Citat:
Ursprungligen postat av
viktigtinlagg
Uppenbarligen är de stabila, det är inte det som är frågan. Frågan är om vi förstår varför de är stabila. Förklaras det verkligen av newtons beräkningar såsom det sägs?
Jag tror inte det. Det krävs en annan förklaring till varför de är så stabila som de är. Det skulle kunna ha något med magnetism att göra såsom förklaras i denna film:
https://www.youtube.com/watch?v=9EPlyiW-xGI
Det duger bra med Newtons mekanik och rörelselagar, som jag skrev i förra inlägget så är banorna så stabila därför att Solens massa är så stor och inga andra kroppar kan rubba banorna särskilt mycket. De kropparna är inte stora nog.
Dock så kommer det att komma meteoriter, kometer och asteroider då och då, men de "störningarna" kan ju klassas som mikroskopiska, betydelselösa i jämförelse.
Nej - det har inte ett skvatt att göra med magnetism eller någon annan obskyr naturkraft.
Om det skulle bero på magnetism då borde vi ju kunna mäta den, eller hur ?
Nej Jordens magnetfält är faktiskt ganska svagt, inte har väl du märkt att tex din bil eller cykel vill köra norrut hela tiden eller hur ? Eller gör den det ?
Tro på vad du själv kan observera i första hand, inte på någon klatschig youtube-film.
Citat:
Ursprungligen postat av
Alltigenomgod
Hej
Här håller jag med till viss del. Einstein tänkte rätt, han har blivit bevisad mera än någon annan teoretiker i hela mänsklighetens historia.
Rättare sagt; försöken att motbevisa honom har alla misslyckats. Däremot är det något som fattas för att hitta den heliga gral som är att kombinera det största med det minsta.
En dag kan vi skratta åt folk som Brian Greene, Hawking m.fl som så geocentriskt försökte förklara det allra minsta.
Ja fast varje teoribygge måste ju börja någonstans, och precis som relativitetsteorin så hade vi då när Einstein var aktiv inte många möjligheter att testa hans teorier med hjälp av observationer. Nu är det ju samma problem med både Hawkings ide'er och Brian Greenes strängteorier att vi inte har de experimentella resurserna att bevisa eller motbevisa dem.
Vi kan ju tex inte skapa ett Hawking-svarthål och studera det ?
Einstein var på sitt sätt banbrytande genom att bara använda tankeexperiment i sitt teoribygge, vilket är snarlikt Euklides sätt att resonera kring geometriska problem.
Vilken väg fysiken kommer att ta framöver är osäkert, men jag tror att sådant som avancerad lasermodulering och analys av ljuset tex ifrån stjärnor kommer att bli mycket intressant framöver. Alltså lasermodulering för att kunna skicka data genom ljuset kommer att förbättras,
Jag är tveksam till att man kommer att satsa på ännu större acceleratorer än CERN, det är dock bara att spränga en ny större tunnel med större radie så kan man pumpa upp energierna hårdare, fast det kostar ju sanslöst med kosing. Och vi vet ju inte heller vad man kommer att hitta ?
Här behövs nog ett teoretiskt genombrott för att man ska komma vidare.
Själv tycker jag att strängteorin är alltför komplicerad och som sagt helt saknar möjligheter att kunna verifieras experimentellt, åtminstone just nu för stunden.