Citat:
Ursprungligen postat av
Starfish
Hur är det o köra slambil, En riktig skitgöra eller?

Beskriv en arbetsdag!
Såg två snubbar som stod och sög ur en brunn utanför entren/restaurangen till Ikea, o fy fan vad det luktade ut av bara helvete, det blev inga köttbullar den dagen. Folk klöktes och spydde till höger och vänster, men slamgubbarna rörde inte en min, de njöt säkert inombords av att tömma den brunnen mitt i lunchtrafiken, haha härligt.
Jobbar man alltid i två i det yrket? Och vad är skillnaden på slam och spolbil?
Hur pass attraktivt är det jobbet?
Har fått följa med min granne några gånger som just kör slambil. Det är ett tungt arbete där du får lyfta på tunga brunnlock och slangar. Oftast svår framkomlig terräng vilket försvårar jobbet lite mer.
Precis i början tyckte jag att det luktade illa men sedan försvann lukten. Det luktar värre när någon före dig har varit på toaletten

. Det som luktar ännu värre är när du får tömma sådana fettanläggningar (eller vad det nu heter) som finns på restauranger. Där samlas det all typ av fett som enligt min granne luktar förjävligt.
Min granne, och resten inom samma företag jobbar ensam. Slambil tömmer just brunnar medan spolbil (vilket jag också fick följa med i) spolar rent vattenbrunnar, blåser rent igensatta avlopp, vägtrummor, fyller på bassänger, spolar rent gummilistor mellan broar med högtryck etc...
Vet inte hur attraktivt jobbet är. Han har varit inom samma företag på väldigt många år och känner till sitt distrikt mycket bra. Han funderare på att byta till något annat jobb istället. Då kom företaget med en bra lönehöjning så nu sitter han kvar på samma jobb och håvar in dryggt 30-32k/månad (brutto).