2016-09-30, 15:42
  #51085
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Det har debatterats i några inlägg om telefonintervjuer. Jag har Ganska mycket med unga människor att göra och kommunicerar dagligen med ett hundratal via mess och liknande.

Det intressanata är att de unga SVARAR inte på telefonsamtal! Fråga inte varför, jag vet inte. De finns ibland mess, insta och kik, osv.

Tror ni att något institut har metoder att nå dessa? Skicka brev , som SCB gjode till min 13 åriga dotter som hon skulle fylla i hur hon blivit behandlad på internet? ( ni vet kränkningar o bla bla)

Alltså, hör själva...DET statliga institutet som skall mäta hur ungdomar hanterar och bemöts på internet skickar *trumvirvel* ett 20 sidigt frågeformular i papper, som skall fyllas i med en penna, till en 13 åring. *står mållös*

Så kontentan är att jag tror och misstänker att telefoninstitut (brevinstitut) "skjuter på måfå in i mörkret" och att de saknar insikt och självkritik.

Opinion är inte riktigt mätbart just nu, vi är i en brytningstid.


Var det inte med en passus om att enkäten kan besvaras via webb också , jag har fått liknande enkäter från kommunen om service och resvanor.
Sida upp och sida ned av frågor, blev trött bara av att se den.

Sen en annan sak, hur många idag har av ren lättja fast telefoni via bredbandet, men inte orkat koppla in en fast telefon.
Sifos metoder är inte tillförlitliga.
2016-09-30, 15:52
  #51086
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Mattias Karlsson till centerpartisten, "under er regering släppte ni in 10-tusentals potentiella sexualförbrytare och terrorister"!
"Aktuellt tar avstånd från detta uttalande då detta innebär en generalisering"!
Vad fan är medias roll, "att agera åsiktspolis"?

Efter ca 29 min
http://www.svtplay.se/video/10426027/aktuellt/aktuellt-29-sep-21-00?start=auto

Att kalla Sveriges största parti för facister utan att på något som helst vettigt sätt kunna påvisa att det är så..är däremot ingen generalisering i det goda hatets sammanhang.
SVT är hycklare av första rang och Pudeln Helin är dess fuhrer.
2016-09-30, 17:12
  #51087
Medlem
Bellanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Att kalla Sveriges största parti för facister utan att på något som helst vettigt sätt kunna påvisa att det är så..är däremot ingen generalisering i det goda hatets sammanhang.
SVT är hycklare av första rang och Pudeln Helin är dess fuhrer.


Ganska fantastiskt!

Den omdömeslösa mannen lär vara programdirektör vid SR, men har typiskt nog sina rötter i Aftonhoran, naturligtvis en mycket medveten rekrytering av S-vetsargänget, för att motarbeta SD:s framgångar.

När SD slutligen hanterar taktpinnen, efter ytterligare expansion i opinionen, kommer åtminstone S-vetsaren himself, rikspolischefen och den aktuella mannen, garanterat att bli befriade och får syssla med betydligt mer anpassade uppgifter...
2016-09-30, 18:15
  #51088
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Har du hört talas om invandringen?

Det är klart att det påverkar. Men vi skall inte förstora detta. Många invandrare röstar inte och många som kom från gamla Ljug o drar mot SD i sina värderingar.
2016-09-30, 18:24
  #51089
Medlem
Gammelfirres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frysfacket
Att kalla olika partier för största partiet är ju bara löjligt!Allt vi kan konstatera är valet som var 2014!Vad som sker mellan valen i % hit och dit är ganska ovidkommande!Efter valet 2018 kan vi prata % igen och vilket parti som är störst!Just nu är det socialdemokraterna som är i regeringsställning oavsett vad jag och alla tycker om det!Och alla som hoppas på SD i nästa val får lugna sig till valet 2018. Just nu är SD ett nästan 13% parti!Och detta är fakta oavsett vad många tycker om det!

Hej språkpolisen!Här i opinionstråden pratar vi som att det vore val denna vecka!Om du inte gillar varför man pratar om opinionsnivåer och inte valresultat kanske du inte ska vara i denna tråd!

Förtroende för partiledarna publicerades av Di för någon vecka sen. Kanske kan vara intressant. Såg det inte länkat.
http://www.di.se/nyheter/kinberg-batra-har-storst-fortroende-bland-valjarna/

Moderatväljare är så jävla lättlurade. Kul att Miljöpartisterna ligger i botten i alla fall. Jag tänker i alla fall att de som angett att de har litet förtroende för JÅ är de som svalt mediapropagandan. Om 61% inte har förtroende för JÅ lär de ju inte rösta på SD. Således har JÅ 18% av svenska folket som potentiella att övertyga.
2016-09-30, 19:04
  #51090
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Det blir enklare komma mer rätt på övriga partier om man sätter SD på 20% istället för 15%.

