2016-09-19, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.gegge
Han räknade väl med att Mona skulle bidra med det? Annars är han ju rent pantad tänker jag?
Ja något ska han väl ha! Ligga i samma säng som Måna muslim utan kompensation för det psykiska lidandet är givetvis inte till att tänka på...
Citera
2016-09-19, 22:21
Medlem
Citat:
Han räknade väl med att Mona skulle bidra med det? Annars är han ju rent pantad tänker jag?
Varför skulle hon göra det då? Så kåt är hon väl inte att hon köper en man
Citera
2016-09-20, 04:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar

Äh, fan vet när det gäller MS är väl allt möjligt tro ? Jag funderade på om det finns något gammalt djungelordspråk som kan gälla här tro ?
- När MS viftar med kreditkortet så står blixten stilla ?

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Förmodligen på grunden att säljarens lidna skada inte uppgår till hela handpenningens värde. Men eftersom den lidna skadan är svår att bestämma utan att lägenheten läggs ut till försäljning ytterligare en gång, har jag förståelse för att säljaren vill hålla på handpenningen tills detta är klart.

Att säljaren/mäklaren håller inne handpenningen är väl antagligen för att de vill att HLS ska få svettas en stund, Att de nu vill att HLS ska erkänna sitt misstag - antagligen är det ju nu bäst att ingå någon form av förlikning - Vilket förmodligen blir tingsrättens första åtgärd.

En motstämning ifrån dödsboet och en ifrån mäklaren och en ifrån banken/låneinstitutet skulle väl göra det här till en intressant juridisk härdsmälta skulle jag tro ?

Den miljonen går snabbt bort i advokatkostnader osv... - Mäklaren ser sin chans att kapa åt sig ett skadestånd mm.

Räkna med en underhållning som kan pågå länge, särskilt med Borgström vid rodret, - MS börjar att erkänna än det ena än det andra ?

Jag undrar om dödsboet (säljaren) fortfarande är bunden till den aktuella mäklaren här ? Eller de kan ta en ny mäklare så att de kan pusha för att bli av med kvarnstenen,

Vi vet ju inte hur dödsboet resonerar och hur många delägare de är, om de vill processa eller har några andra ide'er, - de kanske inte ens är överens med varandra vad som är bäst i det här läget ?

En ny köpare kan hända inte är på gång just genom att man inte vill bli indragen i soppan. En annan sak är ju förstås otyget med betongbryggan, det tar ju ett tag att hacka bort den med tex Bobcats, och blir ju olägenheter ett tag, damm osv. Till våren kan de ju ersätta den med en pontonbrygga/träbrygga eller liknande.

Citat:

HLS är ju helt stekt om MS inte stått med på köpehandlingarna + lånet ifall deras samarbete skulle kraschat. HLS är då utelämnad att stå för alla kostnader själv.

Minst en person i den här soppan är pantad, -- helt klart. Jag menar att vi har inte sett att HLS sitter inne med jätteförmögenheter, eller gråa/svarta pengar, gruvor i Chile, bankkonton i Monaco osv. Hade han varit skitrik så hade han väl genomfört köpet utan lån, och/eller struntat i den förlorade miljonen, och kanske köpt något annat ställe ?

HLS är antagligen bara en vanlig sprätt/wannabe som fått stora snurren - möjligen att MS hoppats på ett toppjobb utomlands och verkligen kunnat betala en sådan lön, det vet vi ju inte vad som har varit på gång här ?
Citera
2016-09-20, 08:23
Medlem
OM bindande avtal har tecknats har mäklaren rätt till FULL PROVISION
Citera
2016-09-20, 08:30
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deski
Och det är säljaren som betalar provisionen, och därför vill han inte återbetala handpenningen därför den ska gå till provision.
Undrar hur mycket provision det handlar om? Sex procent vet jag folk fått betala, men då var det något billigare lägenheter än denna. 600.000 är ju en nätt summa. Visserligen har mäklaren fått kriga en del för att få hem kontraktet på detta svårsålda objekt. Men det är ändå bra betalt.
Citera
2016-09-20, 08:31
Medlem
Utgå från en provis på 2.5 - 3.5% på objekt som denna
Citera
2016-09-21, 01:28
Medlem
Ursäkta dubbelposter och att jag hamnat i fel tråd igen, nåja mod kan ju flytta mina posts om det behövs.

