2016-10-03, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercinho
Hej allesammans,

Söker lite hjälp.

Jag tog mitt lastbilskort i Juli och gjorde det på en Volvo med en iShift låda. Jag fick pga min praktikplats köra en Volvo lastbil med en manuell växellåda med split och range låda.

Hur växlar man i en split och range låda? - Den som jag körde med, saknade pedagogiska kunskaper och nu i efterhand, visar det sig att han kallade range för split och tvärtom.

Kan någon berätta hur man växlar när man kör en boggie lastbil med last och utan last?

Jag har nu tittat på youtube och den här videon förklarar lite men inte helt:https://youtu.be/6nJgv2EjPbU

Knappen på vänstra sidan på stickan , kallas "split" och knappen framför kallas "range".

Split växlar med låg/hög, split växlar en växeln i ett halvt( 1 Low, 1high, 2 low, 2 high) medan "range" växlar mellan hög och låg(1 blir 4, och 2 blir 5).

Hur ska man växla när man ska köra lastbilen från stillastående? Hur ska man köra lastbilen med och utan last?
Standard är väl 2an låg
Citera
2016-10-21, 20:02
Medlem
Citat:
Hej allesammans,

Söker lite hjälp.

Jag tog mitt lastbilskort i Juli och gjorde det på en Volvo med en iShift låda. Jag fick pga min praktikplats köra en Volvo lastbil med en manuell växellåda med split och range låda.

Hur växlar man i en split och range låda? - Den som jag körde med, saknade pedagogiska kunskaper och nu i efterhand, visar det sig att han kallade range för split och tvärtom.

Kan någon berätta hur man växlar när man kör en boggie lastbil med last och utan last?

Jag har nu tittat på youtube och den här videon förklarar lite men inte helt:https://youtu.be/6nJgv2EjPbU

Knappen på vänstra sidan på stickan , kallas "split" och knappen framför kallas "range".

Split växlar med låg/hög, split växlar en växeln i ett halvt( 1 Low, 1high, 2 low, 2 high) medan "range" växlar mellan hög och låg(1 blir 4, och 2 blir 5).

Hur ska man växla när man ska köra lastbilen från stillastående? Hur ska man köra lastbilen med och utan last?

Lyssna inte på trollen här inne, på lastbilar ligger växlarna tvärtom mot personbilar. (Du har säkert hört om Scania & Volvo´s omvända och tokiga växellådor?)
Starta på hög split på 6´ans växel (stora knappen på framsidan uppåt, lilla knappen på vänstersida uppåt) och jobba dig nedåt. Glöm för f*n inte att gå igenom hela registret med växlar, annars sabbar du växellådan! Får du motorstopp när du ska iväg? Höj motorvarvet och jobba med vänsterfoten (kopplingen) för att komma iväg! Det krävs lite jobb för att få in känslan...

Just ja, när du (som alltid innan ditt körpass...) gör säkerhetskontrollen, kolla lufttanken och släpp på kolvstudsarfjädern, den får inte vara för spänd. Då kan det gå åt helvete.

Trevlig resa, keep on trucking!
Citera
2016-10-21, 21:18
Medlem
svempuss avatar
Citat:
Hej allesammans,

Söker lite hjälp.

Jag startar när jag har last låg 2an och "hög" split om det inte väger allt för mycket då blir det låg split. Låg 2an och "hög" split om det rör sig om en tom trailer. Har jag bara dragaren så blir det låg 3an och "hög" split för att dra iväg..
Själv kom jag inte överens med en manuell låda med range/split när jag gick och tog c/ce korten vart för mycket att hålla koll på då men nu funkar det utan problem att köra en lastbil med manuell låda på dagarna..
Citera
2016-10-22, 17:41
Medlem
Nyfiken på att höra vad ni som är yrkesförare hur ni ser på det stora fokuset på maskininlärning från fordonstillverkarna? Där de flesta pratar om de ska ha nivå 5 självkörande fordon till 2025. Det känns ju som ni ska kunna sova på jobbet om bara 10 år. Bra eller dåligt?

Youtube:
Förarlösa truckar är på väg att eliminera miljontals jobb
Disrupting Trucking Industry or On Self Driving Trucks
Tesla Autopilot 2.0 - Level 5 Autonomy. Full Self-Driving Hardware
Senast redigerad av Awdrew 2016-10-22 kl. 18:00.
Citera
2016-10-26, 19:52
Medlem
Några fler som har fått åskåda den allra nyaste Scanian? Alltså utan att bilen har blivit ''avskärmad''.

Tyckte att nya Volvon var ful och kantigt men Scanian är ju 10x värre.

King of the road? Inte längre i mina ögon
Citera
2016-10-29, 17:28
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Några fler som har fått åskåda den allra nyaste Scanian? Alltså utan att bilen har blivit ''avskärmad''.

