Jag svarar inte på alla posts här, jag ser att en del har inte bandynamiken klart för sig om hur den fungerar
Citat:
Ursprungligen postat av
fasttrain
Newton kunde bevisa att för två himlakroppar är systemet stabilt.
Dock finns inget liknande bevis om fler än två himlakroppar är inblandade.
Den franske matematikern/vetenskapsteoretikern Jules Poincaré trodde sej ha funnit ett bevis, fick t o m ett pris för detta av den norske knugen (som hade utlyst en tävling om bevis för stabilitet i universum)
se
https://sv.wikipedia.org/wiki/Trekropparsproblemet
Ja, det är riktigt att man med trekropparsproblemet visat att man inte kan förutsäga banorna för evigheter framåt. Dock så är slutsatsen av trekropparsproblemet bara att det inte finns någon analytisk lösning på rörelseekvationerna.
Det innebär dock inte att man inte genom simuleringar framåt och bakåt i tiden kan räkna ut banorna. Så med simulatorprogram så kan man någorlunda bra förutsäga hur solsystemet ser ut om XX 1000 år osv.
Vårt solsystem är dock lite speciellt vilket vi måste komma ihåg, Solens massa är nämligen så enormt stor i jämförelse med alla andra planeter, därför kommer vårt solsystem att vara relativt stabilt sett ur vårt tidsperspektiv.
Det finns alltså en väldigt liten risk för överraskningar.
Hade vi däremot haft 100 tals planeter av Jupiters storlek eller planeter större än så med mera excentriska banor så hade vi med stor sannolikhet haft ett instabilt solsystem med ett relativt sett kaosartade banor.
Frågan om nedisningar har samband med cyklerna (tex Milankovichs) i Jordens bana runt Solen är jag verkligen inte säker på, Om man tittar på de tabellerade uppskattade värdena så blir banexcentriceteten så liten variation att jag inte kan se att det skulle få så stort genomslag i form av mindre solinstrålning att detta enbart skulle förklara nedisnningarna. Som mest skulle skulle det bara skilja några procent om ens det, Det är nog över 10 år sedan jag räknade på detta. Några procent i minskad solenergi kan inte göra så stor skillnad på Jordens temperatur.
Någon annan faktor måste också vara verksam för att åstadkomma nedisning.
Citat:
Ursprungligen postat av
GalFisk
Testa spelet Kerbal Space Program. Där kan du bygga egna raketer och försöka få de ut i omloppsbana, och du kan se vad som händer med banan ifall du gasar på åt olika håll. Du kan även besöka planetens månar, eller fly din planets gravitationsfält (genom att uppnå flykthastighet) och åka runt i solsystemet. Allt med nästen helt exakt rymdfartsfysik (vissa grejer har skalats ner för att resorna ska ta mindre tid, och fysiken saknar vissa gravitationseffekter som finns i riktiga rymden för att bli enklare att simulera).
Jag körde demoversionen tills jag lyckades landa på den närmsta månen och ta mig hem igen, då bestämde jag mig för att köpa spelet. Det har lärt mig enormt mycket om hur resor i rymden egentligen går till, på ett mycket mer handgripligt sätt än att läsa en bok. Det finns också enorma mängder mods till det, om man exempelvis vill ha en autopilot eller om man vill att rymden ska vara lika stor som på riktigt.
Det är inte så svårt att skriva program som kan räkna på många kroppar, man simulerar i finita små förflyttningar och eftersom man kan räkna sådant fort som 17 i en dator så blir resultatet godtagbart ändå. Man kan kontrollera sina uträkningar med att variera granulariteten, tidsintervallen, och jämföra med hur stort felet blir.
Hur går detta till då ? Ja för varje tidpunkt och kropp så beräknas dragningskraften emot de andra kropparna med hjälp av gravitationslagen, därvid fås en sammansatt resultatvektor, kraftvektor. Detta tillsammans med hastighetsvektorn plus tidsintervallet fås den nya positionen. Detta upprepas för varje kropp i systemet, och så flyttar man fram tidsfragmentet, och gör om uträkningarna.
På så vis kan man plotta fram kropparnas positioner med tiden.
Citat:
Ursprungligen postat av
LittleFish
Planeterna och alla andra kroppar i solsystemet formades ur den sk protoplanetärskivan :
https://sv.wikipedia.org/wiki/Protoplanet%C3%A4r_skiva Skivan roterade från första början när solsystemet skapades. Varför planeter och annat är i bana är för att de färdas i den hastigheten som är precis den rätta för att en omloppsbana ska förbi stabil
Varför den roterade från första början är jag inte säker på men den hastigheten som stoft och annat hade då som hade/har en stabil bana - har även planeter nu.
Varför roterar skivan ? Ja det handlar om conservation of momentum, rörelsemängdens bevarande, Att skivan roterar är det enda sättet den kan uppfylla detta krav på. Det finns just inte mycket friktion i denna skiva förräns Solen och de andra kropparna börjar att bildas. Det finns en del bra simuleringsfilmer som visar protoplanetariska solsystem födelse, nu vet jag inte hur man letar rätt på de bästa. Finns ganska mycket inom området.