Citat:
Ursprungligen postat av
SigmenFloyd
I ett sydligare land hade inte barnen flyttat ut.
Jo, det gör dom. Däremot sker det något år senare än i Sverige.
Troligen är det vårt bostads
överskott som gör att de flyttar så pass tidigt hos oss. (Och en vilja hos ungdomarna att ha sex utan att föräldrarna hör mycket).
På 40-talet började folk förvärvsarbeta vid 14 års ålder. Då hade man gått i skola färdigt. Och flyttade inte sällan hemifrån. Beroende på arbete då. Fast flyttade man då var det till nytt gemensamt boende.
Men de som inte behövde flytta pga arbete bodde kvar hemma länge.
Citat:
Ursprungligen postat av
SigmenFloyd
Jag har aldrig påstått att gemensamhetsboenden inte var norm förr i tiden. Men när vi diskuterar huruvida bostadsbrist föreligger i dagens Sverige måste vi förstås ta hänsyn till dagens svenska post-industriella kulturklimat.
För självklart förändras kulturen över tid. Det som var norm för hundra år sedan är inte nödvändigtvis norm idag.
Normer kring vänstertrafik, barnaga, kvinnlig rösträtt, etc, etc har liksom gemensamhetsboende genomgått en förändringsprocess över tid.
Låter dock som du inte vill prata om den svenska kulturen, utan om någon nyordning.
Citat:
Ursprungligen postat av
SigmenFloyd
Att Sverige idag har världens högsta andel ensamhushåll är ett faktum.
Hur förklarar du detta faktum om det inte beror på den moderna svenska kulturens högt värderade oberoende och individualism?
Att se att det inte finns någon som helst vilja till oberoende och individualism hos de svenska folket syns väldig tydligt då de röstar. Man röstar på vänsterpartier som tvärtom driver kollektivistiska lösningar och som driver lösningar där överheten styr och kontrollerar.
Många får psykbryt bara man talar om lite mindre inblandning av staten och att folk ska sköta mer av välfärden själva. (Som t ex i Schweiz).
Citat:
Ursprungligen postat av
SigmenFloyd
Tvärtom så drar de importerade kulturerna som anlänt via det världsunika asylinvandringsexperimentet ner snittet, eftersom kulturer från MENA trivs att bo tillsammans över generationsgränserna. I Mellanöstern bor gärna hela tjocka släkten tillsammans. Traditionen och familjen värderas extremt mycket högre i dessa kulturella sammanhang än i nutida Sverige där vi tidigt förväntas stå på egna ben.
Låter som den svenska kulturen. Vi får en slags påfyllning av folk som är som vi var på 40-talet eller så.
Fast mina egna erfarenheter säger dock inte det. De iranska flyktingar jag träffat på har bott som vi svenskar gör och inte haft mer än 1-2 barn. MENA folk verkar mer bete sig som vi gör nu, när vi lämnad den gamla svenska kulturen efter oss. Och afrikanen som jag har som granne en bit bort har nog 42+ kvm/person i sitt hus. Det är mer än snittet i kommunen.
Citat:
Ursprungligen postat av
SigmenFloyd
Du kan ju enkelt jämföra med de andra skandinaviska kulturerna och notera att Norge och Danmark, som inte drivit en linje av extremistisk asylinvandring från MENA, breder ut sig på 9 kvm mer per capita än svensken.
Om din tes hade stämt hade vi sett mindre boenden i våra homogena grannländer än i det kulturimporterande Sverige.
Jag kan istället se att vi inte haft någon direkt ändring i boyta/person i Sverige, på senare tid. Det ligger fast vid 42 kvm/person. (Vilket man får säga är väldigt mycket).
Jag hittade dock lite data från Finland.
http://www.stat.fi/til/asas/2010/01/asas_2010_01_2011-10-20_kat_002_sv.html
Dom låg 2010 på 39.1 kvm/person. Och då låg vi högre.
Var din tanke att vår högre immigration skulle leda till högre boyta per person? Det verkar i sig stämma med data, fast jag förstår inte kausaliteten bakom.