2016-09-28, 10:07
Medlem
När det gäller drunkningen/dränkningen så uppstår ju fler möjligheter för GM om det finns vapen med i bilden. Att tvinga ut en berusad person i sjön under vapenhot (kniv verkar ju vara ett genomgående tema i dom senare fallen) bör ju inte vara så svårt.

Ett annat alternativ som uppkommer är ju det så kallade "Chokehold(et)". Rätt utfört och det är väldigt svårt att både försvara sig mot det samt att hitta tecken på kroppen (nacke/hals).

https://en.wikipedia.org/wiki/Chokehold

Om någon av personerna som misstänks ha befunnit sig vid stugan är kampsportare så kan absolut kunnandet finnas att få en person att slockna snabbt med minimal åverkan på kroppen.

Slutsats;
1. Hot med vapen
2. Enkelt att oskadliggöra (även utan någon drog)
3. Barnsligt enkelt att dränka.
Citera
2016-09-28, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
En mycket slak person kan faktiskt drunkna med ansiktet i en vattenpöl! Man kan dränka någon i en hink. Det som gäller är att förhindra andning, vid dränkning genom att hålla ansiktet (näsa, mun) under vatten och det behöver inte vara så länge. (Jfr med att få vätska i vrångstrupen.) Så vald metod beror till stor del på i vilken kondition offret var vid tillfället. Man måste inte nödvändigtvis brottas så hårt med offret.
Betänk sedan att ett lik i genomvåta kläder blir tyngre att släpa på än en naken kropp, som är tung nog. Dödkött är svårhanterligt. Av med kläderna före badkaret, på med dem efter drunkning? Nä-e ...?
Tack för kunskap. Då ändrar jag mig igen och tror som jag gjorde från början på hinken. I samband med alkohol och tramadol. Tramadol i samband med alkohol försämrar andningsförmågan och kan om det vill sig väldigt illa upphöra helt. Tvåa kommer nu barnpoolen. Jag tror att JM är ganska bekväm och vill inte att det ska vara onödigt omständigt och arbetssamt.
Citera
2016-09-28, 13:13
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Tack för kunskap. Då ändrar jag mig igen och tror som jag gjorde från början på hinken. I samband med alkohol och tramadol. Tramadol i samband med alkohol försämrar andningsförmågan och kan om det vill sig väldigt illa upphöra helt. Tvåa kommer nu barnpoolen. Jag tror att JM är ganska bekväm och vill inte att det ska vara onödigt omständigt och arbetssamt.

Överdos?
I det här inlägget, i en granntråd:
(FB) Kvinnlig chef på flyktingboende tvingade pojkar till sex
uppges att JM sagt att Aki dog av en överdos. Inlägget gjordes 2016-06-17.
Inlägget ger ett genomgående initierat intryck, utom att tidsangivelsen
för Akis drunkning är felaktig.
Om uppgiften stämmer, varför har JM sagt så?
Var det för att förklara hur han kunde drunkna så nära bryggan?
Var det för att det skulle finnas en förklaring om en av de många analyser som inte gjordes,
hade gjorts och visat på någon substans i Akis blod eller urin?

Uppgiften om överdos är IMO intressant. Om den är riktig borde det gå att hitta var den kommer från.
Sedan får ju JM berätta varför hon sade så, om hon nu gjorde det.
Andra personer i Akis omgivning kan säkert bekräfta eller dementera om han hade ett missbruk.

Här är inlägget från 2016-06-17 i sin helhet:
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Nu kommer lite klargöranden (???), har ikväll precis snackat med en person ifrån Eskilstuna, som är insatt:
Johanna har jobbat på Soc och hade under tiden 2 st afghaner hemma hos sig, familjehem. Sen startade hon boendet i Arboga och det var ren jävla misär, blev nedstängt efter ca 2 mån. Samtidigt sa hon upp sig från Soc. När boendet lades ned fick en eller flera av killarna bo hemma hos henne istället, i familjehem, bla en arab från Syrien som synts mycket på hennes fb.
Äldsta dottern Amanda har tydligen två barn med en arab. Näst äldsta dottern Julia har ett barn, med en afghan (Jafar) och dom flyttar fram och tillbaka, isär och ihop. Jafar jobbade även som tolk på boendet. Julia har tidigare i tonåren haft grava drogproblem och suttit inlåst på ungdomshem eller vad det kallas. Johanna har även en vuxen son. Dessa tre delar far.
Den näst äldsta sonen har hon med en annan pappa. Och sedan har hon ett tvillingpar med en tredje pappa. Den tredje pappan skiljde hon sig ifrån i höstas, och i våras hittades han död på Johannas föräldrars landställe, drunknad med alkohol i blodet. Närstående spekulerar i om Johanna har haft med det att göra, då de har bråkat mycket och hon själv säger att han dog pga överdos.

