2016-09-28, 01:44
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Jag lovar dig. Försök det med mig och du är död själv. Så lätt går det inte. Offret hade inga skador heller. Hittar polisen inte några misstänkta droger i blodprovet, kan vi nog glömma en dränkning.

Oops! En hårding i tråden. Min lillasyster skrattade nästan på sig. Lova inte sådant som du inte kan hålla din mes.

Tänk igen din nolla. Vilka skador skulle uppstå i ett badkar? I de badkar som jag har konfronterats med så finns det inte så värst mycket som man kan skada sig på. Hyggligt slät och rundad yta. Det är bara att sänka det halvdrogade offret och lägga en tyngd över. Typ två vuxna gärningsmän/kvinnor.
Citera
2016-09-28, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckBlash
Oops! En hårding i tråden. Min lillasyster skrattade nästan på sig. Lova inte sådant som du inte kan hålla din mes.

Tänk igen din nolla. Vilka skador skulle uppstå i ett badkar? I de badkar som jag har konfronterats med så finns det inte så värst mycket som man kan skada sig på. Hyggligt slät och rundad yta. Det är bara att sänka det halvdrogade offret och lägga en tyngd över. Typ två vuxna gärningsmän/kvinnor.

Och drogade är nyckelordet. Visserligen är inte mycket känt om A*i, men den bild som finns, visar inte en person som ser ut som en tändsticka. Inga droger i blodet, inga skador på den drunknade, knappast en dränkning. Hittar man droger blir det en annan femma. En kvinna kan dränka en nedsövd man. I annat fall tror jag inte ett dugg på den teorin.

Tvivlar allt mer på att han blev dränkt. Förgiftningshistorien har vittrat sönder, blir inte förvånad om drunkningen gör det med. Hade varit intressant med mer information om A*is "närstående". Vi får se hur det går med flyktingpojkarna. Känns betydligt mer sannolikt att JM haft kännedom om misshandelsplanerna där. Osäkert tyvärr om någon tjallar.
Citera
2016-09-28, 02:08
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Och drogade är nyckelordet. Visserligen är inte mycket känt om A*i, men den bild som finns, visar inte en person som ser ut som en tändsticka. Inga droger i blodet, inga skador på den drunknade, knappast en dränkning. Hittar man droger blir det en annan femma. En kvinna kan dränka en nedsövd man. I annat fall tror jag inte ett dugg på den teorin.

Tvivlar allt mer på att han blev dränkt. Förgiftningshistorien har vittrat sönder, blir inte förvånad om drunkningen gör det med. Hade varit intressant med mer information om A*is "närstående". Vi får se hur det går med flyktingpojkarna. Känns betydligt mer sannolikt att JM haft kännedom om misshandelsplanerna där. Osäkert tyvärr om någon tjallar.

Det är konstaterat att Aki hade 1,33 promille i blodet. Det är ju i och för sig inte så värst mycket men i kombination med någon annan drog så är han kanske lätthanterad. Möjligtvis utav en 24-årig svåger och några meter silvertape?
Citera
2016-09-28, 02:25
Medlem
"Enligt en utredning om drunkningsolyckor i Finland sommaren 2010 och påföljande vinter konstateras de flesta olyckorna hade samband med simning och badande (32 %), båtar (30 %) och fall i vatten i andra sammanhang (25 %). Av olyckorna i samband med simning och båtar är det att märka att de sällan inträffade vid längre simturer eller egentligt båtliv; oftast gällde det högst 10 meters simsträcka respektive små båtar nära stranden.
...
Tre av fem personer var alkoholpåverkade vid olyckan. Sex av sju (85 %) var män. Av 329 dödsfall i samband med vatten ansågs två tredjedelar (228) vara olycksrelaterade, medan de andra var självmord, sjukdomsfall och i några fall brott mot liv. I 7 % av olycksfallen var dödsorsaken en annan än drunkning, såsom hypotermi, skador eller förgiftning.
"

