2016-09-11, 01:10
Medlem
Chewbaccasuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HuMn
Efter att ha arbetat inom samma bransch i många år så känner jag nu att det är dags för något nytt. Tittar därför på lite olika yrkesutbildningar och yrkesförare verkar intressantast men jag vill inte spendera upp emot 40 veckor i skolbänken och komma ut till en arbetsmarknad där det bara är distributionskörningar som erbjuds när man är ny inom yrket och saknar kontakter. För det är väl närmast omöjligt att direkt efter avslutad utbildning få en anställning som fjärrbils- eller utlandsförare?

Aao
Citera
2016-09-11, 03:19
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Efter att ha arbetat inom samma bransch i många år så känner jag nu att det är dags för något nytt. Tittar därför på lite olika yrkesutbildningar och yrkesförare verkar intressantast men jag vill inte spendera upp emot 40 veckor i skolbänken och komma ut till en arbetsmarknad där det bara är distributionskörningar som erbjuds när man är ny inom yrket och saknar kontakter. För det är väl närmast omöjligt att direkt efter avslutad utbildning få en anställning som fjärrbils- eller utlandsförare?

Japp, det är bara att glömma såvida du inte har extrem tur. Men försök i så fall att hamna hos ett åkeri som har dist och fjärr så att du kan arbeta dig uppåt.
Citera
2016-09-11, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dweezil78
Japp, det är bara att glömma såvida du inte har extrem tur. Men försök i så fall att hamna hos ett åkeri som har dist och fjärr så att du kan arbeta dig uppåt.

Jag har tittat på en del filmklipp på YouTube för att bilda mig en uppfattning om hur livet ser ut som lastbilschaufför inom olika inriktningar. Finns några svenska förare som lagt upp några filmklipp om sin vardag som distributionsförare och det verkar vara ett riktigt otacksamt jobb där man sliter och stressar sönder för att alla kunder vill ha sina varor exakt samtidigt och om något händer, som att det blir kö i trafiken, så blir resterande av dagens körningar påverkade negativt vilket ökar på stressen ytterligare. Merparten verkar också vara anställda hos bemanningsföretag som behovs- eller timanställd vilket jag ser som en osäker anställningsform.

Skulle nog endast kunna tänka mig att arbeta som distributionsförare om jag kör varor mellan terminaler och om jag vore direktanställd av åkeriet jag kör för.
Citera
2016-09-11, 19:11
Medlem
Citat:
Jag har tittat på en del filmklipp på YouTube för att bilda mig en uppfattning om hur livet ser ut som lastbilschaufför inom olika inriktningar. Finns några svenska förare som lagt upp några filmklipp om sin vardag som distributionsförare och det verkar vara ett riktigt otacksamt jobb där man sliter och stressar sönder för att alla kunder vill ha sina varor exakt samtidigt och om något händer, som att det blir kö i trafiken, så blir resterande av dagens körningar påverkade negativt vilket ökar på stressen ytterligare. Merparten verkar också vara anställda hos bemanningsföretag som behovs- eller timanställd vilket jag ser som en osäker anställningsform.

Skulle nog endast kunna tänka mig att arbeta som distributionsförare om jag kör varor mellan terminaler och om jag vore direktanställd av åkeriet jag kör för.
Lust att dela med dej av klippen?
Citera
2016-09-12, 00:12
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:

Fast en sådan körning skulle mest troligt landa som en CE fjärrkörning under nattetid och inte dist. Dist är mer mellan terminal och kund.

Direktanställd av åkeriet? Du förstår att de flesta distjobb är företag som är underleverantörer till de större bolagen som t.ex. DHL, Bring och Schenker?
Senast redigerad av Dweezil78 2016-09-12 kl. 00:23.
Citera
2016-09-13, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zezzyy
Lust att dela med dej av klippen?

Det hade jag gärna gjort men det var för några veckor sedan som jag gjorde sökningen och historiken är sedan länge rensad. Prova sök dig fram.

Citat:
Ursprungligen postat av Dweezil78
Direktanställd av åkeriet? Du förstår att de flesta distjobb är företag som är underleverantörer till de större bolagen som t.ex. DHL, Bring och Schenker?

Ja, direktanställd av åkeriet och inte uthyrd av ett bemanningsföretag då jag som sagt ser den anställningsformen som osäker.
Citera
2016-09-14, 02:01
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Ja, direktanställd av åkeriet och inte uthyrd av ett bemanningsföretag då jag som sagt ser den anställningsformen som osäker.

