2016-09-23, 19:46
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Visserligen vore det trevligt att se Mona schavottera i rätten. Men nu är ändå det här ett ganska lindrigt brott. (Snälla motbevisa mig!) Så min gissning är att hon kommer undan med villkorligt och lite böter.
Citera
2016-09-23, 20:30
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Intressanta detaljer dyker upp.
Hernando har öppte deklarerat sina tjänster som privatdeckare och ombud för skyddsvästar.
Samtidigt är/var han polisinspektör med full tystnadsplikt, fan vet vilka han sålt information till.
Den här tråden på fb ger lite mer: (FB) Mona Sahlins och Thomas Bodströms koppling till FBI

Sen figurerar Hernando på något mysko sätt i ett dokument med stora svenska exportföretag som säljer till Chile, jag undviker att länka eftersom det är för osäkert utan att göra bättre källkoll, men om han nu även varit insoppad med svenska storföretag och "frilansat" som deckare samtidigt, är vi snubblande nära både industrispionage och olovlig underrättelse-verksamhet. Problemet är var gränsen ska dras och vad han nu sysslat med, det finner man knappast på nätet.

Förklaringen till hans flashiga leverne
börjar klarna, och varför Expressen m.fl slutade gräva likaså. Vad Mona:s sexuella preferenser nu är är helt ointressant om vi ser till att vi verkar ha haft en rullande kanon på departementet under Mona:s beskydd. Vill det sig illa kan vi kanske få se en modern version av Wennerström-affären, men istället med privata företag indragna, och kan man finna minsta samröre med Borgström och Bodström, kommer Wikileaks-affären i helt nytt ljus.

Tacka fan för att Mona och Hernando gick i u-läge, fortsätt gräv, det här kan bli årets tråd !

Bröllops-foto: https://cdn1.cdnme.se/cdn/7-2/330108/images/2009/p8080025_48784162.jpg
Det här hade jag missat, kan du inte berätta lite mer?

Om det är någon som vet mer så är det nu dags att träda fram, andra akten har precis börjat!
Är HLS fram och tillbaka Chile-Sverige?

Eftersom han sagt öppet, enligt dig, att han varit privatdeckare, var kan jag läsa mer om detta?
Denna mångfacetterade person är fängslande!
Citera
2016-09-23, 21:56
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Visserligen vore det trevligt att se Mona schavottera i rätten. Men nu är ändå det här ett ganska lindrigt brott. (Snälla motbevisa mig!) Så min gissning är att hon kommer undan med villkorligt och lite böter.

En offentlig FUP skulle bara det vara en bedrift för det svenska rättsväsendet.
Två timmars förhörsprotokoll med Sahlin, kan bli en riktig citatfest!
Citera
2016-09-23, 23:51
Medlem
FortMeades avatar
Citat:

Det är väl stor risk/chans att hon fälls för grovt osant intygande och i så fall så skall straffet inte stanna vid böter. Jag tror som du att det blir villkorlig dom och ganska rejäla dagsböter.

Det bästa för hennes egen del vore kanske skyddstillsyn så att någon håller koll på henne för hennes egen skull.

Låt oss be en stilla bön att hon inte får samhällstjänst av något slag. Hon har ställt till tillräckligt under alla år som hon självmant försökt "hjälpa till" i samhället...
Citera
2016-09-23, 23:58
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Ja, det blir kanske spännande det här, HLS (Hernando Labbe Solinas) stämmer Mona Sahlin på utebliven lön, januari - maj 5 månader, 300 000 kr plus sociala avgifter. Dessutom hade hon ju i det första intyget menat att HLS fick lön under 2015, jag minns dock ej hur mycket. HLS kan ju stämma henne på dem pengarna också. Förmodligen har HLS lämnat in sin deklaration för 2015, och förmodligen inte tagit upp lönen ifrån Mona Sahlin under 2015, Därmed har han ju begått ett skattebrott.
Ej att förglömma!
Man ska också komma ihåg att flera i tråden har hintat att pressen vet mer än det de gått ut med hittills, så det blir nog en intressant soppa/såpa att följa.
Citera
2016-09-24, 10:47
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Givetvis är det så. Det handlar om osant intygande, inte om folkmord.

Problemet är mer att det handlar om en högprofilerad politiker, en aktad och betydelsefull beslutsfattare - som i ett slag bevisar att Tobleronetjafset borde varit en politisk slutstation.

Vad den här typen av tilltag betyder för politikerförakt och misstro mot den politiska processen (i allmänhet!*) går ju inte att värdera.

