2016-10-02, 20:11
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Intresset hos byggbolagen är naturligtvis inte att maximera vinsten på varje enskild lägenhet utan att maximera den totala vinsten. Det gör man inte genom att bara behålla det begränsade befintliga beståndet, utan just genom att bygga fler lägenheter när man väl kan ta ut en hyra som faktiskt täcker kostnaderna för att bygga och underhålla.

Man behöver inte gissa om detta. Det är bara att se på alla andra i-länder. De har inte reglerade hyror och de har inte decennielånga köer. När man inte reglerar priser så hamnar priserna så småningom på den nivån där utbudet matchar efterfrågan.

Det var ett något undvikande svar på frågan dock. Hur höga skulle hyrorna vara då tills dess dom lyckats bygga så det kan bli lite prispress då?

På Boplats uppmanar dom till folk att hyra ut delar av sina bostäder, sommarstugor m.m. Det måste ju bero på bostadsöverskott!

Där jag bor i Göteborg, cirka 20 minuter från centrala Göteborg med buss kostar BR från 2 - 3 miljoner.http://www.hemnet.se/bostader?utf8=%E2%9C%93&location_ids%5B%5D=898460& item_types%5B%5D=bostadsratt

Kötiden som krävs på Boplats för förstahandskontrakt är 2 - 3 tusen dagar på Boplats här. Hyr i andrahand av en kollega, hoppas kunna ta över kontraktet när det löper ut, annars får jag flytta till föräldrahemmet som 31 åring.
Senast redigerad av Big Boss 2016-10-02 kl. 20:16.
Citera
2016-10-02, 20:17
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Det var ett något undvikande svar på frågan dock. Hur höga skulle hyrorna vara då tills dess dom lyckats bygga så det kan bli lite prispress då?

Jag har aldrig förespråkat att man skulle ta bort hyresregleringen på befintligt bestånd över en natt. Det räcker gott och väl att fastställa att alla nybyggda hyresrätter har fri hyressättning på obestämd tid, samt att när en hyresrätt i det befintliga beståndet byter hyresgäst så börjar man ta ut en marknadsanpassad hyra av den nya hyresgästen. Det kommer ju att hända så småningom, senast i samband med att befintlig hyresgäst avlider.

Hyresnivån för dessa kommer rimligtvis att ligga på ungefär den kostnad man betalar för en liknande bostadsrätt sett till månadsavgift + ränta + amortering. Försöker man lägga priset högre än så får man rimligen mycket svårt att hyra ut. Om man ändå insisterar på den hyresnivån går man rimligen i konkurs ganska snabbt i brist på hyresgäster. Den som då köper byggnaderna från konkursboet kommer att ha observerat att den efterfrågade hyran var för hög och därför sätta en lägre hyra så att det går att hyra ut.
Citera
2016-10-02, 20:17
Bannlyst
Citat:
Jag är nu den andra personen på kort tid i den här tråden som påpekar att du är otydlig. Du borde vid det här laget inse att problemet ligger i ditt bristfälliga sätt att uttrycka dig.

Hur som helst, om du är fullt övertygad om att det är ekonomiskt försvarbart att investera i att bygga hyresrätter som hyrs ut till reglerade hyror så är den uppenbara slutsatsen att du går ihop med andra som har samma uppfattning, skramlar ihop pengarna och bygger dessa hyresrätter. Du är rimligen så pass säker på att du har räknat rätt att du är villig att göra den investeringen med egna pengar. I annat fall finns det uppenbart ingen anledning för någon att fästa någon uppmärksamhet på någonting du skriver eftersom du i så fall inte ens själv tror på ditt eget budskap.

Typiska cirkelresonemang när man inte vill debattera sakfrågan. Om det inte var ekonomiskt lönsamt att bygga hyresrätter eller förvalta dessa, skulle de givetvis inte finnas, eller byggas. Den krassa logiken du applicerar på marknaden. Inte för att jag förväntar mig något svar dock.
Citera
2016-10-02, 20:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Om vi nu införde marknadspriser på alla lägenheter i t.ex Göteborg med omnejd, hur höga tror du hyrorna hade blivit då? Med tanke på dagens tillgång och efterfrågan på hyresrätter.

Hur villiga skulle bostadsbolagen vara att bygga ännu mer för att driva ner priserna då tror ni?

Det är just nu cirka tusen sökande på varje lägenhet med reglerade hyror i Göteborgs förorter som hammarkullen m.m på Boplats.se . Runt 2 - 3 tusen sökande i mer trygga områden o lite centralare.
Det krävs cirka 2 - 3 tusen dagar köande på Boplats generellt för att få en bostad förmedlad där. Av dom jag sökt, inga av dom ligger särskilt centralt.

Så med tanke på den efterfrågan så hur skulle hyrorna bli då om dom släpptes helt fria?

Vill du ha svaret på din fråga så tittar du förslagsvis på hemnet där prissättningen är helt fri och så gör du en kostnadskalkyl på det.

Och där har du marknadshyran. Mer än så vill inte marknaden betala för ägt boende..

