2016-09-29, 21:56
  #51073
Medlem
Bellanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmysvin
Eftersom Sifo inte presenterar den siffra du inbillar dig så är de korrumperade?

Prognosen är sådan att SD landar på 15-16% pga soffliggare och inte pga folkligt stöd.


Ha, ha, ha!!!

Vilken prognos är sådan???
2016-09-29, 22:32
  #51074
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bellania

Sannolikt korrigerar korrumperade Sifo dessutom mätresultaten uppåt i samband med att valet närmar sig, för att framstå som seriösa...

Säg mig käre vän. Har du någon teori om varför Sifo inte justerade upp SD 2010 och 2014 ju närmare valet vi kom?
Du kanske kan trolla fram ett svar på den frågan ur foliehatten?
2016-09-29, 22:54
  #51075
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
I sig finner jag det ganska så ovidkommande varför vissa opinionsinstitut på ett närmast groteskt sätt alltid underskattar SDs väljaropinion.
Detta eftersom de uppenbarligen i flera fall inte själva verkar ett dugg intresserade alternativt är helt inkompetenta att göra något verkningsfullt åt saken.
Det intressanta är den verkliga opinionen,inte hittepåsiffror från institut som historiskt bevisat för omvärlden gång efter annat att de inte klarar av sitt förmodade uppdrag.

Varför är deras förmodade uppdrag att mäta just SD rätt? Sentio missade V och Mp procentuellt grövre i valet än vad Sifo missade SD.
Ändå har jag en svag aning om att du inte inkluderar Sentio bland de inkompetenta undersökningsföretagen.
2016-09-29, 23:09
  #51076
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Varför är deras förmodade uppdrag att mäta just SD rätt? Sentio missade V och Mp procentuellt grövre i valet än vad Sifo missade SD.
Ändå har jag en svag aning om att du inte inkluderar Sentio bland de inkompetenta undersökningsföretagen.

Tja,tråden heter ju onekligen som den heter så därför ligger mitt fokus självfallet på SDs siffror och inte på till exempel Vänsterpartiet.
Sålunda är det av intet intresse i denna tråd vilka som mäter exempelvis MP bäst eller sämst.
Här är det SD som gäller och härvidlag stinker SIFO något alldeles extraordinärt emedan Sentio doftar som en sommaräng en daggvåt senJunimorgon.
2016-09-29, 23:16
  #51077
Medlem
Nu gäller ju tråden SD i opinionsundersökningarna, och jag är ganska nöjd ändå med utvecklingen för SD men det jag absolut inte förstår är hur S kan öka lite? Jag ser en svag ökning och det är inte normalt.

Det är ju dom äldre som mest röstar Soc. och dödligheten borde då hela tiden minska S i opinionen. Vad FAN är det som händer här... ....

Har dom gamla sossarna fått evigt liv. Men nu vill jag inte bryta mot bestämmelserna här. Jag anser bara att det är absolut nödvändigt att S minskar samtidigt som SD sakta ökar. Annars får vi aldrig någon ordning på landet.
2016-09-30, 00:18
  #51078
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Säg mig käre vän. Har du någon teori om varför Sifo inte justerade upp SD 2010 och 2014 ju närmare valet vi kom?
Du kanske kan trolla fram ett svar på den frågan ur foliehatten?

Skulle väl kunna vara att dom flesta institut låg ungefär där Sifo låg vid dom valen. Fanns ingen anledning justera upp. Nu ligger man PARKERAD sist och det kommer man inte göra vid nästa val. Man kommer nog inte ligga mer än 1-2 PE ifrån näst "sämsta" institut.
2016-09-30, 00:20
  #51079
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Varför är deras förmodade uppdrag att mäta just SD rätt? Sentio missade V och Mp procentuellt grövre i valet än vad Sifo missade SD.
Ändå har jag en svag aning om att du inte inkluderar Sentio bland de inkompetenta undersökningsföretagen.

Det blir enklare komma mer rätt på övriga partier om man sätter SD på 20% istället för 15%.
2016-09-30, 01:16
  #51080
Medlem
På SVT jobbar man för högtryck att driva befolkningen i famnen på SD. Aktuellt svtplay 29.15 in i gårdagens sändning. Det var fan det roligaste jag sett på länge
2016-09-30, 10:25
  #51081
Medlem
Bellanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Skulle väl kunna vara att dom flesta institut låg ungefär där Sifo låg vid dom valen. Fanns ingen anledning justera upp. Nu ligger man PARKERAD sist och det kommer man inte göra vid nästa val. Man kommer nog inte ligga mer än 1-2 PE ifrån näst "sämsta" institut.


