2016-09-20, 08:38
Medlem
Eftersom tråden innehåller blandade ämnen kopplade till yrket som chaufför, så har jag en fråga ang semesterlön. Har sökt men inte hittat nån annan tråd.

For er som är tillsvidareanställda hos arbetsgivare med kollektivavtal, hur betalas er semesterlön ut?
Min arbetsgivare betalt ut 500kr/dag till samtliga anställda oavsett individuell lön. Man behåller alltså sin månadslön orörd under semestern och får 500kr/semesterdag.
Enligt mina beräkningar är denna summa LÄGRE än vad jag tidigare fått hos andra åkerier. Där har man först dragit av lön för en vanlig arbetsdag och sedan betalat ut semesterlönen beräknad på årslönen och 13% (förenklat uttryckt).
Min nuvarande arbetsgivare undviker att besvara hur de beräknar semesterlönen, därav min fråga här.

Från Transports hemsida: https://www.transport.se/Medlemskapet/fragor-och-svar/FAQ-semester/
Citera
2016-09-20, 12:45
Medlem
foppatoffel.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungCava
Eftersom tråden innehåller blandade ämnen kopplade till yrket som chaufför, så har jag en fråga ang semesterlön. Har sökt men inte hittat nån annan tråd.

For er som är tillsvidareanställda hos arbetsgivare med kollektivavtal, hur betalas er semesterlön ut?
Min arbetsgivare betalt ut 500kr/dag till samtliga anställda oavsett individuell lön. Man behåller alltså sin månadslön orörd under semestern och får 500kr/semesterdag.
Enligt mina beräkningar är denna summa LÄGRE än vad jag tidigare fått hos andra åkerier. Där har man först dragit av lön för en vanlig arbetsdag och sedan betalat ut semesterlönen beräknad på årslönen och 13% (förenklat uttryckt).
Min nuvarande arbetsgivare undviker att besvara hur de beräknar semesterlönen, därav min fråga här.

Från Transports hemsida: https://www.transport.se/Medlemskapet/fragor-och-svar/FAQ-semester/

När jag hade löneansvar gjorde vi som så att vi la ihop skattad inkomst 12 månader tillbaka och 13% på det. Sedan denna summa delat på 25 dagar. Semesterlönen borde landa på 1400-2000kr/dag.

500kr/semesterdag låter som ett rån.
Citera
2016-09-20, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foppatoffel.
När jag hade löneansvar gjorde vi som så att vi la ihop skattad inkomst 12 månader tillbaka och 13% på det. Sedan denna summa delat på 25 dagar. Semesterlönen borde landa på 1400-2000kr/dag.

500kr/semesterdag låter som ett rån.
Fast 500kr var ett påslag på hans ordinarie lön. Han har alltså sin fasta månadslön året runt men när han tar ut semesterdagar så får han 500kr extra för det. Inte bara 500kr/semesterdag!

Men ditt exempel är den rätta!
Citera
2016-09-20, 14:26
Medlem
foppatoffel.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Fast 500kr var ett påslag på hans ordinarie lön. Han har alltså sin fasta månadslön året runt men när han tar ut semesterdagar så får han 500kr extra för det. Inte bara 500kr/semesterdag!

Men ditt exempel är den rätta!

Okej, men då nyper åkaren ca 100-200kr per dag.
Citera
2016-09-20, 19:28
Medlem
Tack för återkoppling!
Exakt så, jag har min månadslön intakt men ett tillägg på 500kr/semesterdag. Men när jag jämför med en tidigare anställning då jag dessutom hade lägre lön, så var mellanskillnaden avdragen daglön och semesterlön mer än 500kr/dag. Dvs den daglön de drog beräknades utifrån min grundlön per timma multiplicerat med 8. Semesterlönen baserad på ovan nämnd beräkning (13%).
Så enligt min uppfattning så är det något som inte stämmer. Särskilt som de också antytt att de "avrundat den rörliga delen upp till 500kr"...
Citera
2016-09-20, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungCava
Tack för återkoppling!
Exakt så, jag har min månadslön intakt men ett tillägg på 500kr/semesterdag. Men när jag jämför med en tidigare anställning då jag dessutom hade lägre lön, så var mellanskillnaden avdragen daglön och semesterlön mer än 500kr/dag. Dvs den daglön de drog beräknades utifrån min grundlön per timma multiplicerat med 8. Semesterlönen baserad på ovan nämnd beräkning (13%).
Så enligt min uppfattning så är det något som inte stämmer. Särskilt som de också antytt att de "avrundat den rörliga delen upp till 500kr"...
Vad har du för fast månadslön nu då?

