2016-10-02, 20:32
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En.Sann.Neger
Du menar samma lägenheter som vissa kommuner gjort miljardvinster på att sälja ut som bostadsrätter?

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/miljarder-plockas-ur-kommunala-bostadsbolag

Ja, när man slutar att hyra ut till reglerade hyror så går det naturligtvis att göra vinst. Det är lite grann kärnan i mitt resonemang.
Citera
2016-10-02, 20:32
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Du menar samma lägenheter som vissa kommuner gjort miljardvinster på att sälja ut som bostadsrätter?

Klockrent svar
Du golvade nivelerium, sune och alla andra förljugna nyliberaler.

Alla vet att man gör vinst på bruksvärdessystemet, fastighetsägare i eskilstuna och andra mellanstora städer gör 4-6% direktavkastning med låga hyror!
Senast redigerad av slemhog 2016-10-02 kl. 20:36.
Citera
2016-10-02, 20:34
Medlem
slemhogs avatar
– Vi kommer inte att göra några värdeöverföringar, alla pengar ska stanna i bolagen. Vi har en enorm bostadsbrist och stor trångboddhet i Stockholm. Varenda öre som ett bostadsbolag har ska gå till att bygga fler lägenheter. Pengarna ska inte plockas in i en kommun och användas till lite av varje, säger Ann-Margarethe Livh (V), bostads- och demokratiborgarråd för Stockholms stad.

Vänstern är fan bäst på bostadspolitik. Jag instämmer i detta till 100%. Pengar ska gå till fler bostäder för i helvete och inte till kommunal dagisverksamheter för illegala skäggbarn.
Citera
2016-10-02, 20:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Ja, när man slutar att hyra ut till reglerade hyror så går det naturligtvis att göra vinst. Det är lite grann kärnan i mitt resonemang.

Att du inte förstod poängen är lite sorgligt. För inte kunde vi minsann upprepa samma fenomen en gång till för att göra ytterligare vinst, en gång till?
Citera
2016-10-02, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
http://www.hemnet.se/bostader?utf8=%E2%9C%93&location_ids%5B%5D=898460& item_types%5B%5D=bostadsratt

Varsågod, jag vet inte hur man gör kostnadskalkyler. Här är vad Br kostar i det område jag bor.
Jag har flera ggr i tråden gjort just beräkningen av var marknadshyra skulle hamna baserat på vad marknaden vill betala för motsvarande BR. Det är inga märkvärdiga hyror.

Resonemanget baseras på att en stor del av hushållen kan välja mellan att köpa BR och hyra. Då kan inte kostnaden per månad avvika alltför mycket mellan alternativen. Den stora delen av hushållen kommer att ligga på marginalen och reglera hyra/BR-pris.
Citera
2016-10-02, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Vi betalar rejält med skatt dock, hade gärna sett att en stor del hade gått till det istället för massa skit.
Varför i all världen skulle skattebetalarna subventionera hyrorna???

Varför kan inte de som hyr betala sin egen hyra själva??
Citera
2016-10-02, 20:40
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Jag ser dock inte de 85%.
Alla ni 85% skulle naturligtvis ta ansvar för hyresregleringen, och öppna era plånböcker och göra frivilliga inbetalningar in till t ex allmännyttan, så de kan bygga bort köerna och hyra ut till bruksvärdeshyror.

Men jag ser inte att ni gör det. Ni kan inte vara 85%. Du måste ha sett fel. Hur många är ni som frivilligt betalar in till ett fastighetsbolag som bygger och hyr ut till bruksvärdeshyra? Kan ni kanske vara 0.85%. Eller är ni kanske 85 personer i landet.

Du verkar fö inte ingå i de som vill ha hyresreglering.

Men det ordnar du och alla andra som har samma uppfattningar.
Ni tar av era egna pengar och bygger (och kanske köper) hyreshus, som ni sedan hyr ut till bruksvärdeshyra. Eller ännu lägre hyra. Och så täcker ni förlusterna ur era egna plånböcker.

Lite underligt bara att ni inte gör det. Nu när du har identifierat behovet.

Men det låter ju utmärkt. Då skänker du den miljonen till allmännyttan. Då kan dom bygga mer eller hyra ut till lägre hyra.
Varför har du inte redan skänkt dom din miljon???