Kommande mätningar fram till valet kommer med pedagogisk tydlighet och säkerhet visa Sifos strategi - mindre propaganda och mer verklighetsanpassade mätresultat - när det gäller att presentera korrumperade "mätresultat" - var så säker!

Naturligtvis i syfte att motarbeta och skada SD efter bästa förmåga, utan att förlora för mycket anseende bland mindre insatta personer...
__________________
Senast redigerad av Bellania 2016-09-30 kl. 10:43.
2016-09-30, 11:15
  #51082
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Nu gäller ju tråden SD i opinionsundersökningarna, och jag är ganska nöjd ändå med utvecklingen för SD men det jag absolut inte förstår är hur S kan öka lite? Jag ser en svag ökning och det är inte normalt.

Det är ju dom äldre som mest röstar Soc. och dödligheten borde då hela tiden minska S i opinionen. Vad FAN är det som händer här... ....

Har dom gamla sossarna fått evigt liv. Men nu vill jag inte bryta mot bestämmelserna här. Jag anser bara att det är absolut nödvändigt att S minskar samtidigt som SD sakta ökar. Annars får vi aldrig någon ordning på landet.
Har du hört talas om invandringen?
2016-09-30, 11:26
  #51083
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
På SVT jobbar man för högtryck att driva befolkningen i famnen på SD. Aktuellt svtplay 29.15 in i gårdagens sändning. Det var fan det roligaste jag sett på länge

Mattias Karlsson till centerpartisten, "under er regering släppte ni in 10-tusentals potentiella sexualförbrytare och terrorister"!
"Aktuellt tar avstånd från detta uttalande då detta innebär en generalisering"!
Vad fan är medias roll, "att agera åsiktspolis"?

Efter ca 29 min
http://www.svtplay.se/video/10426027/aktuellt/aktuellt-29-sep-21-00?start=auto
2016-09-30, 14:31
  #51084
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Nej. Det beror på variation i mätmetoder, datainsamling och viktning, men framför allt på att många SD-sympatisörer vägrar uppge korrekt partisympati i telefon. Det är inte Sifos eller Novus fel om någon SD-väljare har kvarterets minsta mikropenis. Att skylla på andra är till för små barn och vänsterpartister.

När det gäller Novus så utvecklade de ju en metod för att kompensera för vad de kallade misstroendefaktorn. Man ställde några extra frågor och sedan matchade Novus svaren mot en typisk SD-profil. Om man svarade som en SD:are utan att ha uppgett partisympati för SD så räknades man som SD ändå. Demoskop, Ipsos och Sifo ville inte haka på. Demoskop varnade för den typen av experimentella metoder och menade att SD var ett rörligt mål som man inte fångar så lätt.

Nu ser det ut som att Demoskop fick rätt. Det fanns en brist i Novus metod: Den förutsatte att SD var det enda alternativet för invandringskritiker, vilket ju var sant fram till december 2015 eftersom 7klövern höll fast vid Reinfeldts dödsdömda öppna hjärtan-linje till sista stund. Men Sjöström, vad ska du då göra om det osannolika händer att 7k plötsligt börjar tävla med SD om hårdaste asylpolitiken? Då kan du ju inte längre tvärsäkert veta att en invandringskritiker är en smyg-SD:are. Hoppsan, tänkte inte på det.

Därför har Novus specialmetod har tappat ångan senaste halvåret. Om Novus vill komma åt de smygande SD-sympatisörerna måste Sjöström göra det han hatar allra mest, han måste börja göra som Ipsos och kombinera telefon och webb. Det skulle innebära en enorm prestigeförlust för honom. Som att Jonas Sjöstedt skulle tvingas erkänna att vinster i välfärden är bra grejer. Men Sjöström kommer nog inte undan. Särskilt inte om det blir fel 2018. Sifo kommer dock aldrig att ändra sin metod, lika säkert som att IKEA inte kommer att gå över till färdigmonterade möbler.


Va? Det är bara Sentio som är "utländska" såtillvida att de inte har något Sverigekontor. Flera andra har utländska ägare och svenskt kontor, precis som YouGov. Sifo ägs av TNS i Storbritannien. Ipsos ägs av Ipsos SA i Frankrike. Bara Demoskop och Novus är helsvenska.

Visst är det märkligt att utländska bolag med dotterbolag i Sverige mäter helt rätt. Samtidigt som de är svenska.

Och att Sentio som ett utländskt bolag mäter helt fel. Trots att de historiskt sett har mätt mest rätt. Och därmed måste mäta helt fel jämfört med det mer utländska SIFO.

I dårarnas paradis är det de som mäter lägst och mest fel som är de de mest tillförlitliga, medans de som mäter mest rätt är samhällets fiender och därmed en dålig norgehistoria utan poäng.
__________________
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-09-30 kl. 15:18.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in