Citat:

Ja precis, ett bindande avtal har ju ingåtts, man tycker ju att mäklaren har uppfyllt sin del av kontrakten, och därmed har rätt till en del av detta.

Om någon av de inblandade varit tex omyndig så hade ju avtalet varit ogiltigt. Detsamma gäller ju om det varit något oklart kring dödsboets fullmakt.

Att det står att handpenningen ska återbetalas är ju sett ur säljarens perspektiv dumt eftersom att de har mäklarens provision att tänka på,
Men de kan ju ifrågasätta detta återbetalningskravet med hänvisning till HLS sätt att försöka genomföra affären genom vilseledande uppgifter,

HLS är alltså ensam ansvarigt till att affären inte kan genomföras.

Citat:
Utgå från en provis på 2.5 - 3.5% på objekt som denna

De får nog anstränga sig för att göra upp i godo här, och undvika Tingsrättsförhandlingar - annars så kommer det nog bli ett långdraget ärende -

Vi kan ju kanske förvänta oss att advokaterna vill mjölka ur så mycket det går - En miljon tycker nog Borgström att han är förtjänt av ? De ligger ju lätt tillgängliga så att säga...

Ska bli intressant att se vad som händer här

MS har handlat oansvarigt, omdömeslöst - hon har utfärdat ett intyg som sätter tredje man i ett bekymmersamt läge, och en polis som inte har begrepp om hur ansvarsbindande det är att ta så stora lån. MS har inte förutsett att ett osant intygande kan åstadkomma sådana oväntade negativa effekter för många inblandade som det kan göra.

Vad är preskriptionstiden i det här tro ? Tex ifall någon av dem rymmer utomlands ?

I annat fall så precis som ni andra skriver så kommer åklagaren kanske att välja ett annat senare stormigt tillfälle att lägga ner utredningen.

Sossarna har ju inte längre tex Ebbe Carlsson som städpersonal men det finns väl antagligen andra som vet hur man lägger locket på ?

Angående Audin så står bilen fortfarande kvar på HLS, Här är svaret ifrån Bilregistret:
Citat:
AMC084, PB, AUDI,MGRÅ,2013,AVST,160509,KREDITKÖP, LABBE SOLINAS HERNANDO,HUDDINGE

Angående skadeståndet så är det ju en separat process till skillnad mot det osanna intyget. Borgströms bortförklaringar är urbota korkade, javisst, Han kommer väl att ta på sig dumstruten igen och komma med fler grodor framöver kan man ju tro ?

Vilken advokat/ombud företräder HLS i det här ? Eller det kanske bara är han själv ?
HLS måste ju antagligen också visa att pengarna är hans, dvs bifoga kontoutdrag och insättningskvitto osv...

Det lär nog dröja innan HLS får se de där pengarna igen skulle jag tro ?
Det enklaste han kan göra nu är ju att erkänna och erbjuda någon slags förlikning - och hoppas att det godtas. Dödsboet vill nog åtminstone minst ha in BRF-avgiften för tiden från den tänkta tillträdesdagen fram tills dags dato.

Att göra en större juridisk process av detta är nog dömt att bli en riktig långbänk

Dödsboets ekonomi verkar ju ju inte vara direkt lysande med tanke på den höga hyra som man vill ta ut enligt Blocket-annonsen.
Citera
2016-09-21, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne

Sossarna har ju inte längre tex Ebbe Carlsson som städpersonal men det finns väl antagligen andra som vet hur man lägger locket på ?

Jag har då svårt att se hur någon vettig person ur sosseleden skulle ge sig in i detta politiska självmordsuppdrag. M.S är helt politiskt död och det skulle bara förvärra situation för den sittande regeringen om de på något sätt skulle kunna bli påkomna med att stödja M.S i smyg. Minns Anna-Greta Lejon.

Det finns inget politiskt att vinna på för någon vettig politiker att försöka rädda henne. Hon är rökt på alla sätt och vis.

Sedan finns det som bekant ovettiga politiker också men vad har M.S att locka med? Ser det inte framför mig.
Citera
2016-09-21, 02:08
Medlem
Om detta har nämnts tidigare i tråden ber jag om ursäkt. Det var några år sedan jag köpte hus, men på den tiden var det vanligt att man skrev in i köpekontraktet och köpet var villkorat på så vis att banken måste godkänna lånen som köparen hade begärt. Om det finns en sådan klausul i det aktuella köpebrevet kanske det blir svårt för säljaren att hålla inne miljonen som betalats in i handpenning. Bara en tanke, och jag kan säkert ha fel.
Citera
2016-09-21, 08:13
Medlem
"Om detta har nämnts tidigare i tråden ber jag om ursäkt. Det var några år sedan jag köpte hus, men på den tiden var det vanligt att man skrev in i köpekontraktet och köpet var villkorat på så vis att banken måste godkänna lånen som köparen hade begärt."

