2016-09-23, 13:17
Medlem
Bortamatchens avatar
[quote=HannaStjaerne|58564070]
Citat:
Ursprungligen postat av jjeg01
Der enda det står är att det enligt dem inte finns någon bubbla när det gäller småhus.
Underligt varför tidningarna väljer den rubriken.
Alla vet ju att det är de sjuka priserna på bostadsrätter som skapat den bubbla som kommer spricka.
Sjuka priser på BRF i förhållande till vad? Till småhus?

Jag har inte hört någon som kan förklara varför priserna skulle rasa på ett trovärdigt sätt. I alla fall inte med förutsättningen att svenska kronor används som värdemätare.
2016-09-23, 15:59
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a9
säg mig några saker, om du kan och vill:

när kommer denna totalkrasch, dvs hur lång tid är "inom kort"? halvår? ett år? tio? tjugo år?

hur långt innan kraschen kommer man kunna förnimma den? ett år? en dag? en timme? en minut? inte alls?

Domedagsprofeter på FB talar tills tungan blöder om olika kollapser men dessa kommer aldrig känns det som...

Initialskedet av slakten inom 6-12 månader. Blodet kommer att rinna på gatorna i Stockholm och Göteborg. Bolånetorskar kommer att slaktas som lamm, fallhöjden är ju enorm i världens mest övervärderade bostadsmarknad. Prisfall på 40-60%. Den smarte säljer sin BR eller villa under hösten och tar hem vinsten. Den girige som avvaktar kommer att få betala ett högt pris när slakten av bolånetorskar väl är igång. Det kommer att bli riktigt obehagligt. Jag har vänner som kvitterat ut nya XC90s, weekendshopping till London o New York, obligatorisk julresa till Thailand med hela familjen och köp av märkesväskor/märkesskor för månadslön utan att blinka. Nästa år måste de tyvärr byta vanor vilket jag givetvis tycker är trist för mina vänners skull.
Senast redigerad av Snyggast.i.Speedo 2016-09-23 kl. 16:01.
2016-09-23, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Initialskedet av slakten inom 6-12 månader. Blodet kommer att rinna på gatorna i Stockholm och Göteborg. Bolånetorskar kommer att slaktas som lamm, fallhöjden är ju enorm i världens mest övervärderade bostadsmarknad. Prisfall på 40-60%. Den smarte säljer sin BR eller villa under hösten och tar hem vinsten. Den girige som avvaktar kommer att få betala ett högt pris när slakten av bolånetorskar väl är igång. Det kommer att bli riktigt obehagligt. Jag har vänner som kvitterat ut nya XC90s, weekendshopping till London o New York, obligatorisk julresa till Thailand med hela familjen och köp av märkesväskor/märkesskor för månadslön utan att blinka. Nästa år måste de tyvärr byta vanor vilket jag givetvis tycker är trist för mina vänners skull.

Ja jösses vad folk hittar på när de sitter på kammaren och har tid att tänka.

Med dagens räntepolitik och nuvarande arbetssituation för oss med bra jobb och lön så skulle jag vilja se hur "priserna skall falla 40-60%"

Räntorna kommer att stå still under lång tid så jag gissar att det är arbetslöshet i stor skala som sänker bostadsmarknaden. När kommer den?

Som vanligt glömmer folk incitamenten varför det ska krascha.
2016-09-23, 17:27
Medlem
KometenKommers avatar
Citat:

Ditt scenario förutsätter en världsdepression av bibliska proportioner. Jag tror själv att denna katastrof kommer inträffa en dag. Men knappast inom 6-12 månader och troligtvis kommer depressionen utspela sig under lång tid, dvs ett utdraget förlopp. Och när kommer detta ske? Ingen aning, men med all säkerhet detta århundrade och troligtvis inom bara några årtionden. Så har man tur slipper man uppleva den oundvikliga kraschen innan man går i graven.
2016-09-23, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oVERGROW
Är inte detta ett bra exempel på inkonsekvens från RBs håll?

”Enligt de metoder vi använt finns det alltså inte någon uppenbar övervärdering av småhus i Sverige, varken i riket som helhet eller på kommunnivå. Den uppgång som har skett kan nämligen förklaras av sedvanliga makroekonomiska variabler”, skriver forskarna i rapporten som publicerats i Riksbankens egen tidskrift Penning- och valutapolitik.

Samtidigt hissar de varningsflagg för snabbt sjunkande bopriser."
Ser man till hur de formulerar det ser jag inte att det skulle vara inkonsekvens.

