- 2012. Inga huliganer utan vanliga väljare.