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Drunkning
Citera
2016-09-28, 03:21
Medlem
Grandiosos avatar
Då temat för dagen (och natten) tycks vara mord genom dränkning så passar det här nedan
väl in rätt så bra:

Döttrar som mördade sin mamma genom att dränka henne i badkaret:

Citat:
During lunch time on January 18, 2003, the sisters began giving their mother liquor in order to get her drunk. Their plan was to make Linda fully inebriated so that she could not resist their attack. Linda was also given six Tylenol 3 tablets[4] by her daughters, to slow down her heartbeat. Sandra and Beth then waited for the drugs to work. While waiting, the sisters communicated with their friends online, one of whom ended their conversation with the phrase "well good luck - wear gloves".

Sandra and Beth filled the family bathtub with water and took Linda to the bathroom. Linda had difficulty getting into the bathtub, because of the mixture of vodka and pills she had been given. After putting gloves on, Sandra and Beth gave their mother a massage. Within minutes, according to police reports, Sandra instructed her mother to lie on her stomach so that she could scrub her back. Sandra instantly pushed her mother's head down and did not let go. After four minutes, Sandra released her mother's head and found Linda to be dead.
https://en.wikipedia.org/wiki/Murder_of_Linda_Andersen

Från filmens värld hämtar vi det här ruggiga dränkningsförsöket:
https://www.youtube.com/watch?v=P3BgLo0JcpU
Senast redigerad av Grandioso 2016-09-28 kl. 03:23.
Citera
2016-09-28, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Då temat för dagen (och natten) tycks vara mord genom dränkning så passar det här nedan
väl in rätt så bra:

Döttrar som mördade sin mamma genom att dränka henne i badkaret:

https://en.wikipedia.org/wiki/Murder_of_Linda_Andersen

Från filmens värld hämtar vi det här ruggiga dränkningsförsöket:
https://www.youtube.com/watch?v=P3BgLo0JcpU

"While waiting, the sisters communicated with their friends online, one of whom ended their conversation with the phrase "well good luck - wear gloves"." 😮😮😮
Citera
2016-09-28, 07:51
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Om två hyfsat tunga, typ i din egen vikt, gärningsmän trycker ner dig i Hjälmaren så kan du dra till höger, vänster, framåt, bakåt, uppåt eller neråt. Vart drar du i en liknande situation i ett badkar? Nä, just det. Loppet är kört.
Behövs inga jättar för det. En håller ner överkroppen under ytan (dubbelnelson kanske), här är enda "svårigheten": få grepp innan BO anar oråd. Den andre håller benen. Sen koordinerat hopp ner i vattnet, en meters djup ger GM bra fotfäste att hålla BO under vattnet.
Stackarn kommer snart att sprattla sig trött en halvmeter under ytan; inga armar eller ben att ta spjärn mot botten med heller.
Jaja, jag tror på enkla lösningar. Ser inte detta som mer orimligt än badkar.
Citera
2016-09-28, 08:44
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Jag lovar dig. Försök det med mig och du är död själv. Så lätt går det inte. Offret hade inga skador heller. Hittar polisen inte några misstänkta droger i blodprovet, kan vi nog glömma en dränkning.
Nu handlar det ju inte hur grym du är utan skillnaden i hur svårt det är att dränka någon i ett badkar kontra i sjön där man bottnar. Ligga på rygg i ett halkigt badkar eller trycka ifrån med benen från sjöbotten. Jag skulle föredra sjön alla gånger om någon försökte men det är kanske onödigt att spekulera då vi inte vet hur många det var och om droger fanns i kroppen,
Citera
2016-09-28, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Behövs inga jättar för det. En håller ner överkroppen under ytan (dubbelnelson kanske), här är enda "svårigheten": få grepp innan BO anar oråd. Den andre håller benen. Sen koordinerat hopp ner i vattnet, en meters djup ger GM bra fotfäste att hålla BO under vattnet.
Stackarn kommer snart att sprattla sig trött en halvmeter under ytan; inga armar eller ben att ta spjärn mot botten med heller.
Jaja, jag tror på enkla lösningar. Ser inte detta som mer orimligt än badkar.
En mycket slak person kan faktiskt drunkna med ansiktet i en vattenpöl! Man kan dränka någon i en hink. Det som gäller är att förhindra andning, vid dränkning genom att hålla ansiktet (näsa, mun) under vatten och det behöver inte vara så länge. (Jfr med att få vätska i vrångstrupen.) Så vald metod beror till stor del på i vilken kondition offret var vid tillfället. Man måste inte nödvändigtvis brottas så hårt med offret.
Betänk sedan att ett lik i genomvåta kläder blir tyngre att släpa på än en naken kropp, som är tung nog. Dödkött är svårhanterligt. Av med kläderna före badkaret, på med dem efter drunkning? Nä-e ...?
Citera
2016-09-28, 09:12
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Om du fyller ett badkar med vatten från Hjälmaren så följer inte vågorna med. De får du tillsätta separat.

