Citat:
Ursprungligen postat av
Alpha101
Rådande omständigheter låter mer passande. Då behöver vi inte blanda in vaga och fantasifulla begrepp som värderingar och kultur.
Är du en av dom som anser att svensken inte har någon kultur eller gemensamma värderingar?
Citat:
Ursprungligen postat av
Alpha101
Det är dock inget faktum utan handlar mer om preferenser.
Nu upplever jag att du börjar tappa kontakten med verkligheten. Ensamhushåll kräver mer yta än gemensamma hushåll, eftersom ytkrävande funktioner inte kan delas med andra.
Att du väljer ifrågasätta något så grundläggande känns lite rättshaveristiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Alpha101
Nej, där har jag pekat på de tankefel du gör.
Jag har visat data från World Values Survey. Det enda du erbjudit som stöd till din position är vilda spekulationer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Alpha101
Fö så har inte behov med saken att göra. Det är inte mätbart. Det är ihop-fantiserat.
Du får skaka fram ett kvantitativt sätt att mäta. Då först kan vi avgöra om det finns brist. Och när vi åtgärdat bristen så den är över.
Nu har vi anlänt vid samma punkt i diskussionen som fick Svenne-i-banan att dra sig ur samtalet.
Jag har pekat på två uppmätta faktum som visar varför svenskens behov av boarea är större än alla andra folks, nämligen vårt (ny)kulturellt förankrade behov av självförverkligande (World Values Survey) och att vi har världens högsta andel ensamhushåll.
Från ditt håll har däremot faktaunderlaget lyst med sin frånvaro, så jag ställer samma fråga till dig som jag ställde till Svenne-i-banan:
Vid vilket kvadratmetersnitt uppstår brist?
Citat:
Ursprungligen postat av
Alpha101
Det är just falsifierat jag gjort. Och det var trivialt.
Och fakta är stenhårda. De är riksdagsbeslut. Beslut som gör det offentliga till en stor och omfattande överhet som styr och ställer med folket. Sådant tolereras bara av människor som vill underkasta sig. Dvs den diametrala motsatsen till "oberoende och individualism". Vill du hitta "oberoende och individualism" får du gå till anarkokapitalistiska samhällen (som ytterlighet då).
Vi kan antingen lyssna på dina politiskt motiverade fria fantasier om svenskens undergivna masochism eller på forskarna hos Wold Values Survey.
Svårt val, du!
Citat:
Ursprungligen postat av
Alpha101
Klanten Cornucopia kan vi bortse ifrån. Han gör mer fel än rätt.
Jag har letat på eurostat och inte hittat sagda data. Någon som hittat det får gärna länka.
Hittade denna länk:
http://www.entranze.enerdata.eu/
Den ser ut att bekräfta att de siffror vi diskuterat tidigare verkar något så när korrekta. Svenskens snittyta ligger på 42kvm och danskens på 54kvm. Verkar bara vara EU-länder, så Norge är inte med.