2016-09-29, 18:19
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KentaKlot
Hej alla matkunniga flashbackare,

Följt denna tråd lite halvt senaste tiden och måste säga att jag är imponerad av eran kunskap.

Nu till frågan, jag vill laga de perfekta köttbullarna men jag har aldrig riktigt fått till det. Oftast för torra, för dålig yta, inte nöjd med smaken etc etc. Är det någon som har ett bra recept? Kanske lite tips? Hur gör ni med färsen, 100% nöt eller blandar ni i lite fläskfärs? Vad har ni i färsen? Steker ni bullarna, kör i ugn eller en kombination av båda? Dela gärna med er av alla möjliga tips så ska jag försöka få till de perfekta köttbullarna

Tack på förhand och trevlig kväll!

Definitivt 50/50 fläsk och nöt. Sedan typ ett ägg per 500 gram färs och en deciliter ströbröd dito. Riva löken som någon skrev ovan är bra och ger en annan smak. Skulle säga en halv riven lök per 500 gram färs.

Ett annat tips är att byta ut ströbrödet mot en stor kokt potatis mot samma mängd.

Krydda med S&P, lite kryddpeppar, aningens muskot. Försiktigt med den senare. Test stek en bulle från färsen och smaka. Krydda mer därefter.

Vad gäller vätska så ta valfri en deciliter på samma mängd färs. Själv kan jag köra både öl, mjölk, vatten, buljong eller grädde beroende på humör.
Citera
2016-09-29, 18:35
Medlem
christerys avatar
Citat:
<klipp>
Nu till frågan, jag vill laga de perfekta köttbullarna men jag har aldrig riktigt fått till det.<klipp>

Denna ger en fingervisning om hur man gör. Finns andra åxå, men jag gillar honom https://www.youtube.com/watch?v=pJhDNGUR8Es

Men äpple har jag aldrig i.
Citera
2016-09-29, 18:35
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Hej alla matkunniga flashbackare,

Följt denna tråd lite halvt senaste tiden och måste säga att jag är imponerad av eran kunskap.

Nu till frågan, jag vill laga de perfekta köttbullarna men jag har aldrig riktigt fått till det. Oftast för torra, för dålig yta, inte nöjd med smaken etc etc. Är det någon som har ett bra recept? Kanske lite tips? Hur gör ni med färsen, 100% nöt eller blandar ni i lite fläskfärs? Vad har ni i färsen? Steker ni bullarna, kör i ugn eller en kombination av båda? Dela gärna med er av alla möjliga tips så ska jag försöka få till de perfekta köttbullarna

Tack på förhand och trevlig kväll!
Du har redan fått bra tips, men pricken över i enligt mig är lite kryddpeppar också. Man får vara försiktig så den inte tar över smaken helt, men i rätt mängd så blir det himmelskt gott.

Edit: Missade att kryddpeppar redan nämnts...
Citera
2016-09-29, 19:27
Medlem
Tack för bra tips! 50/50 nött och fläsk ska jag testa. Har aldrig haft så mycket fläsk i färsen. Samma gäller kryddpeppar. Kanon!

Hur gör ni med stekningen? Hög temperatur så att bullen får en fin yta och sen in i ugn? Eller kör ni på låg temperatur hela stektiden?
Citera
2016-09-29, 19:33
Medlem
christerys avatar
Citat:
Tack för bra tips! 50/50 nött och fläsk ska jag testa. Har aldrig haft så mycket fläsk i färsen. Samma gäller kryddpeppar. Kanon!

Hur gör ni med stekningen? Hög temperatur så att bullen får en fin yta och sen in i ugn? Eller kör ni på låg temperatur hela stektiden?
Beror på antalet, är det massor av bullar (jul tex) så blir det i ugnen. för mig som är enastående för det mesta så stekpanna - tja även när vi är två så räcker det med bara en stekpanna.

Mycket smör+lite olja och veva runt med pannan (inte peta i pannan dock, dom är lite sköra).
Citera
2016-09-29, 20:01
Medlem
SadEyess avatar
Citat:

Personligen så tycker jag att en regäl stekyta behövs via panna. Sedan om det är många bullar in i ugn på eftervärme.

Funkar också att koka dem tills de flyter upp. Därefter bara i svinhet panna för yta.
Citera
2016-09-30, 07:34
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Jag läste ett tips som jag nästan alltid kör med när jag gör köttbullar numera. Det kan verka tokigt, men funkar riktigt bra. Sätt på en stor gryta och låt vatten koka upp. Rulla köttbullar och lägg försiktigt ned dem i det kokande vattnet. När köttbullarna flyter upp till ytan är de klara. Låt dem rinna av på papper. Det som återstår är bara att ge dem lite yta i stekpannan, vilket går på några minuter. Leder till saftiga goda köttbullar med fin jämn stekyta. En annan fördel är att köttbullarna behåller sin form när man släpper ner dem i vattnet. Har gjort i ugn någon gång, men då har de ibland "flytit ut" lite och fått mer oval form än rund.

Edit: Ser att jag var tvåa på bollen igen .
Citera
2016-09-30, 08:09
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Personligen så tycker jag att en regäl stekyta behövs via panna. Sedan om det är många bullar in i ugn på eftervärme.

Funkar också att koka dem tills de flyter upp. Därefter bara i svinhet panna för yta.

Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Sätt på en stor gryta och låt vatten koka upp. Rulla köttbullar och lägg försiktigt ned dem i det kokande vattnet. När köttbullarna flyter upp till ytan är de klara.
/../

Så gör jag, men jag kokar i kalvbuljong.
Citera
2016-10-02, 21:03
Medlem
Baachs avatar
Hur tillagar man en rådjursstek på 200 gram? Aldrig tillagat stek överhuvudtaget
Citera
2016-10-02, 23:14
Medlem
Glömde kycklingen framme, i en burk marinad, cirka 5-6 timmar rumstemp. Kan jag steka på den eller bör jag kasta den?
Citera
2016-10-03, 03:55
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surferdudedude
Glömde kycklingen framme, i en burk marinad, cirka 5-6 timmar rumstemp. Kan jag steka på den eller bör jag kasta den?
Ingen fara, bara steka på.
Citera
2016-10-03, 04:05
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Jag läste ett tips som jag nästan alltid kör med när jag gör köttbullar numera. Det kan verka tokigt, men funkar riktigt bra. Sätt på en stor gryta och låt vatten koka upp. Rulla köttbullar och lägg försiktigt ned dem i det kokande vattnet. När köttbullarna flyter upp till ytan är de klara. Låt dem rinna av på papper. Det som återstår är bara att ge dem lite yta i stekpannan, vilket går på några minuter. Leder till saftiga goda köttbullar med fin jämn stekyta. En annan fördel är att köttbullarna behåller sin form när man släpper ner dem i vattnet. Har gjort i ugn någon gång, men då har de ibland "flytit ut" lite och fått mer oval form än rund.

Stekta frikadeller...
Det var något nytt.

Det skall jag prova.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in