Tyckte att nya Volvon var ful och kantigt men Scanian är ju 10x värre.

King of the road? Inte längre i mina ögon

Nya volvon är rätt nice om den hellackerad i samma färg. Vi har fått några nya höghyttar, ser ut såhär https://www.trucklocator.co.uk/trucks-for-sale/volvo-fh-0216671001472476328l.jpg

Hade den vart helvit hade den vart riktigt nice.

Nya scanian är inte lika snygg men inredningen är 10/10!
Citera
2016-11-04, 22:03
Medlem
Ge mig en ide, någon som behöver en 'spets körning' för reducerat pris? Inget större fel på mig, men har en s.k 'höftplastik samt en någorlunda körd höft. Ok då knät e kysst också Vem f* bryr sig? Kom igen. jag har alltid presterat, och kan erbjuda A-kassans /försäkringskassans/ något skumma 'stöd'. Betydde inte mycket för mig efter plastikoperationen dock, då dom satte mig på s.k 'arbetsträning' via flytt. För dom som inte vet så betyder det ca 4.5 ton per dag. Ortopeden insisterade påm,a5t jag bara skulle belasta med 20 kg. So, f* that, give me a offer and I'll take it up with the AF, First f*ng tine in life though

Jag har ett s.k 'handikappstöd' , fråga mig inte vad det betyder. Men jag tror det drar av ca 40 % Skit samma, jag gillar att jobba.Så är du ärlig och behöver en snubbe som ställer upp

Allvarligt talat, har aldrig utnyttjat vab sjukskrivning etc, har bara jobbat.
?
=
'Eh, CE, etc. Kört postnord etc. trailer vana, släp behöver en vecka repetition.

veckan som sådan kommer givetvis att bevisa vem du är?
Ärlig eller?
=
Dock, nobody's perfect.

. Btw, do drive a trailer as we speak.
Senast redigerad av Yoron 2016-11-04 kl. 22:51.
Citera
2016-11-04, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joliet-Jake
Nya volvon är rätt nice om den hellackerad i samma färg. Vi har fått några nya höghyttar, ser ut såhär https://www.trucklocator.co.uk/trucks-for-sale/volvo-fh-0216671001472476328l.jpg

Hade den vart helvit hade den vart riktigt nice.

Nya scanian är inte lika snygg men inredningen är 10/10!

Har märkt lite barnsjukdomar på dessa, t.ex började det läcka in vatten redan efter 25tusen mil innanför förarrutan och redan vid 5000mil så började takluckan skramla så man måste öppna den och stänga den igen för att få käft på den i 10 min. Men styrservon och komforten är helt underbar.
Citera
2016-11-04, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yoron
Ge mig en ide, någon som behöver en 'spets körning' för reducerat pris? Inget större fel på mig, men har en s.k 'höftplastik samt en någorlunda körd höft. Ok då knät e kysst också Vem f* bryr sig? Kom igen. jag har alltid presterat, och kan erbjuda A-kassans /försäkringskassans/ något skumma 'stöd'. Betydde inte mycket för mig efter plastikoperationen dock, då dom satte mig på s.k 'arbetsträning' via flytt. För dom som inte vet så betyder det ca 4.5 ton per dag. Ortopeden insisterade påm,a5t jag bara skulle belasta med 20 kg. So, f* that, give me a offer and I'll take it up with the AF, First f*ng tine in life though

Jag har ett s.k 'handikappstöd' , fråga mig inte vad det betyder. Men jag tror det drar av ca 40 % Skit samma, jag gillar att jobba.Så är du ärlig och behöver en snubbe som ställer upp

Allvarligt talat, har aldrig utnyttjat vab sjukskrivning etc, har bara jobbat.
?
=
'Eh, CE, etc. Kört postnord etc. trailer vana, släp behöver en vecka repetition.

veckan som sådan kommer givetvis att bevisa vem du är?
Ärlig eller?
=
Dock, nobody's perfect.

. Btw, do drive a trailer as we speak.
Är du påverkad ''as we speak'' eller?
Citera
2016-11-05, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Är du påverkad ''as we speak'' eller?

Frågar du om det är fredag?
Sk* samma pojk, grötmyndighet har aldrig impat på mig.
=

heh, eller lördag kanske?
för övrigt så har din fråga väldigt lite att göra med min förfrågan,
Senast redigerad av Yoron 2016-11-05 kl. 01:42.
Citera
2016-11-05, 09:43
Medlem
Citat:
=

Man fattar ju förfan inte vad du snackar om
Citera
2016-11-05, 13:26
Medlem
Citat:
=

Jag fattade inte heller vad du skrev om. Lät som en jobbansökan av väldigt dålig kvalité.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in