2016-09-19, 21:12
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
IOFS, livförsäkringen, förgiftningen, drunkningen under mystiska
omständigheter, stängningen av hemmet i Arboga och hoten att
döda exmaken och föräldrarna var ju tidigare än sex med pojkarna.
/.../
Pojkarna har uppgett att dom först
försökte berätta att dom tvingats till sex för personal på hemmet
där dom bodde, men ingen brydde sig. Då hade dom gått till polisen,
som inte heller brydde sig. Då gick dom till tidningen, som tog upp
deras historia. Driftigt av att par nyanlända flyktingpojkar, eller
fick dom hjälp och i så fall av vem?
Hur kan vi få ihop den frågan med att ett antal, troligen närstående
till JM, först hotade pojkarna och sedan misshandlade dom?

En möjlig infallsvinkel skulle kunna vara att JM efter att ha överbevisats om sin delaktighet i sexfilmen (efter att först ha försökt skylla på en annan namngiven tjej för att klara sitt eget skinn - och vilket säger det mesta om hennes karaktär) förstod att hon bränt sina skepp inom branschen och blev tvungen att finna andra vägar till snabb ekonomisk framgång. Livförsäkringspengarna hade också frusit inne. Sammantaget kan detta ha lett till att hon i vredesmod fattat beslut om att sy ihop saker och ting för att i sluttampen få ut sitt arv.

En av de pojkar hon utnyttjat ser hon som särskilt användbar: den drogmissbrukande och muskulöse 18-åringen som hon raskt flyttar ihop med och lovar guld och gröna skogar: Först ikläder hon sig rollen av öm modersgestalt; sedan blir hon allt mer fordrande: Han används som chaufför, allt-i-allo, älskare, indrivare och säkert också som barnvakt. Snabbt inser hon att hon kan få honom att uppfylla hennes minsta vink. - Kan hon också mot betalning få honom att begå ett blodigt dubbelmord på två äldre människor han aldrig träffat? - Hon skulle då också tvingas bekänna färg inför pojken och detta skulle naturligtvis radikalt komma att förändra hans inställning till henne; hade hon råd med det..?

Det ska ha befunnit sig sex killar i lägenheten där misshandeln ägde rum, och en av dessa kan ha varit 18-åringen. - Misshandeln kan ha varit relaterad till sexfilmen (som enl. uppgift JM själv låg bakom eftersom hon i sin övertro på sig själv och sin sexuella förmåga ville att killarna skulle titta på den och längta efter henne...), men det kan också ha rört sig om en intern uppgörelse gällande något helt annat (vilket sett i ett helhetsperspektiv inte förefaller så värst troligt).

Hur som helst kan JM ha sett möjligheten att agera: Firmabilen hade både hon och 18-åringen tillgång till.

18-åringen är nu misstänkt för mord och mordförsök - men det kan komma att visa sig att han är helt oskyldig till just detta brott. Samtidigt kan han inte tro att hans välgörare JM begått dådet; däremot tänka sig någon av sina landsmän som tidigare genom JM:s försorg kan ha besökt platsen - vilket kan vara precis det JM också tänkt sig innan hon iscensatte misshandeln och fick 18-åringen att tro att hon i utpressningssyfte blivit utnyttjad.

Däremot: Är 18-åringen de facto skyldig är jag övertygad om att detta kommer att framgå av förhören.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Absolut, och jag tror hon får sitta kvar oavsett. Det är ingen chans att hon går loss på någon häktningsförhandling. Däremot återstår åtal och en fällande dom.

Håller med. Med all uppmärksamhet i media, resor till Thailand och Norge, internationell efterlysning och ingripande av norsk polis så vore det en bombskräll om hon släptes ur häktet innan rättegång. Däremot kanske restriktionerna kan lättas.
Citera
Medlem
Syftar du nu på förhållandet mellan JM och Älskling?
I så fall lär den tvåmannaklanen redan ha gått sönder och Ä inser att han inte har något att vinna på att vara lojal. Eller tror du att hon framstått som så mäktig att hon står över polisen?

Jag tror du syftar på grabbarna; de lär vara från samma grupp, annars hade de nog inte kommit så bra tillrätta med varandra. Om han har klått upp dem som hämnd och i lojalitet med mätressen, då sitter han verkligen illa till.
Det blir svårt för honom att göra avbön och komma in i gänget igen. Hur sviken han än har blivit, så är det inte troligt att han tas till nåder.

Som jag sagt tidigare: han sitter kanske tryggast där han sitter och har i det perspektivet inga skäl att bråka om häktningen.
En lose-lose situation, om man så vill.
Om
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Lite mer tankar runt klankultur. I litterär förpackning. Detta gör alternativspåret rätt knivigt, på alla sätt. Dessutom är 18-åringen pashtun och därmed i trolig konflikt med många andra landsmän.

