2016-09-05, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Så de sket fullständigt i minlinjer, fast KA, krigsbaser, radarstationer, mätstationer och farleder samtidigt som de lade extremt stor energi att skaffa exakta kartor över svenska städer och svensk terräng och att de kartlade vart det tunga rörliga KA hade förberedda uppställningsplatser?

Logik är inte din starka sida tydligen.
Glasklar logik att sovjet använde Domuskassar när dom förberedde sabotage från ubåtar.

Det kan vara så väl att dom visste mindre om våra minanläggningar än vad dom mest paranoida militärer trodde.
Citera
2016-09-05, 20:28
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Glasklar logik att sovjet använde Domuskassar när dom förberedde sabotage från ubåtar.

Det kan vara så väl att dom visste mindre om våra minanläggningar än vad dom mest paranoida militärer trodde.

Så de använde inte ubåtar till det de är bäst på och de hade en sanslös tur som lyckades köra in U137 trots trasig navigeringsutrustning långt in i en hemlig militär farled? De genomförde varje manöver med exakt skicklighet och de förstod inte att skog och klippor inte var Polens kust.

Spännande att bitterhet från föregående led kan bäras långt in i nästa.
Citera
2016-09-05, 20:51
Medlem
http://www.expressen.se/debatt/inget-bevis-pa-ubat/

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/kommendorkapten-avfardar-misstankt-ubatskrankning-i-stockholm

Perspektiv från två insatta och sansade f.d militärer
Senast redigerad av kroppskultur 2016-09-05 kl. 21:12.
Citera
2016-09-21, 11:10
Medlem
"juli 1955 – Ett rörligt kustartilleriförband från KA 3 observerar mitt på dagen ett periskop på väg in mot Fårösund. Stridsladdad ammunition togs fram på order av överste Stig Stade och 13 granater ställdes in som sjunkbomber med zontändrör. Ubåten förefaller ha vänt inne i sundet efter tre skott och varit på väg ut igen. När bara två granater återstod bröt ubåtstornet ytan, en lucka öppnades och en man viftade med vit flagg. Efteråt fortsatte ubåten i ytläge åt nordost och passerade ut från svenskt vatten som då var tre nautiska mil från kusten. Händelsen var länge sekretessbelagd.[4]"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ub%C3%A5tskr%C3%A4nkningar_i_Sverige

Vet inte vad jag vill säga med det här men det finns säkert någon här som uppskattar det lika mycket som jag.
Citera
2016-09-21, 12:07
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanis
"juli 1955 – Ett rörligt kustartilleriförband från KA 3 observerar mitt på dagen ett periskop på väg in mot Fårösund. Stridsladdad ammunition togs fram på order av överste Stig Stade och 13 granater ställdes in som sjunkbomber med zontändrör. Ubåten förefaller ha vänt inne i sundet efter tre skott och varit på väg ut igen. När bara två granater återstod bröt ubåtstornet ytan, en lucka öppnades och en man viftade med vit flagg. Efteråt fortsatte ubåten i ytläge åt nordost och passerade ut från svenskt vatten som då var tre nautiska mil från kusten. Händelsen var länge sekretessbelagd.[4]"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ub%C3%A5tskr%C3%A4nkningar_i_Sverige

Vet inte vad jag vill säga med det här men det finns säkert någon här som uppskattar det lika mycket som jag.
Felnavigering kanske, och en sund reaktion på att ha blivit upptäckta. Väldigt annorlunda än senare tiders mystiska "kränkningar" där de visar sig i tid och otid fast de borde haft all orsak att hålla sig gömda, och utan att någonsin "åka fast".
Citera
2016-09-21, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Felnavigering kanske, och en sund reaktion på att ha blivit upptäckta. Väldigt annorlunda än senare tiders mystiska "kränkningar" där de visar sig i tid och otid fast de borde haft all orsak att hålla sig gömda, och utan att någonsin "åka fast".

Ja men dom hade ju inte åkt fast här heller om dom inte valt att parkera ubåten där.
Citera
2016-09-21, 12:23
Moderator
Eerieyes avatar
Jag tror att det var sovjetiskt normalförfarande att gömma sig i svenska vatten. Man ville ju inte, i ett skymningsläge, råka ut för NATO:s ubåtsjakt ute på öppna havet. Men i en skärgård med oregelbunden botten i ett icke krigförande lands territorialvatten, ja där är man ju jämförelsevis säker.

