2015-02-18, 23:16
Medlem
Är det så viktigt att masterprogrammet är vid samma institution som du planerar att doktorera vid? Vet att en del rekryterande sker "inifrån" men platser aviseras på deras hemsidor för alla så...?

Att läsa masterprogrammet med professorer som ogillar dig är helt okej, dock kommer det givetvis inte fungera om du ska doktorera.
Citera
2015-02-18, 23:22
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacetime.
Jag räknar mig själv till den yttersta toppen. Platsen finns där om jag disciplinerar mig och gör det som krävs. Men hur mycket skadas jag av att professorerna i ämnet uttryckt en önskan att jag lämnar institutionen?

Det ska tilläggas att jag är lovordad av andra professorer i besläktade ämnen (tänk astrofysik och sidan om Fysik - besläktade...)
Om du nu är så badass som du beskriver dig, varför är du osäker? Rimligen bör det inte vara svårt att hitta ett annat universitet i Sverige eller i utlandet där du kan plocka en masterexamen samt disputera.
Citera
2015-02-18, 23:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HataFeminister
Att läsa masterprogrammet med professorer som ogillar dig är helt okej, dock kommer det givetvis inte fungera om du ska doktorera.

Ptja. Studierektorn förnekade inte att om det står och väger kring minsta grej på arbetet är det förmodligen dåliga nyheter för mig. Det är mentalt påfrestande att göra ett arbete för professorer som avråder mig från att ens försöka.

Skojar inte...
Citera
2015-02-18, 23:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rosiko
Om du nu är så badass som du beskriver dig, varför är du osäker? Rimligen bör det inte vara svårt att hitta ett annat universitet i Sverige eller i utlandet där du kan plocka en masterexamen samt disputera.

Om mina tidigare högskolepoäng gäller för det andra universitets institution är jag glad och nöjd. Var fortfarande nyfiken på hur pass objektiva lärarna är - era erfarenheter. Lite blandade svar, som väntat.
Senast redigerad av Spacetime. 2015-02-18 kl. 23:53.
Citera
2015-02-19, 13:09
Medlem
KitKatCookieDoughs avatar
Eftersom de redan nu motarbetar dig lär det bli ytterst svårt att bli antagen som doktorand vid nuvarande universitet. Toppresultat är inte allt när kollegiet gör sitt urval, det finns andra kriterier också (olika krav på olika lärosäten) och då ryker du förmodligen.
Citera
2015-02-19, 14:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KitKatCookieDough
Eftersom de redan nu motarbetar dig lär det bli ytterst svårt att bli antagen som doktorand vid nuvarande universitet. Toppresultat är inte allt när kollegiet gör sitt urval, det finns andra kriterier också (olika krav på olika lärosäten) och då ryker du förmodligen.

Ja, i den specifika disciplinen. För skulle jag senare ta en masterexamen i kusinämnet på universitetet ska det väl inte vara problem att bli doktorand, även om lärarna är bokstavligt talat grannar? Det är till syvende och sist separata masters.

Vilka andra kriterier ingår för att bli doktorand utöver individens demonstrerade färdigheter i ämnet?
Citera
2015-10-30, 10:58
Medlem
Kan en handledare tvinga en doktorand ta en licentiatexamen istället?

Jag undrar ifall en doktorand som antagits till forskarutbildningen och uppfyllt samtliga kurskrav etc. kan tvingas byta till licentiantexamen om handledaren vill djävlas med doktoranden? Eller har doktoranden rätt neka detta och hålla fast vid att ta doktorsexamen?
Citera
2015-10-30, 11:36
Medlem
Laertess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Jag undrar ifall en doktorand som antagits till forskarutbildningen och uppfyllt samtliga kurskrav etc. kan tvingas byta till licentiantexamen om handledaren vill djävlas med doktoranden? Eller har doktoranden rätt neka detta och hålla fast vid att ta doktorsexamen?

Har du blivit antagen till en doktorandtjänst så är det väl givetvis så att du ska fullfölja utbildningen och att en handledare inte kan hindra dig...
Citera
2015-10-30, 12:48
Medlem
Hitokiri-Battosais avatar
Citat:

Jag doktorerar själv och vet hur regelverket ser ut.

Har du blivit antagen som doktorand är du garanterad 4 år.
Har inte din handledare råd är institutionen tvungen att gå in med pengar.
Det är därför handledaren alltid måste redovisa sina finanser innan denne får tillåtelse att anta en doktorand.

Har du inga doktorandkollegor du kan fråga om detta? Det är som någon skrev självklara saker.

Jag är nyfiken, vad har hänt? Du har också möjlighet att då byta handledare om du har tillräckliga skäl.
Senast redigerad av Hitokiri-Battosai 2015-10-30 kl. 12:52.
Citera
2015-10-30, 13:10
Medlem
Tvingas byta till en Licentiatexamen låter lite konstigt. Däremot kan du avlägga en efter halva tiden och sedan fortsätta vidare. Ibland vill institutionerna det, jag tror de får extra pengar. Det kan också ha att göra med din årliga avstämning med handledare. Har du misskött dig? De kanske inte tror att du kommer att bli klar i tid och vill att du då producerar något vettigt. Kanske är det ett försök från deras sida att få dig att skärpa dig.

Frågan är som sagt om de vill att du skall byta till lic från doc eller att du skall göra båda två. Lic:en kan så att säga vara en del av din doktorsavhandling. Handledare som jävlas kan få för sig lite vad de vill men vad jag vet kan de inte tvinga dig att avbryta din forskning för att växla spår. Möjligen är det så att din handledare har tröttnat på dig och vill dumpa dig för han/hon har något eget spännade projekt och har inte tid med dig längre. Ansök om att byta handledare i sådana fall.
Citera
2015-10-30, 14:12
Medlem
Frågar lite allmänt bara.

Vad jag förstått så betraktas forskarutbildningen som avslutad om man plockar ut en lic. Man måste då gå in med en ny studieplan och finansieringsplan om man vill fortsätta vidare till en doktorsexamen. Givet att de fyra finansieringsåren är ute pga. av att det skett flera handledarbyten pga.a pensioner, jobbbyten etc. som lett till flera reviderade studieplaner, och man själv finansierar sina fortsatta studier, och man har flera arbeten inne på bedömning hos tidskrift, kan handledaren då tvinga en att lic.a istället?
Citera
2015-10-30, 14:42
Medlem
Citat:
Frågar lite allmänt bara.

Vad jag förstått så betraktas forskarutbildningen som avslutad om man plockar ut en lic. Man måste då gå in med en ny studieplan och finansieringsplan om man vill fortsätta vidare till en doktorsexamen. Givet att de fyra finansieringsåren är ute pga. av att det skett flera handledarbyten pga.a pensioner, jobbbyten etc. som lett till flera reviderade studieplaner, och man själv finansierar sina fortsatta studier, och man har flera arbeten inne på bedömning hos tidskrift, kan handledaren då tvinga en att lic.a istället?

Ja. Har du inte klarat av att slutföra på föresatt tid så kan det bli aktuellt med att ta ut en lic istället. Alternativet kan vara att bli utkastad utan att få slutföra ens en lic.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in