2017-03-03, 11:56
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyckoslanten
Vid vilken myndighet var Mona anställd på när hon hade rollen som samordnare mot våldsbejakande extremism?

I förhören verkar M S mycket orolig för att de gått igenom mailen mellan henne och Labbé.
Borde vi inte kunna begära ut alla Monas mail enl. offentlighetsprincipen?

http://www.allmanhandling.se/2014/09/23/mallar-for-begaran-enligt-offentlighetsprincipen/

Du kan begära men du får inte ut dem. Kansliet tillhör regeringskansliet och där är det regeringen själv som slutligen bestämmer vad som kan lämnas ut eller inte. Om det gått mail till någon annan myndighet så kan de finnas där och då blir det en annan prövning.
Citera
2017-03-03, 11:57
Medlem
http://www.expressen.se/nyheter/las-hela-forhoren-har/

När man läser förhöret med Hernando undrar man om han verkligen är så dum som han utger sig att vara. I så fall kan man få vara rejält dum och ändå kunna bli polis.Men fotpatrull på Söder lär det bli i fortsättningen,eller hittegodsavdelningen.

Sedan verkar det ganska klart att både han och Mona bör få ett besök av farbror skattmasen. Man pressar honom flera gånger om skatten, han svara bara att han godkänt sin deklaration. Goddag yxskaft.
Citera
2017-03-03, 12:17
Medlem
SmyghukareNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
http://www.expressen.se/nyheter/livvakten-i-forhor-skulle-betala-tillbaka/

Och sedan kom erkännandet snabbt,på råd från advokaten.Polisen har tydligen gjort en rejäl utredning och det finns mer i denna historia, mer som man inte ville få ut iljuset.

Tack för länken.

En enligt mig klar belysning på, vad socialdemokratisk politik går ut på.

Lova allt åt alla, i rent otroliga mängder - så får man folket med sig.

Sedan finns det inte en siffra rätt, och allt är bara storljug och skryt för hela slanten.

Sedan säger man att "det var bara en målsättning", när det inte blir något av skrytet och lögnerna.

Och, naturligtvis är allt finansierat av skattehöjningar, lån, indragningar eller bara luft.

På detta sätt regerar dom landet just nu.

Jisses...
Citera
2017-03-03, 12:19
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Man undrar ju. Hon har fört över 3 miljoner till livvaktens konto de senaste 3 åren. Mona är ju inte rik så man undrar ju hur hon fick fram pengarna. Den viktigaste frågan av alla är vilka hållhakar han har på Mona, det ser ju onekligen ut som utpressning så den info han sitter inne med måste vara riktigt smaskigt. Har Mona varit spion åt ryssen, var hon med i planeringen av Palmemordet?

Nu har jag svårt för konspirationsteorier men skall dom åtminstone hänga ihop rent logiskt så krävs det att de inblandade besitter stor intelligens, disciplin, organisationsförmåga och lojalitet.

Jag tror att Mona är ungefär den sista människan på jorden man skulle vilja ha med i en sådan konspiration.
Citera
2017-03-03, 12:32
Medlem
SmyghukareNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Nu har jag svårt för konspirationsteorier men skall dom åtminstone hänga ihop rent logiskt så krävs det att de inblandade besitter stor intelligens, disciplin, organisationsförmåga och lojalitet.

Jag tror att Mona är ungefär den sista människan på jorden man skulle vilja ha med i en sådan konspiration.

Ren stöld är nog mera hennes naturliga beteende.

Frågan är ändå, var kommer pengarna ifrån?

Stulna, javisst - men varifrån?

Trodde att alla transaktioner i detta land gick att spåra - eller kanske inget man vill ta tag i?
Citera
2017-03-03, 12:44
Medlem
Intressant att pengarna bara flyter runt utan koll. Jag köpte ett hus nyligen, då var det flera dagars kontroller mot penningtvättslagar och annat. Intervjuer på banken mm(och jag är osannolikt laglydig). Nordeas största avdelning är den som kontrollerar alla transaktioner mot penngingtvättslagen, hur kan dessa transaktioner gått igenom utan spårning etc?
Citera
2017-03-03, 13:19
Medlem
Citat:
Intressant att pengarna bara flyter runt utan koll. Jag köpte ett hus nyligen, då var det flera dagars kontroller mot penningtvättslagar och annat. Intervjuer på banken mm(och jag är osannolikt laglydig). Nordeas största avdelning är den som kontrollerar alla transaktioner mot penngingtvättslagen, hur kan dessa transaktioner gått igenom utan spårning etc?
Detta kommer att utredas mera..
penningtvätt.
Skattefusk.
Försvårande av skatte kontroll.
Etc..
Detta är långt ifrån över.
Citera
2017-03-03, 13:36
Medlem
Citat:

Har man kontakter i riksdagen och regeringen som har man banne mig (pun intended) kontakter inom storbankerna också. De håller ju varandra i handen - staten och banken. Jag menar ... Nordea var inblandade i Panamahärvan och saknar all form av trovärdighet. De fick inte ens sitt banktillstånd indraget av den enkla anledningen att det hade skapat en ekonomisk kris i landet. Staten är beroende av banken och då gäller inte lagen längre hur många klavertramp man än gör. Staten är dock inte beroende av Mona Sahlin men ändå lyckas hon komma undan gång på gång. Frågan är: varför?
Citera
2017-03-03, 13:48
Medlem
Enligt uppgift ska alltså båda ha budat på samma lägenhet?

