2016-09-12, 00:51
Medlem
Hej. Jag har varit medlem i a-kassan i 1 år nu och arbetat 6 månader de senaste året. Har varit arbetslös någon månad däremellan och då har jag inte anmält mig som arbetslös till facket eller af eftersom jsg ändå inte kunnat få någon ersättning från A-kassan. Kan detta påverka så att a-kassan kommer neka mig ersättning eftersom jag inte anmält mig som arbetslös under de månaderna som jag varit de?
Citera
2016-09-13, 10:21
Medlem
Ska byta jobb, har arbetat 100% med fast lön i 1 år nu. Måste gå ner till 50% och arbetet är tidsbegränsat 1 år framåt med möjlighet till tillsvidare om 6 månader..

Detta arbete har jag varit på i 1 och ½ år.

Fick erbjudande om ett 100% arbete med möjlighet till tillsvidare tjänst efter provanställningen på 6 månader i samband med att jag måste gå ner till 50% på mitt nuvarande jobb.

Har varit med i Alfakassan i 5 års tid. Är även med i Unionen sen 2 månader tillbaka.

Kan jag få A-kassa under den månaden / Månaderna som de kommer ta för mig att börja på nya jobbet och få ut den heltidslönen? Har ju uppsägningstid på 1 månad, så kommer jobba 50% då i 1 månad och bara få ut halva lönen månaden därpå. Exempel: Jag börjar på nya jobbet 1 November, då kommer jag få ut halva lönen från mitt gamla jobb 25e November och mitt nya jobbs lön som då blir en heltidslön kommer först i December.

Kommer även få ganska lite pengar i Oktober för jag går ner i tid nu redan i September den 20e.

Kan jag stämpla denna period? Trots att det är jag som säger upp mig och byter jobb, känns ju knas att anmäla sig som arbetslös i arbetsförmedlingen och skicka in papper för nästan 2 månader.
Citera
2016-09-13, 11:19
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordela
Ska byta jobb, har arbetat 100% med fast lön i 1 år nu. Måste gå ner till 50% och arbetet är tidsbegränsat 1 år framåt med möjlighet till tillsvidare om 6 månader..

Detta arbete har jag varit på i 1 och ½ år.

Fick erbjudande om ett 100% arbete med möjlighet till tillsvidare tjänst efter provanställningen på 6 månader i samband med att jag måste gå ner till 50% på mitt nuvarande jobb.

Har varit med i Alfakassan i 5 års tid. Är även med i Unionen sen 2 månader tillbaka.

Kan jag få A-kassa under den månaden / Månaderna som de kommer ta för mig att börja på nya jobbet och få ut den heltidslönen? Har ju uppsägningstid på 1 månad, så kommer jobba 50% då i 1 månad och bara få ut halva lönen månaden därpå. Exempel: Jag börjar på nya jobbet 1 November, då kommer jag få ut halva lönen från mitt gamla jobb 25e November och mitt nya jobbs lön som då blir en heltidslön kommer först i December.

Kommer även få ganska lite pengar i Oktober för jag går ner i tid nu redan i September den 20e.

Kan jag stämpla denna period? Trots att det är jag som säger upp mig och byter jobb, känns ju knas att anmäla sig som arbetslös i arbetsförmedlingen och skicka in papper för nästan 2 månader.
Säger du upp dig själv så har du ju först 45+7 dagars karens då du inte får någon a-kassa så troligtvis lönar det sig inte att söka om det är mindre än 10 veckor mellan jobben.
Citera
2016-09-14, 13:48
Medlem
storm72s avatar
Om man går ner på 6h arbetsdag med bibehållen lön påverkas a-kassan vid en ev. arbetslöshet?
Citera
2016-09-22, 13:45
Medlem
Över 25 år och ingen a-kassa. Hur får man bidrag?

Jag har tagit en paus från studierna och behöver få in pengar. Jag har inget jobb och man får tydligen ingen ersättning av AF om man är över 25 år. Hur får man in pengar?

Bor hemma med föräldrarna fortfarande men jag betalar lite för att bo här så jag behöver pengar. Får man försörjningsstöd(socialbidrag) även fast man bor hemma? Eller måste man ljuga för att få pengar?
Citera
2016-09-22, 14:02
Bannlyst
Ta din stolthet och ring dom så får du se
Citera
2016-09-22, 14:02
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Jag har tagit en paus från studierna och behöver få in pengar. Jag har inget jobb och man får tydligen ingen ersättning av AF om man är över 25 år. Hur får man in pengar?

Bor hemma med föräldrarna fortfarande men jag betalar lite för att bo här så jag behöver pengar. Får man försörjningsstöd(socialbidrag) även fast man bor hemma? Eller måste man ljuga för att få pengar?

Du får socbidrag även om du bor hemma. Du kommer få för uppehälle och om du skriver kontrakt som inneboende med dina föräldrar kan du även få bidrag till hyran.
Citera
2016-09-22, 14:04
Medlem
Slevberts avatar
Jag skulle tro att det går att få försörjningsstöd ("socialbidrag") för att betala din del av mat- och hushållskostnaderna samt kläder och dylikt till dig själv. Jag fick iallafall det när jag bodde hemma för drygt 15 år sedan.
Citera
2016-09-22, 14:05
Bannlyst
Du kan få försörjningsstöd, hyresbidrag och ersättning från fk om du är medlem i arbetsförmedlingen.
Citera
2016-09-22, 14:16
Medlem
Då låter de ju bättre. Jag får ringa försäkringskassan. Har skrivit in mig på AF nu iallafall.

Nåt annat man bör tänka på för att mjölka FK på pengar?

Sen undrar jag om ens framtida jobbsökande kommer påverkas om man har gått på försörjningsstöd tidigare? Vet inte om detta är en dum fråga, men jag har aldrig gått på "soc" innan. Har alltid trott att whitetrash och liknande varit tvungna att ta sådana bidrag.
Citera
2016-09-22, 14:22
Medlem
Du kan gå till soc dom har en paragraf som säger att du ska ha pengar så du "klarar" dig o med det sagt kommer du få ut ca 4000kr ca. Va inte så länge sedan ja gick på socialen o hade ingen lägenhet. Då fick ja ca 4k som ska räcka till mat kläder hygien u name it.
Citera
2016-09-22, 14:35
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Socialen kan dock ställa krav i form av att du ska vara närvarande och "jobba" en viss tid på någon form av ungdomsgård eller liknande. De kan också vara knepiga och tycka att du ska ha ett boende som de betalar och utser. Men det är olika från kommun till kommun så ta kontakt så får du höra vad de kan stå till tjänst med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in