Citat:
Ursprungligen postat av
Waraahbe
Du skrev varför skulle det skrämma någon. Tolkar det som att du inte skräms av faktumet att Kina bara har 10ggr större totala bostadslån än Sverige. Men jag kanske har fel i det antagandet? Tydligen.
Jag undrade vad det skulle vara. Det kan bero på att jag inte inser det som är skrämmande.
Citat:
Ursprungligen postat av
Waraahbe
Jag tror på att vi har en bubbla och artikeln gällande Kina kan du läsa. Sedan finns det mycket argument tidigare i denna tråden om bostadsbubbla tänker inte upprepa dem. Jag konstaterar bara att totala bostadslånen är väldigt höga och jämförde den med Kina. Ni kanske tycker att Kinas bubbla inte är alls jämförbar med Sveriges, Jag tror de kan jämföras någorlunda. Pengamässigt så verkar deras stora bubbla liten i jämförelse med våran om man ser till befolkningsmängd.
* Tro kan man göra. Men det har ungefär samma tyngd som att tro på tandtroll.
* Ang bostadsbubbla så saknar jag fortfarande ett sätt att mäta den. Och så länge det saknas så ser jag inte hur någon kan påstå att den finns.
* Hushållens lån i Sverige är mycket lägre än tillgångarna. (Och det kan även inses att det nästan måste vara så).
* Känner inte till att Kina skulle ha en bubbla. Att folk pensionssparar i bostäder beror nog mest på att det är en ekonomi med mycket inflation. Den reala avkastningen på sparandet är då mycket bättre med bostäder än bankfordringar.
* Det kan vara en bra affär att köpa bostäder i en region dit det flyttar mycket folk pga urbanisering.
* Att skulderna i Kina per capita inte blir större beror dels på att BNP/Capita är lägre och att inflationen gör att skulderna tvångsamorteras kraftigt.
Alarmistiska artiklar nämner inte de saker jag nämnt ovan. Det skulle göra dom mindre alarmistiska och därmed mindre intressanta för läsare som vill ha alarmistiska artiklar.
Det är inte så att artiklar levererar någon komplett och nyanserad beskrivning.