Johannas föräldrar och storasyster är rätt täta och mycket skötsamma, "fina" människor. Föräldrarna äger även lägenheten och hennes bil. Dom har även gett henne pengar att betala en skatteskuld med, dock opererade hon brösten för de pengarna istället och anklagade Julia för att ha stulit pengarna.

–
Citera
2016-09-28, 13:35
Medlem
Citat:

Risken för andningsdepression orsakad av Tradolan/Tramadol
är ganska liten.
Epilepsi liknande kramper däremot är ganska vanliga vid överdosering.
Citera
2016-09-28, 14:16
Medlem
lasternassummas avatar
Lojalitet mellan de häktade...
För de häktade gäller restriktioner. När dessa så småningom upphör och M*hamm*d
får lära sig att hans lite äldre partner är misstänkt för att gift sig, tagit ut livförsäkring,
först försökt mörda och sedan mördat en tidigare make, hur kommer det då att påverka
hans syn på JM? Om han nu inte redan känner till detta.
Kommer det att påverka hans benägenhet att berätta om vad som hänt?

–
Citera
2016-09-28, 14:27
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Just därför att dukningen på bryggan känns arrangerad!
Föreställer jag mig att han har slocknat där, av spetsad alkohol (alkohol var nog det enda de letade efter, eftersom JMs berättelse verkade så plausibel - liknande händelser är så vanliga på sommaren, men utan dödlig utgång). Han ligger på bryggan, hon rullar honom över kanten lutar sig över den och trycker ned hans huvud.
Arrangerar det lilla supébordet.
Annat att betänka: en sjöbotten är inte som en poolbotten - den är inte kaklad. Är det sandigt, så går det att gå på, men inte att ta ordentligt fäste för en kamp. Finns där större stenar så är de slippriga och halkiga. Ren dy ska vi inte tala om.
Jag har inget emot bryggteorin. Barnpoolsteorin kommer som god tvåa, eftersom det går, om än inte så lätt, att dra en kropp över gräset ned mot bryggan och rulla den över kanten eller till vattenbrynet och sedan dra in den under bryggan.
Så ser jag möjligheterna inför mitt inre öga.

Håller med dig, men funderat lite över varför han hamnade på bryggan överhuvudtaget - utan sin mobiltelefon som han alltid bar på sig enl hans anhöriga. Vad får honom att gå ned till bryggan överhuvudtaget när han är där för att hämta o köra iväg men sina barn? Än mindre inmundiga något på bryggan tillsammans med exet JM?

Man bör nog förhöra hans nya dam om relationen mellan Aki o JM och om det överhuvudtaget kan finnas en mikroskopisk möjlighet att han skulle sätta sig ned för en bryggsupé med alkohol hos JM - när han bara ska hämta o köra iväg med de tre-åriga tvillingarna.
Vad vet Akis nya dam om vad som var överenskommet, när han skulle hem igen?
Citera
2016-09-28, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Risken för andningsdepression orsakad av Tradolan/Tramadol
är ganska liten.
Epilepsi liknande kramper däremot är ganska vanliga vid överdosering.
Starka smärtstillande läkemedel
Det är känt, att samtidigt intag av alkohol och smärtstillande medel som innehåller morfin, metadon, petidin, ketobemidon, kodein, oxikodon, tramadol, dextropropoxifen eller pentazocin kan ge kraftigt förstärkta effekter med i värsta fall risk för andningsförlamning och död. Detta kan inträffa redan vid normal dosering av läkemedlet i kombination med alkoholhalter i blodet på 1-2 promille.

Starka smärtstillande läkemedel ska således aldrig kombineras med alkohol. Under senare år har man särskilt varnat för kombinationen dextropropoxifen och alkohol.
http://www.fass.se/LIF/medicineandhealth?docId=18363
Citera
2016-09-28, 14:54
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Starka smärtstillande läkemedel
Det är känt, att samtidigt intag av alkohol och smärtstillande medel som innehåller morfin, metadon, petidin, ketobemidon, kodein, oxikodon, tramadol, dextropropoxifen eller pentazocin kan ge kraftigt förstärkta effekter med i värsta fall risk för andningsförlamning och död. Detta kan inträffa redan vid normal dosering av läkemedlet i kombination med alkoholhalter i blodet på 1-2 promille.

