2016-09-27, 22:18
Medlem
oVERGROWs avatar
UBS i SVD

Nu skriver SVD om UBS's "alarmrapporten".

http://www.svd.se/storbanken-varnar-for-bubbla-i-stockholm-alarmerande

Säga vad man vill om Alliansen (framförallt deras och MPs horribla immigrationspolitik), men jävlar vad deras know-how saknas just nu gällande finanspolitiken. Givetvis kan alla möjliga problem,med S och MP-minoritetsregering, endast lösas mha högre skatter.

Har inte koll på UBS mer än att det är en gigantisk spelare inom banking, förstår att dessa aldrig är objektiva utan givetvis har ett bias (100% se till shareholders/stakeholders intressen).
Lite kluven på vad de har att tjäna på att larma om en bubbla om detta skulle vara 100% bs - någon som har en vettig idé?

Samtidigt anger UBS inte varför räntorna skulle gå upp, endast en riskfaktor om det de facto händer vilket jag kan hålla med om. Markant högre räntor skulle kunna utlösa ett prisfall, ser det inte hända inom snar framtid dock.
Senast redigerad av oVERGROW 2016-09-27 kl. 22:19. Anledning: typo
2016-09-27, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Hela grundtanken med beskattning är att man delar med sig av de inkomster man har, redan i bibeln står det att man bör ge vart tioende till de fattiga.

Grundtanken med beskattning är att finansiera statens utgifter. Att hänvisa till religiösa skrifter gör inte ditt felaktiga påstående mer korrekt. Beskattning av fast egendom är inte något nytt påfund och vi har många andra skatter som inte är relaterade till inkomst, t.ex. moms.

Citat:
Att ta av tillgångarna är något som till slut innebär dina tillgångar blir mindre och mindre om du inte har inkomster att fylla på med. Det är alltså en konfiskering.

Har du hittat på en egen definition av konfiskering? Givetvis minskar tillgångarna om de beskattas precis som inkomsterna minskar om de beskattas.
2016-09-27, 22:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Vet inte om den här ligger rätt, antar att det korrigeras i annat fall.

Ett par vänner köpte häromdagen hus i Stockholmsområdet.
Utan att huset renoverats eller förändrats såldes det för en miljon högre pris än vad förra ägarna köpte huset för år 2006.
Det är ett extremt exempel men ändå, Sverige har haft en intressant trend gällande bostadspriser under många år nu.

Jag är nyfiken på hur andra, mer insatta, tänker gällande bostadsrallyt som inte verkar nå mållinjen.
Det har i flera år talats om farligt låga bostadsräntor, bankernas generösa utlåning tillika svenskens överbelåning.
Jag har senaste två åren funderat över när bakslaget ska komma, trodde det var dags under 2009 men inget händer?

Kommer en bostadskrasch och hur pass omfattande kommer den bli?

En länk i ämnet:
http://www.e24.se/pengar24/bostad/bostadsmarknaden/tio-tecken-pa-en-bostadsbubbla_1797031.e24
Glöm bostadsbubblan!
Finns inget sånt jag har hört det sen faraos tid den enda dippen jag minns är vid finans krisen och alla dom som köpte då är ganska klara idag.
Bostadspriserna ökar varje år inget säger att det ska gå ner,
Hade du gått efter din känsla så hade du kanske kunnat gjort några mill.
2016-09-27, 22:38
Medlem
Citat:
Förklara nyanser för någon som inte kan se nyanser, skämtar du? Jag har viktigare saker att göra än att försöka få dig att förstå det, du är det hopplöst fall.

Så ditt argument är din subjektiva syn på saken, väx upp.
2016-09-27, 22:46
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av voodoodaddy
Grundtanken med beskattning är att finansiera statens utgifter. Att hänvisa till religiösa skrifter gör inte ditt felaktiga påstående mer korrekt. Beskattning av fast egendom är inte något nytt påfund och vi har många andra skatter som inte är relaterade till inkomst, t.ex. moms.

Självklart är grundtanken med skatt att finansiera utgifter men grundtanken om vad som beskattas är att alla bidrar med en del av sina inkomster. Och hänvisningen till Bibeln är inte för att det är en religiös skrift utan för att det visar på de långvariga traditionerna.

Citat:
Har du hittat på en egen definition av konfiskering?

Nej jag har inte hittat på någon egen definition av det, har du?

Citat:
Givetvis minskar tillgångarna om de beskattas precis som inkomsterna minskar om de beskattas.

Tillgångarna minskas inte när inkomsterna beskattas och det finns en grundläggande acceptans för att alla ska dela med sig av sina inkomster efter förmåga.

