Vet inte vad jag skulle vara skraj för?
Jag är snart skuldfri så finns inget att vara skraj för (ekonomiskt), lever gott och har ett bra liv, men verkar som om det är värsta dödssynden att betala av sina bolån enligt torskarna i tråden.
Uppenbarligen är du skraj eftersom du vägrar svara på frågan om du anser det är dålig karaktär att ta ett bolån. Varje gång du skriver ett svar så svarar du på något annat än just detta.
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Var skriver jag det?
Undrar vem som är förvirrad egentligen
Okej det var huset du skrev att du gav bort och inte marken. Då äger du alltså varken huset eller marken? Haha, snacka om dubbeltorsk. Den där thaibruden har verkligen blåst dig.
Nää¨, har väldigt lite i lån, kanske 40% på bostaden (har inte fått värderingen än), noll i lån på huset på Phuket, vet inte vad hyresfastigheten är värd men inte speciellt stora låna på den heller.
Har inga andra lån, bytte bil i april och cashade den (naturligtvis), inte den dyraste bilen men en BMW X1 2013 (lågmilare), men har i alla fall bil och inte som dig och kurtan som cyklar runt på cykel som ett par småglin
Och Jo äger marken där huset står på Phuket, men faktiskt så gav vi själva huset i present till min son när han föddes som födelsegåva, inte för att det betyder något egentligen mer än en fin gest.
Ännu mer inkomsekvenser. Förut kritiserade du mig för att jag hjälper mina barn ut på bostadsmarknaden. Det skulle ungarna fixa själva, annars var de bortskämda. Nu kommer det fram att du gett din son ett hus i gåva! Du är total mytoman. Lögner i parti och minut.
Ännu mer inkomsekvenser. Förut kritiserade du mig för att jag hjälper mina barn ut på bostadsmarknaden. Det skulle ungarna fixa själva, annars var de bortskämda. Nu kommer det fram att du gett din son ett hus i gåva! Du är total mytoman. Lögner i parti och minut.
Och han sa att jag hade dålig karaktär när jag som obelånad valde att ta ett bolån med 0,79% ränta trots att jag kan få högre ränta på banken och därmed göra en säker vinst. Speciellt illa var det eftersom jag också hade ett stort aktieinnehav. Nu kommer det fram att bajsbosse påstår sig göra exakt samma sak, har flera fastigheter, bolån och aktier och är t.o.m. med i budgivningen på en sommarstuga.
Det går inte att bli mer inkonsekvent än vad bajsbosse är men det rimliga är förstås att det mesta han säger är rena lögner. Han ljuger ju om allt som vi kan kontrollera och då gör han säkert det om sin privatekonomi också. T.o.m. Juholt ligger i lä när bajsbosse går igång men han har i alla fall en passande avatar, en långnäsa
Jag ska försöka vrida den här tråden tillbaka till frågan - Bostadsbubbla på väg att utlösas i Sverige - eller ej?
Jag håller mig till Stockholm och liknande urbana miljöer, som väl närmast kommer att drabbas om en bubblan löser ut.
Det välbekanta amorteringskrav som har tillförts villkoren för att t ex låna till en bostadsrätts-lgh var kanske inte populärt, men det hände egentligen ingenting - bubblan håller tätt och förblev outlöst av denna åtgärd.
En liten del av br-beståndet är sk oäkta föreningar. Vet ej hur stor denna andel är i Stockholm, men det sägs att ca 5000 personer bor i oäkta br-lägenheter.
Oäkta är en bfr när mindre än 60 procent av intäkterna kommer från "kvalificerad verksamhet" d v s att tillhandahålla bostäder. Omvänt alltså: mer än 40 procent av inkomsterna kommer av lokalhyror etc. Oftast är det kommersiella lokaler i gatuplanet, butiker, kontor etc, som spökar i detta fall. Det innebär att den fasta avgiften för br-lägenheterna i regel blir mycket låga. Genom att jämföra med bruksvärdessystemet kan man räkna ut en slags vinst på lokaluthyrningen som varje medlem i föreningen gör. Denna vinst får man betala 30 procent skatt för. Tidigare har det funnits en sk "lättnadsregel" som i princip käkade upp mycket denna skatt. Men nu är denna lättnadsregel slopad, vilket innebär att medlemmar i oäkta brf får betala full skatt för vinsten på lokaluthyrningen. Jag "tjänade" ca 48 000 kr på min andel av föreningens hyresintäkter - vilket blir ca 14 000 i skatt. Jag brukar få ca 7-9000 i tillbaka - men senast blev det ca 4000 i kvarskatt. Nu är förvisso hela systemet med "oäkta" bfr under någon form av omprövning. Vi får se vad som händer. Enligt vår förenings favoritmäklare har slopandet av lättnadsregeln inte inneburit någon ändring av prisbilden för oäkta br-lägenheter - d v s - ingen spricka i bubblan på grund av detta.
Nästa smäll för br-marknaden i Sthlm kom i våras. Stockholms kommun har för avsikt att chockhöja tomträttshyran för de fastighetsägare som icke äger - utan hyr marken under sina hus. Någon har räknat ut att denna hyreshöjning kan komma att innebära en ökning av månadsavgiften på ca 700-800 kronor för en trea i ett hus på hyrd mark. Blir det inte en spricka i bostadsbubblan nu - då kan vi lägga ner den här tråden. Tre saftiga knock-outslag mot marknaden på raken - och den står fortfarande upprätt.
