Citat:
Ursprungligen postat av
Pre 1914
89-90 gjordes det prov på tre stridsvagnar, abrams, leupold och challenger? Dessa tester var kända att de pågick men naturligtvis fanns ett starkt intresse att utförande och resultatet inte direkt övervakades av polska tir-bilar. Vet inte om ert pansar-regemnte var inblandat i testerna men det låter på dig som om att regementsledningen inte gjorde några konfrontationer alls med tir-bilarn? Bara genom att prata med chauffören får man antagligen veta mycket mer än att springa i skogen.
M1 Abrams och leopard 2 provades hos oss då, men det kunde inte öva på den aktuella platsen.
Det var mer ett ställe dit trossen skickades.
Vi kunde vid vissa tillfällen bli uppåt 40 hjulfordon, så dels var det inte många ställen på fältet där vi kunde gruppera, dels kunde div mindre grupper gömma sig och sin mtrl hos oss.
TIR bilar brukade stå utanför grinden till garageplan under hela min värnplikt.
Att regementesledningen inte gjorde något, berodde helt enkelt på att skyddslagen inte kom förrän 1990, och jag hann mucka innan dess.
Så jag såg inga effekter av nya lagen.
Dock revs ju Berlinmuren under min första månad i lumpen, så mycket förändrades väldigt snabbt över tiden jag lumpande.