2016-09-27, 20:15
Medlem
om y = tan(kx), visa att y´´ = 2k^2 y(1 + y^2)

y´ = k(sec(kx))^2

hur gör jag i nästa steg?

jag skriver om den till k * (cos(kx))^(-2)

nu deriverar jag enligt produktregeln:

1 * (cos(kx))^(-2) + k * (cos(kx))^(-3) *-2k * sin(kx)

(sec(kx))^2 -2k^2 * (sec(kx))^(2)) * tan(kx)

nu har jag ju y´´ = -2k^(2) * y(1 + y) Och det stämmer ju inte? Förklara gärna, det här var bara ett försök från min sida
Citera
2016-09-27, 20:23
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Busquets
om y = tan(kx), visa att y´´ = 2k^2 y(1 + y^2)

y´ = k(sec(kx))^2

hur gör jag i nästa steg?

jag skriver om den till k * (cos(kx))^(-2)

nu deriverar jag enligt produktregeln:

1 * (cos(kx))^(-2) + k * (cos(kx))^(-3) *-2k * sin(kx)

(sec(kx))^2 -2k^2 * (sec(kx))^(2)) * tan(kx)

nu har jag ju y´´ = -2k^(2) * y(1 + y) Och det stämmer ju inte? Förklara gärna, det här var bara ett försök från min sida

Du ska ju derivera med avseende på x men när du beräknar andraderivatan så har du av misstag deriverat med avseende på k istället.
Citera
2016-09-27, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Du ska ju derivera med avseende på x men när du beräknar andraderivatan så har du av misstag deriverat med avseende på k istället.

Skulle du kunna visa hur du löser uppgiften nedan?

Om f och g "twice-differentiable functions", visa att (fg)`` = f``g + 2f`g` + fg``
Citera
2016-09-27, 20:31
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Skulle du kunna visa hur du löser uppgiften nedan?

Om f och g "twice-differentiable functions", visa att (fg)`` = f``g + 2f`g` + fg``

Det är produktregeln två gånger i följd. Det gäller ju att (fg)' = f'g + fg', och ska du derivera det en gång till så har du alltså två termer som vardera har två faktorer. Det är alltså bara att derivera på med samma regel en gång till.
Citera
2016-09-27, 20:37
Medlem
Citat:

Underlättar det att kunna tolka skrivsättet dY/dX?

Hur menar du att jag ska derivera från första derivatan till andra derivatan?
Citera
2016-09-27, 20:39
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Underlättar det att kunna tolka skrivsättet dY/dX?

Hur menar du att jag ska derivera från första derivatan till andra derivatan?

Nja, det blir inte egentligen lättare. Du kan använda den notation du vill.

Du har ju att förstaderivatan är f'g + fg', och då är alltså f'g en produkt av två funktioner och fg' är en annan produkt av två andra funktioner. Dessa kan du alltså derivera med hjälp av produktregeln, precis som man tar fram förstaderivatan av fg.
Citera
2016-09-27, 20:42
Medlem
Citat:
Nja, det blir inte egentligen lättare. Du kan använda den notation du vill.

Du har ju att förstaderivatan är f'g + fg', och då är alltså f'g en produkt av två funktioner och fg' är en annan produkt av två andra funktioner. Dessa kan du alltså derivera med hjälp av produktregeln, precis som man tar fram förstaderivatan av fg.

Jag var otydlig, jag gick från ena uppgiften till den andra. Förstod (fg) derivatan.

Men y = tankx visa att y`` = 2k^2y(1+y^2)

Förstår inte riktigt hur jag ska derivera från första derivatan till andra derivatan
Citera
2016-09-27, 20:46
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Jag var otydlig, jag gick från ena uppgiften till den andra. Förstod (fg) derivatan.