(kollade just och fick bekräftat att huset som min förening äger - står på friköpt mark-puuust)
Klart man skall hjälpa sina ungar, kommer inte ihåg att jag skrivit att du skämmer bort dina ungar?
Ok du kallar mig mytoman, vad menar du jag ljuger om?
Och han sa att jag hade dålig karaktär när jag som obelånad valde att ta ett bolån med 0,79% ränta trots att jag kan få högre ränta på banken och därmed göra en säker vinst. Speciellt illa var det eftersom jag också hade ett stort aktieinnehav. Nu kommer det fram att bajsbosse påstår sig göra exakt samma sak, har flera fastigheter, bolån och aktier och är t.o.m. med i budgivningen på en sommarstuga.
Det går inte att bli mer inkonsekvent än vad bajsbosse är men det rimliga är förstås att det mesta han säger är rena lögner. Han ljuger ju om allt som vi kan kontrollera och då gör han säkert det om sin privatekonomi också. T.o.m. Juholt ligger i lä när bajsbosse går igång men han har i alla fall en passande avatar, en långnäsa
Jo man har dålig karaktär om man tar lån som man inte behöver. Du är som alla andra bolånetorskar, använder din bostad som bankomat.
Jo man har dålig karaktär om man tar lån som man inte behöver. Du är som alla andra bolånetorskar, använder din bostad som bankomat.
Pratar du om dig själv nu, du har ett aktiekapital som du inte säljer av trots att du har lån. Du är alltså som alla andra bolånetorskar, använder din bostad som bankomat. Du tänkte t.o.m. fortsätta att köpa en sommarstuga också och dyr bil skryter du också om.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-09-25 kl. 19:32.
Bruksvärdeshyrorna som ligger till grund för hyressättningen för lägenheter i de kommunala bostadsbolagen åker upp rejält, varnar nu bland andra Stockholmshem. Också från Familjebostäder varnas för "behov av nära 1 000 kronor högre hyra per månad för att en investering i nyproduktion ska bli lönsam i innerstaden".
Det är just nu skarpt kritiska remissvar som kommer in från Stockholms stads egna bostadsbolag angående kommunstyrelsens planer på att ta betydligt mer betalt för kommunal mark som i stor omfattning hyrs ut till dem som äger flerbostadshus.
Tidigare har SvD berättat att flera hundra bostadsrättsföreningar åker på chockhöjda tomträttsavgälder enligt ett förslag som i höst tas upp på högsta nivå i Stockholms stad.
Det nya är att även kommunens egna bostadsbolag går ut och hävdar att det blir kännbara konsekvenser för både företag, nyproduktion och hyresgäster.
Svenska Bostäder skriver i ett remissvar att deras tomthyror skulle öka med nästan 50 procent, från 135 till över 200 miljoner kronor årligen, vilket till sist måste belasta hyrorna.
Stockholmshem skriver att det blir svårare att bygga hyresrätter i centrala lägen. Med högre tomträttsgäld tror man att hyrorna måste bli så höga att det finns risk att det inte går att hyra ut i vissa projekt.
Samtidigt är det som upplagt för hård politisk strid om nya markhyror för bostäder i Stockholms stad. På fredagen var det Liberalerna som först gick ut genom att hävda att remissvaren också visar att segregationen förstärks:
– Dels trängs människor med vanliga inkomster ut ur innerstaden genom hyres- och avgiftshöjningar, dels får allmännyttan svårare att bygga i innerstad och närförort, säger Lotta Edholm, oppositionsborgarråd, L.
Exploateringskontoret som tog fram förslaget om högre markhyror i Stockholms stad påpekade att tomträttsavgälder inte ligger till grund för bruksvärdeshyrorna, vilket alltså lindrar effekten för dem som redan har hyreskontrakt. Men i sitt remissvar skriver Stockholmshem att själva nivån på bruksvärdeshyran ändå kommer att gå upp.
Värst drabbas alltså de centrala lägena. De historiska hyreshusen i Stadsholmen skulle, om förslaget går igenom, behöva få hela 15 procent högre hyror, utöver andra kostnadsökningar.
Men mest oro uttrycks över nyproduktionen där hyressättningen visserligen är friare och kan kompensera, men där det helt enkelt kan bli för dyrt att bo.
Från Stockholms Stadshus AB, som är koncernen för stadens bolag, påpekar vice vd Jonas Schneider att dyrare markkostnader gör det svårare att bygga nytt, trots att det behövs. För att bygga hyresrätter i innerstaden och på Norra Djurgården skulle månadshyran för en normal trea stiga med cirka 850 kronor och i Björkhagen med 590 kronor.
Uppsidan av förslaget med nya markhyror i Stockholm är förstås högre intäkter till staden. Men dessutom ska markhyrorna sänkas rejält i västerort. I remissvaret från stadens egna bolag varnas dock även för detta – att i de fall marken blir billigare kan det leda till nedskrivningar i vissa projekt.
Sammantaget kritiserar koncernledningen att spelreglerna ändras kraftigt för bygg- och bostadsverksamheter med mycket långa perspektiv. Som kompromiss ber man om att tomträttsavgälderna åtminstone sker långsammare, över fem år, istället för över bara ett par år.
Klart är att allmännyttans hus nästan alltid står på "tomträtt", kommunal mark som kostar fastighetsägaren en markhyra varje år. Hos Familjebostäder har 85 procent av hyreshusen tomträttsavgäld.
Särskilt byggprojekt på Södermalm och Norra Djurgården ("Brofästet") uppges bli svårare att räkna hem eftersom hyresnivåerna redan var så höga.