Sedan är det ju klart att de navigerade fel. Min teori är att de helt enkelt gick in i fel sund.
Citera
2016-09-23, 18:01
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Jag tror att det var sovjetiskt normalförfarande att gömma sig i svenska vatten. Man ville ju inte, i ett skymningsläge, råka ut för NATO:s ubåtsjakt ute på öppna havet. Men i en skärgård med oregelbunden botten i ett icke krigförande lands territorialvatten, ja där är man ju jämförelsevis säker.

Sedan är det ju klart att de navigerade fel. Min teori är att de helt enkelt gick in i fel sund.
För att navigera fel måste de dock redan ha begått ett medvetet intrång.
Citera
2016-09-24, 07:32
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:

Tror snarare att det var en normal men ej önskvärd möjlighet till skydd. Att gömma sig i trånga vatten förändrar fokus till eget skydd medan det borde vara fokus på att söka möjlighet till egen offensiv vapenanvändning.
Citera
2016-09-24, 09:32
Medlem
Returpappers avatar
Citat:

Vet inte om de har kvar ubåtar med ballistiska medeldistansmissiler med kärnvapen i Östersjöflottan, som de under kalla kriget tänkte placera i en del av våra djupa fjärdar. Då var Natos tänkta bekämpning av dem ett av de det värsta hoten mot oss. Kärnvapen anfall i Kanholmsfjärden, Tvären och Orren för att Sovjetflottan gömde sig där.

Antar att i ett krigs scenario våra ubåtar var öster om Gotland och utanför Kaliningrad för att stoppa invasionsflottan och deras skulle gömmas i våra skärgårdar eller sabotera våra marinbaser.
Citera
2016-09-24, 11:49
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Vet inte om de har kvar ubåtar med ballistiska medeldistansmissiler med kärnvapen i Östersjöflottan, som de under kalla kriget tänkte placera i en del av våra djupa fjärdar. Då var Natos tänkta bekämpning av dem ett av de det värsta hoten mot oss. Kärnvapen anfall i Kanholmsfjärden, Tvären och Orren för att Sovjetflottan gömde sig där.

Antar att i ett krigs scenario våra ubåtar var öster om Gotland och utanför Kaliningrad för att stoppa invasionsflottan och deras skulle gömmas i våra skärgårdar eller sabotera våra marinbaser.
Den ryska Östersjöflottan har en ubåt ur Lada-klass och två ur Kilo-klassen. Ingen av dem kan bära ballistiska robotar men däremot kryssningsrobotar såsom Klub som kan förses med kärnvapenstridsspets. Om någon av ubåtarna i Östersjöflottan är beväpnade med sådana vet nog bara ryssarna själva skulle jag tro.

Kärnvapenanfall mot ubåtar, då får man veta ganska väl var de befinner sig då de är väl skyddade under vattnet och kräver en nära träff för att skadas t o m med kärnvapen. Jag tvivlar på att sådan bekämpning ingick i Natos planer under kalla kriget.
Citera
2016-09-24, 14:47
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Den ryska Östersjöflottan har en ubåt ur Lada-klass och två ur Kilo-klassen. Ingen av dem kan bära ballistiska robotar men däremot kryssningsrobotar såsom Klub som kan förses med kärnvapenstridsspets. Om någon av ubåtarna i Östersjöflottan är beväpnade med sådana vet nog bara ryssarna själva skulle jag tro.

Kärnvapenanfall mot ubåtar, då får man veta ganska väl var de befinner sig då de är väl skyddade under vattnet och kräver en nära träff för att skadas t o m med kärnvapen. Jag tvivlar på att sådan bekämpning ingick i Natos planer under kalla kriget.

Klub missilerna är ena riktiga otäckingar. Vissa varianter kan ändra kurs ca 150 gånger andra kan öka hastighet till överljudfart i slutet av anfallet för att försvåra bekämpning.

Vi kan vara säkra på att de ryska ubåtarna och korvetterna i Östersjöflottan är beväpnade med sådana kryssningsrobotar, med eller utan kärnvapenstridsspetsar.
Senast redigerad av Ola Schubert 2016-09-24 kl. 14:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in