Citat:
Ursprungligen postat av di-artikeln
Om det skulle ske en oväntat kraftig och varaktig uppgång i realräntan, exempelvis på grund av en internationell bankkris med betydande smittoeffekter på svenska banker, finns en risk för en snabb rekyl nedåt av bostadspriserna”, skriver forskarna som vill se åtgärder för att begränsa hushållens skuldsättning.
Dvs om. Och stiger realräntan så stiger boendekostnaden. Det skulle göra att bostadspriserna faller, och då stannar nyproduktionen av.
Och stannar nyproduktionen av så har vi eskalerande arbetslöshet. Det är bara att titta på USA 2008 och framåt för att se vilka negativa konsekvenser det för med sig.

Hade vi reglerat med utländsk arbetskraft så hade man kunnat städa bort arbetslösheten genom att dom får åka hem när de inte får nya kontrakt. Och då blir konsekvenserna för oss mindre.

Det man skulle kunna säga är en inkonsekvens möjligen. Fast snarare hjärnsläpp, skulle jag säga är det sista i citatet. Kommer överheten med begränsningar i skuldsättning, som leder till begränsad betalförmåga, så skapar man samtidigt sagda stopp i nyproduktion. Dom behöver väl inte rekommendera det dom varnar för. (Det är nästan som man anar politik här. Dom har fått order om det sista, om dom vill få något publicerat. Och då har dom lagt till det. Vilket blir hjärndöd pannkaka).
2016-09-23, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HannaStjaerne
Alla vet ju att det är de sjuka priserna på bostadsrätter som skapat den bubbla som kommer spricka.
a) Hur vet du att priserna på BR är sjuka?
b) Hur vet du att det är en bubbla?
2016-09-23, 18:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
jaddajaddajadda "ingen bobubbla enligt experter" gloatgloatgloat
Det roliga är att det finns alltid andra experter: http://www.svd.se/experter-sagar-riksbankens-slutsatser-om-bobubbla/om/hushallens-skulder
2016-09-23, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KometenKommer
Ditt scenario förutsätter en världsdepression av bibliska proportioner. Jag tror själv att denna katastrof kommer inträffa en dag. Men knappast inom 6-12 månader och troligtvis kommer depressionen utspela sig under lång tid, dvs ett utdraget förlopp. Och när kommer detta ske? Ingen aning, men med all säkerhet detta århundrade och troligtvis inom bara några årtionden. Så har man tur slipper man uppleva den oundvikliga kraschen innan man går i graven.

Jag delar din bild. Men! Detta kommer leda till hyperinflation vilket gör bostadslånen värda nada! Vi kommer ha mycket större problem än höga bostadslån när detta beger sig.

De enda som förlorar på en krasch är de som blir tvingade att sälja. Köp för att bo så slipper folk att oroa sig.
2016-09-23, 20:22
Medlem
Citat:

Låter som du har en närmast religiös syn på de onda och giriga som levt i överflöd. De skall straffas, för så står det i Skriften. Folk har väl tagit en risk och gjort en bra affär när de köpt. Vissa har väldigt svårt att se när andra gör goda investeringar (nu menar jag inte att bostadsköp är en god investering) utan vill bara se att det går åt pipan. Men det är väl så i Sverige.

Kommer det ett prisfall på 40% så var det i alla fall ingen bubbla när denna tråd startade för priserna har gått upp mer än så från trådstarten.
2016-09-23, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
a) Hur vet du att priserna på BR är sjuka?
b) Hur vet du att det är en bubbla?
Hur vet du att det inte är en bubbla?
2016-09-23, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hillarybill
Ja jösses vad folk hittar på när de sitter på kammaren och har tid att tänka.

Med dagens räntepolitik och nuvarande arbetssituation för oss med bra jobb och lön så skulle jag vilja se hur "priserna skall falla 40-60%"

Räntorna kommer att stå still under lång tid så jag gissar att det är arbetslöshet i stor skala som sänker bostadsmarknaden. När kommer den?

Som vanligt glömmer folk incitamenten varför det ska krascha.
Kan inte priserna falla pga att du har bra jobb och lön?
2016-09-23, 20:51
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Kan inte priserna falla pga att du har bra jobb och lön?

Välkommen tillbaks bajsbosse, nu kanske du kan svara på frågan som fick dig att springa och gömma dig:

Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du undviker hela tiden att svara på om du inte längre tycker det är dålig karaktär att ta ett bolån som du tyckte tidigare. Har du blivit klokare och ändrat dig på den punkten?

Och försök inte vad ditt vanliga knep att säga att du har svarat på det tidigare för det har du aldrig gjort. Är det dålig karaktär att ta ett bolån som du påstod tidigare eller tycker du inte längre det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in