2016-09-30, 10:18
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag syftade inte på att du personligen vill bo större utan att du argumenterade att svenskar vill bo större och att du sätter likhetstecken mellan den viljan och att de är en brist. Med den argumentationen är det alltid en brist, jag skulle t.ex. gärna ha lite bostäder på olika platser i världen, om jag bara inte behövde betala vad det kostar.

[...]

Som sagt med den argumentationen avgör alla med sin subjektiva inställning om det är brist eller inte. Tycker du så förstår jag inte varför du går in i en sådan här tråd, var och en bestämmer själv om de känner att de skulle vilja bo lite större om de bara slapp betala för det.

Nej. Då föreligger ett missförstånd, medvetet eller omedvetet.

Du verkar dock vara ute på djupt vatten då det enligt ditt resonemang aldrig föreligger bostadsbrist, ens om hela befolkningen lever packade som sillar i militärtält. Så länge basala livsuppehållande förutsättningar upprätthålls är väl allt annat "subjektiva önskemål", eller?

Vad jag pratar om är något så enkelt som en balans mellan utbud och efterfrågan. Efterfrågan på egna hushåll i Sverige möts för närvarande inte av bostadsmarknaden.
När efterfrågan är större än utbudet uppstår brist.

Visst kan man se detta som ett I-landsproblem, men vi är väl för fan ett I-land?

Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Nja, tittar man närmare på det där ser man att det som drar upp ganska mycket är äldre personer som har mycket bostadsyta. (Min granne som dock flyttade nyligen satt på 200+ kvm ensam).

Du beskriver bara en naturlig konsekvens av svenskarnas längtan efter oberoende, vilket bekräftar min tes. I ett sydligare land hade din grannes barn och barnbarn också levt tillsammans på dessa 200 kvm.

Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Den svenska kulturen är just att bo trångt med flera generationer. Min morfar bodde hemma hos oss när jag var liten. Och det var inte så ovanligt.

Aha, så för att din morfar bodde i ditt föräldrahem så har vi inte flest singelhushåll i världen?

Detta är bokstavligen den första länken om man googlar på "singelhushåll":

https://www.hsb.se/om-boende/bokunskap/inspiration-inredning--tips/sverige-har-den-storsta-andelen-singelhushall-i-varlden/

Citat:
Ursprungligen postat av HSB
Var tredje svensk bor ensam och vi har de högsta siffrorna för singelhushåll i världen.

[...]

Ensamhushåll har blivit den vanligaste boendeformen bland oss i Sverige, över en och en halv miljon hushåll består av en enda vuxen person. Det är nästan 40 procent av alla hushåll och den högsta andelen ensamhushåll i hela världen, följt av Norge och Tyskland.

I Sverige har vi levt ensamma hemma länge, statistiken har gått upp och ned men ser i dag i stort sett likadan ut sedan 1990. För 100 år sedan var det annorlunda – då var familjerna stora och skilsmässor var inte att tänka på. Så kom 1900-talets stora förändringar – den industriella revolutionen, urbaniseringen och den kvinnliga frigörelsen – och bidrog till att allt fler började leva i enmanshushåll.

Ta nu en titt på denna bild. Det är Wold Values Surveys kulturkarta:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/79/Inglehart_Values_Map2.svg

Vi ser här att svenskarnas kultur är den mest extrema i världen. Vi är minst traditionella och mest självförverkligande av alla jordens befolkningar.

Det torde således vara uppenbart att svenskarnas kulturella behov av egna hushåll är större än alla andra länders.

Det kan alltså vara så att svensken behöver mer yta än Danmarks och Norges 53 kvm/person för att svenskens behov skall vara tillgodosett. Kanske behöver svensken 54 kvm men lever på 44 kvm pga bostadsbristen.
Senast redigerad av SigmenFloyd 2016-09-30 kl. 10:31.
Citera
2016-09-30, 17:38
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Du verkar dock vara ute på djupt vatten då det enligt ditt resonemang aldrig föreligger bostadsbrist, ens om hela befolkningen lever packade som sillar i militärtält. Så länge basala livsuppehållande förutsättningar upprätthålls är väl allt annat "subjektiva önskemål", eller?

Det påståendet finner du inget stöd i det jag har skrivit.
Citera
2016-09-30, 17:44
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Problemet är inte att folk inte har råd. Problemet är att folk inte kan det där med vardagsekonomi och sparande.

