Du har ju redan bestämt dig. Du vill tjäna pengar skriver du ju. Jag hade valt att doktorera om jag fått chansen. Intressant och det lär öppna en del dörrar i framtiden.
Skulle nog börjat arbeta istället om jag var du, arbetsmarknaden inom akademia är övermättad vad jag förstått. Du kanske kan arbeta ett par år och sedan doktorera?
1. Ge dig inte på att doktorera om du inte verkligen är tvärsäker på att det är det du vill. Det är extremt slitsamt.
2. Att hitta en lektorstjänst efter disputationen är inte alls helt enkelt. Det beror kanske lite på vilken disciplin du väljer, men normalt sätt är det 2-4 år som postdoc på olika ställen i världen och sedan några vikariat här och där innan du till slut kanske har tur att landa ett lektorat. Det är alltså inget givet. Vart lönen hamnar handlar också om område (48000 låter högt).
3. Ger du dig ut i industrin efter din disputation är det i allmänhet en förlustaffär; du hade tjänat på att gå direkt dit efter din grundutbildning. Men det är så klart bara om du stirrar på det ekonomiska.
Jag är en typ av person som lätt tröttnar på mina respektive intressen efter att en viss tid förflutit. Vad det innebär är att jag skiftar fram och tillbaka mellan ett specifikt antal områden. Problemet är inte att jag överger dessa inriktningar, utan att intressenivån sviktar. Jag kan vara uppslukad av fysik och filosofi 3-4 veckor, för att nästa månad tröttna och gå över till något annat av mina intressen. Och sedan tillbaka igen till det tidigare ämnet.
Mina starka perioder är dock präglade av nytänkande, energiska bidrag. Något som forskare inom både filosofi och psykologi har bekräftat. Jag kan inte förklara varför intresset inte förblir konstant, dock.
Kan denna fluktuerande intressenivån leda till mitt förfall? Måste man vara konstant passionerad för att verka som en forskare i en given disciplin?
Senast redigerad av Heuristik 2016-11-11 kl. 02:52.
Vet inte exakt hur det är i psykologi. Men det krävs i princip att man är bland topp 5-10% bland master studenter för att ha en chans. Dvs höga poäng och ett mycket bra examensarbete.
Låter som det är svårt att uppnå när man inte kan behålla ett intresse under en lång period. Ett kontinuerligt intresse uppfattar jag som väldigt viktigt bland vänner som doktorerar.