2016-09-30, 11:58
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 89Spartan
Det är farligt område nu. Väst har förlorat informationskriget helt så nu hotar dom att starta krig mot ryssland. Mycket ostabilt. Men sanningen vinner just nu.
Sanningen kanske vinns, men kriget förloras. Mycket skeptisk till utvecklingen, både på marken i syrien och att usa sätter på sig hårdhandskarna. Kan de riskera någon slags krig i syrien mot usa när ryssarnas gruppering i syrien trots allt är av sparrismodell?
Citera
2016-09-30, 12:03
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Ja, varför beskriver inte media verkligheten? Det är ju det som är deras uppgift. SVT påstår sig vara opartiska. Men det är de inte alls. De ställer upp till 100 % på idén om Assad och den syriska armén och Ryssland som monster. Trots att de vet att en stor del av Syrien är ockuperat av terrorister, visst är deras logik märklig!

Naturligtvis ljuger de medvetet, de stödjer USA:s planer på "regime change" och det gör ju även regeringen, vi ger bistånd till Nusra via den s k moderata oppositionen, som knappt finns i verkligheten. Och EU gör samma sak, det här är storpolitik på högsta nivå och alla sluter upp bakom USA:s propagandabild, som är full av lögner.

Som någon skrev här tidigare: Det skulle överhuvudtaget inte vara krig i Syrien om inte USA och Israel hade bestämt sig för att Assad måste bort. Folket i Syrien levde bra liv innan, olika grupper, olika religioner sida vid sida och så har det sett ut väldigt länge, Syrien var ett säkert land innan 2011.
Jag instämmer. Märkligt hur den undersökande journalistiken helt lagt ner verksamheten vb Mellanöstern.
De svenska politikerna verkar ju ha övergivit vår neutralitet och tagit parti för väst. Sverige krigar redan i Afghanistan och Irak. Snart har de baxat in oss i NATO.

Och i ett land i krig så blir väl medierna bara regeringens propagandaorgan.
Citera
2016-09-30, 12:06
Medlem
Paul0s avatar
Citat:
Men sanningen vinner just nu.

Håller på med. Jag skulle gärna tro att du har rätt. Sanningen besegrar alltid. Men i flesta fall gör den för sent
Vi har ingenting utan att bedjas om Assads seger. Varje framgångsrika offensiv av lojalister utmanar gråt och snyftande i gammelmedier om "oskulda offer". Dock trots allt ska vi vinner, gentemot allt Det rättvisa dör aldrig!
Senast redigerad av Paul0 2016-09-30 kl. 12:08.
Citera
2016-09-30, 12:33
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Sanningen kanske vinns, men kriget förloras. Mycket skeptisk till utvecklingen, både på marken i syrien och att usa sätter på sig hårdhandskarna. Kan de riskera någon slags krig i syrien mot usa när ryssarnas gruppering i syrien trots allt är av sparrismodell?
USA har förlorat propagandakriget, deras lögner är genomskådade, de kan inte längre hävda att de bekämpar IS, vilket har varit deras officiella version av bombningarna i Syrien. Och allt fler upptäcker att Västmedia har ljugit i flera år om Syrien.
Det här har stor betydelse. USA:s förlust i Vietnam berodde till stor del på att de hade en stor världsopinion emot sig, folk demonstrerade överallt mot USA:s övergrepp på ett litet fattigt land, inte minst i USA.

USA har kunnat invadera och avsätta legitima makthavare på löpande band tack vare att media döljer verkligheten och lojalt sprider propagandalögnerna. Vad gäller Syrien går det inte längre. Irak-kriget är avslöjat som en bluff.
Så jag tror inte att USA har något mer alternativ som så att säga verkar rimligt och legitimt. Om de hade kunnat ta i med hårdhandskarna så hade de säkert redan gjort det. Attacken mot SAA som gav direkt hjälp åt IS visar en desperation, alternativen är slut.

Så jag tror att USA inser att det är kört nu. Miljarder dollar av skattebetalarnas pengar är bortslösade, tiotusentals människor har dött, miljoner människor har flytt och Syrien är i ruiner.
Allt detta p g a några galna makthavare, de riktiga terroristerna som sitter i Washington, Tel Aviv, Riyadh, Ankara och Bryssel. Må vara att många av dem kanske är lurade, men det handlar om krig och människoliv, då får man inte låta sig luras!
Senast redigerad av humanlife 2016-09-30 kl. 12:46.
Citera
2016-09-30, 12:38
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag instämmer. Märkligt hur den undersökande journalistiken helt lagt ner verksamheten vb Mellanöstern.
De svenska politikerna verkar ju ha övergivit vår neutralitet och tagit parti för väst. Sverige krigar redan i Afghanistan och Irak. Snart har de baxat in oss i NATO.