För hyresrätt kommer kostnaden bli något högre pga service och underhåll tillkommer. Samt en premie för flexibiliteten.
Citera
2016-10-02, 20:20
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vill du ha svaret på din fråga så tittar du förslagsvis på hemnet där prissättningen är helt fri och så gör du en kostnadskalkyl på det.

Och där har du marknadshyran. Mer än så vill inte marknaden betala för ägt boende..

För hyresrätt kommer kostnaden bli något högre pga service och underhåll tillkommer. Samt en premie för flexibiliteten.

http://www.hemnet.se/bostader?utf8=%E2%9C%93&location_ids%5B%5D=898460& item_types%5B%5D=bostadsratt

Varsågod, jag vet inte hur man gör kostnadskalkyler. Här är vad Br kostar i det område jag bor.
Citera
2016-10-02, 20:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Det där är fortfarande en del snömos och en del önsketänkande. Hyresrätter kostar inte alltid mer än en BR. Ibland mer. Att flexibilitet skulle vara en parameter har du bara hittat på.
Citera
2016-10-02, 20:26
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En.Sann.Neger
Typiska cirkelresonemang när man inte vill debattera sakfrågan. Om det inte var ekonomiskt lönsamt att bygga hyresrätter eller förvalta dessa, skulle de givetvis inte finnas, eller byggas. Den krassa logiken du applicerar på marknaden. Inte för att jag förväntar mig något svar dock.

Man har tidigare i Sveriges historia byggt en stor mängd hyresrätter med skattesubventioner, utan krav på att kunna göra vinst. Du har möjligen någon gång hört talas om miljonprogrammet och allmännyttan. Dessa lägenheter är i många fall ordentligt eftersatta vad gäller underhåll, just på grund av att hyresintäkterna är allt för låga för att täcka kostnaderna.

Eftersom det helt uppenbart inte finns någon opinion för att ge jämförbara stora skattesubventioner till hyresrättsbyggande igen så har man att förhålla sig till privata byggbolag. Eftersom befintliga bolag uppenbart har mycket svag vilja att bygga för att hyra ut till reglerade hyror så kan man alltså inte sätta sin tillit till dem om man vill ha hyresrätter med reglerad hyra.

Du är däremot tydligt av uppfattningen att det är ekonomiskt gångbart att bygga hyresrätter och hyra ut dessa till reglerad hyra. Den enda rimliga slutsatsen är då att du själv, tillsammans med andra som delar den uppfattningen, tillsammans skramlar ihop kapitalet som behövs och sätter igång. Ni är ju bevisligen fullständigt övertygade om att ni kommer att gå med vinst på den investeringen, så det är ur ert perspektiv uppenbart bättre än att spara pengar på bankkonto till en ränta om noll procent.
Citera
2016-10-02, 20:27
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Det är hyfsat uppenbart att det inte finns någon opinion för att finansiera byggande av hyresrätter med skattemedel, med tanke på att det är flera decennier sedan man gjorde sådant i någon nämnvärd omfattning.

Som sagt, ser man på i princip vilket i-land som helst förutom Sverige så finns det inte köer av den längd som finns i Sverige. Den kritiska skillnaden ligger i att dessa länder inte har reglerade hyror.

Det skedde senast år 2005-2006 din pappskalle. Varje lägenhet i Stockholm subventionerades med mellan 200-250 000 kr och hyresnivån på dessa idag är betydligt lägre än nyproduktion från år 2015.

Hyresnivå nyproduktion 2005-2006= 5700 kr för 40 m2
Hyresnivå nyproduktion 2015= 8000 kr för 40m2.

Nu kommer äntligen subventionerna på 3 miljarder från regeringen, för det kan man subventionera ytterligare bygge 11000 lägenheter per år och maxhyran ska bli 1450 kr/m2 i Sthlm.
Det är en hyra på ungefär 5000-5700 för 40m2 1:a.
I övriga landet blir hyran 1350 kr/m2.

Det är inte tillräckligt och småpengar enligt mig, men betydligt bättre än ingenting och 11 000 lägenheter/år med acceptabel hyra blir fint det.
Hurra för socialdemokratin!
Senast redigerad av slemhog 2016-10-02 kl. 20:30.
Citera
2016-10-02, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Det är 85% som vill bevara hyresregleringen så det är några fler än jag och några vpk:are. Du är en minoritet och ska betala mer fastighetskatt, slopat ränteavdrag och ROT och bidra till samhället så alla har det schyst.
Jag ser dock inte de 85%.
Alla ni 85% skulle naturligtvis ta ansvar för hyresregleringen, och öppna era plånböcker och göra frivilliga inbetalningar in till t ex allmännyttan, så de kan bygga bort köerna och hyra ut till bruksvärdeshyror.

Men jag ser inte att ni gör det. Ni kan inte vara 85%. Du måste ha sett fel. Hur många är ni som frivilligt betalar in till ett fastighetsbolag som bygger och hyr ut till bruksvärdeshyra? Kan ni kanske vara 0.85%. Eller är ni kanske 85 personer i landet.

