2016-10-03, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Okej.
Undra, var hon var 2006, 2009 och 2012, när hon hade 0 kr i inkomst av tjänst.

2009 var hon väl i USA och Dubai, 2012 i Turkiet.
Citera
2016-10-03, 18:20
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baraemmha
Jag kanske borde nämna att hon 2009 taxerade för 67 kronor under Överskott av kapital. 2012 hade den furstliga summan sjunkit till 0 kr.
Citera
2016-10-03, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeLegerat
Visst är det så att man inte får sälja saker för mer än 50000 utan att skatta? Har jag helt misstolkat regeln? Är skattemyndigheten tipsad om det? Hon borde fått in mer än 50000 på dina biljetter.

Jag misstänker att du tänker på regeln i inkomstskattelagen kapitel 51 § 7 stycke 2 som säger att kapitalvinster (=vinst) vid avyttring (=försäljning) av personliga tillgångar (=tillgångar du innehaft för personligt bruk) ska tas upp (=skattas för) bara till den del de för beskattningsåret sammanlagt överstiger 50 000 kronor?

Den regeln träffar dock inte vinster från försäljning av vilken typ av tillgångar som helst. Det rör sig bara om tillgångar som den skattskyldige innehaft för personligt bruk. (Typexempel: smycken.)

Den träffat definitivt inte vinst du gjort genom att sälja biljetter av olika slag! Biljetter anses inte vara en tillgång du innehaft för personligt bruk.

Att det skulle finnas en generell regel som säger att du inte behöver skatta för de första 50 000 kronorna du tjänat genom att sälja saker i största allmänhet är ingenting jag känner igen alls. Kan inte tänka mig vad det skulle vara för regel.

Brasklapp här för att jag inte är skatteexpert!
Senast redigerad av UnicornMeat 2016-10-03 kl. 18:54.
Citera
2016-10-03, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnicornMeat
Jag misstänker att du tänker på regeln i inkomstskattelagen kapitel 51 § 7 stycke 2 som säger att kapitalvinster (=vinst) vid avyttring (=försäljning) av personliga tillgångar (=tillgångar du innehaft för personligt bruk) ska tas upp (=skattas för) bara till den del de för beskattningsåret sammanlagt överstiger 50 000 kronor?

Den regeln träffar dock inte vinster från försäljning av vilken typ av tillgångar som helst. Det rör sig bara om tillgångar som den skattskyldige innehaft för personligt bruk. (T.ex. smycken.)

Den träffat definitivt inte vinst du gjort genom att sälja biljetter av olika slag! Biljetter anses inte vara en tillgång du innehaft för personligt bruk.

Att det skulle finnas en generell regel som säger att du inte behöver skatta för de första 50 000 kronorna du tjänat genom att sälja saker i största allmänhet är ingenting jag känner igen alls. Kan inte tänka mig vad det skulle vara för regel.

Brasklapp här för att jag inte är skatteexpert!

Bra info! Utförligt som alltid
Citera
2016-10-03, 19:15
Medlem
Citat:

Okej.
Citera
2016-10-03, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeLegerat
Bra info! Utförligt som alltid

Tack! Vad snällt sagt!

Slog mig att det kan vara på sin plats att påpeka att nämnda regel såklart bara träffar kapitalvinster vid avyttringar av personliga tillgångar.

Det måste alltså ha existerat en personlig tillgång! Och det är den som ska ha avyttrats.

Som jag skrev innan så träffar regeln inte tillgången biljetter och den träffar absolut inte under några som helst omständigheter "tillgången" låtsasbiljetter!
Citera
2016-10-03, 19:20
Medlem
Så här agerar andra länder mot bedragerskor.

Följer f.ö. Tråden med stort nöje & förfäran.

http://www.expressen.se/gt/ingelas-n...rackfangelset/

Citat:
Sammanfattning och avslutande bedömning:
Brotten är inte preskriberade eftersom Ingela Jansson fått del av åtalet."
INGELA JANSSONS BROTTSLIGA LIV
2003 dömdes Ingela Jansson och dåvarande pojkvännen för att ha lurat till sig leasingbilar som såldes vidare svart.
Under rättegången vittnade hon mot den kriminella Naserligan och kom undan med skyddstillsyn. Dessutom fick hon skyddade personuppgifter.
Snart misstänktes hon för nya brott och inför den sista rättegångsdagen försattes hon på fri fot.
När domen skulle avkunnas var hon borta. Tingsrätten dömde henne ändå till två och ett halvt års fängelse. Men domen revs upp av hovrätten för att Ingela inte hade kallats till den sista förhandlingsdagen.
I väntan på att rättegången ska göras om har Ingela varit på flykt - och sedan december 2007 är hon häktad i sin utevaro av Stockholms tingsrätt.
Ingela Jansson dömdes för knappt fem år sedan till 25 års fängelse i Etiopien för att ha utgett sig för att vara människosmugglare och ha sålt falska visum till Sverige.
Åklagarkammaren har begärt Ingela Jansson utlämnad för att ställas inför rätta i Sverige. I slutet av mars meddelade åklagarkammaren att justitiedepartementet fortfarande jobbar med att få henne utlämnad och skrev att "något besked om, och i så fall när, Ingela Jansson kan komma att utlämnas för närvarande inte kan lämnas.
Citera
2016-10-03, 23:53
Medlem
Är det bara jag som tror att allt hon gör just nu är vad hennes advokat sagt åt henne...åka tåg-visa film på det, baka bullar och "rulltårtetårta", fixa jobb, börja plugga m.m. Allt för att det ska se bra ut inför en rättegång?
Citera
2016-10-03, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plexus100
Är det bara jag som tror att allt hon gör just nu är vad hennes advokat sagt åt henne...åka tåg-visa film på det, baka bullar och "rulltårtetårta", fixa jobb, börja plugga m.m. Allt för att det ska se bra ut inför en rättegång?

Det tror jag med, för så klyftig är hon inte själv.
Citera
2016-10-04, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plexus100

Så är det nog, men skenet bedrar med denna bedragerska och dubbelpersonlighet.
Hon lär säkert fortsätta blåsa folk framöver.
Detta beteende lär hon fortsätta med.
Citera
2016-10-04, 07:31
Medlem
Hon har råd att lägga 2300kr på en ny vinterjacka då den gamla hon har är för "dyr" för att använda i pulkabacken 😏
Citera
2016-10-04, 09:37
Medlem
Harambes avatar
Citat:
Hon har råd att lägga 2300kr på en ny vinterjacka då den gamla hon har är för "dyr" för att använda i pulkabacken 😏

Reagerade också på att hon köpt en jacka från Alpha Industries och påstod att den skulle vara billig. Allt är ju relativt om vad man tycker är billigt men det finns billigare alternativ till pulkabacksjackor. Fast då kanske folk inte fattar att hon är cashmoney personifierat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in