Men y = tankx visa att y`` = 2k^2y(1+y^2)

Förstår inte riktigt hur jag ska derivera från första derivatan till andra derivatan

OK, så du har förstaderivatan y' = k/cos²(kx) = k*(cos(x))⁻²

Då är det alltså kedjeregeln som gäller snarare än produktregeln. Den yttre funktionen är f(x) = k*x⁻² och den inre funktionen är g(x) = cos(x). Du har alltså den sammansatta funktionen y = h(x) = f(g(x)). Om du inte minns kedjeregeln, repetera här.
Citera
2016-09-27, 22:44
Medlem
Citat:
OK, så du har förstaderivatan y' = k/cos²(kx) = k*(cos(x))⁻²

Då är det alltså kedjeregeln som gäller snarare än produktregeln. Den yttre funktionen är f(x) = k*x⁻² och den inre funktionen är g(x) = cos(x). Du har alltså den sammansatta funktionen y = h(x) = f(g(x)). Om du inte minns kedjeregeln, repetera här.

Jag lyckas ändå inte få till det.

första derivatan blir ju k*(cos(x))^-2

varför är den yttre funktionen k*x^-2? varför inte k*kx^-2?
Citera
2016-09-27, 22:49
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Jag lyckas ändå inte få till det.

första derivatan blir ju k*(cos(x))^-2

varför är den yttre funktionen k*x^-2? varför inte k*kx^-2?

Jag skrev visst lite fel. Förstaderivatan är y' = k/cos²(kx) = k*(cos(kx))⁻². Den yttre funktionen är alltså f(x) = k*x⁻² (eftersom du har en inre funktion som upphöjs till -2) och den inre funktionen är g(x) = cos(kx).

Det blir inte k*(kx)⁻² eftersom du inte har k multiplicerat med cosinusfunktionen i nämnaren. Hade förstaderivatan varit k*(k*cos(kx))⁻² så hade den yttre funktionen varit k*(kx)⁻², men det är ju inte det förstaderivatan är.
Citera
2016-09-27, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Varför måste IkI < 1 för att en geometrisk summa eller en geometrisk talföljd ska kunna gå mot ett visst gränsvärde? Kalla gränsvärdet för A. Stämmer det att IkI < 1 måste gälla för både talföljden och dess summa?

Mitt resonemang:
s = lim n → ∞ a1(k^(n) - 1)/(k-1) och lim n → ∞ a1k^(n-1) = A ska existera.

Om k = 1 blir summan konstant, det vill säga kan inte gå mot ett visst gränsvärde.

Om k > 1 går summan mot +∞ och kan inte gå mot ett visst gränsvärde.

Om k ≤ 1 går summan mot -∞ och kan inte gå mot ett visst gränsvärde.

Är IkI < 1 det enda kravet som finns för att en summa/talföljd ska kunna gå mot ett visst värde eller vad handlar det egentligen om?

Du skriver om geometriska summor men menar geometriska serier. Addition av ett ändligt antal tal är ju entydigt definierat så man kan inte föra ovan resonemang för geometriska summor i allmänhet.

För en serie gäller att den är konvergent om dess följd av delsummor är konvergent, annars är den divergent. Beakta nu den geometriska serien

S=1+a+a^2+a^3+...+a^k+...

med delsumman

s_k=1+a+a^2+...+a^k.

Multiplikation med (1-k) ger (1-k)s_k=1-a^(k+1) så s_k=(1-a^(k+1))/(1-k) (Notera att s_k=1+a då k=1). Vi ser nu enkelt att s_k har ett gränsvärde (1/(1-a)) endast då |a|<1.
Senast redigerad av RowanHamilton 2016-09-27 kl. 23:17.
Citera
2016-09-27, 22:58
Medlem
Citat:
Jag skrev visst lite fel. Förstaderivatan är y' = k/cos²(kx) = k*(cos(kx))⁻². Den yttre funktionen är alltså f(x) = k*x⁻² (eftersom du har en inre funktion som upphöjs till -2) och den inre funktionen är g(x) = cos(kx).

Det blir inte k*(kx)⁻² eftersom du inte har k multiplicerat med cosinusfunktionen i nämnaren. Hade förstaderivatan varit k*(k*cos(kx))⁻² så hade den yttre funktionen varit k*(kx)⁻², men det är ju inte det förstaderivatan är.

En sista fråga, när du skriver den yttre funktionen f(x) = k*x⁻² kan du fetstila exakt vad du menar? i k*(cos(kx))^-2
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in