"Som Weiner påpekar är absolut lojalitet klansamhällets motor. I klankulturer är klanen kollektivt ansvarig för vad varje medlem gör. Klanens (och därmed varje enskilds medlems) status är baserad på att varje individ ser sig som upprätthållare av klanens heder. Och just att varje persons värde är knutet till varje annan persons agerande, är ett viktigt skäl till att klanstrukturen är ett så framgångsrikt sätt att organisera samhällen. I klansamhällen garanteras nämligen ordningen av klanens struktur snarare än av en centralmakt.
Weiner liknar klanen vid ett försäkringsbolag som man föds in i men inte kan lämna. Medan staten beskyddar sina invånare, beskyddar klanmedlemmarna sina kusiner. Men för att detta ska fungera krävs obrottslig lojalitet. Den upprätthålls genom att priset för att lämna klanen är så högt. Gör man det, har man inga juridiska, ekonomiska eller medicinska skyddsnät.
...
En slutsats som kan dras av Dante är att kampen mot hedersvåldet sammanfaller med kampen mot klanväldet.
"

http://kvartal.se/artiklar/dante-och-individualismens-fdelse
Citera
2016-09-19, 21:16
Medlem
Reimers avatar
Citat:

Ja, om allt som lagts henne till last ger en fällande dom har vi nog en av dom värsta kvinnliga mördare inom svensk rättshistoria.
Drunkningsolyckan bör gälla pengar medan föräldrarna en ren hämnd eller ilska men givetvis också pengar. Har hon styrt den unge mannen anser jag nästan det är värre på något sätt att få en annan person att utföra mord på sina föräldrar än att hon gjort det själv. En ruggig typ. Skulle man mot förmodan inte lyckas fälla henne i detta fallet så lär hon inte kunna hålla sig utan kommer att begå fler brott, så någon gång nyper dom henne.

Ren njutning om du frågar mig.

Kvinnor kan, det gäller bara att låta dem släppa fram de egenskaper som de naturligt har, i det här fallet verkar allt ha gått fram i hundra procent.

Läge att lägga en ny flaska champagne på kylning tror jag, den förra gick åt när Massi som det ser ut blev diskvalificerad från det här målet.

Fan vilken kvinna om allt stämmer, dränker sin man och ser till att far och mor blir mördade, liten miss där att mor överlevde, får fan kolla upp hur mina döttrar mår, kan ju vara helt avgörande för min hälsa tydligen.
Citera
2016-09-19, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Syftar du nu på förhållandet mellan JM och Älskling?
I så fall lär den tvåmannaklanen redan ha gått sönder och Ä inser att han inte har något att vinna på att vara lojal. Eller tror du att hon framstått som så mäktig att hon står över polisen?

Jag tror du syftar på grabbarna; de lär vara från samma grupp, annars hade de nog inte kommit så bra tillrätta med varandra. Om han har klått upp dem som hämnd och i lojalitet med mätressen, då sitter han verkligen illa till.
Det blir svårt för honom att göra avbön och komma in i gänget igen. Hur sviken han än har blivit, så är det inte troligt att han tas till nåder.

Som jag sagt tidigare: han sitter kanske tryggast där han sitter och har i det perspektivet inga skäl att bråka om häktningen.
En lose-lose situation, om man så vill.
Om

Jag tänker på de misshandlade pojkarna och deras släktingar i E-tuna och kanske andra platser.

En klankultur i detta gäng skulle kunna ha lett till attacken på JMs föräldrar. Hypotetiskt.

18-åringen kanske är tryggare där han är men han tycks ha uppbackning av egna.
Citera
2016-09-19, 21:24
Medlem
Citat:
Jag tänker på de misshandlade pojkarna och deras släktingar i E-tuna och kanske andra platser.

En klankultur i detta gäng skulle kunna ha lett till attacken på JMs föräldrar. Hypotetiskt.

18-åringen kanske är tryggare där han är men han tycks ha uppbackning av egna.
Men ansåg klanen att hade något att vinna efter det som varit. Som individer (och summan av dem) eller som grupp?
Jag har svårt att se poängen där?
Citera
2016-09-19, 21:25
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ren njutning om du frågar mig.

Kvinnor kan, det gäller bara att låta dem släppa fram de egenskaper som de naturligt har, i det här fallet verkar allt ha gått fram i hundra procent.

Läge att lägga en ny flaska champagne på kylning tror jag, den förra gick åt när Massi som det ser ut blev diskvalificerad från det här målet.

Fan vilken kvinna om allt stämmer, dränker sin man och ser till att far och mor blir mördade, liten miss där att mor överlevde, får fan kolla upp hur mina döttrar mår, kan ju vara helt avgörande för min hälsa tydligen.

Nja, nu är ju dom flesta kvinnor inte mördartyper även om dom kan vara elaka. Det är väl mer onaturligt att vilja ta död på sin make och föräldrar? Jag skulle vara mindre bekymrad om hon tog livet av en plågande man eller en rival. Den här kvinnan ger en rysningar.
Citera
2016-09-19, 21:31
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Nja, nu är ju dom flesta kvinnor inte mördartyper även om dom kan vara elaka. Det är väl mer onaturligt att vilja ta död på sin make och föräldrar? Jag skulle vara mindre bekymrad om hon tog livet av en plågande man eller en rival. Den här kvinnan ger en rysningar.