Någon sådan klausul har vi inte sett att det finns.

FÖR LABBEN HAR ANTAGLIGEN FÅTT ETT MUNTLIGT FÖRHANDSBESKED ATT HAN FÅR
LÅNA - men när sanningen kommer fram blev det inget lån.

DESKI vill verkligen se en rättegång där Labben kacklar o MoS vittnar under ed-
o kanske blir det fler roliga vittnen - det kommer då att komma fram VILKA SOM
SKULLE BO I SALTIS - + lite mer om relationen Labben/MoS

Vad gör Labben numera - är han ute på stan i uniform o trakasserar folk
o var håller MoS hus - någon bör se henne gå in i något/någons/sitt hem
och ut därifrån - o Labben bor han med familj där han är skriven eller
är han boomerang kid o har flyttat hem till mamzen/papzen - o varför intervjuas
inte Labben-dam(er)/barn med frågor OM de skulle flytta till Saltis
Citera
2016-09-21, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Jo.
Citera
2016-09-21, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Om detta har nämnts tidigare i tråden ber jag om ursäkt. Det var några år sedan jag köpte hus, men på den tiden var det vanligt att man skrev in i köpekontraktet och köpet var villkorat på så vis att banken måste godkänna lånen som köparen hade begärt. Om det finns en sådan klausul i det aktuella köpebrevet kanske det blir svårt för säljaren att hålla inne miljonen som betalats in i handpenning. Bara en tanke, och jag kan säkert ha fel.

Det finns tydligen en återbetalningsklausul i just detta kontrakt, angående handpenningen. Men HLS har ju förorsakat denna finansiella härdsmälta själv - och det är säkert möjligt att säljaren och mäklaren vill ha skadestånd.

Vad som står i kontraktet är en sak, vad som händer i verkligheten är ju en annan

Citat:
FÖR LABBEN HAR ANTAGLIGEN FÅTT ETT MUNTLIGT FÖRHANDSBESKED ATT HAN FÅR
LÅNA - men när sanningen kommer fram blev det inget lån.

Vi vet ju inte det om HLS (LABBEN) verkligen har använt bluffintygen till låneansökningarna också förutom alltså ansökan om medlemsskapet. I så fall så finns det ju lagliga möjligheter att banken gör en bedrägeriutredning, och evntuellt stämmer till TR - Jag vet ju ej om hur det går ihop med HLS nuvarande boende, om det finns lån där också ? Banken kan ju säga upp lånen omgående om de ser att HLS har fått lånen på falska uppgifter ?

Citat:
DESKI vill verkligen se en rättegång där Labben kacklar o MoS vittnar under ed- o kanske blir det fler roliga vittnen - det kommer då att komma fram VILKA SOM
SKULLE BO I SALTIS - + lite mer om relationen Labben/MoS.

Ja det blir ju förstås underhållning på högsta nivå - rena hönshuset - tupparna Bodström, Borgström och HLS kommer att sprätta omkring om vem som är värst - man kommer ju att gnugga händerna, medans Borgström gnuggar sönder geniknölarna ? Dvs de han inte har - men om han tar på sig dumstruten igen så kanske det inte märks.....

Citat:
Vad gör Labben numera - är han ute på stan i uniform o trakasserar folk
o var håller MoS hus - någon bör se henne gå in i något/någons/sitt hem
och ut därifrån - o Labben bor han med familj där han är skriven eller
är han boomerang kid o har flyttat hem till mamzen/papzen - o varför intervjuas
inte Labben-dam(er)/barn med frågor OM de skulle flytta till Saltis

Säkert - Någon skrev ju här tidigare om BDSM, så det kan ju hända att HLS specialitet är batonger och handbojor osv ? Dvs att förena nytta med nöje förstås, Saltis-huset skulle väl användas som en sådan klubb kan hända tro ?

Om intervjuer så det vet jag faktiskt inte - kanske att Expressen och andra tidningar sitter inne med mycket mera material det vet vi ju inte ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in