2016-09-25, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orientexpressen
Ni som säger att det tar 2-3-4 år för att få köra fjärr, bor ni i storstäderna?

För oss lantisar är det mer en regel än undantag att åkerierna kör fjärrtransporter. Man börjar med att ligga borta och köra, och dom jobben är det en god rotation på. När man senare är inkörd i branschen så kan man söka lokala körningar, och om man har tur så får man få tag i ett jobb där man får komma hem på kvällarna...
Min första körning som jag fick när jag hade tagit lastbilskortet var till Spanien, för 14 år sedan. Efter det fick man ligga borta och jobba sig uppåt i hierarkin, för att sedan kunna roffa åt sig lokalkörningar. Lokalkörningar var dom svåraste att få, dom höll de etablerade chaufförerna fast vid med liv och lem...

Går inte att jämföra branschen i dag och hur den var för 14 år sedan.
Citera
2016-09-25, 16:05
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orientexpressen
Ni som säger att det tar 2-3-4 år för att få köra fjärr, bor ni i storstäderna?

För oss lantisar är det mer en regel än undantag att åkerierna kör fjärrtransporter. Man börjar med att ligga borta och köra, och dom jobben är det en god rotation på. När man senare är inkörd i branschen så kan man söka lokala körningar, och om man har tur så får man få tag i ett jobb där man får komma hem på kvällarna...
Min första körning som jag fick när jag hade tagit lastbilskortet var till Spanien, för 14 år sedan. Efter det fick man ligga borta och jobba sig uppåt i hierarkin, för att sedan kunna roffa åt sig lokalkörningar. Lokalkörningar var dom svåraste att få, dom höll de etablerade chaufförerna fast vid med liv och lem...

14 år sen är en evighet sen räknat i lastbilsbranchen, illegala cabotaget har förstört alla utlandskörningar. Varför skall de ha dig för nästan 30 tusen med alla avgifter när de kan få en bulgar för 5 tusen för allt. Räcker ju bara att titta på Uppdrag Granskning som tittade på illegalt cabotage och lastbilsbranschen. Norgekörning för runt 5-6 tusen med trailer, varför skulle någon betala dubbelt? Av de kanske 200 pers som jag känner/känner till som kör lastbil C/CE så är det kanske 5 som kör på utlandet (då räknar jag inte Norge och Finland).
Citera
2016-09-26, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dweezil78
Text

Citat:
Ursprungligen postat av zezzyy
Text

Tack så mycket för era svar, skulle ju helst vilja undvika dist men vafan, jag måste ju jobba så man får väl bita i det sura äpplet och se det som en viktig del i att lära sig köra på riktigt så att säga.
Har sökt lite olika jobb idag, om någon har förslag så PM:a eller skriv gärna.
Citera
2016-09-27, 10:14
Medlem
Har redan fått eventuellt arbete inom dist, men det är ingen som åker med mig då det är ett mindre företag, hur ska det gå måntro?
Citera
2016-09-27, 10:45
Medlem
sebbolitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retupmoC
Har redan fått eventuellt arbete inom dist, men det är ingen som åker med mig då det är ett mindre företag, hur ska det gå måntro?
Beror på hur mkt gods du har och hur många kunder. Det kmr säkert gå åt helvete dom första dagarna beroende på om du e erfaren eller ej.
Citera
2016-09-27, 12:42
Medlem
Ni som tänker utbilda er till yrkesförare, funderar ni aldrig på hur osäker er framtid är med tanke på konkurrensen från utländska förare? Har för mig jag läst någonstans att dessa förare kan kosta åkeriet så lite som en sjättedel av vad svenska förare gör, brutto.
Citera
2016-09-27, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebbolito
Beror på hur mkt gods du har och hur många kunder. Det kmr säkert gå åt helvete dom första dagarna beroende på om du e erfaren eller ej.
Är mer eller mindre precis färdig med alla kort så jag har ingen erfarenhet alls, det är ju det som är träligt så att säga. Kunderna är inte särskilt många om man jämför med dist på större företag.
Citera
2016-09-27, 20:18
Medlem
Citat:
Ta det. Det beror helt på hur rundan ser ut, jag har både varit med någon gång och åkt helt själv också utan att någon visat.
Citera
2016-09-27, 21:06
Medlem
Citat:
Tror det blir enklare när du får vara själv och klara det hela själv. Man blir för bekväm när någon annan följer med. Slipper ''begära'' bekräftelse på varenda handling och beslut man tar. På så vis lär du fatta och tänka igenom dina egna beslut.
Citera
2016-09-27, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DRANGD
Ni som tänker utbilda er till yrkesförare, funderar ni aldrig på hur osäker er framtid är med tanke på konkurrensen från utländska förare? Har för mig jag läst någonstans att dessa förare kan kosta åkeriet så lite som en sjättedel av vad svenska förare gör, brutto.
Oavsett vad man än kommer jobba med i livet så har alla arbetsområden bra och dåliga perioder gällande jobb, det går inte att undvikas. Det löser sig på vägen , så att säga.
Citera
2016-10-02, 20:16
Medlem
Mercinhos avatar
Hej allesammans,

Söker lite hjälp.

Jag tog mitt lastbilskort i Juli och gjorde det på en Volvo med en iShift låda. Jag fick pga min praktikplats köra en Volvo lastbil med en manuell växellåda med split och range låda.

Hur växlar man i en split och range låda? - Den som jag körde med, saknade pedagogiska kunskaper och nu i efterhand, visar det sig att han kallade range för split och tvärtom.

Kan någon berätta hur man växlar när man kör en boggie lastbil med last och utan last?

Jag har nu tittat på youtube och den här videon förklarar lite men inte helt:https://youtu.be/6nJgv2EjPbU

Knappen på vänstra sidan på stickan , kallas "split" och knappen framför kallas "range".

Split växlar med låg/hög, split växlar en växeln i ett halvt( 1 Low, 1high, 2 low, 2 high) medan "range" växlar mellan hög och låg(1 blir 4, och 2 blir 5).

Hur ska man växla när man ska köra lastbilen från stillastående? Hur ska man köra lastbilen med och utan last?
Citera
2016-10-02, 22:13
Medlem
Chewbaccasuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercinho
Hej allesammans,

Söker lite hjälp.

Jag tog mitt lastbilskort i Juli och gjorde det på en Volvo med en iShift låda. Jag fick pga min praktikplats köra en Volvo lastbil med en manuell växellåda med split och range låda.

Hur växlar man i en split och range låda? - Den som jag körde med, saknade pedagogiska kunskaper och nu i efterhand, visar det sig att han kallade range för split och tvärtom.

Kan någon berätta hur man växlar när man kör en boggie lastbil med last och utan last?

Jag har nu tittat på youtube och den här videon förklarar lite men inte helt:https://youtu.be/6nJgv2EjPbU

Knappen på vänstra sidan på stickan , kallas "split" och knappen framför kallas "range".

Split växlar med låg/hög, split växlar en växeln i ett halvt( 1 Low, 1high, 2 low, 2 high) medan "range" växlar mellan hög och låg(1 blir 4, och 2 blir 5).

Hur ska man växla när man ska köra lastbilen från stillastående? Hur ska man köra lastbilen med och utan last?

"Låg" range på 2an med "hög" split brukar jag komma igång med oavsett last eller ej. Så länge det inte är uppförsbacke eller alltför tung last.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in