* Att (eller om) det handlar om en politisk motståndare är bara en kortsiktig tröst. När (eller om) Jimmie, Batra eller Annie ertappas med fingrarna i syltburken är det lika illa.
Citera
2016-09-24, 12:33
Medlem
RangRovers avatar
På inget sätt förvånade att en utredning påbörjats just till följd av att man vill undvika en debatt om att det inte togs vidare pga. MS är så högt profilerad och har ett starkt stöd bland folket (några i denna tråd ej inräknade). Att arbetsgivare skriver falska intyg vad gäller inkomst i samband med att en anställd ska köpa bostad är något som sker generellt inom de flesta företag. Det hon därför ska klandras för är just att historien kring att han var anställd av henne samtidigt, vilket förklarade det belopp hon skrev på intyget. Ser man det från ett annat perspektiv valde hon, på ett föredömligt sätt, att ta "smällen" istället för att den stackars polisen, som pga. marknadspriserna, annars inte kunnat hittat en lämplig bostad.
Citera
2016-09-24, 13:34
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RangRover
På inget sätt förvånade att en utredning påbörjats just till följd av att man vill undvika en debatt om att det inte togs vidare pga. MS är så högt profilerad och har ett starkt stöd bland folket (några i denna tråd ej inräknade). Att arbetsgivare skriver falska intyg vad gäller inkomst i samband med att en anställd ska köpa bostad är något som sker generellt inom de flesta företag. Det hon därför ska klandras för är just att historien kring att han var anställd av henne samtidigt, vilket förklarade det belopp hon skrev på intyget. Ser man det från ett annat perspektiv valde hon, på ett föredömligt sätt, att ta "smällen" istället för att den stackars polisen, som pga. marknadspriserna, annars inte kunnat hittat en lämplig bostad.
Källa på detta tack.
Du måste verkligen älska Måna...
Citera
2016-09-24, 21:11
Medlem
zurfarns avatar
Citat:

Du har verkligen anlag för svart ironi. Det är knappt att man tror att du finns i verkligheten.

MS har begått ett brott. Och ska lagföras för det. Punkt slut.
Citera
2016-09-24, 22:26
Medlem
dark horses avatar
Citat:
Det är förstås rent nonsens att arbetsgivare skriver fejkade intyg för att dennes anställda ska låna till bostad som de inte har råd med. Varför skulle de ta den risken att få dåligt rykte? Ofta så har arbetsgivaren samma bank som den anställde, att skriva falska intyg skulle inte vara bra för arbetsgivarens bankrelation.

De arbetsgivare jag haft skulle titta på mig om jag var galen om jag begärt falskt intyg. Några hade genast förhört sig om vad det var för hus och om det var ett vettigt pris, när man var yngre kanske rent av velat åka med och titta så jag inte gjorde en dålig affär.

Mona starkt stöd hos folket? Inte ens inbitna sossar som röstar S oavsett vad speciellt förtjusta i henne, nu är hon sen länge en föredetting.
Det är primärt Mona som felat, hon är ansvarig för att detta kunde ske, den ”stackars” Labben bara ett offer för den ”smarta” Mona.
Citera
2016-09-25, 11:32
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dark horse
Det är förstås rent nonsens att arbetsgivare skriver fejkade intyg för att dennes anställda ska låna till bostad som de inte har råd med. Varför skulle de ta den risken att få dåligt rykte? Ofta så har arbetsgivaren samma bank som den anställde, att skriva falska intyg skulle inte vara bra för arbetsgivarens bankrelation.

De arbetsgivare jag haft skulle titta på mig om jag var galen om jag begärt falskt intyg. Några hade genast förhört sig om vad det var för hus och om det var ett vettigt pris, när man var yngre kanske rent av velat åka med och titta så jag inte gjorde en dålig affär.

Mona starkt stöd hos folket? Inte ens inbitna sossar som röstar S oavsett vad speciellt förtjusta i henne, nu är hon sen länge en föredetting.
Det är primärt Mona som felat, hon är ansvarig för att detta kunde ske, den ”stackars” Labben bara ett offer för den ”smarta” Mona.
Jag håller med om allt du säger. Jag tror RangRover utmanar gränserna här - hur långt kan man vara ironisk/satirisk innan det slår över till Full Arnstad? You never go full Arnstad. Det blir liksom FÖR tydligt då.

Ang det fetade: japp! Labben är vuxen. Och Labben har självmant slagit sig i s(l)äng med Måna. Det skulle han aldrig gjort.

Måna 2.0 “Jag skrev falska löneintyg som arbetsgivare så min anställde kunde köpa ett tiomiljonershus, och det kan väl de flesta göra".
Citera
2016-09-25, 19:07
Medlem
De osanna intygen kan bara vara toppen på ett isberg av vad den tidigare ledningen sysslade med.Första osanna intyget så tidigt som mars-15. Vilka andra förmåner har ledningen beviljat sig själva sedan dess. Varför reagerar ingen på parkeringsplatsen? Den borde tas upp som förmån. Vilka resor har sekretariatet gjort? Har utomstående tillåtits följa med? Det är också förmåner som ska beskattas.Tidigare huvudsekreterarens sorti märklig då han såg fram emot att jobba med Engström. Nu är han helt borta ur bilden. Varför? Engströms sorti lika märklig. De osanna intygen kan inte vara allt. Mot bakgrund av intygen borde staten öppet redovisa varför just detta sekretariatet har krävt så mycket pengar och om ledningen på annat sätt tillgodogjort sig medel ur statskassan på tvivelaktigt sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in