Citat:
Ursprungligen postat av
DeLegerat
Visst är det så att man inte får sälja saker för mer än 50000 utan att skatta? Har jag helt misstolkat regeln? Är skattemyndigheten tipsad om det? Hon borde fått in mer än 50000 på dina biljetter.
Jag misstänker att du tänker på regeln i inkomstskattelagen kapitel 51 § 7 stycke 2 som säger att kapitalvinster (=vinst) vid avyttring (=försäljning) av personliga tillgångar (=tillgångar du innehaft för personligt bruk) ska tas upp (=skattas för) bara till den del de för beskattningsåret sammanlagt överstiger 50 000 kronor?
Den regeln träffar dock inte vinster från försäljning av vilken typ av tillgångar som helst. Det rör sig bara om tillgångar som den skattskyldige innehaft för personligt bruk. (Typexempel: smycken.)
Den träffat definitivt inte vinst du gjort genom att sälja biljetter av olika slag! Biljetter anses inte vara en tillgång du innehaft för personligt bruk.
Att det skulle finnas en generell regel som säger att du inte behöver skatta för de första 50 000 kronorna du tjänat genom att sälja saker i största allmänhet är ingenting jag känner igen alls. Kan inte tänka mig vad det skulle vara för regel.
Brasklapp här för att jag inte är skatteexpert!