Citat:
Ursprungligen postat av
viktigtinlagg
Denna fråga plågar mig mycket. Rent logiskt är det ju omöjligt att hitta en stabil bana i gravitationen egentligen. Antingen sugs man in i solen eller så åker man ut i rymden. Att hitta balansen däremellan som ska vara stabil i åratal måste vara en på miljarden.
Så hur ser egentligen den vetenskapliga förklringen till de stabila banorna ut?
Sen har vi ju även satelliter som kretsat i stabila banor, även det är ju märkligt men satelliterna brukar väl brinna upp till slut i atmosfären.
Detta var också en fråga som plågade mig mycket innan jag startade tråden "Hur kan planeternas banor vara så stabila", som är ett bra exempel på en konstruktiv diskussion där jag fick frågan utredd och förklarad för mig, vilket jag är mycket tacksam för.
Om du läser tråden finner du förhoppningsvis att det inte är en fråga om en "balans" mellan att åka in i solen eller ut i rymden. Om jordens medelbanhastighet ändras upp eller ner en aning så faller jorden automatiskt in i en annan stabil bana så länge jordens medelhastighet inte överstiger solens sk flykthastighet, den hastighet ett objekt måste ha för att lämna solens gravitationskraftfält. Jorden, och de andra planeterna, sitter alltså fast i solens dragningskraft för evigt eftersom deras hastigheter är för liten för att lämna solens gravitationskraftfält.
Att det enligt Einstein inte finns någon gravitation utan att rymden istället är krökt är bara en annan förklaring av samma sak, men det är lättare att beskriva/hantera frågan som om det fanns ett gravitationsfält enligt Newton.
Förstår du?
För mig är frågan fullständigt utredd och jag hoppas att mitt inlägg, och min gamla tråd, kan hjälpa dig att också förstå den vetenskapliga förklaringen till de stabila planetbanorna.