Citat:
Ursprungligen postat av
ULKUCU
Erdogan och biden träffades för någon dag sen och Erdogan ställde några frågor till Biden, frågorna löd så här:
- Erdogan:För 3 dagar sen så anlände 3 amerikanska flygplan med vapen till ay Al- arab( inte direkt på plats) vapnen jämfördelades mellan ISIS och YPG, visste du om det?
-Biden, nej det visste jag inte om.
-Erdogan, men jag vet om det så nu vet du om det.
https://www.youtube.com/watch?v=zm7yGF8Dp-Q
Stämmer detta kan det förklara varför Nusrafronten inte vill ingå i "Eufrates sköld" samt dessutom förklara Syrien och Rysslands ökade självsäkerhet. Nu "slapp" de en väldigt stark motståndare. Förklarar det Israels ökade intresse av konflikten?
Edit: jag tror faktiskt ryssarna bombade konvojen, det gynnar definitivt offensiven mot östra Aleppo. Dessutom nu när de sprängt vattenverket. Ryssarna är experter på desinformation. Hela attacken blir grumlig och glöms bort. Taktiskt korrekt beslut. Endast vinnaren blir ihågkommen i slutändan. Cyniskt.
Gör jag en helt felaktig analys? - Turkiet har på riktigt närmast sig Ryssland och inte bara medialt. Måste erkänna att jag är ny på denna konflikten som de facto svänger hur som helst. (har i åtanke rebellernas motoffensiv i Aleppo som drog brallorna av SAA).
Kan inte hävda att jag har så mycket över för någon part i denna konflikten. Kan spontant känna sympati med kurderna och assyrierna som är minoriteter. Minoriteter får oftast mest stryk i smutsiga inbördeskrig. De befinner sig enligt tråden på olika sidor i konflikten.