Citat:
Jag syftade inte på att du personligen vill bo större utan att du argumenterade att svenskar vill bo större och att du sätter likhetstecken mellan den viljan och att de är en brist. Med den argumentationen är det alltid en brist, jag skulle t.ex. gärna ha lite bostäder på olika platser i världen, om jag bara inte behövde betala vad det kostar.
[...]
Som sagt med den argumentationen avgör alla med sin subjektiva inställning om det är brist eller inte. Tycker du så förstår jag inte varför du går in i en sådan här tråd, var och en bestämmer själv om de känner att de skulle vilja bo lite större om de bara slapp betala för det.
[...]
Som sagt med den argumentationen avgör alla med sin subjektiva inställning om det är brist eller inte. Tycker du så förstår jag inte varför du går in i en sådan här tråd, var och en bestämmer själv om de känner att de skulle vilja bo lite större om de bara slapp betala för det.
Nej. Då föreligger ett missförstånd, medvetet eller omedvetet.
Du verkar dock vara ute på djupt vatten då det enligt ditt resonemang aldrig föreligger bostadsbrist, ens om hela befolkningen lever packade som sillar i militärtält. Så länge basala livsuppehållande förutsättningar upprätthålls är väl allt annat "subjektiva önskemål", eller?
Vad jag pratar om är något så enkelt som en balans mellan utbud och efterfrågan. Efterfrågan på egna hushåll i Sverige möts för närvarande inte av bostadsmarknaden.
När efterfrågan är större än utbudet uppstår brist.
Visst kan man se detta som ett I-landsproblem, men vi är väl för fan ett I-land?
Citat:
Du beskriver bara en naturlig konsekvens av svenskarnas längtan efter oberoende, vilket bekräftar min tes. I ett sydligare land hade din grannes barn och barnbarn också levt tillsammans på dessa 200 kvm.
Citat:
Aha, så för att din morfar bodde i ditt föräldrahem så har vi inte flest singelhushåll i världen?
Detta är bokstavligen den första länken om man googlar på "singelhushåll":
https://www.hsb.se/om-boende/bokunskap/inspiration-inredning--tips/sverige-har-den-storsta-andelen-singelhushall-i-varlden/
Citat:
Ursprungligen postat av HSB
Var tredje svensk bor ensam och vi har de högsta siffrorna för singelhushåll i världen.
[...]
Ensamhushåll har blivit den vanligaste boendeformen bland oss i Sverige, över en och en halv miljon hushåll består av en enda vuxen person. Det är nästan 40 procent av alla hushåll och den högsta andelen ensamhushåll i hela världen, följt av Norge och Tyskland.
I Sverige har vi levt ensamma hemma länge, statistiken har gått upp och ned men ser i dag i stort sett likadan ut sedan 1990. För 100 år sedan var det annorlunda – då var familjerna stora och skilsmässor var inte att tänka på. Så kom 1900-talets stora förändringar – den industriella revolutionen, urbaniseringen och den kvinnliga frigörelsen – och bidrog till att allt fler började leva i enmanshushåll.
[...]
Ensamhushåll har blivit den vanligaste boendeformen bland oss i Sverige, över en och en halv miljon hushåll består av en enda vuxen person. Det är nästan 40 procent av alla hushåll och den högsta andelen ensamhushåll i hela världen, följt av Norge och Tyskland.
I Sverige har vi levt ensamma hemma länge, statistiken har gått upp och ned men ser i dag i stort sett likadan ut sedan 1990. För 100 år sedan var det annorlunda – då var familjerna stora och skilsmässor var inte att tänka på. Så kom 1900-talets stora förändringar – den industriella revolutionen, urbaniseringen och den kvinnliga frigörelsen – och bidrog till att allt fler började leva i enmanshushåll.
Ta nu en titt på denna bild. Det är Wold Values Surveys kulturkarta:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/79/Inglehart_Values_Map2.svg
Vi ser här att svenskarnas kultur är den mest extrema i världen. Vi är minst traditionella och mest självförverkligande av alla jordens befolkningar.
Det torde således vara uppenbart att svenskarnas kulturella behov av egna hushåll är större än alla andra länders.
Det kan alltså vara så att svensken behöver mer yta än Danmarks och Norges 53 kvm/person för att svenskens behov skall vara tillgodosett. Kanske behöver svensken 54 kvm men lever på 44 kvm pga bostadsbristen.
Senast redigerad av SigmenFloyd 2016-09-30 kl. 10:31.
Senast redigerad av SigmenFloyd 2016-09-30 kl. 10:31.