Starka smärtstillande läkemedel ska således aldrig kombineras med alkohol. Under senare år har man särskilt varnat för kombinationen dextropropoxifen och alkohol.
http://www.fass.se/LIF/medicineandhealth?docId=18363

Nu verkare det ju som obduktionen inte visade annat än att han skulle ha drunknat.
Vid andningsdepression där andningen helt kan upphöra, dör man inte av drunkning. Man kvävs av brist på ny syrerik luft. På lungorna vid obduktion syns det rätt tydligt om man drunknat - man har liksom andats in vatten istället då. Detta finns inte vid kvävning utlöst av andningsdepression.
Citera
2016-09-28, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nu verkare det ju som obduktionen inte visade annat än att han skulle ha drunknat.
Vid andningsdepression där andningen helt kan upphöra, dör man inte av drunkning. Man kvävs av brist på ny syrerik luft. På lungorna vid obduktion syns det rätt tydligt om man drunknat - man har liksom andats in vatten istället då. Detta finns inte vid kvävning utlöst av andningsdepression.
Jag funderar, om andningen inte upphört helt men att andningsfunktionen blivit nedsatt och att då inträder döden fortare vid en drunkning än om man inte intagit alkohol och tramadol.
Citera
2016-09-28, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Håller med dig, men funderat lite över varför han hamnade på bryggan överhuvudtaget - utan sin mobiltelefon som han alltid bar på sig enl hans anhöriga. Vad får honom att gå ned till bryggan överhuvudtaget när han är där för att hämta o köra iväg men sina barn? Än mindre inmundiga något på bryggan tillsammans med exet JM?

Man bör nog förhöra hans nya dam om relationen mellan Aki o JM och om det överhuvudtaget kan finnas en mikroskopisk möjlighet att han skulle sätta sig ned för en bryggsupé med alkohol hos JM - när han bara ska hämta o köra iväg med de tre-åriga tvillingarna.
Vad vet Akis nya dam om vad som var överenskommet, när han skulle hem igen?
Jag tror säkert att man hört A*is nya dam och hon har säkert kunnat ge en del intressanta uppgifter - mycket blir ju intressant i efterhand ("jag vet vad jag letar efter när jag ser det", du vet).
Telefonen tror jag JM snodde åt sig innan han tippades i vattnet för att kunna läsa hans post och spionera på kontakter, kanske till och med för att låtsas att han var vid liv ett tag efter mordet ... vem vet var den haren gått?
(ännu ett skäl att tänka sig att han mördats; hade telefonen följt med honom i böljorna, då hade läget varit ett annat)

En läskig tanke: kanske han lockats ned till bryggan tillsammans med barnen ("kom så tittar vi på ankorna!") sedan har JM skyndat tillbaka med barnen, A*i har börjat säcka ihop efter att ha druckit ur ölburken (spetsat lättöl?) som JM bjussat på. JM återvänder till bryggan ...

(Jag säger ju att det går att göra filmmanus av detta - må se'n vara osagt om bra eller dåligt)
Citera
2016-09-28, 16:33
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Jag tror säkert att man hört A*is nya dam och hon har säkert kunnat ge en del intressanta uppgifter - mycket blir ju intressant i efterhand ("jag vet vad jag letar efter när jag ser det", du vet).
Telefonen tror jag JM snodde åt sig innan han tippades i vattnet för att kunna läsa hans post och spionera på kontakter, kanske till och med för att låtsas att han var vid liv ett tag efter mordet ... vem vet var den haren gått?
(ännu ett skäl att tänka sig att han mördats; hade telefonen följt med honom i böljorna, då hade läget varit ett annat)

En läskig tanke: kanske han lockats ned till bryggan tillsammans med barnen ("kom så tittar vi på ankorna!") sedan har JM skyndat tillbaka med barnen, A*i har börjat säcka ihop efter att ha druckit ur ölburken (spetsat lättöl?) som JM bjussat på. JM återvänder till bryggan ...

(Jag säger ju att det går att göra filmmanus av detta - må se'n vara osagt om bra eller dåligt)
Absolut ett filmmanus, men om JM är skyldig till allt som bl a vi här tror hon gjort, ja då skulle filmen bli lite verklighetsfrämmande för en så hänsynslös och samvetslös mörderska är inte så verklig.....
Citera
2016-09-28, 18:59
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Och där blev hon av med Carlstedt och får Mazzi Fritzs kollega istället. Utan intressekonflikten hade Massi Fritz fått uppdraget. Så särskilda skäl beviljade byte av målsägarbiträde.

Ger jag blanka fan i, vilket målsägarbiträde som utses för dem så länge det inte är olyckan Massi Fritz, djävla tur att Fahlander var vaken där och såg den intressekonflikt som eländet Massi Fritz inte såg.

Nu får vi hoppas på att det nya målsägarbiträdet fattar vad yppandeförbud innebär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in