Citat:
Ursprungligen postat av ClintMcPants
Detta ar givetvis helt inkorrekt och taget ur luften. Vi fattar att du hyser nagon form av oproportionerligt hat mot Sveriges akademiska varld men detta ursaktar inte att du sitter och hittar pa nagon form av alternativ verklighet i vilken allt akademiskt ar utan varde och baserat pa fusk och falskhet.
Och TS: Man ska vara saker pa att de ovannamnda riktlinjerna galler. Konkurrensen brukar vara ganska tuff nar det galler att ta sig in pa doktorandutbildningar i samhallsvetenskap/humaniora. Fa platser och manga sokande brukar ge den effekten. Nar jag sokte in till doktorandutbildningen vid mitt universitet var det t ex 37 sokande per plats. Har man sedan inte ratt utbildning ar man inte behorig och da kommer man oavsett inte in.
1. För att vi ska kunna ha en fullgod diskussion måste du givetvis lära dig att läsa innan du börjar svamla som skitsvammelmaskin. Jag värderade inte någon akademisk examen, jag skrev vilket värde professurerna värderar dem till.
2. En definition av vetenskap är att det handlar om sökandet efter någon form av sanning. Varför akademin valt begreppet "akademisk" kan man fråga sig när begreppet "vetenskaplig" redan finns att tillgå.
3. Konkurrensen om doktorand platser är ungefär 5 seriöst sökande till varje utlyst tjänst varav 3-5 brukar vara icke-svenskar. Brukligt idag är inte utlysa en doktorand tjänst förrän det finns minst 1 kvalificerad sökande även om enstaka tjänster lyses ut av helt andra orsaker.
4. Det är dumt att luras då ansökningar till doktorandtjänster är offentliga handlingar. Inget universitet har 37 sökande per plats. Möjligtvis kan en enstaka professor skaffa sig det men det är mycket ovanligt och mer förknippat med ett eventuellt kändisskap hos en professor där professorn mer sannolikt är känd för annan verksamhet än vetenskap och akademiska efterforskningar.
5. Det där med rätt utbildning är bara snömos. Det händer överallt i tvärvetenskaplig anda att personer utan examen i ämne antas som doktorand i ämnet med den officiella förklaringen "tvärvetenskap". Egentligen handlar det om annat.