2017-04-17, 17:42
Medlem
barkenarots avatar
Konkurrensen har tydligen hårdnat i Skåne.

http://www.friatider.se/skottlossning-mellan-lastbilsf-rare-i-malm
Citera
2017-04-19, 20:06
Medlem
Funderar på om man skulle införskaffa sig en gps, vad rekommenderar ni för någon eller kör ni endast med google maps vid behov?
Citera
2017-04-20, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kampfwurst
Har någon jobbat för DSV?

Håll dig borta! Mer oseriöst företag får du leta efter!
Citera
2017-04-21, 01:39
Medlem
Är kranbilschaufför mer lön än distribution?
Alltså vanlig C-lastbil med monterad kran, inte något vrålåk med 10st 30" hjul och grejer
Citera
2017-04-21, 14:41
Medlem
Snusovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kampfwurst
Är kranbilschaufför mer lön än distribution?
Alltså vanlig C-lastbil med monterad kran, inte något vrålåk med 10st 30" hjul och grejer

Ska inte prata för Sverige, men i Norge är det ofta milsvida skillnad. Kran och tank är i topp, allt som står på pall är utlänningsgods.
Citera
2017-04-21, 18:50
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DozerD10
Funderar på om man skulle införskaffa sig en gps, vad rekommenderar ni för någon eller kör ni endast med google maps vid behov?

Google maps på telefon är ganska överlägset imo...
Citera
2017-04-22, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joliet-Jake
dessutom gratis........
Citera
2017-05-16, 20:48
Medlem
Hej!

Sökte hjälp.

Om man kör tung lastbil privat, och inte tar betalt för godset, måste man använda färdskrivare?

Jag är ingen yrkesförare, utan kommer använda min tunga lastbil för att transportera saker för mina egna uppdrag. Typ förflytta min grävmaskin, köpa grus och dylikt utan att jag tar betalt för det från en annan person.
Citera
2017-05-24, 14:14
Medlem
Desertwalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joliet-Jake
Fördelen med GPS som är lastbilsdesignad är att man kan ställa in vikt, bredd, höjd osv sen gör den en logisk ruttplanering utifrån det, då slipper man oftast att guidas in på vägar som är gjorda för mindre fordon. Oundvikligt att en gps gör så förstås, men det händer mycket mer sällan med en dyrare gps för lastbilar.

På tal om något helt annat är det första dagen med släp bakom bilen för mig i övermorgon, sedan jag tog lastbilskortet hösten 2014.... Någon som har tips eller tricks för en som är i princip grön med släp? Hur var era första dagar?
Senast redigerad av Desertwalker 2017-05-24 kl. 14:24.
Citera
2017-05-24, 14:35
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElinAndersson
Jag dedikerar den här tråden till yrket "Lastbilschaufför"

Finns det någon här som kör lastbil?
Vad kan du berätta om ditt jobb?

Hur fungerar det med utbildning, vad kostar den?
Berätta gärna om när du gick din utbildning
Går det att skaffa C\CE behörighet med egenstudier?

Glöm det yrket direkt. Lönerna har dumpats så åkerierna anställer förare för 20-50 kr i timmen ex. från Filippinerna. En nära bekant blev av med sitt jobb förra året och han var sist på sin arbetsplats som varit fast anställd dom senaste 30 åren. Numera använder åkeriet enbart utländska förare som kör för småpengar.

Möjligen kan du starta eget åkeri och anställa Filippinare för 20 kr i timmen och tjäna en hacka.
Citera
2017-05-24, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Glöm det yrket direkt. Lönerna har dumpats så åkerierna anställer förare för 20-50 kr i timmen ex. från Filippinerna. En nära bekant blev av med sitt jobb förra året och han var sist på sin arbetsplats som varit fast anställd dom senaste 30 åren. Numera använder åkeriet enbart utländska förare som kör för småpengar.

Möjligen kan du starta eget åkeri och anställa Filippinare för 20 kr i timmen och tjäna en hacka.
Där jag kör skriker dem efter chaufförer och lönen är tom över kollektivavtalet.
Citera
2017-05-24, 20:42
Medlem
Stor brist på lastbilschaufförer – 2 200 nya förare behövs i år.

Funderar på att försöka frilansa som chaufför i sommar, vad kan man ca fakturera som f-skattare om det är nu sån brist på chaufförer?
Senast redigerad av ON3 2017-05-24 kl. 20:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in