I värsta fall så ta bemanning om det är så att du inte kommer in på något åkeri. I början är all erfarenhet bra erfarenhet för att komma vidare till bättre jobb.
Citera
2016-09-14, 19:42
Medlem
Blir ingen lastbilsutbildning för mig denna gången då jag under gårdagen skadade mitt knä och fot. Det visade sig vara en korsbandsskada i knät samt 4 st mindre frakturer i foten. Får inte köra bil på minst 4-8 veckor eller så länge som jag har smärta p.g.a. trafiksäkerhet. Frågade om att köra lastbil med automat på utbildningen men det var ingen skillnad utan fick mer eller mindre körförbud.

Om knappt 1 mån så blir jag och alla andra som sökt till denna utbildning kallade till ett obligatoriskt informationsmöte där ens körkunskaper för bil testat så man ser att det finns tillräckliga körkunskaper för att kunna ta till sig utbildningen. Pratade med läraren i dag som sa att trots att jag har haft körkort i så många år så kan han inte hantera mig annorlunda, vilket jag förstår, så kan jag inte köra då så han ser mina körkunskaper så blir jag inte antagen.

Riktigt tråkigt då jag faktiskt sett fram emot att börja utbildningen. Men det kommer säkerligen flera utbildningsmöjligheter.
Senast redigerad av HuMn 2016-09-14 kl. 19:47.
Citera
2016-09-18, 13:51
Medlem
Citat:
Blir ingen lastbilsutbildning för mig denna gången då jag under gårdagen skadade mitt knä och fot. Det visade sig vara en korsbandsskada i knät samt 4 st mindre frakturer i foten. Får inte köra bil på minst 4-8 veckor eller så länge som jag har smärta p.g.a. trafiksäkerhet. Frågade om att köra lastbil med automat på utbildningen men det var ingen skillnad utan fick mer eller mindre körförbud.

Om knappt 1 mån så blir jag och alla andra som sökt till denna utbildning kallade till ett obligatoriskt informationsmöte där ens körkunskaper för bil testat så man ser att det finns tillräckliga körkunskaper för att kunna ta till sig utbildningen. Pratade med läraren i dag som sa att trots att jag har haft körkort i så många år så kan han inte hantera mig annorlunda, vilket jag förstår, så kan jag inte köra då så han ser mina körkunskaper så blir jag inte antagen.

Riktigt tråkigt då jag faktiskt sett fram emot att börja utbildningen. Men det kommer säkerligen flera utbildningsmöjligheter.
Tråkigt. Om du går på afs utbildningar så brukar dem ha rätt många uppstarter per år, bara haka på en sådan när du är på banan igen.
Citera
2016-09-18, 15:26
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer

Efter hundratals snorpapper, all lössnus som spottats ut i hela lastbilen ( inget roligt att städa.. ) och hostningar som fått mig att vilja kräkas av smärta, så vet jag nu i efterhand att det var värt det.

Eh, du fräser alltså ur dig snusen rätt ut i hytten, lite varstans? Fattar jag fel?

Annars är det väl bara att ha en sopkorg med en påse i. Varför skapa sig jobb liksom.

Hehe, sen var det roligt att du verkar dra precis varenda stockholmare över samma kam.
Ditt självförtroende verkar det inte vara något fel på. Rakt av bedömmer du dig själv på en mycket högre häst än c:a 1,1 miljoner människor. Det är fan i mig humor på hög nivå.

Se till och friskna till nu så du kan fortsätta rädda landet och alla inkompetenta stockholmare.
Citera
2016-09-18, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zezzyy
Tråkigt. Om du går på afs utbildningar så brukar dem ha rätt många uppstarter per år, bara haka på en sådan när du är på banan igen.

Arbetsförmedlingen erbjuder inte denna utbildning där jag bor utan det är Vuxenutbildningen som står för den och det är tyvärr bara en utbildningsstart per år. Får hoppas på att någon grannkommun kanske kan erbjuda något längre fram om jag nu inte lyckas genomföra informationsmötet och körprovet.
Citera
2016-09-19, 14:27
Medlem
Hur länge tar det innan man lär sig att lasta i ordning med adresserna man ska till?
Menar vid distributionskörning givetvis.

Edit: Finns det inget hopp för nya chaufförer utan kontakter att bli satta på fjärr överhuvudtaget?
Vad är den genomsnittliga erfarenheten man kan tyckas behöva för att köra fjärr?
Senast redigerad av retupmoC 2016-09-19 kl. 14:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in