Nej det stämmer ju såklart inte! Din åkare tjänar på det hela.
Citera
2016-09-20, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Vad har du för fast månadslön nu då?

Nej det stämmer ju såklart inte! Din åkare tjänar på det hela.

Jag har ca 26.900 inkl timtillägg. men det blir alltid lite mer pga övertid, osv. Men minst 26,900kr.
Citera
2016-09-22, 23:03
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retupmoC
Hur länge tar det innan man lär sig att lasta i ordning med adresserna man ska till?
Menar vid distributionskörning givetvis.

Edit: Finns det inget hopp för nya chaufförer utan kontakter att bli satta på fjärr överhuvudtaget?
Vad är den genomsnittliga erfarenheten man kan tyckas behöva för att köra fjärr?

Första gången jag körde dist så var det med mig en tjej och lastade i 3-4 dagar så att hon kollade att allt lastades rätt från början. Så åkte hon också med på den vändan som vi hade. Om det var något nytt ställe som hon inte kände till så drog hon bara upp Google Maps. Efter det så fanns hon att fråga veckan efter också för att hon stog och lastade vid porten brevid på terminalen.

Nä, skulle inte säga att det finns möjlighet att direkt hamna på fjärr som ny. De vet ju inte ens om du kan köra lastbil, än mindre om du ens kan köra eller backa med släp. Skulle att du får nog köra typ 2-3 år innan du hamnar på en riktig fjärrkörning.
Citera
2016-09-22, 23:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dweezil78
Första gången jag körde dist så var det med mig en tjej och lastade i 3-4 dagar så att hon kollade att allt lastades rätt från början. .

Låter som en riktigt överjävlig last av småpaket som ska lastas i ordning...
Citera
2016-09-22, 23:12
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan99
Låter som en riktigt överjävlig last av småpaket som ska lastas i ordning...

23 stop, och sen hade jag aldrig varit på orten där jag skulle köra dist, den ligger 22 mil från där jag bor, och depån där jag lastade låg 8 mil från där jag bor. Men ett jobb är ett jobb
Citera
2016-09-23, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retupmoC
Hur länge tar det innan man lär sig att lasta i ordning med adresserna man ska till?
Menar vid distributionskörning givetvis.

Edit: Finns det inget hopp för nya chaufförer utan kontakter att bli satta på fjärr överhuvudtaget?
Vad är den genomsnittliga erfarenheten man kan tyckas behöva för att köra fjärr?
Helt ny stad, satt jämte 2 dagar körde 3e dagen. Visst segt i början när man inte kan alla vägar helt hundra. Men det är ingen som kan kräva att man ska göra det 100% i början heller. Alla vet ju att det tar längre tid när du får hålla på och dona med gps etc. Man kommer endå in i det relativt fort.
Citera
2016-09-23, 20:29
Medlem
Ni som säger att det tar 2-3-4 år för att få köra fjärr, bor ni i storstäderna?

För oss lantisar är det mer en regel än undantag att åkerierna kör fjärrtransporter. Man börjar med att ligga borta och köra, och dom jobben är det en god rotation på. När man senare är inkörd i branschen så kan man söka lokala körningar, och om man har tur så får man få tag i ett jobb där man får komma hem på kvällarna...
Min första körning som jag fick när jag hade tagit lastbilskortet var till Spanien, för 14 år sedan. Efter det fick man ligga borta och jobba sig uppåt i hierarkin, för att sedan kunna roffa åt sig lokalkörningar. Lokalkörningar var dom svåraste att få, dom höll de etablerade chaufförerna fast vid med liv och lem...
Senast redigerad av Orientexpressen 2016-09-23 kl. 20:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in