2016-09-25, 15:11
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Vet inte vad jag skulle vara skraj för?
Jag är snart skuldfri så finns inget att vara skraj för (ekonomiskt), lever gott och har ett bra liv, men verkar som om det är värsta dödssynden att betala av sina bolån enligt torskarna i tråden.

Uppenbarligen är du skraj eftersom du vägrar svara på frågan om du anser det är dålig karaktär att ta ett bolån. Varje gång du skriver ett svar så svarar du på något annat än just detta.

Citat:
Var skriver jag det?
Undrar vem som är förvirrad egentligen

Okej det var huset du skrev att du gav bort och inte marken. Då äger du alltså varken huset eller marken? Haha, snacka om dubbeltorsk. Den där thaibruden har verkligen blåst dig.
2016-09-25, 15:13
Avslutad
Citat:
Nää¨, har väldigt lite i lån, kanske 40% på bostaden (har inte fått värderingen än), noll i lån på huset på Phuket, vet inte vad hyresfastigheten är värd men inte speciellt stora låna på den heller.
Har inga andra lån, bytte bil i april och cashade den (naturligtvis), inte den dyraste bilen men en BMW X1 2013 (lågmilare), men har i alla fall bil och inte som dig och kurtan som cyklar runt på cykel som ett par småglin

Och Jo äger marken där huset står på Phuket, men faktiskt så gav vi själva huset i present till min son när han föddes som födelsegåva, inte för att det betyder något egentligen mer än en fin gest.
Ännu mer inkomsekvenser. Förut kritiserade du mig för att jag hjälper mina barn ut på bostadsmarknaden. Det skulle ungarna fixa själva, annars var de bortskämda. Nu kommer det fram att du gett din son ett hus i gåva! Du är total mytoman. Lögner i parti och minut.
2016-09-25, 15:15
Avslutad
Citat:
Ja du verkar iofs inte va den smartaste i kvarteret men hoppas verkiligen inte du har dina miljoner i cash!
Låna Bosse, låna låna! Ut på marknaden som du inte tror på och gör affärer. Smart, smartare, Bajsbosse.
2016-09-25, 15:38
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ännu mer inkomsekvenser. Förut kritiserade du mig för att jag hjälper mina barn ut på bostadsmarknaden. Det skulle ungarna fixa själva, annars var de bortskämda. Nu kommer det fram att du gett din son ett hus i gåva! Du är total mytoman. Lögner i parti och minut.

Och han sa att jag hade dålig karaktär när jag som obelånad valde att ta ett bolån med 0,79% ränta trots att jag kan få högre ränta på banken och därmed göra en säker vinst. Speciellt illa var det eftersom jag också hade ett stort aktieinnehav. Nu kommer det fram att bajsbosse påstår sig göra exakt samma sak, har flera fastigheter, bolån och aktier och är t.o.m. med i budgivningen på en sommarstuga.

Det går inte att bli mer inkonsekvent än vad bajsbosse är men det rimliga är förstås att det mesta han säger är rena lögner. Han ljuger ju om allt som vi kan kontrollera och då gör han säkert det om sin privatekonomi också. T.o.m. Juholt ligger i lä när bajsbosse går igång men han har i alla fall en passande avatar, en långnäsa
2016-09-25, 17:59
Medlem
Jag ska försöka vrida den här tråden tillbaka till frågan - Bostadsbubbla på väg att utlösas i Sverige - eller ej?

Jag håller mig till Stockholm och liknande urbana miljöer, som väl närmast kommer att drabbas om en bubblan löser ut.

Det välbekanta amorteringskrav som har tillförts villkoren för att t ex låna till en bostadsrätts-lgh var kanske inte populärt, men det hände egentligen ingenting - bubblan håller tätt och förblev outlöst av denna åtgärd.

En liten del av br-beståndet är sk oäkta föreningar. Vet ej hur stor denna andel är i Stockholm, men det sägs att ca 5000 personer bor i oäkta br-lägenheter.