Citat:
Börja spara då! Kör du shotsbrickor på krogen och skaffat dig en bil vet du inte hur man sparar.
Jag sparar. Men sedan finns det ändå låglönejobb, dom som tjänar mindre än vad du och jag gör som inte har så stora marginaler att spara.

Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Detta stämmer inte. Snittiden på hyresrätter är inte i närheten av 10 år. Och du behöver inte hyra via bostadskön heller. Det är bara att höra av sig till hyresvärd med dina lönespecifikationer och för all del en kreditupplysning.

Har du gjort det?
Jag har en hyresrätt redan. Men de ungdomar som kommer ut idag och vill hyra har det ännu svårare och det är nära 10 år nu i storstockholm och kötiden blir längre hela tiden.

Citat:
Jaha för vilka pengar då om man får fråga?
Byggbolagen får ju bygga och sedan sälja med profit, precis som idag. Om inte det går (vilket det gör eftersom det byggs idag) så får väl staten gå in och bygga som dom gjort tidigare.
Citera
2016-09-30, 17:50
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Det påståendet finner du inget stöd i det jag har skrivit.

Det var inget påstående, det var en fråga (som du undvek besvara).

Så vid vilket kvadratmetersnitt drar du gränsen för när brist uppstår?
Citera
2016-09-30, 18:55
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det var inget påstående, det var en fråga (som du undvek besvara).

Så vid vilket kvadratmetersnitt drar du gränsen för när brist uppstår?

Det är klart det fetade nedan är det påstående och det påstående som du inte finner grund för i det jag har uttryckt.

Dina falska påståenden får stå för dig, och du ska inte förvänta dig några svar när du hittar på sådant.

Citat:
Citera
2016-09-30, 18:57
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Precis, vissa tror bara att det är en mänsklig rättighet att vara rik och inget man själv behöver planera för. Roligare för stunden att festa upp hela lönen den 25:e istället för att se längre än näsan räcker.

Arbetarklassförakt som sagt...
Citera
2016-09-30, 19:20
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Arbetarklassförakt som sagt...

Det är det knappast tal om. Det är du som är snål och inte vill betala vad det kostar.

Har man jobb har man råd att betala vad det kostar också. Det är inte de som har jobb det är mest synd om.

Så om en person bränner alla sina pengar på krogen den 25e varje månad och klagar på att bostäder är dyra så är det "arbetarklassförakt" att hen inte har råd?
Senast redigerad av kurt-sune 2016-09-30 kl. 19:24.
Citera
2016-09-30, 19:25
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Det är det knappast tal om. Det är du som är snål och inte vill betala vad det kostar.

Har man jobb har man råd att betala vad det kostar också. Det är inte de som har jobb det är mest synd om.

Jo det är precis så vilket jag alltid påtalat i denna tråd, föraktet genomsyrar er. Har även sett vad det är för figurer som kommenterar bostadspolitiska artiklar på facebook och skriker om avregleringen av hyrorna. Påfallande ofta är det till synes riktiga sviniga moderatkräk med dålig karaktär, tittar man på deras bilder lever dom övre medelklassliv och sitter ofta i märkeskläder/märkesflytvästar i någon nyare lyxbåt. Vilka jävla kräk när dom har det så bra.

Nej, jag vill inte betala dubblerade eller tripplade hyror för din klasssning av "fattiga" i någon psykotisk fantasi då får bostad medans du har kostnad på några tusen i ditt ägda boende snikat och ockrat till dig. Bor på 42 m2 och har knappt lagom storlek för mig som ensamboende och ska inte rätta mun efter matsäck. Snarare är 47 m2 lagom för en ensamboende och jag får inte plats med allt jag behöver.
Jag har det bra som det är iaf med denna hyra, är van vid dessa hyresnivåer som rådit i nästan ett sekel och något jag är uppväxt med, har även sparmål som ska uppfyllas, sparar 15000 kr/mån nu med en hyra på 3500, kostnaden för motorbåten blev bara 7000 kr/år också

Det är du som är snål och ska betala riktig fastighetsskatt och inte västvärldens näst lägsta efter Irland med 7200 kr fastighetsavgift för en lyxvilla i Stocksund, det är du som ska få indraget räntebidrag som är mångmiljonär och slopat ROT som jag betalar på skatten för dig.
Senast redigerad av slemhog 2016-09-30 kl. 19:54.
Citera
2016-09-30, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Jo det är precis så vilket jag alltid påtalat i denna tråd, föraktet genomsyrar er. Har även sett vad det är för figurer som kommenterar bostadspolitiska artiklar på facebook och skriker om avregleringen av hyrorna. Påfallande ofta är det till synes riktiga sviniga moderatkräk med dålig karaktär, tittar man på deras bilder lever dom övre medelklassliv och sitter ofta i märkeskläder/märkesflytvästar i någon nyare lyxbåt. Vilka jävla kräk när dom har det så bra.