Nähä? Sa dom inget om i skolan, det vågar jag sätta pengar på.
Det är så sällan,, eller faktiskt aldrig, jag dränker folk. Men man vet inte, rätt som det är står man där och funderar och då ska jag tänka på dig. Tack!

Vi vet väl egentligen inte i vilket skick offret var eller om det fanns medhjälpare. Det gör det rätt svårt att förstå hur det hela gick till.
I vissa fall hade det nog räckt med en hink eller påse med vatten. I andra mer "personal" som hjälp.

Att flytta en kropp från huset ner till sjön, ensam utan att riskera lämna spår, är inte det svårt för en ensam förövare?

Även om dukningen på bryggan känns arrangerad så kanske det ändå är där eller i dess närhet som det tragiska skedde?
Citera
2016-09-28, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Nähä? Sa dom inget om i skolan, det vågar jag sätta pengar på.
Det är så sällan,, eller faktiskt aldrig, jag dränker folk. Men man vet inte, rätt som det är står man där och funderar och då ska jag tänka på dig. Tack!

Vi vet väl egentligen inte i vilket skick offret var eller om det fanns medhjälpare. Det gör det rätt svårt att förstå hur det hela gick till.
I vissa fall hade det nog räckt med en hink eller påse med vatten. I andra mer "personal" som hjälp.

Att flytta en kropp från huset ner till sjön, ensam utan att riskera lämna spår, är inte det svårt för en ensam förövare?

Även om dukningen på bryggan känns arrangerad så kanske det ändå är där eller i dess närhet som det tragiska skedde?
Just därför att dukningen på bryggan känns arrangerad!
Föreställer jag mig att han har slocknat där, av spetsad alkohol (alkohol var nog det enda de letade efter, eftersom JMs berättelse verkade så plausibel - liknande händelser är så vanliga på sommaren, men utan dödlig utgång). Han ligger på bryggan, hon rullar honom över kanten lutar sig över den och trycker ned hans huvud.
Arrangerar det lilla supébordet.
Annat att betänka: en sjöbotten är inte som en poolbotten - den är inte kaklad. Är det sandigt, så går det att gå på, men inte att ta ordentligt fäste för en kamp. Finns där större stenar så är de slippriga och halkiga. Ren dy ska vi inte tala om.
Jag har inget emot bryggteorin. Barnpoolsteorin kommer som god tvåa, eftersom det går, om än inte så lätt, att dra en kropp över gräset ned mot bryggan och rulla den över kanten eller till vattenbrynet och sedan dra in den under bryggan.
Så ser jag möjligheterna inför mitt inre öga.
Citera
2016-09-28, 09:53
Medlem
Ljud och ljus bärs över vatten.
Hjälmaren är visserligen stor, men jag är nyfiken på om kringboende i närheten kan ha hört eller sett något den aktuella kvällen?
Ser så fram emot FUP, men det blir kanske ingen ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in