Säg inte det, här har vi ett exemplar som drivit saken till sin yttersta spets, finns nog fler med den kapaciteten.

Någon borde börja forska lite i gamla fall, kan ju finnas godsaker i flera mystiska dödsfall, den kriminologiska rabatten när det gäller kvinnor är hög.

Könsrabatt brukar ju vara standard i domar, kanske ändras nu när juristyrket blir kvinnodominerat.
Citera
2016-09-19, 21:37
Medlem
Bara så där rakt ut i luften skulle jag vilja säga något, som är alldeles väldigt off topic, men snälla låt det ligga kvar en liten stund.

Tanken på att A*s äldre barn kanske läser här gör mig väldigt beklämd.
Jag är mycket ledsen för deras skull och det tror jag många, många är.
Lika många vill säkert skicka styrkekramar till dem.
Vad man annars kan säga till tröst vet jag inte.
Citera
2016-09-19, 21:38
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Säg inte det, här har vi ett exemplar som drivit saken till sin yttersta spets, finns nog fler med den kapaciteten.

Någon borde börja forska lite i gamla fall, kan ju finnas godsaker i flera mystiska dödsfall, den kriminologiska rabatten när det gäller kvinnor är hög.

Könsrabatt brukar ju vara standard i domar, kanske ändras nu när juristyrket blir kvinnodominerat.

Det har jag aldrig tänkt på eftersom jag tycker man gått hårdare åt kvinnor trots samma brottslighet.
Är det offermentaliteten du stör dig på så finns ju det dom som lever med partners som misshandlar dom svårt, och där kan det hända att dom dödar sin partner och det innan dom själva blir ihjälslagna.

Den här får inga rabatter i alla fall det kan du vara lugn över utan fälls hon så får hon lagens strängaste straff och det obekymrat av vad hon har mellan benen.
Citera
2016-09-19, 21:38
Medlem
Citat:
Vi får se, det är dags för omhäktning om 14 dagar, då kommer det att visa sig om det finns fog för den kritik vi anat i överklagan.

Jag tror hon sitter, de har förmodligen hyfsat torrt på fötterna (åklagarna alltså).

Jag är fan inte så säker! Väldigt spännande hur som helst. Den dör JM är en hal jävel har jag en bestämd känsla av. Frågan är av vilket virke afghanen är?
Citera
2016-09-19, 21:41
Medlem
Citat:
Lite mer tankar runt klankultur. I litterär förpackning. Detta gör alternativspåret rätt knivigt, på alla sätt. Dessutom är 18-åringen pashtun och därmed i trolig konflikt med många andra landsmän.

"Som Weiner påpekar är absolut lojalitet klansamhällets motor. I klankulturer är klanen kollektivt ansvarig för vad varje medlem gör. Klanens (och därmed varje enskilds medlems) status är baserad på att varje individ ser sig som upprätthållare av klanens heder. Och just att varje persons värde är knutet till varje annan persons agerande, är ett viktigt skäl till att klanstrukturen är ett så framgångsrikt sätt att organisera samhällen. I klansamhällen garanteras nämligen ordningen av klanens struktur snarare än av en centralmakt.
Weiner liknar klanen vid ett försäkringsbolag som man föds in i men inte kan lämna. Medan staten beskyddar sina invånare, beskyddar klanmedlemmarna sina kusiner. Men för att detta ska fungera krävs obrottslig lojalitet. Den upprätthålls genom att priset för att lämna klanen är så högt. Gör man det, har man inga juridiska, ekonomiska eller medicinska skyddsnät.
...
En slutsats som kan dras av Dante är att kampen mot hedersvåldet sammanfaller med kampen mot klanväldet.
"

http://kvartal.se/artiklar/dante-och-individualismens-fdelse
Jag vet inte, bara läst tidigare i tråden att han var hazar och tillhör en grupp utan mänkliga rättigheter. "Rasismen mot hazarer består dels av utseendemässigt förtryck, då hazarer har ett mer östasiatiskt utseende än andra folkgrupper i Afghanistan, och dels på religiösa olikheter då hazarer är shiiter.Sedan Afghanistan blev ett eget land började den tuffa perioden för hazarer. 65% av hazarer utrotades av Abd-Rahman Khan för ca 100-150 år sen.

Hazarer dödas både på grund av sin ras och religionstillhörighet. Folkgruppen bodde tidigare i stora dela av Afghanistan men i dagsläget bor mest i fjällområdet där de blev tvungna att söka skydd sedan det stora kriget med Abd Al-Aahamans armétåg. Även fortfarande efter Talibanernas fall pågår offentliga diskrimineringar mot hazarer inom regeringen. Talibaner ansåg folkgruppen som otrogna, vilket gav dem ursäkt att döda och halshugga civila hazarer."https://sv.wikipedia.org/wiki/Hazarer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in