Nej, jag vill inte betala dubblerade eller tripplade hyror för din klasssning av "fattiga" i någon psykotisk fantasi då får bostad medans du har kostnad på några tusen i ditt ägda boende snikat och ockrat till dig. Bor på 42 m2 och har knappt lagom storlek för mig som ensamboende.
Jag har det bra som det är, är van vid dessa hyresnivåer som rådit i nästan ett sekel och något jag är uppväxt med, har även sparmål som ska uppfyllas, sparar 15000 kr/mån nu med en hyra på 3500, kostnaden för motorbåten blev bara 7000 kr/år också

Detta var ju lite av hans poäng. Förstår du inte det? Du skulle kunna betala mycket mer men det gör du inte. Försök inte leda in detta på "arbetarklassförakt" när det handlar om att du lever gott. Vilket du skriver att du gör.
Citera
2016-09-30, 19:58
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Detta var ju lite av hans poäng. Förstår du inte det? Du skulle kunna betala mycket mer men det gör du inte. Försök inte leda in detta på "arbetarklassförakt" när det handlar om att du lever gott. Vilket du skriver att du gör.

Varför ska jag betala mer hyra och bli fattig och sälja båten och spara 6000 kr mån? Jag lever ett sparsamt liv och sparar mycket pengar pga av min livsstil med storhandling, letar hela tiden billigaste försäkringar, elavtal och liknande räkningar och tycker det är skitkul att leta billigaste klippen trots det är premium produkter, köper miomöbler begagnat för 1/3 del av nypriset och bara när jag verkligen behöver saker.

Jag ska ha samma kostnad eller något dyrare mot en motsvarande bostadsrätt som det varit i Sverige i 70 år och som jag bor i nu.

Det ska inte vara så att dom som köper bostadsrätt ska få hyresreglerad kostnad på sina renoverade fina boenden i bra områden medans jag i hyresrätt ska få dubblerat för orenoverat skit(något som jag är smart att renovera bort själv för 15000 kr istället för att hyresvärden stövlar in och gör det fulare och snikare än mig och höjer hyran med 2500 kr/mån haha hyresvärd=ägd, slemhog tar hem vinsten själv, bor i bostadsrättstandard och kör kuken upp i Akelius röv, såsom det ska va)

Vafan är det?
jag hugger huvudet av den som höjer min kostnader dubbelt för samma skit och sabbar mina sparmål. Jag är uppväxt i medelklassen och jobbat som okvalificerad arbetare men jobbat upp mig i livet. Nyliberaler har inget att sätta emot mig, det enda en nyliberal moderat kräk kan trycka till är okunniga underklassmänniskor och arbetare. Jag är arbetarnas och folkhemmets Sverige försvarare.
Senast redigerad av slemhog 2016-09-30 kl. 20:15.
Citera
2016-09-30, 20:12
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Det är klart det fetade nedan är det påstående och det påstående som du inte finner grund för i det jag har uttryckt.

Dina falska påståenden får stå för dig, och du ska inte förvänta dig några svar när du hittar på sådant.

Suck, min fråga var visserligen tillspetsad, men ändock fortfarande en fråga till skillnad från din beskrivning av mitt argument som var en ren halmgubbe, dvs påhittad.

Låt mig citera min fråga igen och feta lite. Ser du frågetecknet där på slutet?

Citat:

Resumé: Du felrepresenterar mitt argument med en halmgubbe. Jag hävdar missförstånd och förklarar hur jag menar. Jag ställer en fråga kring ditt argument, du anklagar mig för att "hitta på" och vill dra dig ur diskussionen.

Nåväl, du är fortfarande svaret skyldig om när bostadsbrist uppstår. Så här kommer den mindre tillspetsade varianten av frågan igen:

Vid vilket kvadratmetersnitt drar du gränsen för när brist uppstår?
Citera
2016-09-30, 20:13
Bannlyst
Citat:
Problemet är inte att folk inte har råd. Problemet är att folk inte kan det där med vardagsekonomi och sparande.

Ytterst grov förenkling. Eftersom det mesta bygger på skuld och krediter. Sparkapitalet är i princip helt obsolet i dagsläget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in