2014-08-15, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NokTrucker
Laglig minimilön i sverige är 133kr i h. Så några 118kr/h kan inte stämma.
Under vilket avtal??
Citera
2014-08-15, 17:57
Medlem
I Sverige har vi inga lagar eller andra regler som reglerar lägstalöner. Men om arbetsgivaren har tecknat ett kollektivavtal så framgår det där hur mycket du ska ha betalt. Saknar arbetsplatsen ett kollektivavtal saknas också en lägsta gräns för lönen.
Citera
2014-08-15, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idel
Jobbar på posten och kan säga att man ligger på 118kr i timmen som C-korts chafför.
FEL !!

DU ligger på 118 kr/h.....
Jag har inte timlön men omräknat till timlön har jag mer.
Citera
2014-08-15, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvskillz
Dementerar. Jobbar på Posten som C-chaufför och ligger på 144 kr/h.

Förövrigt så går Posten under Sekos avtal.
Eller STs.........
Citera
2014-08-15, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NokTrucker
Laglig minimilön i sverige är 133kr i h. Så några 118kr/h kan inte stämma.
Och du har belägg för det?
Citera
2014-08-15, 22:06
Medlem
idels avatar
Kan ju dock säga att lönen ökade i juni månad till 118kr i timmen.
När jag började i maj hade jag 115kr i timmen.
Detta på posten i Göteborg.
Citera
2014-08-16, 00:20
Medlem
Anonymous-Ferrums avatar
Citat:
Hej, schakt ja... Var ska vi börja? För det första är det nog ett smart val om du nu bara ska ta C, det är milvis bättre än palledistribusjon. Problemet du fortfarande kommer att slita med är att skilja ut oseriösa åkare från vettiga, för det finns det i överflöd. Men hittar du en förnuftig åkare så är lönen helt ok, det vanligaste är platt timlön från 190 till 245 (det är så högt jag vet att någon kommit). Mitt tips är att du kollar runt mycket och är försiktig vem du söker hos. Dom stora giganterna (Hæhre, LNS, m.fl.) är ju drömarbetsgivare, men kanske inte lätt att börja hos utan erfarenhet, speciellt med enbart C. När det gäller Oslo så byggs det ju mycket, men dom som drar riktigt mycket folk är vägprojekten; nya E16 förbi Kongsvinger och E6 norr om Minnesund.

Lycka till!

Stort tack min vän !!!
Citera
2014-08-16, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Eller STs.........

ST

Det har du faktiskt rätt i, men SEKO är större på Posten.
Citera
2014-08-18, 18:16
Medlem
Håller på med c-kortet bu,hur ser prognoserna ut i åkeri-branchen just nu? svårt att hitta jobb? kan tillägga att jag inte har några som helst kontakter.. tacksam för svar.
Citera
2014-08-18, 18:30
Medlem
Chewbaccasuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenhogan
Håller på med c-kortet bu,hur ser prognoserna ut i åkeri-branchen just nu? svårt att hitta jobb? kan tillägga att jag inte har några som helst kontakter.. tacksam för svar.

Med C-kort kan du ju köra distribution. Dock så är ju YKB och ADR stycke att föredra.
Annars är det väl möjligtvis grusbil. Men nå långvändor tror jag inte.
Citera
2014-08-19, 08:51
Medlem
Starfishs avatar
Hur är det o köra slambil, En riktig skitgöra eller? Beskriv en arbetsdag!

Såg två snubbar som stod och sög ur en brunn utanför entren/restaurangen till Ikea, o fy fan vad det luktade ut av bara helvete, det blev inga köttbullar den dagen. Folk klöktes och spydde till höger och vänster, men slamgubbarna rörde inte en min, de njöt säkert inombords av att tömma den brunnen mitt i lunchtrafiken, haha härligt.

Jobbar man alltid i två i det yrket? Och vad är skillnaden på slam och spolbil?
Hur pass attraktivt är det jobbet?
Citera
2014-08-19, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starfish
Hur är det o köra slambil, En riktig skitgöra eller? Beskriv en arbetsdag!

Såg två snubbar som stod och sög ur en brunn utanför entren/restaurangen till Ikea, o fy fan vad det luktade ut av bara helvete, det blev inga köttbullar den dagen. Folk klöktes och spydde till höger och vänster, men slamgubbarna rörde inte en min, de njöt säkert inombords av att tömma den brunnen mitt i lunchtrafiken, haha härligt.

Jobbar man alltid i två i det yrket? Och vad är skillnaden på slam och spolbil?
Hur pass attraktivt är det jobbet?
Har fått följa med min granne några gånger som just kör slambil. Det är ett tungt arbete där du får lyfta på tunga brunnlock och slangar. Oftast svår framkomlig terräng vilket försvårar jobbet lite mer.

Precis i början tyckte jag att det luktade illa men sedan försvann lukten. Det luktar värre när någon före dig har varit på toaletten . Det som luktar ännu värre är när du får tömma sådana fettanläggningar (eller vad det nu heter) som finns på restauranger. Där samlas det all typ av fett som enligt min granne luktar förjävligt.

Min granne, och resten inom samma företag jobbar ensam. Slambil tömmer just brunnar medan spolbil (vilket jag också fick följa med i) spolar rent vattenbrunnar, blåser rent igensatta avlopp, vägtrummor, fyller på bassänger, spolar rent gummilistor mellan broar med högtryck etc...

Vet inte hur attraktivt jobbet är. Han har varit inom samma företag på väldigt många år och känner till sitt distrikt mycket bra. Han funderare på att byta till något annat jobb istället. Då kom företaget med en bra lönehöjning så nu sitter han kvar på samma jobb och håvar in dryggt 30-32k/månad (brutto).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in