Du verkar fö inte ingå i de som vill ha hyresreglering.

Citat:
Man ska inte behöva försaka alla nöjen, kläder och resor som ung bara för att kunna köpa en bostad och ha någonstans att bo och belåna sig för flera miljoner för en 1:a bara för att ni rikstöntar föredrar den livsstilen. Inte heller för att kunna spara pengar när man bor med era idiotidéer om marknadshyror som i USA där arbetare aldrig kan ta sig ifrån lågstatuslivet.
Det är ni som vill göra samhället sämre med era märkliga klasshatande tankegångar. Vi andra är vana vid hyresreglering och låga bostadspriser och jag vet bara hur bra allt var för 10-11 år sen och ännu bättre innan det. Så sent som år 2010-2012 kunde man köpa en villa utanför stockholm som var orenoverad för bara 2.5 miljoner. Idag är priset dubbelt upp pga av er älskade kreditbubbla.
Men det ordnar du och alla andra som har samma uppfattningar.
Ni tar av era egna pengar och bygger (och kanske köper) hyreshus, som ni sedan hyr ut till bruksvärdeshyra. Eller ännu lägre hyra. Och så täcker ni förlusterna ur era egna plånböcker.

Lite underligt bara att ni inte gör det. Nu när du har identifierat behovet.

Citat:
jag tjänar strax över 30 och är nästan miljonär. Jag kan köpa men kommer aldrig göra det om med dessa priser då jag har låg kostnad i min hyresrätt i a-läge och jag kommer aldrig betala marknadshyra och minska mitt sparutrymme från 15k till 7k.
Man är en riktig idiot ifall man skuldsätter sig med över 2 miljoner för en 1.5a på 45m2.
Men det låter ju utmärkt. Då skänker du den miljonen till allmännyttan. Då kan dom bygga mer eller hyra ut till lägre hyra.
Varför har du inte redan skänkt dom din miljon???
Citera
2016-10-02, 20:30
Bannlyst
Citat:
Man har tidigare i Sveriges historia byggt en stor mängd hyresrätter med skattesubventioner, utan krav på att kunna göra vinst. Du har möjligen någon gång hört talas om miljonprogrammet och allmännyttan. Dessa lägenheter är i många fall ordentligt eftersatta vad gäller underhåll, just på grund av att hyresintäkterna är allt för låga för att täcka kostnaderna.

Eftersom det helt uppenbart inte finns någon opinion för att ge jämförbara stora skattesubventioner till hyresrättsbyggande igen så har man att förhålla sig till privata byggbolag. Eftersom befintliga bolag uppenbart har mycket svag vilja att bygga för att hyra ut till reglerade hyror så kan man alltså inte sätta sin tillit till dem om man vill ha hyresrätter med reglerad hyra.

Du är däremot tydligt av uppfattningen att det är ekonomiskt gångbart att bygga hyresrätter och hyra ut dessa till reglerad hyra. Den enda rimliga slutsatsen är då att du själv, tillsammans med andra som delar den uppfattningen, tillsammans skramlar ihop kapitalet som behövs och sätter igång. Ni är ju bevisligen fullständigt övertygade om att ni kommer att gå med vinst på den investeringen, så det är ur ert perspektiv uppenbart bättre än att spara pengar på bankkonto till en ränta om noll procent.

Du menar samma lägenheter som vissa kommuner gjort miljardvinster på att sälja ut som bostadsrätter?

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/miljarder-plockas-ur-kommunala-bostadsbolag
Citera
2016-10-02, 20:31
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Jag ser dock inte de 85%.
Alla ni 85% skulle naturligtvis ta ansvar för hyresregleringen, och öppna era plånböcker och göra frivilliga inbetalningar in till t ex allmännyttan, så de kan bygga bort köerna och hyra ut till bruksvärdeshyror.

Vi betalar rejält med skatt dock, hade gärna sett att en stor del hade gått till det istället för massa skit.
Citera
2016-10-02, 20:31
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Det skedde senast år 2005-2006 din pappskalle. Varje lägenhet i Stockholm subventionerades med mellan 200-250 000 kr och hyresnivån på dessa idag är betydligt lägre än nyproduktion från år 2015.

Hyresnivå nyproduktion 2005-2006= 5700 kr för 39 m2
Hyresnivå nyproduktion 2015= 8000 kr för 39m2.

Nu kommer äntligen subventionerna på 3 miljarder från regeringen, för det kan man subventionera ytterligare bygge 11000 lägenheter per år och maxhyran ska bli 1450 kr/m2 i Sthlm.
Det är en hyra på ungefär 5000-5700 för 39 m2 1:a.
I övriga landet blir hyran 1350 kr/m2.

Det är inte tillräckligt och småpengar enligt mig, men betydligt bättre än ingenting och 11 000 lägenheter/år med acceptabel hyra blir fint det.
Hurra för socialdemokratin!

Tittar man sedan på hur (s) ligger till i opinionsmätningarna så ser man att det uppenbart finns ett ganska svagt intresse för att fortsätta en sådan linje.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in