2016-10-03, 00:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PalmiNio
Svårt att se Zlatan pengar tyvärr, vi är långt ner i kedjan och över 4-5 miljoer Euro har vi inte lyckats med.

Zlatans övergång är ett undantag och såklart sjukt med tanke vad han sen utvecklades till.

Det viktiga är att han kommer till en klubb där han får spela och då går storklubbarna bort tyvärr. Kanske lagkamrat med John i Celta? Tror det skulle vara bra med en svensk i laget som kan stötta honom då första 2 åren är jävligt svåra som så ung.

Personligen är jag övertygad om att AIK kommer slå transferrekordet. Alexander Isak är helt klart en av Europas mest eftertraktade spelare för tillfället och praktiskt taget alla klubbar som vunnit CL på 2000-talet sägs vara ute efter honom. Det är inte direkt Ajax det har talats om utan lag som Real Madrid, Barcelona, Manchester City, PSG, Bayern München, Juventus, Chelsea m.fl.

Han har dessutom flera år kvar på kontraktet och han kommer bara att bli bättre. Som upplagt för en rekordövergång.
Citera
2016-10-03, 00:59
Medlem
LT10s avatar
Sådärja, kontraktet säkrat!

Inte mycket som var positivt igår, trots att vi vann. Det finns potential i den här truppen men två försvarare måste in till vinterfönstret, sen är vi med på allvar och utmanar om en plats i eur...eh ja ni har hört den under flera år nu.

En derbyvinst och en placering på övre halvan får gärna tillkomma så att vi får ta med oss något positivt från den här säsongen. (helt sjukt att man ens ska behöva hoppas på det)
Senast redigerad av LT10 2016-10-03 kl. 01:03.
Citera
2016-10-03, 01:29
Medlem
alexjonssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LT10
Sådärja, kontraktet säkrat!

Inte mycket som var positivt igår, trots att vi vann. Det finns potential i den här truppen men två försvarare måste in till vinterfönstret, sen är vi med på allvar och utmanar om en plats i eur...eh ja ni har hört den under flera år nu.

En derbyvinst och en placering på övre halvan får gärna tillkomma så att vi får ta med oss något positivt från den här säsongen. (helt sjukt att man ens ska behöva hoppas på det)

Vem fan bryr sig om vad som händer i år. 08-fotbollen (derbyna mellan Djurgår'n, Bajen och Gnaget) kommer att bli mycket jämnare under säsongen 2017.

Jag tror att ni får eran efterlängtade derbyvinst nu (tekniskt sett även om Bajen vinner då ni är samma lag). Skämt åsido så känns det väl som om er trupp vill vinna nu? Under Dempseys ledning så är verkar spelarna sugna. Jag tror att det räcker hela vägen fram. Där nog faktiskt dags för en derbyvinst för Djurgårdens IF, jag känner det på mig.. Nästa säsong blir 08-fotbollen jämnare och mer spännande..
Citera
2016-10-03, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alexjonsson
Japp! Skön kväll att vara AIK-supporter! Många glada ansikten på Friends och att få vara med om en sådan här match på hemmaplan är få förunnat och fantastiskt. För en AIK:are är det en skön era överhuvudtaget. Tifon och tabellplaceringar - väl godkända. När kommer svängen? Den kommer alltid. Jag vågar påstå att AIK är inne i en av sina bästa perioder någonsin just nu, men när ska det ta slut? Vad kommer att vara den utlösande faktorn? Kalldusch från Djurgården säsongen 2017? Ett scenario där Hammarby ligger 10 tabellplaceringar ovanför AIK efter att halva säsongen spelats nästa år? Kommer man tappa livsviktiga poäng mot Sirius eller de ack så plastiga AFC United i det framtida lilla Stockholmsderbyt? Återstår att se vad som händer, och om AFC lyckas ta sig upp genom det kval som troligen blir mot Helsingborg.

Vi får se vad som händer i framtiden. Vi får se vilka lagen blir som raserar ned vårat självförtroende när vi tvingas stå och stampa i mitten av tabellen, där jag fruktar att vi kommer husera under nästa era som kommer att komma någon gång i framtiden. En period utan en säker backlinje. Ett lag där Mr. Nils-Eric Johansson och Ishizakis tvingats sluta och där man sålt pelaren Ofori..

Det jag tycker att många AIK:are inte verkar förstå är att AIK just nu upplever otrolig medgång. Det går ju de facto ju väldigt bra. Det kan väl ingen ha missat. Eller?

