Citat:
Ursprungligen postat av
scrollock
Vad som brukar hända när en eftersläpande doktorand vill disputera efter, säg 20 år och handledarna ej längre finns kvar, så brukar studierektorn kliva in. Fast så som jag uppfattat det så kan inte ens prefekt (i den händelse att t.ex. handledare och prefekt är identiska) tvinga en doktorand att byta, utan kan endast föreslå och uppmana, men jag är osäker på om jag har fel.
Vill ingen handledare ta i en med tång (hypotetiskt scenario) så torde man väl på egen hand kunna skicka in artiklar till tidskrifter och sedan arbeta vidare på manus man får tillbaka med deras kommentarer och fortsätta så tills dess att det blir publicerat? Eller? När man har sina publikationer och i övrigt uppfyllt samtliga krav så borde ma väl ha rätt att gå upp på disputationsseminarium? Detta oavsett om man fortfarande är avlönad elle inte?
Är artiklar samförfattade, med tex handledare, så kan ju handledare spärra publicering genom att inte ge sitt godkännande till publicering.
Sen ska det ju vid en sammanläggningsavhandling finnas en kappa, som någon ska läsa och godkänna innan disp.
Sen så har vi ju då detta med 'övriga krav' som du skriver; vilka är isf de och vem bedömer att de är uppfyllda?
Du skriver också att studierektor kan hoppa in men detta måste ju vara en frivillig grej och inget som det går att tvinga någon till (om inte tex prefekt beordrar mot betalning).
Så summa sumarum: vill inte institutionen av någon anledning hjälpa till så är det inte helt enkelt för det finns så många sätt de kan göra det svårt för en.
Nån gång har jag hört om att doktorander helt sonika har bytt universitet om de kommit ihop sig med handledare/inst. Men då gäller det ju att ha kontakter eller kunna locka en ny handledare att de inte kommer att behöva lägga ner särskilt mycket arbete på att ta en doktorand till disp. Det kan ju tex vara lockande för en docent som siktar på professorsskap men inte ännu har handlett en doktorand till disp. något som väl är ett krav(?).