Fattar ingenting?
Citera
2017-03-03, 13:59
Medlem
Zpanarns avatar
Nu har jag inte låst hela tråden så jag kanske upprepar något. Mona har ju en skuld hos fogden på ca 350.000 kr. Hon tjänar bra och har dessutom enligt uppgift lånat ut tre miljoner(!) till toyboyen.

Varför driver inte fogden in stålarna? Borde ju vara busenkelt.
Citera
2017-03-03, 14:01
Medlem
johnny_viciouss avatar
Har FUP:en postats någonstans?
Citera
2017-03-03, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zpanarn
Nu har jag inte låst hela tråden så jag kanske upprepar något. Mona har ju en skuld hos fogden på ca 350.000 kr. Hon tjänar bra och har dessutom enligt uppgift lånat ut tre miljoner(!) till toyboyen.

Varför driver inte fogden in stålarna? Borde ju vara busenkelt.

Kronofogden har tydliga regelverk när ärendet ska gå vidare för utmätning. Om ett ärende ligger och dröjer i två månader utan inbetalning så ska utmätning ske även om man kommit överens om avbetalningsplan. Notera att avbetalningsplan enbart kan upprättas om ärendet inkommit från ett inkassobolag. Då är det inkassobolaget som upprättar avbetalningsplanen. Om ärendet inte berör en skuld som kommit in via ett inkassobolag (utan gått direkt till Kronofogden) så upprättas inga avbetalningsplaner. De enda möjligheterna är:

1. Betala klumpsumman på en gång och få ärendet avskrivet.
2. Betala in sporadiskt med hjälp av betalningsuppgifter från Kronofogden men ändå få betalningsanmärkning och utmätning på sig.

Taget från Expressen 2017-02-20 (http://www.expressen.se/nyheter/mona-sahlin-erkanner-brott/)

Den 5 december skickade skatteverket ärendet till kronofogden som sände ett brev till Sahlin och krävde att hon skulle betala in pengarna senast 3 januari 2017.
– Hon ringde oss 3 januari och sa att hon skulle försöka hitta en lösning, säger kroninspektör Lars Båtsta.
Enligt Båtsta ringde Sahlin ytterligare två gånger i januari. Ett samtal den 23 januari och ytterligare ett 31:e.
– Hon sa då att hon behövde mera tid, säger Lars Båtsta.
Kronofogden har fortfarande inte fått in pengarna från Sahlin och kommer nu under februari att öka insatserna för att få in skattepengarna. Nu har skulden ökat till 363 360 kronor inklusive ränta och grundavgift.
- Vi kommer att titta efter tillgångar på bankkonton med mera, säger kronoinspektören.

Med ett par års erfarenhet från inkassobranschen kan jag öppet säga att det är ytterst ovanligt att Kronofogden är så långsamma i hanteringen av en gäldenär med en så pass hög skuld. Jag har med egna ögon sett ett dussintal fall där ärenden hamnat hos Kronofogden och gått vidare för utmätning efter högst 6-8 veckor (då talar vi om belopp som är en tiondel av Mona's skuld). Ofta väntar Kronofogden med en utmätning för att det tar på resurser men Mona Sahlin har nu övertrasserat deadline med 3(!) månader per dagens datum. En utmätning är högst aktuell ... om nu Kronofogden inte specialbehandlar Mona. Uppenbarligen verkar så vara fallet.

Att få "mer tid" kommer inte på tal i inkassobolag så till vida att man inte upprättar en avbetalningsplan eller får ett anstånd på 30 dagar (30 dagar tenderar att vara högsta antalet dagar inom branschen). Håller man sig inte till dessa deadlines går ärendet vidare till Kronofogden. Upprättar man en avbetalningsplan så stannar ärendet kvar hos inkassobolaget. Man kan också upprätta avbetalningsplan när ärendet gått vidare till Kronofogden och återkalla ärendet till inkassobolaget om man betalar kostnaderna för betalningsföreläggande + inkassokostnad (680 + 180 kr) abrupt. Men att få mer tid är inget gemene Svensson får - detta kan jag intyga och det är man stränga med i den branschen.
Senast redigerad av ParadiseWHOREtel 2017-03-03 kl. 14:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in