Den högre halvan av tabellen har faktiskt inte alltid en plats automatiskt reserverad för AIK som många gnagare verkar tro. Dessa höga och regelbundna tabellplaceringar har varit ett resultat av ett lag som har kämpat, försökt och lyckats. Bara för att man tror sig vara störst, bäst och vackrast och från Stockholm så betyder det inte att det alltid kommer att gå så här bra. Det spelar ingen roll hur mycket man vill, det måste fungera ute på gräset också. Det är osannolikt att AIK behåller samma jämna medgång framöver när man redan haft medgång så länge. Spelet är just nu, och har varit sedan 2010, lukrativt. Vilka andra lag har haft en sådan jämn trend av slutplaceringar genom de senaste åren som AIK? Om man klagar nu, hur ska det låta när vi slutar på den undra halvan i tabellen 10 år i rad? Nej, tacka vet jag att jag har fötterna på jorden så att jag faktiskt kan njuta av att uppleva AIK på sin topp just nu. Vi är inte bättre än så här, och jag har inga problem med det.

Säkert är dock att vi fans kommer att vara kvar. Djurgårdens IF utgör inte längre ett hot (nästa säsong kanske), man har växande spelare i truppen och att stå vid kanten och glo ned mot lag som IFK Jöttaborg, Hammarby och andra före detta konkurrenter känns hisnande (även om differensen i poäng i tabellen inte är så stor).

Go AIK!

Jag håller helt med om att man inte ska få hybris för dom senaste årens framgångar även om det tråkigt nog inte har givit oss några SM guld, att topp placeringar skulle vara något temporärt för AIK håller jag dock inte med om, i sådana fall är denna "era" jävligt lång för ifall du kollar tillbaka dom senaste 20 åren så är det faktiskt bara fyra gånger som vi slutat lägre än topp 5. (1997,2004,2005 och 2010) Det var väldigt längesedan AIK brukade vara ett mittenlag men trots det håller jag med om att känns lite för bra just nu, snart kommer det dippa och med våran arena situation så känns det lite oroväckande då det nog finns risk för lite publiktapp ifall det skulle gå dåligt sportsligt, sen blir man ju lite extra nervös när MFF har så mycket pengar och Bajen fortsätter visa upp imponerande publiksiffror match efter match.
Citera
2016-10-03, 09:43
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junaz
Kan inte komma ifrån att det känns som att 75% av den här tråden senaste tiden bara handlat om IFK Göteborg...

Vi berör...

Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Vad är det som händer med PaKa egentligen?? När fan är han tillbaka?

Han sägs inte ha klarat den ökade träningsmängden och därav börjat gå sönder. Ett fenomen som känns som det drabbar rätt många av våra gubbar.

Förövrigt var första halvlek igår den troligen sämsta halvlek jag sett oss göra på jävligt länge. Totalt chanslösa på alla sätt och viss. Sabah slår bort en passning som gör att 1-0 skottet kommer, att sedan Alvbåge ska ta den är en annan femma. Visst tar bollen på handen där och domaren kunde blåst, men Kaspar, Jesper och Jonathan i domarteamet friade och det var inte mycket att säga.

Vi är så jävla usla under 45 minuter att man endast kan vara nöjd över att vi inte redan i paus hade släppt in 5-6 baljor.
Man kan givetvis säga att "hade vi fått in skottet i slutsekunderna av första hade det blivit en annan match" men vafan, det är bara att ta av sig hatten och berömma Kalmar som verkligen steppat upp på slutet.

Jag är medveten om att jag velat se Sabah/Tom istället för Seb men Sabah hade inte en bra dag och att byta in Tom i underläge med 3-0 var givetvis galet iom att han huserade på mitten och inte som en target längst fram.
Varför togs Elias ut? Inte så att han varit dominant men han har ju visat de senaste matcherna att han kan hugga när tillfälle ges, nu kan man givetvis invända mot att vi "vann" andra med 2-1 men det är ju ett resultat av att KFF går ner sig i en säker ledning med.

Dessutom var det kallt.
Nu är säsongen HELT slut. Gefle hemma den 17e blir ungefär lika kul som vägen hem igår i mörka Smålandsskogar...
Citera
2016-10-03, 10:05
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anbo1987
Personligen är jag övertygad om att AIK kommer slå transferrekordet. Alexander Isak är helt klart en av Europas mest eftertraktade spelare för tillfället och praktiskt taget alla klubbar som vunnit CL på 2000-talet sägs vara ute efter honom. Det är inte direkt Ajax det har talats om utan lag som Real Madrid, Barcelona, Manchester City, PSG, Bayern München, Juventus, Chelsea m.fl.

Han har dessutom flera år kvar på kontraktet och han kommer bara att bli bättre. Som upplagt för en rekordövergång.

Tror du att Isak går för över 100 miljoner SEK?
Citera
2016-10-03, 10:17
Medlem
JohnbauerGrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmiNio
Svårt att se Zlatan pengar tyvärr, vi är långt ner i kedjan och över 4-5 miljoer Euro har vi inte lyckats med.

Zlatans övergång är ett undantag och såklart sjukt med tanke vad han sen utvecklades till.

