2016-09-25, 12:55
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Den ryska Östersjöflottan har en ubåt ur Lada-klass och två ur Kilo-klassen. Ingen av dem kan bära ballistiska robotar men däremot kryssningsrobotar såsom Klub som kan förses med kärnvapenstridsspets. Om någon av ubåtarna i Östersjöflottan är beväpnade med sådana vet nog bara ryssarna själva skulle jag tro.

Kärnvapenanfall mot ubåtar, då får man veta ganska väl var de befinner sig då de är väl skyddade under vattnet och kräver en nära träff för att skadas t o m med kärnvapen. Jag tvivlar på att sådan bekämpning ingick i Natos planer under kalla kriget.
Det togs fram ubåtsjaktraketer med kärnvapenladdning.
Citera
2016-09-25, 12:56
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Klub missilerna är ena riktiga otäckingar. Vissa varianter kan ändra kurs ca 150 gånger andra kan öka hastighet till överljudfart i slutet av anfallet för att försvåra bekämpning.

Vi kan vara säkra på att de ryska ubåtarna och korvetterna i Östersjöflottan är beväpnade med sådana kryssningsrobotar, med eller utan kärnvapenstridsspetsar.
Oavsett måste roboten gå rakt mot målet on den går i överljudshastighet i slutfasen.
Citera
2016-09-25, 13:56
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det togs fram ubåtsjaktraketer med kärnvapenladdning.
Jag kände inte till det men här är visst en amerikansk sådan från början av 60-talet: https://en.wikipedia.org/wiki/RUR-5_ASROC

Räckvidd 19 km och kunde förses med 10 kt kärnstridsspets, utrangerades 1989 men fanns i stort antal under kalla kriget.

Jag tror dock att den var avsedd för de öppna haven och är fortfarande tveksam till påståendet om planer att använda dem mot sovjetiska ubåtar i svenska skärgården. Det vore intressant med någon referens som styrker existensen av sådana planer.
Citera
2016-09-25, 20:02
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag kände inte till det men här är visst en amerikansk sådan från början av 60-talet: https://en.wikipedia.org/wiki/RUR-5_ASROC

Räckvidd 19 km och kunde förses med 10 kt kärnstridsspets, utrangerades 1989 men fanns i stort antal under kalla kriget.

Jag tror dock att den var avsedd för de öppna haven och är fortfarande tveksam till påståendet om planer att använda dem mot sovjetiska ubåtar i svenska skärgården. Det vore intressant med någon referens som styrker existensen av sådana planer.
Tror knappast den typen av vapen skulle användas i Östersjön, snarare Atlanten/Stilla Havet.
Problemet var att ett sådant kraftfullt vapen lätt kunde skada egna ytfartyg och ubåtar vid insats.
Citera
2016-09-25, 20:20
Medlem
Citat:
Tror knappast den typen av vapen skulle användas i Östersjön, snarare Atlanten/Stilla Havet.
Problemet var att ett sådant kraftfullt vapen lätt kunde skada egna ytfartyg och ubåtar vid insats.
Kärnladdade sjunkbomber och torpeder mm var ett arv från kalla krigets kallaste dagar. USA hade även kärnladdade luftvärnsrobotar.
Citera
2016-09-25, 20:32
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArleighBurke
Kärnladdade sjunkbomber och torpeder mm var ett arv från kalla krigets kallaste dagar. USA hade även kärnladdade luftvärnsrobotar.
Fanns till och med en liten kärnvapenladdad enmansraket, dock togs den snabbt ur tjänst.
Amerikanska flottan hade ingen direkt uppgift i Östersjön under kalla kriget.
Tyska, Danska och Brittiska flottan skulle täppa till Östersjöns utlopp för Sovjetiska/WP flottor.
Citera
2016-09-25, 20:44
Medlem
Citat:
Fanns till och med en liten kärnvapenladdad enmansraket, dock togs den snabbt ur tjänst.
Amerikanska flottan hade ingen direkt uppgift i Östersjön under kalla kriget.
Tyska, Danska och Brittiska flottan skulle täppa till Östersjöns utlopp för Sovjetiska/WP flottor.
Fanns även kärnladdade landminor, fanns inga gränser på användningsområden för kärnladdningar.
Citera
2017-03-11, 08:48
Medlem
motarbetars avatar
Läste i dagens BLT där de intervjuar två marinofficerare som var med under U-137 de säger bland annat

– En svensk helikopter fick tydlig och klar kontakt med en större ubåt på svenskt inre vatten som inte kunde vara annat än rysk. Helikoptern följde den så pass länge att piloten till slut var tvungen att gå ner på en av öarna i närheten för att tanka, berättar överstelöjtnant Rolf Lindén från Karlskrona.

– Den andre ubåten kom undan. Men vi visste att den fanns och fick flera indikationer på att också mindre undervattensfarkoster befann sig i vattnet under tiden.

själv har jag länge vetat att det handlade om två ubåtar men det har inte skrivits så mycket om de.

blir lite jobbigt för en del som hävdar att det var en felnavigering eller att främmande underverksamhet aldrig har inträffat på svenskt vatten
Citera
2017-03-11, 19:50
Medlem
Kanske var uppdraget för u137 att föra in en mini-ubåt i inre G-fjärden? Vilken sedan skulle prova utslagning av örl.basen? Prövades det scenariot?
Citat:
Ursprungligen postat av motarbetar
Läste i dagens BLT där de intervjuar två marinofficerare som var med under U-137 de säger bland annat

– En svensk helikopter fick tydlig och klar kontakt med en större ubåt på svenskt inre vatten som inte kunde vara annat än rysk. Helikoptern följde den så pass länge att piloten till slut var tvungen att gå ner på en av öarna i närheten för att tanka, berättar överstelöjtnant Rolf Lindén från Karlskrona.

– Den andre ubåten kom undan. Men vi visste att den fanns och fick flera indikationer på att också mindre undervattensfarkoster befann sig i vattnet under tiden.

själv har jag länge vetat att det handlade om två ubåtar men det har inte skrivits så mycket om de.

blir lite jobbigt för en del som hävdar att det var en felnavigering eller att främmande underverksamhet aldrig har inträffat på svenskt vatten
Citera
2017-03-11, 21:22
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motarbetar

Lite oklart här. "En större ubåt", ska det förstås som att de jagade en farkost större än U-137? Och "också mindre undervattensfarkoster", syftar det på att ett gäng u-båtar utöver de två stora fanns i vattnet?
Citera
2017-03-12, 09:08
Medlem
motarbetars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Kanske var uppdraget för u137 att föra in en mini-ubåt i inre G-fjärden? Vilken sedan skulle prova utslagning av örl.basen? Prövades det scenariot?

Jag har faktiskt hört teorier om att det kunnat vara så. Mini-ubåtar samt dykare opererade bland öarna, men vad den egentliga uppgiften var vet nog ingen förutom ryssarna själva.
Citera
2017-03-12, 09:13
Medlem
motarbetars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Lite oklart här. "En större ubåt", ska det förstås som att de jagade en farkost större än U-137? Och "också mindre undervattensfarkoster", syftar det på att ett gäng u-båtar utöver de två stora fanns i vattnet?

I detta fallet är jag 100% säker på att de syftar på en ubåt i en större storlek, alltså liknande storlek som U-137. Det finns vittnen som hört motorljud ifrån två olika håll samma natt som U-137 gick på grund.

Så när U-137 gick på grund, så opererade den andra ubåten redan i skärgården. Vad dom mindre "undervattensfarkoster" skulle göra var troligtvis något specialuppdrag. Kanske släppa av spetznassoldater på några öar eller nått liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in