Det kom en undersökning på det för några mån sen som visade 85% vill inte ha marknadhyror. Du är en minoritet.

Nej jag har en karriär inom en annan bransch och har inte kunskapen inom byggteknik eller något företag. Jag hade gärna köpt fastigheter till att börja med så fort jag har mer kapital, behövs några millar och sen på äldre dar kanske man kan bygga. Jag har knappt fyllt 30, finns ingen i min ålder förutom som som är födda i övre medelklass eller överklassen som har kapital att bygga hyresfastigheter.
Jag röstar på socialdemokratin istället så att du får lätta på lädret och betala någon hundring eller två extra i månaden på skatten för subventioner. Det är bara betala eller så flyttar du till Singapore eller USA och käkar någon extra premium risbufé för dina insparade skattemedel.
Senast redigerad av slemhog 2016-10-02 kl. 20:44.
Citera
2016-10-02, 20:41
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Att du inte förstod poängen är lite sorgligt. För inte kunde vi minsann upprepa samma fenomen en gång till för att göra ytterligare vinst, en gång till?

Jo, men då har man ju inte ökat beståndet av lägenheter med reglerad hyra, eller hur? Man har snarare återställt det man hade. Var det bara det du ville uppnå?
Citera
2016-10-02, 20:43
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Jag har flera ggr i tråden gjort just beräkningen av var marknadshyra skulle hamna baserat på vad marknaden vill betala för motsvarande BR. Det är inga märkvärdiga hyror.

Resonemanget baseras på att en stor del av hushållen kan välja mellan att köpa BR och hyra. Då kan inte kostnaden per månad avvika alltför mycket mellan alternativen. Den stora delen av hushållen kommer att ligga på marginalen och reglera hyra/BR-pris.

Dina och andra uträkningar från högerns sida vet vi alla var det slutar= enorma prishöjningar.

Bara kolla priset på besiktning hur det går upp sen avregleringen. Man kan inte ha avreglerad marknad i saker som folk måste ha såsom boende, bilbesiktning eller sjukvård!
Citera
2016-10-02, 20:45
Medlem
Citat:

Eftersom byggnadskostnaden stiger så stiger därmed värdena på existerande fastigheter. När ett kommunägt fastighetsbolag säljer en fastighet så är det rimligt att ägarna (kommunen) får tillbaka en del av vad de investerat.

Finns väl inget som säger att skattebetalarna skall stå för kapitalkostnaden för hyreshus. Varför i all världen skulle skattebetalarna göra det? Det är väl hyresgästerna som får ta och göra rätt för sig och betala för sitt boende.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Jo, men då har man ju inte ökat beståndet av lägenheter med reglerad hyra, eller hur? Man har snarare återställt det man hade. Var det bara det du ville uppnå?

Reglerad hyra eller inte är knappast min utgångspunkt. Det är bostadsbeståndet och vissa användares ständiga gnäll på att vi på något sätt förlorar på att ha hyresrätter. Har det fungerat positivt en gång, kan man gissa att det går att göra igen. Den bostadsbrist vi har idag är knappast gynnsam för varken liberalers heliga tillväxt eller individer rent generellt.
Citera
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Varför i all världen skulle skattebetalarna subventionera hyrorna???

Varför kan inte de som hyr betala sin egen hyra själva??

Varför ska vi lägga åtskilliga miljarder åt migration o annan skit som inte ger något? Bostadsbyggande för skatten skulle vara samhällsbyggande och ge en tryggare framtid åt unga o dom som inte har råd till att köpa o äga.

Varför ska skattebetalare betala vägar och annan infrastruktur??? Det är samma resonemang enligt mig. Totalt hjärndött resonemang m.ao.

Vi har världens hösta marginalskatt, men vad fan får vi tillbaka av den? Kan inte ens garantera trygghet m.m. Tack vare vi slänger ner så många miljarder i ett svart hål, samtidigt vi bjuder in hela tredje världen.

Hade vi haft en väldigt låg plattskatt och stängda gränser sen 30 år tillbaka hade eran utopi fungerat.
Senast redigerad av Big Boss 2016-10-02 kl. 20:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in