Oäkta är en bfr när mindre än 60 procent av intäkterna kommer från "kvalificerad verksamhet" d v s att tillhandahålla bostäder. Omvänt alltså: mer än 40 procent av inkomsterna kommer av lokalhyror etc. Oftast är det kommersiella lokaler i gatuplanet, butiker, kontor etc, som spökar i detta fall. Det innebär att den fasta avgiften för br-lägenheterna i regel blir mycket låga. Genom att jämföra med bruksvärdessystemet kan man räkna ut en slags vinst på lokaluthyrningen som varje medlem i föreningen gör. Denna vinst får man betala 30 procent skatt för. Tidigare har det funnits en sk "lättnadsregel" som i princip käkade upp mycket denna skatt. Men nu är denna lättnadsregel slopad, vilket innebär att medlemmar i oäkta brf får betala full skatt för vinsten på lokaluthyrningen. Jag "tjänade" ca 48 000 kr på min andel av föreningens hyresintäkter - vilket blir ca 14 000 i skatt. Jag brukar få ca 7-9000 i tillbaka - men senast blev det ca 4000 i kvarskatt. Nu är förvisso hela systemet med "oäkta" bfr under någon form av omprövning. Vi får se vad som händer. Enligt vår förenings favoritmäklare har slopandet av lättnadsregeln inte inneburit någon ändring av prisbilden för oäkta br-lägenheter - d v s - ingen spricka i bubblan på grund av detta.

Nästa smäll för br-marknaden i Sthlm kom i våras. Stockholms kommun har för avsikt att chockhöja tomträttshyran för de fastighetsägare som icke äger - utan hyr marken under sina hus. Någon har räknat ut att denna hyreshöjning kan komma att innebära en ökning av månadsavgiften på ca 700-800 kronor för en trea i ett hus på hyrd mark. Blir det inte en spricka i bostadsbubblan nu - då kan vi lägga ner den här tråden. Tre saftiga knock-outslag mot marknaden på raken - och den står fortfarande upprätt.

(kollade just och fick bekräftat att huset som min förening äger - står på friköpt mark-puuust)
2016-09-25, 18:25
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Tre saftiga knock-outslag mot marknaden på raken - och den står fortfarande upprätt.

(kollade just och fick bekräftat att huset som min förening äger - står på friköpt mark-puuust)

Det tyder kanske på att de tre saftiga knockout-slagen inte var så saftiga ändå.
2016-09-25, 18:50
Medlem
Citat:
Klart man skall hjälpa sina ungar, kommer inte ihåg att jag skrivit att du skämmer bort dina ungar?

Ok du kallar mig mytoman, vad menar du jag ljuger om?
2016-09-25, 18:51
Medlem
Citat:
Låna Bosse, låna låna! Ut på marknaden som du inte tror på och gör affärer. Smart, smartare, Bajsbosse.
Är inte så glad i lån, därför gör jag mig av med dem.
2016-09-25, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Och han sa att jag hade dålig karaktär när jag som obelånad valde att ta ett bolån med 0,79% ränta trots att jag kan få högre ränta på banken och därmed göra en säker vinst. Speciellt illa var det eftersom jag också hade ett stort aktieinnehav. Nu kommer det fram att bajsbosse påstår sig göra exakt samma sak, har flera fastigheter, bolån och aktier och är t.o.m. med i budgivningen på en sommarstuga.

Det går inte att bli mer inkonsekvent än vad bajsbosse är men det rimliga är förstås att det mesta han säger är rena lögner. Han ljuger ju om allt som vi kan kontrollera och då gör han säkert det om sin privatekonomi också. T.o.m. Juholt ligger i lä när bajsbosse går igång men han har i alla fall en passande avatar, en långnäsa
Jo man har dålig karaktär om man tar lån som man inte behöver. Du är som alla andra bolånetorskar, använder din bostad som bankomat.
2016-09-25, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insaineinthebrain
Kommer bli obelånad under 2017 och tänkte därefter investera värdet att bostaden i något intressant.

Så du säljer då och investerar?

Eller tänkte du bli skuldfri för att sedan belåna bostaden för att sedan investera dessa pengar i annat?
2016-09-25, 19:18
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jo man har dålig karaktär om man tar lån som man inte behöver. Du är som alla andra bolånetorskar, använder din bostad som bankomat.

Pratar du om dig själv nu, du har ett aktiekapital som du inte säljer av trots att du har lån. Du är alltså som alla andra bolånetorskar, använder din bostad som bankomat. Du tänkte t.o.m. fortsätta att köpa en sommarstuga också och dyr bil skryter du också om.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-09-25 kl. 19:32.
2016-09-25, 19:37
Medlem
oVERGROWs avatar
Läste på precis om denna nyhet:
http://www.svd.se/varningen-rejalt-hojda-hyror-hotar-i-stockholm/om/naringsliv

Varningen: Rejält höjda hyror hotar i Stockholm

Vad tror ni om detta förslag?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem