2016-08-23, 20:19
  #50485
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jovisst. Men skillnaden består ju inte i att båda OI har 25% från början och det ena väljer att hyvla bort 10%.

Ett telefon-OI har antagligen ungefär samma förhållande mellan rådata och skattning som exempelvis VALU och SCB har.

För VALU 2010 var förhållandet 3,9 (rådata) mot 4,6 (skattning) och 5,7 (resultat).
2010 lade de på 18%, men skulle ha behövt lägga på 46%.

VALU 2014 gav 8,0 för SD i rådata, skattningen var 10,3, resultatet var 12,9.
VALU lade alltså på 28%, men de skulle ha behövt lägga på 61% för att landa rätt.

VALU har ingenting att vinna på att hålla nere SD eftersom det inte går att rösta efter att VALU släppts. Det enda mål VALU rimligen kan ha är att träffa så rätt som möjligt. Men även fast de visste från 2010 att glappet låg på 46% så nöjde de sig med en moderat höjning av "SD-momsen" från 18% till 28%.

Jag tycker det illustrerar en tämligen naturlig och icke-uppsåtlig tendens till försiktighet som man kan döpa till "SÅ stort kan väl glappet ändå inte vara?" Du sitter där med rådatan, riktiga siffror som du har belägg för genom en trave av 13.000 enkätsvar. Från denna säkra data ska du nu ta språnget rakt ut i luften och "hitta på" ytterligare väljarstöd som det inte finns några andra "bevis" för än att "förra gången fick det där partiet mer än vi trodde". Ja, då känns ett påslag på 28% mer rimligt och mindre våghalsigt än 61%. Man behöver ingen politisk agenda för att hamna närmare 28 än 61 i den situationen.

Nu är VALU 2 år gamla siffror, men om vi istället tar senaste PSU från SCB (maj 2016) så var skillnaden mellan rådata och skattning som följer: Rådata 13,0, skattning 17,3. SCB har alltså lagt på 33% "SD-moms". Samma månad som SCB släppte 17,3 så gissade Ipsos 17,1. Låt oss då anta att förhållandet mellan rådata och skattning är likadant hos SCB och Ipsos. Senaste Ipsos var från juni, 16,8. Det innebär att SD i Ipsos rådata för juni 2016 skulle ligga på ungefär 12,6.

OK, 12,6 i rådata. Och så väger vi det mot "allt under 25 är vidrig äcklig pk agenda lögn". Jaha, så för att inte vara vidriga "lögnare" så ska Ipsos då ta sina 12,6 och lägga på... inte 18%, inte 28%, inte 46%... nej, för att inte ljuga ska Ipsos ta språnget ut i yttre rymden och FÖRDUBBLA. De ska lägga på 98,4%! Baserat på YouGov och SD-anhängares önskedrömmar, får man anta, för något stöd i erfarenheter av tidigare val finns inte. Det var inget OI som hävdade att SD skulle få 6,5 i riksdagsvalet 2014.
Allt vad du maler om i inlägg efter inlägg förklarar fortfarande inte varför Sifo håller kvar vid en metod som bevisligen inte fungerar.
2016-08-23, 20:22
  #50486
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellania
Det kan knappast krävas några större insikter i sociologi eller politisk psykologisk, för att inse riktigheten i dessa påståenden!

Särskilt om det skiljer omkring 10 procentenheter eller närmare 100 procent mellan mätresultaten...
Visst är det så, det gäller att försöka isolera SD väljaren och presumtiva framtida väljae, SD är små och der rasar, SD är en bortkastad röst, de har inget inflytande jadajaja.

Men som jag skrivit tidigare så kommer SD att börja öka när vi närmar oss valåret även hos skitinstitut som Sifo, den ökningen kommer rulla på fram till valet, allt för att inte skitinstitutet skall framstå som så lurendrejaraktigt som det faktiskt är.
2016-08-23, 20:31
  #50487
Medlem
Zikniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det var lite mer än så. Här går t.ex Alexandra Pascalidou bananas i TV4 när hon diskuterar siffrorna:

Alexandra Pascalidou är en bra kontraindikator, ju mer upprörd hon blir desto mer riktigt är det hon reagerar på.
Talar starkt för SD över 20 %, att S backar från tiggeriförbud och grova brotten i ghettona ökar gör sitt till.
2016-08-23, 22:29
  #50488
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziknik
Alexandra Pascalidou är en bra kontraindikator, ju mer upprörd hon blir desto mer riktigt är det hon reagerar på.
Talar starkt för SD över 20 %, att S backar från tiggeriförbud och grova brotten i ghettona ökar gör sitt till.
S förstår vart det barkar iväg, de är tvungna att göra något, eller få det se ut som de gör något, annars kommer S ligga på 20 % i nästa val och vara 3:e största parti.
Samma lika med moderaterna, de vet att SD har skåpat upp M väljare fram tills hösten, därav vändningen.
Problemet för båda partierna är att problemen de skapat inte kommer att lösa sig på egen hand, så till 2018 så kommer det som hittills genomförts och föreslagits inte räcka på långa vägar.
SD kommer rusa i opinionen 2018 om inte både S och M tar krafttag.
2016-08-23, 23:38
  #50489
Medlem
1001PSs avatar
SDs problem är att 5-10% består av lättrörliga missnöjesväljare som går tillbaka till S eller M.

De kommer bli besvikna, men då är det 2022 till nästa chans.
2016-08-23, 23:42
  #50490
Medlem
Det är alla partiers problem att missnöjesröstarna är lättrörliga. Det kan mycket väl hända att man kommer in i vallokalen med valsedlar från S, M och SD. Utåt sett har man inte bestämt sig.

Dom som är riktigt ledsna eller förbannade över utvecklingen väljer säkert SD. Det blir som en sorts hämnd mot dom etablerade partierna som förstörde Sverige
__________________
Senast redigerad av ShariaInstructor 2016-08-23 kl. 23:45. Anledning: felstavning
2016-08-23, 23:44
  #50491
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1001PS
SDs problem är att 5-10% består av lättrörliga missnöjesväljare som går tillbaka till S eller M.

De kommer bli besvikna, men då är det 2022 till nästa chans.

Se mitt svar till dig, jag glömde koppla ihop det... ....
2016-08-24, 00:08
  #50492
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
För VALU 2010 var förhållandet 3,9 (rådata) mot 4,6 (skattning) och 5,7 (resultat).
2010 lade de på 18%, men skulle ha behövt lägga på 46%.

VALU 2014 gav 8,0 för SD i rådata, skattningen var 10,3, resultatet var 12,9.
VALU lade alltså på 28%, men de skulle ha behövt lägga på 61% för att landa rätt.

VALU har ingenting att vinna på att hålla nere SD eftersom det inte går att rösta efter att VALU släppts. Det enda mål VALU rimligen kan ha är att träffa så rätt som möjligt. Men även fast de visste från 2010 att glappet låg på 46% så nöjde de sig med en moderat höjning av "SD-momsen" från 18% till 28%.

Jag tycker det illustrerar en tämligen naturlig och icke-uppsåtlig tendens till försiktighet som man kan döpa till "SÅ stort kan väl glappet ändå inte vara?" Du sitter där med rådatan, riktiga siffror som du har belägg för genom en trave av 13.000 enkätsvar. Från denna säkra data ska du nu ta språnget rakt ut i luften och "hitta på" ytterligare väljarstöd som det inte finns några andra "bevis" för än att "förra gången fick det där partiet mer än vi trodde". Ja, då känns ett påslag på 28% mer rimligt och mindre våghalsigt än 61%. Man behöver ingen politisk agenda för att hamna närmare 28 än 61 i den situationen.
Håller med om det.

Det intressanta tycker jag är att VALU ger så felaktigt rådata. Och det blir tom värre 2014. Man skulle kunna tänka sig att eventuellt stigma minskat under åren. Och det var väl det VALU-arkitekterna tänkte också.

Och är det inte så att man kan fylla i VALU-papperet tämligen osett? Dvs stigma skulle inte ha någon nämnvärd påverkan.
Är det så kan man ju fråga sig varför mätfelet dessutom ökar.
Eller är det så att SD samlar en stor kategori väljare som är något av samhällsförstörare och därför ljuger medvetet i VALU?

Eller vad kan förklaringen vara?
2016-08-24, 00:55
  #50493
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Håller med om det.

Det intressanta tycker jag är att VALU ger så felaktigt rådata. Och det blir tom värre 2014. Man skulle kunna tänka sig att eventuellt stigma minskat under åren. Och det var väl det VALU-arkitekterna tänkte också.

Och är det inte så att man kan fylla i VALU-papperet tämligen osett? Dvs stigma skulle inte ha någon nämnvärd påverkan.
Är det så kan man ju fråga sig varför mätfelet dessutom ökar.
Eller är det så att SD samlar en stor kategori väljare som är något av samhällsförstörare och därför ljuger medvetet i VALU?

Eller vad kan förklaringen vara?
De gillar överraskningar på valnatten, eller så är det en trotsgrej bland många, bara för att jävlas med PK media. Hade SD behandlats som ett vanligt parti hade detta naturligtvis inte varigt något problem. Nu tycker jag själv att SDarna så mycket som möjligt borde stå för det, där det är lämpligt. Dags att komma ur garderoben helt enkelt, vi har knappast något att dölja eller skämmas för.

VILL man justera rådata går det förmodligen med några enkla metoder, tex att den tillfrågade vid VALU får gå in i ett bås för att registrerar sin opinionsyttring, eller något liknande. Det finns tusen saker att göra, om man hade varit intresserade på riktigt.
2016-08-24, 10:15
  #50494
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
De gillar överraskningar på valnatten, eller så är det en trotsgrej bland många, bara för att jävlas med PK media. Hade SD behandlats som ett vanligt parti hade detta naturligtvis inte varigt något problem. Nu tycker jag själv att SDarna så mycket som möjligt borde stå för det, där det är lämpligt. Dags att komma ur garderoben helt enkelt, vi har knappast något att dölja eller skämmas för.

VILL man justera rådata går det förmodligen med några enkla metoder, tex att den tillfrågade vid VALU får gå in i ett bås för att registrerar sin opinionsyttring, eller något liknande. Det finns tusen saker att göra, om man hade varit intresserade på riktigt.

Tycker själv att du mellan raderna förklarar orsakerna till att svenska OU är ointresserade. Där utländska enbart lever på korrekta mätningar. Annars blir det svårt att i fortsättningen få uppdrag utanför asylparadiset Sverige.

Det handlar inte om att mäta rätt. Det handlar om att mäta fel. Eftersom det är en medveten strategi. Där de som mäter mest rätt blir de som mäter mest fel. Och kan därmed inte publiceras eftersom de använder oseriösa metoder. Metoder som man själva refererar till när det passar i andra sammanhang. Som när Clinton leder över Trump. Ett uppenbart övertrump i sin egen trovärdighet. Något som man helt skiter i eftersom svenskar som röstar på 7K är för dumma för att kunna genomskåda denna naiva fars.

Samtidigt som oliktänkande i alla diktaturer inte öppet vill skylta med sin opposition så länge makten har repressalier att ta till. Som uthängande i media i sann kommunistisk anda. Eller bli registrerande via Expo eller andra Stasidjur.

Precis som det alltid varit i totalitära stater. Befolkningen förstår inte sitt eget bästa enligt de styrande. Där media, propagandainstitut och stat är ett. Där undersåtarna måste skyddas från sanningen. Annars riskerar man att förlora sin makt. Därav hatet till SD. Som suttit med sanningen länge och utmanar lögnens kolportörer via för stora siffror.

Samtidigt är det idag ett mycket större brott att vara en påstådd rasist som en SDare. Vilka aldrig ska få någon makt. Än att vara en bevisligen tafsande pedofil muslim. Vilka ska få allt de önskar eftersom de är hans vänner. Helt enligt Statsministern.
__________________
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-08-24 kl. 11:14.
2016-08-24, 10:32
  #50495
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det intressanta tycker jag är att VALU ger så felaktigt rådata. Och det blir tom värre 2014. Man skulle kunna tänka sig att eventuellt stigma minskat under åren. Och det var väl det VALU-arkitekterna tänkte också.

Och är det inte så att man kan fylla i VALU-papperet tämligen osett? Dvs stigma skulle inte ha någon nämnvärd påverkan.
Är det så kan man ju fråga sig varför mätfelet dessutom ökar.
Eller är det så att SD samlar en stor kategori väljare som är något av samhällsförstörare och därför ljuger medvetet i VALU?

Eller vad kan förklaringen vara?

Antigen ljuger de som tillfrågas och uppger ett annat parti än det de röstade på. Eller så vägrar vissa svara i VALU. Det är väl alternativen?

Det skulle vara intressant att se hur svarsbortfallet är i VALU undersökningen? Var svarsbortfallet relativt litet kan man väl dra slutsatsen att (SD) väljarna varit oärliga då de svarat i VALU?

Nu tycker jag personligen att det är viktigt att ha en hyfsat korrekt bild av vad medborgarna faktiskt tycker i olika frågor. Så jag skulle aldrig ljuga i en undersökning. Ifall jag inte var bekväm med något skulle jag snarast avstå från att svara.
2016-08-24, 11:11
  #50496
Medlem
Bellanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona

Det handlar inte om att mäta rätt. Det handlar om att mäta fel. Eftersom det är en medveten strategi. Där de som mäter mest rätt blir de som mäter mest fel. Och kan därmed inte publiceras eftersom de använder oseriösa metoder. Metoder som man själva refererar till när det passar i andra sammanhang. Som när Clinton leder över Trump. Ett uppenbart övertrump i sin egen trovärdighet. Något som man helt skiter i eftersom svenskar i gemen är för dumma att genomskåda detta.


Enkel och övertygande modus operandi för våra skojarinstitut typ Sifo, kontra SD...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in