Om man däremot inte har några inkomster finns inte samma acceptans för att staten ska få beslagta tillgångar som man tjänat ihop med redan beskattade inkomster. Det är därför fastighetsskatten river upp så starka känslor, pensionärer kan tvingas från sina hus som de redan har betalat fullt ut eftersom staten konfiskerar deras egendom.
2016-09-27, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oVERGROW
Nu skriver SVD om UBS's "alarmrapporten".

http://www.svd.se/storbanken-varnar-for-bubbla-i-stockholm-alarmerande

Säga vad man vill om Alliansen (framförallt deras och MPs horribla immigrationspolitik), men jävlar vad deras know-how saknas just nu gällande finanspolitiken. Givetvis kan alla möjliga problem,med S och MP-minoritetsregering, endast lösas mha högre skatter.

Har inte koll på UBS mer än att det är en gigantisk spelare inom banking, förstår att dessa aldrig är objektiva utan givetvis har ett bias (100% se till shareholders/stakeholders intressen).
Lite kluven på vad de har att tjäna på att larma om en bubbla om detta skulle vara 100% bs - någon som har en vettig idé?

Samtidigt anger UBS inte varför räntorna skulle gå upp, endast en riskfaktor om det de facto händer vilket jag kan hålla med om. Markant högre räntor skulle kunna utlösa ett prisfall, ser det inte hända inom snar framtid dock.

Precis vad vi nyanserade har sagt hela tiden. Så länge det inte finns några incitament för krasch (högre ränta, massarbetslöshet etc) så kommer det inte att krascha. Ska priserna ner 40-60% på ren psykologi?

Ovan scenario hade varit realitet även om priserna vore 20% lägre än idag, vilket gör mig skeptisk till att vi har en episk bubbla som domedagsprofeterna vill få fram. Det är fortfarande billigt att bo trots maxbelåning vilket har visats i tråden åtskilliga gånger.

Dock vill jag poängtera att det finns objekt som är övervärderade i min mening, men det betyder inte att vi har en bubbla som är på bristningsgränsen och äventyrar bostadsmarknaden.

Mitt tips? Bostadsmarknaden kommer att börja dala när Ingves beslutar sig för att höja styrräntan över 1%.

Detta kommer inte att ske fören vi går in i nästa högkonjunktur vilket blir någon gång mellan 2020-2023, och då är jag ändå optimistisk med tanke på att ECB har flaggat för att 0 ränta kan vara den nya normalräntan under lång framtid.

Skulle vi börja få stor arbetslöshet bland kompetensen i Sverige kommer det dala fortare, men då kommer även räntorna bestå desto längre.
2016-09-28, 00:31
Medlem
>Prisras vid höjd ränta
>Prisras vid arbetslöshet

Vad tror ni inträffar först? Jag skulle sätta på det sista.
2016-09-28, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oVERGROW
Slippa störande grannar för under två millar i Stockholm?
Räkna med att den slutar på minst 2.5msek.

Fråga bor du i Stockholm/en av våra "storstäder"?

Den nya "ägaren" till kiosken kommer betala en avgift till sin granne som bor 4meter bort. Ingen värdig människa köper det där objektet, punkt!

Själv ser jag tullstationen utanför mitt boende, och mår illa av alla dessa priser:
(FB) Bostadsbubbla i Sverige?
2016-09-28, 00:38
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taskigt
>Prisras vid höjd ränta
>Prisras vid arbetslöshet

Vad tror ni inträffar först? Jag skulle sätta på det sista.

Vilka platser i Sverige tror du då kommer få en betydande arbetslöshet och hur motiverar du det?
2016-09-28, 01:41
Medlem
Vi har 160 000 i systemen som väntar på boendeplacering. Sedan följer anhöriginvandring på det. Invandringen har minskat i år men de negativa konsekvenserna av förra årets asylkaos har ännu inte hunnit påverka bostadsmarknaden, vilket den kommer göra rejält framöver.
2016-09-28, 08:40
Medlem
Citat:
Vilka platser i Sverige tror du då kommer få en betydande arbetslöshet och hur motiverar du det?

Kan inte det vara på alla platser denna gång?
Ericsson lägger ner Industri/produktion. Reklam/mediebyråer får inte längre göra filmer/internkommunikation för dem, hipster på reklambyrå blir av med jobbet, har inte längre råd att renovera köket, hantverkaren vill ej längre ha hjälp från lettiska elektriker/plattsättare. Alla som hyr ut sina extra hyresrätter svart till dessa byggarbetare har inkomstbortfall och kan ej längre shoppa 65" TVs, Mediamarkt gapar tomt, osv
2016-09-28, 08:55
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taskigt
Kan inte det vara på alla platser denna gång?
Ericsson lägger ner Industri/produktion. Reklam/mediebyråer får inte längre göra filmer/internkommunikation för dem, hipster på reklambyrå blir av med jobbet, har inte längre råd att renovera köket, hantverkaren vill ej längre ha hjälp från lettiska elektriker/plattsättare. Alla som hyr ut sina extra hyresrätter svart till dessa byggarbetare har inkomstbortfall och kan ej längre shoppa 65" TVs, Mediamarkt gapar tomt, osv

Så Ericson lägger ned produktionen i mindre städer och det drabbar reklambyråer i Stockholm så hårt att det orsakar prisfall här, det är teorin?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in