Och i ett land i krig så blir väl medierna bara regeringens propagandaorgan.
Ja, den granskande journalistiken har fullkomligt havererat vad gäller Syrien, jag har aldrig sett värre partiskhet från t ex SVT.

Och inte ens från Riksdagen hörs några protester, t o m vänstern har krökt rygg.
Ja, tyvärr är vi nästan medlemmar i Nato med värdlandsavtalet. Tänk att sossarna skulle gå så långt högerut, skamlöst är det!
Citera
2016-09-30, 12:45
Bannlyst
Jag tror att lösningen på konflikten i Syrien är att låta kvinnorna administrera. Det var därför jag kom upp med idén om att alla Syriens kvinnor skulle gå med i YPJ, som resten av de förtryckta kvinnorna i Mellanöstern också kan söka sig till om de vill.

USA, Assad, Turkiet, Väst, Iran, Ryssland, Saudi, FSA, alla dessa är pest och kolera som endast kommer att föra landet i fel riktning igen. Det är alltid någon av dessa ni tycker ska vinna kriget. Ingen har nämnt min idé för lösningen på kriget.

De som hade bekämpat den kvinnodominerade gruppen i Syrien/Mellanöstern skulle ju helt klart bevisa att de är ondskan själv. Det är nästan alltid kvinnor och barn som får lida mest i krig. Krig som till 99% alltid är startade av män.

Citera
2016-09-30, 12:59
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
USA har förlorat propagandakriget, deras lögner är genomskådade, de kan inte längre hävda att de bekämpar IS, vilket har varit deras officiella version av bombningarna i Syrien. Och allt fler upptäcker att Västmedia har ljugit i flera år om Syrien.
Det här har stor betydelse. USA:s förlust i Vietnam berodde till stor del på att de hade en stor världsopinion emot sig, folk demonstrerade överallt mot USA:s övergrepp på ett litet fattigt land, inte minst i USA.

USA har kunnat invadera och avsätta legitima makthavare på löpande band tack vare att media döljer verkligheten och lojalt sprider propagandalögnerna. Vad gäller Syrien går det inte längre. Irak-kriget är avslöjat som en bluff.
Så jag tror inte att USA har något mer alternativ som så att säga verkar rimligt och legitimt. Om de hade kunnat ta i med hårdhandskarna så hade de säkert redan gjort det. Attacken mot SAA som gav direkt hjälp åt IS visar en desperation, alternativen är slut.

Så jag tror att USA inser att det är kört nu. Miljarder dollar av skattebetalarnas pengar är bortslösade, tiotusentals människor har dött, miljoner människor har flytt och Syrien är i ruiner.
Allt detta p g a några galna makthavare, de riktiga terroristerna som sitter i Washington, Tel Aviv, Riyadh, Ankara och Bryssel. Må vara att många av dem kanske är lurade, men det handlar om krig och människoliv, då får man inte låta sig luras!
Fast nu har usa världsopinionen med sig...
Citera
2016-09-30, 13:06
Medlem
Stones avatar
Jag blir så jävla förbannad när jag ovanstånde texter. De allierade trasade sönder hela Tyskland innan Hitler sköt sig. De allierade kunde skonat både Hamburg och Dresden och bara väntat ut Tysklands fall. Sedan har de mage att kritisera al-Assad som bombar Aleppo sönder och samman för att rebellerna skall ge up. Det är krig och det finns bara en part som kan vinna detta krig. Det ser ut att bli al-assad och Ryssland. Så varför inte acceptera detta och bespara fler civila ledande och död?

De "moderata" muslimerna kommer inte att förbli moderata eller förstående om al-assad och USA undertecknar en fred. Kriget kommer att fortsätta i form av terrorism. Töm hela Aleppo på människor, de som är kvar är rebellerna. Men det kommer inte rebellerna att tillåta eftersom de civila är deras martyrer och vårat samvete.

Wallström backar upp kriget med allt hon har. Hon vet att det aldrig kommer bli fred bara ett slut på kriget, på Putins villkor. Vilken röra. Väst störtar mellanösterns ledare som kan hålla terrorism kort sen beskyller vi ledarna som försvarar sina länder för monster.