Det viktiga är att han kommer till en klubb där han får spela och då går storklubbarna bort tyvärr. Kanske lagkamrat med John i Celta? Tror det skulle vara bra med en svensk i laget som kan stötta honom då första 2 åren är jävligt svåra som så ung.

Hatten av till AIK för er guldklimp. Såg matchen igår, satan vad bra Isak är. men precis som du säger så är det väldigt viktigt vilket val han tar nu, måtte han inte bli en ny ödegaard.

MFF verkar alltid ha haft otroligt skickliga personer som förhandlar försäljningar, så det är troligtvis därför Zlatan gick för den summa han gjorde. Hur mycket fick ni för tex Quaison och Milosevic?
Citera
2016-10-03, 11:31
Medlem
Ja, att man är avundsjuk på Gnaget som fått fram en spelare som Isak är väl ingen underdrift.
Särskilt om man kollar på spelarna vi fått fram senaste åren.. Bröderna Forsberg, Lincan Lindqvist, Robin Tranberg och Erik Figueroa får det knappast att vattnas i munnen. Nu är åtminstone Isak Lidberg och Dusan Jajic mfl på väg upp men i vår förening så får man inte chansen förrän det är för sent och de allra flesta slutar upp i någon lägre division tyvärr..
Citera
2016-10-03, 11:32
Medlem
Hypen över Isak kan bara sluta i något dåligt.

Han har spelförståelse, tekniken och avsluten. Men något han saknar är snabbheten, eller rättare sagt snabbheten över större ytor. I och omkring straffområdet är han snabb med fötterna men i längre sträckor är han faktiskt ganska seg. Han må springa åttor kring Allsvenska försvarare men det gjorde ju Bahoui också. Det finns nog ett flertal spelare av Isaks kaliber i de utländska klubbarnas ungdomslag som dessutom är rätt snabba.
Citera
2016-10-03, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anbo1987

Haha vilken jävla hybris.

Inse att tiderna där Zlatan kunde gå för 80 miljoner är förbi. Det finns inte en chans att en klubb är villig att betala så mycket för en svensk spelare när deras ungdomsakademier är fulla av spelare som är lika bra eller bättre än Isak.

Isak må vara helt unik i Allsvenskan för tillfället men det kryllar ju av dessa talanger i utlandet.
Citera
2016-10-03, 11:41
Medlem
mishimas avatar
För att han ska gå över 100 miljoner räcker det inte med att bara prestera i allsvenskan. Det finns inte så jättemånga klubbar som är beredda att lägga den summan för en 17-åring. De klubbarna är så noga i scoutning att de vill se honom i fler sammanhang. Därför var det viktigt för värdet han blev uttagen i U21-landslaget. Är han kvar i AIK i januari är det inte omöjligt att han bli uttagen i januaritruppen.

Visar det sig att han även räcker till i de sammanhangen så kan vi nog vara uppe och nosa på Zlatanpengar, men klubbarna är försiktiga i att strö pengar på unga lovande spelare. Det är inte många tonåringar som säljs för över 100 miljoner och de som har gjort det har spelat i större ligor än allsvenskan.
Senast redigerad av mishima 2016-10-03 kl. 11:44.
Citera
2016-10-03, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
För att han ska gå över 100 miljoner räcker det inte med att bara prestera i allsvenskan. Det finns inte så jättemånga klubbar som är beredda att lägga den summan för en 17-åring. De klubbarna är så noga i scoutning att de vill se honom i fler sammanhang. Därför var det viktigt för värdet han blev uttagen i U21-landslaget. Är han kvar i AIK i januari är det inte omöjligt att han bli uttagen i januaritruppen.

Visar det sig att han även räcker till i de sammanhangen så kan vi nog vara uppe och nosa på Zlatanpengar, men klubbarna är försiktiga i att strö pengar på unga lovande spelare. Det är inte många tonåringar som säljs för över 100 miljoner och de som har gjort det har spelat i större ligor än allsvenskan.

Precis. Allsvenskan är ett dåligt skyltfönster. Jag vill inte ropa hej förrän han presterar i en utlandsliga först. Jag tror inte han är så bra som vissa vill göra det till. Att vända upp och ner på Andreas Johansson är fan ingen merit.

Melker Hallberg gjorde väl en del idiotmål i Kalmar men har visat sig vara totalt värdelös i det stora sammanhanget. Simon Gustafson var otroligt dominant i Häcken men värmer bänk rätt bra i Feyenoord. Finns hur många exempel som helst på unga spelare som har dominerat Allsvenskan för att sedan pysa ut när de drar utomlands.

Inse att svenska talanger bara är en i mängden när de lämnar Allsvenskan. Zlatan är ett undantag, även om jag tror att vi kommer aldrig kommer få fram en spelare av samma kaliber någonsin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in