2016-09-30, 16:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Är inte så glad i lån, därför gör jag mig av med dem.
Lögn, du var ju nyss ute för att köpa sommarhus och öka på dina lån.
2016-09-30, 17:40
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Precis som väntat är ett av alla dina problem med att begripa den större bilden det faktum att inga aktörer konkurrerar om dina tjänster och du har därför haft svårt att nå slutsatsen att du äger din produktionskapacitet; enligt din mindre imponerande myopi handlar ägande om arv av någon som producerade.

Det är inte bra att du börjar dricka så här tidigt på dagen.
2016-09-30, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waraahbe
Du skrev varför skulle det skrämma någon. Tolkar det som att du inte skräms av faktumet att Kina bara har 10ggr större totala bostadslån än Sverige. Men jag kanske har fel i det antagandet? Tydligen.
Jag undrade vad det skulle vara. Det kan bero på att jag inte inser det som är skrämmande.

Citat:
Ursprungligen postat av Waraahbe
Jag tror på att vi har en bubbla och artikeln gällande Kina kan du läsa. Sedan finns det mycket argument tidigare i denna tråden om bostadsbubbla tänker inte upprepa dem. Jag konstaterar bara att totala bostadslånen är väldigt höga och jämförde den med Kina. Ni kanske tycker att Kinas bubbla inte är alls jämförbar med Sveriges, Jag tror de kan jämföras någorlunda. Pengamässigt så verkar deras stora bubbla liten i jämförelse med våran om man ser till befolkningsmängd.
* Tro kan man göra. Men det har ungefär samma tyngd som att tro på tandtroll.

* Ang bostadsbubbla så saknar jag fortfarande ett sätt att mäta den. Och så länge det saknas så ser jag inte hur någon kan påstå att den finns.

* Hushållens lån i Sverige är mycket lägre än tillgångarna. (Och det kan även inses att det nästan måste vara så).

* Känner inte till att Kina skulle ha en bubbla. Att folk pensionssparar i bostäder beror nog mest på att det är en ekonomi med mycket inflation. Den reala avkastningen på sparandet är då mycket bättre med bostäder än bankfordringar.

* Det kan vara en bra affär att köpa bostäder i en region dit det flyttar mycket folk pga urbanisering.

* Att skulderna i Kina per capita inte blir större beror dels på att BNP/Capita är lägre och att inflationen gör att skulderna tvångsamorteras kraftigt.

Alarmistiska artiklar nämner inte de saker jag nämnt ovan. Det skulle göra dom mindre alarmistiska och därmed mindre intressanta för läsare som vill ha alarmistiska artiklar.

Det är inte så att artiklar levererar någon komplett och nyanserad beskrivning.
2016-10-01, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Självklart är grundtanken med skatt att finansiera utgifter men grundtanken om vad som beskattas är att alla bidrar med en del av sina inkomster. Och hänvisningen till Bibeln är inte för att det är en religiös skrift utan för att det visar på de långvariga traditionerna.

Det finns givetvis en lång tradition också av att beskatta fast egendom. Att beskattning av inkomster skulle vara någon form av "grundtanke" i skattesystemet är ju bara något du själv hittat på.

Citat:
Nej jag har inte hittat på någon egen definition av det, har du?

Du menar ju att det är "konfiskation" att beskatta tillgångar, men inte inkomster. Den definitionen av konfiskation skulle jag gärna vilja se.

Citat:
Om man däremot inte har några inkomster finns inte samma acceptans för att staten ska få beslagta tillgångar som man tjänat ihop med redan beskattade inkomster. Det är därför fastighetsskatten river upp så starka känslor, pensionärer kan tvingas från sina hus som de redan har betalat fullt ut eftersom staten konfiskerar deras egendom.

Vi har ju i praktiken infört en "frivillig" förmögenhetsskatt i form av ISK där folk kan välja att få sina tillgångar "konfiskerade" istället för sina vinster beskattade. Det tycks ju finnas en rätt bra acceptans för det, eller hur? Jag tror att det skulle finnas en ganska stor acceptans för ett återinförande av fastighetsskatt om den samtidigt matchas med sänkningar av inkomstskatterna.
Senast redigerad av voodoodaddy 2016-10-01 kl. 11:14.
2016-10-01, 11:13
Medlem
Citat:
Det är mer märkligt att man inte ska kunna behålla det man redan har köpt eftersom staten bit för bit tar en del av det du äger. Det är inte att acceptera äganderätten och bör ses som ren konfiskation.

Tillgångar är ju inget annat än ackumulerade inkomster. Huruvida de beskattas i samband med inkomsternas förvärvande eller kontinuerligt är ju ur en moralisk synvinkel inte principiellt annorlunda. Däremot finns det goda ekonomiska skäl att förorda det senare i större utsträckning än idag.

Att det på något sätt skulle vara synd om den stackare som saknar inkomster men beskattas på sina tidigare inkomster kan jag inte hålla med om. Det handlar ju bara om att vara förutseende och planera för sina framtida utgifter, där skatten är en av dem.
Senast redigerad av voodoodaddy 2016-10-01 kl. 11:23.
2016-10-01, 12:29
Medlem
radarpars avatar
Storbank varnar för Stockholmsbubbla
Senast redigerad av radarpar 2016-10-01 kl. 12:34.
2016-10-01, 15:28
Medlem
Dagens artikel i DI.

http://www.di.se/nyheter/inget-rubbar-villamarknaden/
2016-10-01, 22:20
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av voodoodaddy
Det finns givetvis en lång tradition också av att beskatta fast egendom. Att beskattning av inkomster skulle vara någon form av "grundtanke" i skattesystemet är ju bara något du själv hittat på.

Du menar ju att det är "konfiskation" att beskatta tillgångar, men inte inkomster. Den definitionen av konfiskation skulle jag gärna vilja se.

Vi har ju i praktiken infört en "frivillig" förmögenhetsskatt i form av ISK där folk kan välja att få sina tillgångar "konfiskerade" istället för sina vinster beskattade. Det tycks ju finnas en rätt bra acceptans för det, eller hur? Jag tror att det skulle finnas en ganska stor acceptans för ett återinförande av fastighetsskatt om den samtidigt matchas med sänkningar av inkomstskatterna.

Har du provat att slå upp ordet konfiskation?
2016-10-02, 07:18
Medlem
Sven2s avatar
Amorteringskravet lugnar bostadsspekulanter
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6529283
2016-10-02, 10:47
Medlem
Citat:
Har du provat att slå upp ordet konfiskation?

Larvigt svar. Noterar att du uppenbarligen inte har några andra argument i denna fråga än att hänvisa till religiösa skrifter och någon slags mystisk "grundtanke" med skattesystemet, utan förankring i verkligheten.
2016-10-02, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Lögn, du var ju nyss ute för att köpa sommarhus och öka på dina lån.
Ja kommer man över fynd får man passa på, men till skillnad mot dig så hade det lånat varit bortamorterat på några år.
2016-10-02, 12:43
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drdeoo
Hur förbereder ni er för kraschen?
Jag skulle rekommendera en bra flytväst, helst CE-märkt och med krage. Baltic PRO är top notch.
http://www.flytvast.nu/flytvastar-vuxen/kragvastar-100n/baltic-pro-sailor-adult.html

Det kommer att flyta meterhögt med blod på gatorna i Stockholm när bolånetorskarna slaktas. Vill du vara väl förberedd så säljer du din BR i höst innan prisfallen på 40-60% och väntar in blodbadet med en bra flytväst.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in