Wallström säger också att inga får lämna Aleppo? Vem bestämmer detta? Vilka hindrar att de civila lämnar Aleppo? Ligger al-assads trupper på kullarna runt Aleppo och skjuter alla som försöker fy? Eller är det rebellerna som tvingar folket att stanna, om någon kunde klargöra den problematiken tydligare vore jag tacksam.
Senast redigerad av Stone 2016-09-30 kl. 13:09.
Citera
2016-09-30, 13:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Jag blir så jävla förbannad när jag ovanstånde texter. De allierade trasade sönder hela Tyskland innan Hitler sköt sig. De allierade kunde skonat både Hamburg och Dresden och bara väntat ut Tysklands fall. Sedan har de mage att kritisera al-Assad som bombar Aleppo sönder och samman för att rebellerna skall ge up. Det är krig och det finns bara en part som kan vinna detta krig. Det ser ut att bli al-assad och Ryssland. Så varför inte acceptera detta och bespara fler civila ledande och död?

De "moderata" muslimerna kommer inte att förbli moderata eller förstående om al-assad och USA undertecknar en fred. Kriget kommer att fortsätta i form av terrorism. Töm hela Aleppo på människor, de som är kvar är rebellerna. Men det kommer inte rebellerna att tillåta eftersom de civila är deras martyrer och vårat samvete.

Wallström backar upp kriget med allt hon har. Hon vet att det aldrig kommer bli fred bara ett slut på kriget, på Putins villkor. Vilken röra. Väst störtar mellanösterns ledare som kan hålla terrorism kort sen beskyller vi ledarna som försvarar sina länder för monster.

Wallström säger också att inga får lämna Aleppo? Vem bestämmer detta? Vilka hindrar att de civila lämnar Aleppo? Ligger al-assads trupper på kullarna runt Aleppo och skjuter alla som försöker fy? Eller är det rebellerna som tvingar folket att stanna, om någon kunde klargöra den problematiken tydligare vore jag tacksam.

Jag har ingen koll. Men logiken säger att det är svårt att lämna Aleppo eftersom att det är omringat av terroristerna, fast nu har Assad och Putin lyckats öppna upp södra delar av Aleppo så det borde kunna gå att ta sig ut därifrån och i princip ta sig till Damascus etc.
Citera
2016-09-30, 13:48
Bannlyst
Lite intressant det här: Turkiet föreslår att joba med SDF för att ta Raqqa. Turkiet börjar luta åt Putin och Assads sida mer och mer. https://twitter.com/RudawEnglish/status/781801842670010368
Senast redigerad av 89Spartan 2016-09-30 kl. 13:52.
Citera
2016-09-30, 13:54
Bannlyst
Citat:
Ja, den granskande journalistiken har fullkomligt havererat vad gäller Syrien, jag har aldrig sett värre partiskhet från t ex SVT.

Och inte ens från Riksdagen hörs några protester, t o m vänstern har krökt rygg.
Ja, tyvärr är vi nästan medlemmar i Nato med värdlandsavtalet. Tänk att sossarna skulle gå så långt högerut, skamlöst är det!

Vad tror du om dom här "vita hjälmarna"? Det är terrorister eller hur? Dom låtsas bara vara någon slags stöd till de civila. :P Det finns ju bilder på dom där dom avslöjas hålla i vapen och posar med al nusra. :P Vad tror du? Det ser ut som propaganda för mig
Citera
2016-09-30, 14:19
Bannlyst
Citat:
Jag har ingen koll. Men logiken säger att det är svårt att lämna Aleppo eftersom att det är omringat av terroristerna, fast nu har Assad och Putin lyckats öppna upp södra delar av Aleppo så det borde kunna gå att ta sig ut därifrån och i princip ta sig till Damascus etc.

Vilka är det största hotet mot invånarna i Aleppo just nu? Jag skulle säga att det är ISIS i den nordöstra delen av staden. Om Turkiet slutar sätta käppar i hjulet för SDF/YPG så kanske kurderna, med hjälp av koalitionen, kan hindra terroristerna från att få större fäste i staden.

Det skulle också öppna en lucka så de civila människorna kunde få eskort till säkrare områden. Att vänta på att Turkiet och deras tokiga jihadister ska göra jobbet verkar inte vara ett alternativ tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in