1. Utveckla det resonemanget.
2. Varför presterade Skop då bäst av samtliga opinionsinstitut valet 2014 trots att de missade SD mest?
2016-09-30, 19:07
  #51091
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Tja,tråden heter ju onekligen som den heter så därför ligger mitt fokus självfallet på SDs siffror och inte på till exempel Vänsterpartiet.
Sålunda är det av intet intresse i denna tråd vilka som mäter exempelvis MP bäst eller sämst.
Här är det SD som gäller och härvidlag stinker SIFO något alldeles extraordinärt emedan Sentio doftar som en sommaräng en daggvåt senJunimorgon.

Det klart att det är SD.siffror som är intressanta. Skall jag tolka det som att Sifo och Sentio båda är lika trovärdiga som opinionsinstitut men att det stör dig mer att Sifo är dåliga på att mäta just SD.
2016-09-30, 19:12
  #51092
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frysfacket
Att kalla olika partier för största partiet är ju bara löjligt!Allt vi kan konstatera är valet som var 2014!Vad som sker mellan valen i % hit och dit är ganska ovidkommande!Efter valet 2018 kan vi prata % igen och vilket parti som är störst!Just nu är det socialdemokraterna som är i regeringsställning oavsett vad jag och alla tycker om det!Och alla som hoppas på SD i nästa val får lugna sig till valet 2018. Just nu är SD ett nästan 13% parti!Och detta är fakta oavsett vad många tycker om det!

Det stämmer ju inte såtillvida att tråden behandlar SD i opinionsundersökningar och samtliga dessa visar att SD är större än 12,9 procent.
Du får nog gå tillbaka till dina gamla Pol Pot böcker och posters på Josef Stalin.
SD ligger runt 25 procent i dagsläget.
Ät det upp med whipped cream.
2016-09-30, 19:15
  #51093
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Mattias Karlsson till centerpartisten, "under er regering släppte ni in 10-tusentals potentiella sexualförbrytare och terrorister"!
"Aktuellt tar avstånd från detta uttalande då detta innebär en generalisering"!
Vad fan är medias roll, "att agera åsiktspolis"?

Efter ca 29 min
http://www.svtplay.se/video/10426027/aktuellt/aktuellt-29-sep-21-00?start=auto
Ett ogenomtänkt uttalande.
Och en generalisering är det - hela Sveriges befolkning är potentiella sexualförbrytare och terrorister.
Svenskar har vi lite bättre koll på dock, än de som släpps in vind för våg t.ex. genom bisarra tullregler där man vinkade förbi bilar med för många passagerare.

Gissar att det uttalandet inte hjälper upp opinionssiffrorna, öppet mål för PK-sekten.
2016-09-30, 19:15
  #51094
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Det klart att det är SD.siffror som är intressanta. Skall jag tolka det som att Sifo och Sentio båda är lika trovärdiga som opinionsinstitut men att det stör dig mer att Sifo är dåliga på att mäta just SD.
Tycker du att Sifo är trovärdiga så har du problem med ditt logiska tänkande.
2016-09-30, 19:17
  #51095
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Det klart att det är SD.siffror som är intressanta. Skall jag tolka det som att Sifo och Sentio båda är lika trovärdiga som opinionsinstitut men att det stör dig mer att Sifo är dåliga på att mäta just SD.

Du skall tolka det som att SIFO är direkt usla att mäta specifikt SDs väljaropinion emedan Sentio ligger hyggligt rätt därvidlag..om än med liten underskattning även där.
Punkt.
Over and out.
2016-09-30, 19:17
  #51096
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Skulle väl kunna vara att dom flesta institut låg ungefär där Sifo låg vid dom valen. Fanns ingen anledning justera upp.

Så vad du egentligen säger är att antingen:

1. så var inte Sifo intresserat av att manipulera SD:s mätningar vid valen 2010 eller 2014
2. så manipulerade Yougov och Sentio sina resultat också men har sedan valet 2014 gått den "smala vägen"

Om inte Sifo hade något behov av att justera upp sina siffror inför de valen, hur kan det då komma sig att Yougov:s och Sentio:s tillförlitlighet kan härröras till de resultat de visade upp vid valen 2010 och 2014?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in